Förbannat trött på ASVH.

Va? "OBS! För att kunna visa häst som man äger vid unghästbedömningar, bruksprov, rådgivande bedömningar, riksfinaler, auktioner och övriga arrangemang anordnade av SWB, Swede Horse eller till SWB anslutna regionala avelsföreningar måste man vara antingen Aktiv Medlem eller Plusmedlem."

Är inte 3års unghästbedömning?

Läs vad du citerar...?
 
Jodå en känd ft-uppfödare fick gå in och sponsra en hel klass.. för annars hade det inte blivit något! Fattar inte hur du kan ha missat detta för det var ju uppe överallt på sociala medier hur sponsorer söktes för årgångsklasserna i fälttävlan. Ja det är ju inte första gången aktiva har fått se till att det blir ett breeders i fälttävlan överhuvudtaget!

Om man tar in breedersavgifter under säsongen för en viss gren så kan man ju tycka att det även ska finnas en skyldighet att även bekosta arrangemanget, inte att aktiva ska behöva göra det privat.. eller att hela arrangemanget ställs in? Det är inte mer eller mindre deltagare i ft nu än vad det har varit genom alla år. Jo jag vet att Swedehorse är ett separat bolag men man betalar väl anslutningsavgiften för fölen till Asvh?

Det är bara en respons på vad du skrev här :)

Fast enligt ASVH kan man inte avla för fälttävlan ;)
 
Men vad är det det nya förbundet kräver informationen för? Där det inte räcker med enbart siffror?

På ett sätt kan jag förstå att avelsföreningarna håller på vissa delar, rent krasst är det så att är hästen visad i en förening så tillhör resultaten dem och de får själva välja vilka delar de vill publicera och har ingen skyldighet att vidarebefodra det till andra förbund.

Men i vilket fall som är det ju mindre jobb att skriva ut ett protokoll och sätta en stämpel än att föra över alla kryss manuellt som hade krävts med dagens system. Men jag ska höra om det finns någon speciell motivering till att inte lämna ut all info till andra förbund, eller om det bara är tidsbrist som gör att de inte hinner med att översätta enskilda protokoll.

Det står bara "If yes, supply details". Så då frågade jag och de ville ju ha siffror men också linjär beskrivningen om det finns någon.
Jag anser att jag betalade 1000 kr för att visa min häst i 15 minuter (knappt) och då är det jag som äger resultaten. Ingen skyldighet men tyvärr upplever jag servicen så låg på förbundet (därför jag vill byta) så det vore närmast pinsamt om det inte skulle finnas den servicen. Ingen skugga på dig!
 
Det finns en anledning till att andra förbund sköter medlemskapet i RF istället för att varje medlem gör det.

Först plusmedlemskap på 1000kr, sen medlemskap ca 300 i regional förening. Sen anmälningsavgift ovanpå det. Plus breedersavgift på fölis.

Varför inte en avgift för fölis där både breeders och deltagande i fölvisning och unghästtester ingår? Administrationen skulle minska som en ytterligare fördel.

Det där skulle inte jag vilja ha, jag vill kunna välja om en häst ska breedersanslutas eller ej samt jag har ännu inte visat en enda fölunge plus att jag har i stort sålt mina hbluppfödningar innan det är aktuellt med unghästtester och ännu har ingen av de sålda visats på unghästtest. Plus att kostnaderna varierar beroende på vart i landet du visar.
Man behöver inte heller vara plusmedlem utan kan välja det billigare alternativet.
 
Jag hör till dom som bytt ras, mycket beroende på problem med ASVH under de senaste 10 åren. Jag vet att det varit problem inom kansliet med arbetsmiljö m m under en del av dessa år men det har ändå gått ut över mig som uppfödare.
I den nya rasen är det inte tvingande att vara med i avelsföreningen. Men det är faktiskt riktigt lönsamt att vara det. Jag får en mycket bra tidning, juridisk rådgivning, hjälp med avtalsmallar och en hel del rabatter på t ex försäkring och foderanalys. Med andra ord jag som medlem känner verkligen att jag får något för mina pengar. Hos ASVH kände jag mest att det var dyrt och till ingen nytta.

Med erfarenheterna från bägge dessa föreningar så kan jag bara hålla med om att ASVH inte lever upp till att bevara och skydda den svenska hästen utan tvärt om driver iväg folk till utländska förbund för registrering och köpare blir mer och mer benägna att köpa importerade hästar.

Att det behövs pengar är inget att ifrågasätta men sättet som ASVH sköter det gagnar inte den svenska aveln, tvärt om. Bara det att man inte har någon röd tråd utan ändrar regler/förutsättningar från år till år och nu då också prissättningen för registrering och pass.
Hade man t ex gett hästägaren möjlighet att börja registreringen genom att skicka in anmälan utan ID och DNA som man gör med travhästar. Som har högre avgifter ju senare den första registreringsanmälan kommer in. Hade ASVH gjort så, kunde man börja jobba med det på kansliet och fölet kan fälla ut i lugn och ro så att ID-beskrivningen blir korrekt redan första gången. Då kan det vara motiverat att höja priset för de som inte blir färdiga att skicka in sin papper för den första delen. Men nu bäddar man ju bara för att det ska bli fel och mer arbete även för sig själv.
 
Jag får en mycket bra tidning, juridisk rådgivning, hjälp med avtalsmallar och en hel del rabatter på t ex försäkring och foderanalys. Med andra ord jag som medlem känner verkligen att jag får något för mina pengar. Hos ASVH kände jag mest att det var dyrt och till ingen nytta.

Mycket av det du räknar upp får man ju även som medlem i SWB.
 
Mycket av det du räknar upp får man ju även som medlem i SWB.
Möjligt att man kan få det nu men inte på den tiden jag var med och definitivt inte till det pris jag betalar idag i medlemsavgift. Den ligger långt under vad jag ser i den här tråden man får betala till ASVH.
 
Mycket av det du räknar upp får man ju även som medlem i SWB.

Fast rabatten finns det ju tom uppfödare i tråden som säger sig inte ha lyckats få som utlovat. Med tanke på att det är så svårt att upprätta kontakt med asvh vare sig via mail eller samtal tror jag det är en minoritet som också får rådgivning, tyvärr.
 
Fast rabatten finns det ju tom uppfödare i tråden som säger sig inte ha lyckats få som utlovat. Med tanke på att det är så svårt att upprätta kontakt med asvh vare sig via mail eller samtal tror jag det är en minoritet som också får rådgivning, tyvärr.

Vissa samarbetspartners har det kanske varit lite svårare med, men just försäkringen och juridiska rådgivningen har jag inte hört om några problem?
 
Det där skulle inte jag vilja ha, jag vill kunna välja om en häst ska breedersanslutas eller ej samt jag har ännu inte visat en enda fölunge plus att jag har i stort sålt mina hbluppfödningar innan det är aktuellt med unghästtester och ännu har ingen av de sålda visats på unghästtest. Plus att kostnaderna varierar beroende på vart i landet du visar.
Man behöver inte heller vara plusmedlem utan kan välja det billigare alternativet.
Nej då kunde du ju hoppa det?
Jag tycker bara alla olika avgifter blir onödig administration.
 
Sen undrar jag om inte ASVT får mer pengar från ATG? Men det är bara en teori.
ASVT är en avelsförening som just är det den heter en avelsförening.
Allt annat med registrering, pass, namn m m sköts av STC. Så det finns inget krav på medlemskap i ASVT för någon .
Sedan hjälper ATG travsporten med pengar men det påverkar inte vad ASVT står för eller de i mitt tycke underliga regler som ASVH har för olika medlemskap och för föl registrering.

Det som verkligen fick mig att ge upp ASVH var när de olika typerna av medlemskap kom och stjärnorna. En bra häst är en bra häst oavsett vad ägaren har för plånbok. Jag vet inte om systemet är kvar på samma sätt nu som när det kom,kan bara hoppas att det inte är det.
 
Kom på en sak till som jag tycker är sämre än sämst och det är att avla inom ASVH kräver att man har dator med internetuppkoppling och skrivare.
Visst sprangrulla.se är ett jättefint system för den som är hemma i datavärlden, för folk som oss som använder nätet varje dag. Men det finns massor av människor som inte gör det eller ens har tillgång till det.

En som hade sin häst här förra sommaren och ville ha föl på sitt sto, fick hjälp på seminstationen med att anmäla stoet. Stoet blev dräktigt och har fölat. Men ägaren har flyttat stoet och har inte längre kontakt med stationen (dom har t o m blivit lite osams) och har själv bara tillgång till nätet via sin mobil.
Att vederbörande dessutom är dyslektiker och har allmänt svårt att läsa och skriva, gör ju inte saken ett dugg bättre. Men det här systemet har ju bäddat för att detta fölet inte kommer att bli registrerat enligt reglerna och till och med bli utan pass.
 
Jag hör till dom som bytt ras, mycket beroende på problem med ASVH under de senaste 10 åren. Jag vet att det varit problem inom kansliet med arbetsmiljö m m under en del av dessa år men det har ändå gått ut över mig som uppfödare.
I den nya rasen är det inte tvingande att vara med i avelsföreningen. Men det är faktiskt riktigt lönsamt att vara det. Jag får en mycket bra tidning, juridisk rådgivning, hjälp med avtalsmallar och en hel del rabatter på t ex försäkring och foderanalys. Med andra ord jag som medlem känner verkligen att jag får något för mina pengar. Hos ASVH kände jag mest att det var dyrt och till ingen nytta.

Med erfarenheterna från bägge dessa föreningar så kan jag bara hålla med om att ASVH inte lever upp till att bevara och skydda den svenska hästen utan tvärt om driver iväg folk till utländska förbund för registrering och köpare blir mer och mer benägna att köpa importerade hästar.

Att det behövs pengar är inget att ifrågasätta men sättet som ASVH sköter det gagnar inte den svenska aveln, tvärt om. Bara det att man inte har någon röd tråd utan ändrar regler/förutsättningar från år till år och nu då också prissättningen för registrering och pass.
Hade man t ex gett hästägaren möjlighet att börja registreringen genom att skicka in anmälan utan ID och DNA som man gör med travhästar. Som har högre avgifter ju senare den första registreringsanmälan kommer in. Hade ASVH gjort så, kunde man börja jobba med det på kansliet och fölet kan fälla ut i lugn och ro så att ID-beskrivningen blir korrekt redan första gången. Då kan det vara motiverat att höja priset för de som inte blir färdiga att skicka in sin papper för den första delen. Men nu bäddar man ju bara för att det ska bli fel och mer arbete även för sig själv.
Jag har också bytt ras .. Och sålt tre ston , ett är kvar för ridning och hon är inte swb . Flera vänner gjort likadant så att asvh inte främjar swb är solklart för mig .

Nya föreningen är toppen med tidning och massor av roliga aktiviteter och mästerskap och utbildningar . Asvh har lång väg att vandra om man jämför, undrar om de kikar på andra föreningars upplägg överhuvudtaget ?
 
Åh för mig som har seminstation är språngrulla fantastiskt, och jag suckar för alla travare ;).
Jag förstår det att det är toppen för en som är van och använder datorer annars också. Men jag har själv varit med mina SWB ston på stationer som inte klarat av det. Så den fina infon som finns om mitt sto och vad som gjorts (om man använder och uppdaterar det) har inte varit tillgänglig för mig. Har jag frågat på stationen har man mest fått höra att det finns så mycket annat som måste gå före med beställningar, skick, hämtning m m så när dom får tid så ska dom.......
 
Jag förstår det att det är toppen för en som är van och använder datorer annars också. Men jag har själv varit med mina SWB ston på stationer som inte klarat av det. Så den fina infon som finns om mitt sto och vad som gjorts (om man använder och uppdaterar det) har inte varit tillgänglig för mig. Har jag frågat på stationen har man mest fått höra att det finns så mycket annat som måste gå före med beställningar, skick, hämtning m m så när dom får tid så ska dom.......

Fast har de tid att rapportera travarna på papper då menar du? Språngrulla är ju super, du får namn på hingsten, vart man beställer samt faktureringsuppgifter till ägaren på samma ställe.

Jag kan förstå att det är krångligt för de som inte har datorvana, alltså stoägare, men jag har hittills bara haft en enda där jag fått skriva in stoet åt ägaren. Och det är enkelt för mig dessutom.
 

Liknande trådar

Gnägg Fy djävulen så trött jag är på alla avgifter . Ny lag träder i kraft 2016 att alla hästar som inte är födda i Sverige, men har godkänt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 855
Senast: Nielaa
·
Avel Publicerat 16 maj "Nytt gällande registrering av häst Från och med årets fölårgång sker en förändring gällande...
Svar
12
· Visningar
2 087
Senast: neve
·
Avel Är det barnsjukdomar eller kommer Språngrulla att visa fel i statistiken framgent också? Lite olika uppgifter framkommer ju: somliga...
2
Svar
27
· Visningar
2 615
Senast: Masse
·
Avel Jag hade en tråd för 5 år sedan ang registrering av fullblod hos ASVH. Istället för att väcka liv i den tråden skapar jag en ny (jag...
Svar
12
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp