P

piggis_83

Mitt halvblod f -85 ska få hästpass. Hon är registrerad o har gröna papper.

Va inne på asvh och letade efter vilka papper jag ska skicka in, är det:
*id-kontrollpapper (vad kostar det att ta ut en id-kontrollant?)
*kopia på registreringsbevis o köpekontrakt

Sen stod det nåt om betäckningsrapport? :confused:

Summa skulle det bli 400 kr, stämmer det eller?
 
ID-kontrollant kostade 200 kr för mig nu då jag tog ut en för nån månad sen.

Betäckningsrapport behöver du inte skicka med om du har registreringsbevis.
 
Hakar på och frågar om man måste skicka in kopia på hela köpekontraktet eller om det räcker att kopiera sidan där det står uppgifter om köpare och säljare? Vill inte kopiera en massa i onödan...
 
Så här är det..

Du skall skicka in konturdiagram utfärdat av id-kontrollant. (Jag betalade 300 inkl chipmärkning)
Dessutom KOPIA på köpekontrakt för att registerförande förening vill veta NÄR hästen kom i din ägo. (Detta förs in i passet)
Sen skall du skicka in registreringsbeviset i ORGINAL.. OBS orginalet skall skickas in, Inte en kopia!!!
Detta för att passet skall ERSÄTTA orginalhandlingen.
Är du osäker så ring ASVH 046-64650 el 046-52724
 
Tack!
Så jag får alltså inte tillbaka gamla registreringsbeviset? :cry:
 
Det räcker med att kopiera sidorna där det står uppgifter om köpare samt säljare och datumet då köpet gjordes (priset behöver dock inte visas)
 
Om jag minns rätt så kostar den 400kr om du har papper eller ett häfte och 250:- om du har en "bok" eftersom din tjej är lite äldre har hon kanske ett papper.
Id-kontrollanten jag tog ut kostade 100:- + mil ersättning sen var vi flera i stallet som gjorde samtidigt så det blev ca 20:- i bensin var.
Betäckningsrapport skall du inte behöva eftersom hästen redan är registrerad.
Och nej du får inte tillbaka original papperna. :)

Har du inget kontrakt fungerar kvitto, jag skickade in kvittot i orginal (men behöll kopian, smart drag!) fast det fick jag tillbaka.
 
Yepps hon har ett grönt papper - registreringsbeviset
Tack för alla svar, då är det bara att ta ut en ID-kontrollant (fanns några i min kommun, tack o lov) :)
 

Liknande trådar

Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 744
Senast: Masse
·
Avel Jag hade en tråd för 5 år sedan ang registrering av fullblod hos ASVH. Istället för att väcka liv i den tråden skapar jag en ny (jag...
Svar
12
· Visningar
1 673
Hästmänniskan Har "råkat" köpa en häst utan pass och tänkte ta och fixa det nu. Men har letat på ASVHs hemsida och jag blir inte klok på vilka papper...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Linda80
·
Hästmänniskan Har lånat ett halvblodssto som är f.1996. Denna damen skulle behöva ett hästpass, då hennes ägare inte skaffat det ännu. Hur går...
Svar
5
· Visningar
843
Senast: Kaba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp