Förbannat trött på ASVH.

Fast har de tid att rapportera travarna på papper då menar du? Språngrulla är ju super, du får namn på hingsten, vart man beställer samt faktureringsuppgifter till ägaren på samma ställe.

Jag kan förstå att det är krångligt för de som inte har datorvana, alltså stoägare, men jag har hittills bara haft en enda där jag fått skriva in stoet åt ägaren. Och det är enkelt för mig dessutom.
Man får ju inte alls den servicen med möjlighet att läsa journal m m när inte språngrulla används. Men när jag använde SWB hingst senast så hade man inte tid att hålla det uppdaterat utan hade egna sätt att hantera det på. Vilket säkert de flesta stationer haft på något sätt innan också men då helt efter vad som passade dom.

Nu tycker jag att det känns lite som att stationer och hästägare gör det mesta av jobbet och ASVH tar betalt. Utan att det då är speciellt genomtänkt innan man inför systemet.
Som exempel går man ju över allt över till elektroniskt både på bank, skatt och inte minst Jordbruksverket för stöden till lantbrukare. Men man erbjuder alternativ på papper och hjälp. I hade de som inte själv hade dator och/eller kunskap att lämna sin SAM-ansökan elektroniskt möjlighet att gå till sin Länsstyrelse och få låna dator och hjälp för att fylla i.
 
Det jag reagerat på är att kansliet har mkt o göra varför ska då ALLA importer göra om sitt pass?Är det inte bättre att man säger tex fr.o.m. 2016 ska alla importer tilläggsregistreras!Sen är det bara fjant att man ska ha ut nån som kolla teckningen.Jag har tilläggsregistreras ett fullblod det var inte lika dyrt o det krävdes inte att någon skulle kolla hennes teckning.Nä det är slöseri med Asvh tid och våra pengar!!
 
Framförallt är det intressant med ny id-koll på mina Z-reggade föl t ex... det är ju samma id-kontrollant som gjort passen! Ska hon kolla sig själv då...?
 
Jag förstår ändå inte varför travarnas system skulle vara bättre - de har ju inget system...
Jag har inte sagt att travarnas skulle vara bättre. Men visst har dom ett system en databas där allt från avelsvärding, härstamning, tävlingsresultat och historik finns. Dock inget för själva betäcknings och veterinärbiten.
Själva biten med betalning för registreringen är ju bättre hos travarna eftersom man får betala efter när man skickar in papperna och påbörjar registreringen. Det är först när hästen har ett godkänt namn som man får papper för ID-kontroll. Vilket gör att en fölungen med konstig färg kan vänta med just den biten utan att det blir dyrare.
 

Liknande trådar

Gnägg Fy djävulen så trött jag är på alla avgifter . Ny lag träder i kraft 2016 att alla hästar som inte är födda i Sverige, men har godkänt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 855
Senast: Nielaa
·
Avel Publicerat 16 maj "Nytt gällande registrering av häst Från och med årets fölårgång sker en förändring gällande...
Svar
12
· Visningar
2 087
Senast: neve
·
Avel Är det barnsjukdomar eller kommer Språngrulla att visa fel i statistiken framgent också? Lite olika uppgifter framkommer ju: somliga...
2
Svar
27
· Visningar
2 615
Senast: Masse
·
Avel Jag hade en tråd för 5 år sedan ang registrering av fullblod hos ASVH. Istället för att väcka liv i den tråden skapar jag en ny (jag...
Svar
12
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp