Bukefalos 28 år!

A

anjons

Hej! Hur gör jag för att skaffa hästpass till min f.d kallblodstravare och hur mycket kostar det?
 
ring stc å prata med dem de är jätte trevliga å tillmötes gående, jag tror jag betalade lite över 500kr för passet sedan är de ju id kontrolant som måste göra passet. lycka till!
 
Hej. Du kan beställa hem passblanketter från STC´s hemsida, och sedan räcker det med att en svensk veterinär fyller i dem (för andra raser måste det vara en godkänd id-kontollant, men för hästar registerade i STC räcker det med en veterinär). Sedan skickar du in pappren till STC, kostar just nu 875 kr inkl. moms.

//Lilla jag :bump:
 
Är du helt säker på att alla veterinärer fortfarande får göra ID-kontrollen? Tidigare stod det så på hemsidan, men nu finns i stället en lista på godkända kontrollanter.

(OBS att det inte är samma regler/kontrollanter för travare som för de SH-anslutna raserna)
 
Jag har också för mig att det måste vara en godkänd kontrollant och inte vilken veterinär som helst.

Jag registrerade själv min då 10-åriga kallblodstravare i STC:s tredje stambok för två år sedan. Enligt STC:s hästpassregler skulle jag behövt åka till/ta hem en godkänd kontrollant, men eftersom det var fråga om tredje stamboken och hästen inte ska användas i travtävling, så behövdes inte detta.
Vid den tiden bodde hästen hemma hos en veterinär, så han gjorde ID-kontrollen och detta godkändes av STC. Just den veterinären hade befogenhet att utfärda konturdiagram till FEI-pass för alla raser, utom för travare.

Rörigt? Trådskrivaren bör kontrollera med STC för säkerhets skull. :D

Immer
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
928
Senast: SaraB
·
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
901
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Grazing
·
Gnägg Hej! Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 452
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp