hästraser ni INTE gillar

Nu är ju araber en av de friskaste hästraser vi har om du frågar försäkringsbolagen. Det är dessutom en ras som används till galopp och distans. Så jag tror att din oro är komplett ogrundad. Distans är betydligt mer påfrestande än vad till exempel dressyr och hoppning är.
Fast alla araber har ju inte den huvudformen, inte ens på wiki artikeln för arabhästar. Inte på distansritt bilder, inte de som fanns där jag red ut i Egypten osv.

Minns från när jag var liten (för typ 40 år sedan) att jag tyckte konvex nos var oerhört vackert och ju mer desto vackrare. Men det var ju inte ens i närheten av de här bilderna du haft här. Det var bara lite grann.
 
Fast alla araber har ju inte den huvudformen, inte ens på wiki artikeln för arabhästar. Inte på distansritt bilder, inte de som fanns där jag red ut i Egypten osv.

Minns från när jag var liten (för typ 40 år sedan) att jag tyckte konvex nos var oerhört vackert och ju mer desto vackrare. Men det var ju inte ens i närheten av de här bilderna du haft här. Det var bara lite grann.
Citera gärna vart jag har skrivit att alla araber har den huvudformen?

Arabaveln är fri, vilket innebär att man får avla på ALLT. Det innebär också att deras utseende är mycket varierat.
 
Vilken häst är detta? De flesta arabgaloppörer är dessvärre inte helt rasrena - men det får man inte säga högt :angel1:
Ingen aning, en häst från arabgaloppens hemsida. Du får väl diskutera rasrenheten med ägaren antar jag. Går säkert att hitta namn osv på sidan.

Men inom distans och galoppen verkar ju rakare nosar dominera.
 
Citera gärna vart jag har skrivit att alla araber har den huvudformen?

Arabaveln är fri, vilket innebär att man får avla på ALLT. Det innebär också att deras utseende är mycket varierat.
Vilket väl är vad jag har försökt förmedla att det finns massor av vackra araber utan avlade huvuden (och håller tummarna för att det alltid kommer vara så). Så man kan ju inte skriva att araber fungerar inom galoppen och distansen med sina avlade huvuden, och är mycket friska med avlade huvuden. När många inom grenarna inte har just det.

Jag hade fått intrycket av att du tyckte konkav nos var det korrekta, vanligaste, även inom arabgaloppen och distansen och absolut helt rätt att avla på.
 
Vilket väl är vad jag har försökt förmedla att det finns massor av vackra araber utan avlade huvuden (och håller tummarna för att det alltid kommer vara så). Så man kan ju inte skriva att araber fungerar inom galoppen och distansen med sina avlade huvuden, och är mycket friska med avlade huvuden. När många inom grenarna inte har just det.

Jag hade fått intrycket av att du tyckte konkav nos var det korrekta, vanligaste, även inom arabgaloppen och distansen och absolut helt rätt att avla på.
Jag har visat en bild på en rätt extrem häst som tävlas i galopp, hur många tänker du att jag ska visa för att man ska godta det som att de fungerar inom galopp och distans?
Det är inte speciellt svårt att hitta det inom distansen som många här tycker är extremt. I galoppen är det ibland en annan extremavel istället, där man inte ser att det är araber överhuvudtaget.

Jag tycker inte att konkav nosrygg är speciellt viktigt alls faktiskt, om vi ska prata om vad jag tycker. Detta är mitt stamsto från början, mycket rakare än så blir det inte
1673440011668.png


Däremot så tycker jag att stora ögon, bred panna, stora ganascher och liten näsa är viktigt, och är också det som för mig gör att man direkt ser att det är en arab. Den här individen skulle kunna haft något större ögon och större ganascher. Hennes son fick det och dessutom mer konkav nosrygg.

Konvex panna har jag inget emot, inom rimliga gränser. Jag tycker dock ofta att ju extremare huvuden desto mindre ögon, och det är inget jag personligen vill avla bort. Men smaken är som baken. Och vad som är rätt att avla på är en svår fråga. Ska jag döma andra bara för att de inte har samma avelsmål som mig? Nej det skulle aldrig falla mig in. Jag kan ha stor respekt för andras avel trots att de kanske avlar på hästar som jag ser som valackämnen av olika anledningar.
 
Jag har visat en bild på en rätt extrem häst som tävlas i galopp, hur många tänker du att jag ska visa för att man ska godta det som att de fungerar inom galopp och distans?
Det är inte speciellt svårt att hitta det inom distansen som många här tycker är extremt. I galoppen är det ibland en annan extremavel istället, där man inte ser att det är araber överhuvudtaget.

Jag tycker inte att konkav nosrygg är speciellt viktigt alls faktiskt, om vi ska prata om vad jag tycker. Detta är mitt stamsto från början, mycket rakare än så blir det inte
Visa bifogad fil 110260

Däremot så tycker jag att stora ögon, bred panna, stora ganascher och liten näsa är viktigt, och är också det som för mig gör att man direkt ser att det är en arab. Den här individen skulle kunna haft något större ögon och större ganascher. Hennes son fick det och dessutom mer konkav nosrygg.

Konvex panna har jag inget emot, inom rimliga gränser. Jag tycker dock ofta att ju extremare huvuden desto mindre ögon, och det är inget jag personligen vill avla bort. Men smaken är som baken. Och vad som är rätt att avla på är en svår fråga. Ska jag döma andra bara för att de inte har samma avelsmål som mig? Nej det skulle aldrig falla mig in. Jag kan ha stor respekt för andras avel trots att de kanske avlar på hästar som jag ser som valackämnen av olika anledningar.
Hon var väldigt vacker.
 
Jag har visat en bild på en rätt extrem häst som tävlas i galopp, hur många tänker du att jag ska visa för att man ska godta det som att de fungerar inom galopp och distans?
Det är inte speciellt svårt att hitta det inom distansen som många här tycker är extremt. I galoppen är det ibland en annan extremavel istället, där man inte ser att det är araber överhuvudtaget.

Jag tycker inte att konkav nosrygg är speciellt viktigt alls faktiskt, om vi ska prata om vad jag tycker. Detta är mitt stamsto från början, mycket rakare än så blir det inte
Visa bifogad fil 110260

Däremot så tycker jag att stora ögon, bred panna, stora ganascher och liten näsa är viktigt, och är också det som för mig gör att man direkt ser att det är en arab. Den här individen skulle kunna haft något större ögon och större ganascher. Hennes son fick det och dessutom mer konkav nosrygg.

Konvex panna har jag inget emot, inom rimliga gränser. Jag tycker dock ofta att ju extremare huvuden desto mindre ögon, och det är inget jag personligen vill avla bort. Men smaken är som baken. Och vad som är rätt att avla på är en svår fråga. Ska jag döma andra bara för att de inte har samma avelsmål som mig? Nej det skulle aldrig falla mig in. Jag kan ha stor respekt för andras avel trots att de kanske avlar på hästar som jag ser som valackämnen av olika anledningar.

Den var otroligt fin!!
 
Jag har visat en bild på en rätt extrem häst som tävlas i galopp, hur många tänker du att jag ska visa för att man ska godta det som att de fungerar inom galopp och distans?
Det är inte speciellt svårt att hitta det inom distansen som många här tycker är extremt. I galoppen är det ibland en annan extremavel istället, där man inte ser att det är araber överhuvudtaget.

Jag tycker inte att konkav nosrygg är speciellt viktigt alls faktiskt, om vi ska prata om vad jag tycker. Detta är mitt stamsto från början, mycket rakare än så blir det inte
Visa bifogad fil 110260

Däremot så tycker jag att stora ögon, bred panna, stora ganascher och liten näsa är viktigt, och är också det som för mig gör att man direkt ser att det är en arab. Den här individen skulle kunna haft något större ögon och större ganascher. Hennes son fick det och dessutom mer konkav nosrygg.

Konvex panna har jag inget emot, inom rimliga gränser. Jag tycker dock ofta att ju extremare huvuden desto mindre ögon, och det är inget jag personligen vill avla bort. Men smaken är som baken. Och vad som är rätt att avla på är en svår fråga. Ska jag döma andra bara för att de inte har samma avelsmål som mig? Nej det skulle aldrig falla mig in. Jag kan ha stor respekt för andras avel trots att de kanske avlar på hästar som jag ser som valackämnen av olika anledningar.
Det där är, anser jag, ett otroligt mycket vackrare arabhuvud än de andra, extrema, som du lagt upp tidigare i tråden. För mig är det så en arab "ska" se ut. Man ser tydligt att det är en arab, men också att det är en HÄST!
 
Jag har visat en bild på en rätt extrem häst som tävlas i galopp, hur många tänker du att jag ska visa för att man ska godta det som att de fungerar inom galopp och distans?
Det är inte speciellt svårt att hitta det inom distansen som många här tycker är extremt. I galoppen är det ibland en annan extremavel istället, där man inte ser att det är araber överhuvudtaget.

Jag tycker inte att konkav nosrygg är speciellt viktigt alls faktiskt, om vi ska prata om vad jag tycker. Detta är mitt stamsto från början, mycket rakare än så blir det inte
Visa bifogad fil 110260

Däremot så tycker jag att stora ögon, bred panna, stora ganascher och liten näsa är viktigt, och är också det som för mig gör att man direkt ser att det är en arab. Den här individen skulle kunna haft något större ögon och större ganascher. Hennes son fick det och dessutom mer konkav nosrygg.

Konvex panna har jag inget emot, inom rimliga gränser. Jag tycker dock ofta att ju extremare huvuden desto mindre ögon, och det är inget jag personligen vill avla bort. Men smaken är som baken. Och vad som är rätt att avla på är en svår fråga. Ska jag döma andra bara för att de inte har samma avelsmål som mig? Nej det skulle aldrig falla mig in. Jag kan ha stor respekt för andras avel trots att de kanske avlar på hästar som jag ser som valackämnen av olika anledningar.
För mig är den här hästen tydligt konkav. Och jättevacker!

Halvt kl
Avel för extrema utseenden tycker jag generellt är en jättedålig idé. Vi har sett det inom massor av raser i hundaveln, men även inom andra djurslag. När det som från början kanske bara går att uppnå med Photoshop blir ideal går det alldeles för fort att föra aveln dit "på riktigt", samtidigt som uppfödare, domare och andra "raskunniga" snabbt blir hemmablinda för alla problem det medför. Avel på extrema utseenden ger i princip alltid problem om de får gå tillräckligt långt, så det är viktigt att folk reagerar innan dess.
 
För mig är det också rent estetiskt. Jag tycker att de extrema är fula. Det ser ut som om man tagit hästens huvud (från nosgrimman och neråt) och böjt uppåt på ett onaturligt sätt. Jag tycker att det ser obehagligt ut. De araber som inte har det extrema utseendet är väldigt vackra hästar! Hela min uppväxt var araben drömhästen för mig. Jag var flera gånger på Blommeröds sommarutställning och bara drömde om att nån gång få rida en så vacker häst! Jag minns inte att jag tyckte att nån var så där extrem då.
Jag brukar kalla det bananhuvuden. Skitfult helt enkelt. Visst en liten liten dish är fint men den ska vara liten inte så att underkäken bildar en banan tillsammans med gropen på nosryggen.
 
Jag förstår att det har med okunskap att göra, ja. Det är därför jag har lagt ner tid på att visa och förklara trots att det är en total pain in the ass att man bara får lägga ut en bild per inlägg.

Jag kommer ju från andra hållet och tycker att de konstiga smala huvudena som tex swb har ser jättekonstiga ut. Vart får hjärnan plats???? Araber har mer trekantigt huvud och gott om plats för den strukturen. Hade araben haft samma smala form på huvudet som swb så hade den inte kunnat ha detta utseende. Och swbs smala panna?! Igen, får hjärnan verkligen plats?!

Men jag vet att dessa hästar (swb) fungerar utmärkt. Så jag kan låta bli att förfasas och säga att de är skitfula med respekt för de som har dessa hästar.
Swb har väl generellt större huvuden än araber även om formen är mer ”jämnstor”.
 
Exakt det jag menar med att man inte får säga det. Men alla vet om det.
Det finns alltså en krets där man inte får säga det? Eller menar du att man inte får säga det på Bukefalos?
Känns som att det är någon slags konflikt här som jag aldrig hört talas om.

Jag hade aldrig hört om varken att arabgaloppen hade korsningar eller att man inte fick prata om det.

(eller är det något med att vissa arabstammar från vissa länder inte är ok men att andra är det? Vet ju att beroende på land och stam har de olika tendenser i profilen där det finns även helt raka profiler som är vissa typer av arabhästar, är just de typerna från de länderna kanske inte "riktiga" arabhästar osv? (ngt i stil med att Egyptiska araber eller Polska är inte ok men Saudiska är det. Eller att Iranska araber är X eller Y? typ https://www.deephollowranch.com/different-types-of-arabian-horses/#6_Types_of_Arabian_Horses)
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte hur det går ihop med stambokföring, menar du att arabgalopp-uppfödare förfalskar stamtavlor?
Jag har ingen aning om hur det går till. Jag vet att det har hänt. Det har skrivits om det i arabtidningar. Det finns utställningshästar som har andra i sig också.

Finns speciella arabgalopplöp utan hästar med franskt blod, det är pga detta.
Inga bevis alltså?
Det finns i allra högsta grad bevis, länkar till en populärvetenskaplig artikel;
https://thehorse.com/192636/study-arabian-dna-reveals-diversity-other-breed-influences/
 
Jag har ingen aning om hur det går till. Jag vet att det har hänt. Det har skrivits om det i arabtidningar. Det finns utställningshästar som har andra i sig också.

Finns speciella arabgalopplöp utan hästar med franskt blod, det är pga detta.

Det finns i allra högsta grad bevis, länkar till en populärvetenskaplig artikel;
https://thehorse.com/192636/study-arabian-dna-reveals-diversity-other-breed-influences/

Då så, varför så kryptisk innan?? O_o :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 261
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 895
Senast: Valle
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 124
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp