hästskötare

Sv: hästskötare

*kl*

En praktikant ska inte ses som arbetskraft alls... En praktikant ska gå sidan om och sen bli mer självgående men ska aldrig lämnas ensam och ses som en anställd med eget ansvar!!

Detta är även väldigt vanligt inom vården när man är på praktik...man ses som extra, gratis arbetskraft vilket det inte är alls...man är där för att lära sig saker och omsätta det man lärt sig teoretiskt till praktiskt under en som jobbar inom yrkets uppsikt och vägledning!

Sätts man i arbete som en anställd ska man också ha betalt som en sådan!

Är det under skolgång man har praktik så är praktiken bara en 80% tjänst i tid (iallafall om du läser och får CSNbidrag/lån) och är man under 18år finns det lagar som reglerar under vilka tider man får praktisera!

Inom alla branscher får en praktikant göra vad en anställd gör oavsett om det är rätt eller fel... MEN, där anser jag att man faktiskt har ett eget ansvar också... Och för min del är det självklart att om man praktiserar på en gård/i ett stall så utgör man de sysslor som de gör på gården, och jobbar de arbetstider som gäller...

Jag tror de flesta här har praktiserat i en eller annan form. Själv kan jag lova att jag aldrig hade drömt om att till exempel gå in från ett fölvak bara för att klockan hade slagit fyra på eftermiddagen, jag var kvar långt in på natten och sen jobbade jag på morgonen igen... Lite intresse och jävlaranamma får man ha om man ska jobba i stall och med hästar, och vill man följa tider slaviskt och välja sina arbetsuppgifter, då skulle nog de flesta arbetsgivare tycka att man varken har engagemang eller det brinnande intresse som krävs för att jobba med hästar...

När det gäller praktik så har man eget ansvar också, såklart att folk utnyttjar om de kan, MEN, man får fan (inom alla branscher) visa framfötterna och engagemang också, om man vill ha chans att få jobb efteråt.... Jag skulle aldrig någonsin anställa någon med bristen på det engagemang och verkliga intresset som ts verkar visa i denna tråd (hårt men sant, vill hon jobba med hästar mognar hon förhoppningsvis).

Jag vill ha en hästskötare som man kan lita på och som man vet motionerar även de jobbigare hästarna i stallet och inte ljuger att den har gjort det (vilket jag varit med om förut när jag jobbat med hästar) eller som inte väljer att lämna en sjuk passhäst vind för våg bara för att h*n är trött och anser sig ha jobbat färdigt...
 
Sv: hästskötare

Om man tittar i arbetsmiljölagen så ska man följa arbetsplatsen tider vid praktik. Dvs även ob och liknande.
 
Sv: hästskötare

Om man tittar i arbetsmiljölagen så ska man följa arbetsplatsen tider vid praktik. Dvs även ob och liknande.

En praktikant får jobba upp till 8 timmar om dagen, i arbetsmiljölagen tar dom säkert för givet att dom anställda inte heller arbetar 15 timmar om dagen eftersom det är olagligt!
 
Sv: hästskötare

En praktikant får jobba upp till 8 timmar om dagen, i arbetsmiljölagen tar dom säkert för givet att dom anställda inte heller arbetar 15 timmar om dagen eftersom det är olagligt!

Det är inte alls olagligt att arbeta 15 timmar på en dag.
Läs om arbetsmiljö lagen och läs rätt. Du har fått en länk.
Vad de däremot skärpt till de senaste åren är vilotiderna mellan arbetspassen.
 
Sv: hästskötare

En praktikant får jobba upp till 8 timmar om dagen, i arbetsmiljölagen tar dom säkert för givet att dom anställda inte heller arbetar 15 timmar om dagen eftersom det är olagligt!

Men som sagt, vad gör dom om du går går in i ditt rum eller vad du nu har efter att du har jobbat dina åtta timmar?

Om du på ett lugnt och vuxet sätt förklarar att du inte får jobba mer än 8 timmar på grund av att du praktiserar tror jag inte att det skulle vara något problem. Så länge som du gör vad du ska dom 8 timmar du faktiskt så jobba så ska det ju inte vara värsta världsproblemet..

Som någon annan skrev, kedjar dom fast dig i stallet annars eller?
 
Sv: hästskötare

Men som sagt, vad gör dom om du går går in i ditt rum eller vad du nu har efter att du har jobbat dina åtta timmar?

Om du på ett lugnt och vuxet sätt förklarar att du inte får jobba mer än 8 timmar på grund av att du praktiserar tror jag inte att det skulle vara något problem. Så länge som du gör vad du ska dom 8 timmar du faktiskt så jobba så ska det ju inte vara värsta världsproblemet..

Som någon annan skrev, kedjar dom fast dig i stallet annars eller?

Jag har hört att såna som vägrar arbeta dygnet runt får sparken :eek:
Men jag vet inte vad dom skulle ha gjort om man vägrat, vågade inte vägra. Säkert skulle dom bli förargade och hittat på nåt nytt sätt att jävlas. :devil:
Antar att dom gör så här för att dom har alldeles för många hästar som dom inte orkar sköta, man kan förstå dom på ett sätt men ändå inte.
Har en till fråga om någon vet. Varför är det så att sånadär praktikanter dom tar knappt får någon mat, vill dom att man ska svälta ihjäl? :eek:
 
Sv: hästskötare

Jag har hört att såna som vägrar arbeta dygnet runt får sparken :eek:
Men jag vet inte vad dom skulle ha gjort om man vägrat, vågade inte vägra. Säkert skulle dom bli förargade och hittat på nåt nytt sätt att jävlas. :devil:
Antar att dom gör så här för att dom har alldeles för många hästar som dom inte orkar sköta, man kan förstå dom på ett sätt men ändå inte.
Har en till fråga om någon vet. Varför är det så att sånadär praktikanter dom tar knappt får någon mat, vill dom att man ska svälta ihjäl? :eek:

1. Praktikanter ska inte finnas på plats för att täcka upp för arbete som behöver göras. Då får man anställa hästskötare. Praktikanter är på plats som en del i sin utbildning och ska ha bra handledning. Självklart är det så att man i detta hjälper till med arbetsuppgifter, men man ska inte ersätta anställda.

2. Avtal om kost och logi måste man vara överens om på förhand och sen får man väl ta upp det om det är någon part som inte är nöjd. Tänk bara på att det sällan blir speciellt billigt att "få" kost och logi, eftersom förmånsbeskattningen blir hög.

Jag tror att du ska dirigera dina funderingar kring den praktikplats du beskriver med praktikplatsen självt och med de ansvariga för din utbildning.
 
Sv: hästskötare

Hur ska du kunna få sparken från en praktikplats? Du är ju inte anställd? Och om du hade blivit ombedd att lämna praktikplatsen - hade inte det varit det bästa eftersom du inte trivs och inte klarar arbetsuppgifterna?
 
Sv: hästskötare

Till TS:
Jag tycker inte du ska ge upp att jobba med hästar, bara för att du inte vill rida svåra hästar. Det finns tillräckligt med jobb där du inte behöver rida alls. Däremot får du nog vara beredd att hantera olika typer av hästar, alla är inte lugna.

Om arbetsgivaren inte följer det som ni har kommit överens om så ska du naturligtvis säga till. Funkar det inte alls är det nog bättre och ta sitt pick och pack och dra.

Allmänt:
När jag läser i tråden så blir jag inte förvånad att stallbranchen ser ut som den gör. Här hackas det på TS rätt rejält för att hon inte tycker att det är OK att jobba 15 timmar och rida hästar som tydligen är alldeles för svåra för henne. Det är tufft att jobba med hästar. Det är inte ett jobb för alla. Det betyder ju inte att man inte behöver följa någon slag arbetslag, eller säkerhetstänkande.

Jag har jobbat med hästar och jag vet att det inte bara är att gå hem kl 17 om allt har kört ihop sig och man inte är färdig. Kommer veterinären kl 23, ja då får man ta hand om det. Men om personalen jobbar i snitt 12 timmar om dagen VARJE DAG så har man helt enkelt för lite personal. Det anser nog även arbetslagen.

Sen förstår jag inte heller ur arbetsgivaren perspektiv hur man "tvingar" någon att rida hästar som den uppenbarligen inte klarar av. Pratar vi tävlingshästar är de oftast värda stora summor pengar och händer det något med dem är det en stor ekonomisk förlust för ägaren.
 
Sv: hästskötare

till ts:
Jag tycker inte du ska ge upp att jobba med hästar, bara för att du inte vill rida svåra hästar. Det finns tillräckligt med jobb där du inte behöver rida alls. Däremot får du nog vara beredd att hantera olika typer av hästar, alla är inte lugna.

Om arbetsgivaren inte följer det som ni har kommit överens om så ska du naturligtvis säga till. Funkar det inte alls är det nog bättre och ta sitt pick och pack och dra.
Är det inte detta som alla faktiskt försöker påtala i den här tråden? Har man inte ett eget ansvar om man är så pass vuxen att man är ute på praktik? Går man via en skola, så brukar det sällan vara problem att få hjäolp av dem, fruktansvärt kass utbildning i så fall...

allmänt:
När jag läser i tråden så blir jag inte förvånad att stallbranchen ser ut som den gör. Här hackas det på ts rätt rejält för att hon inte tycker att det är ok att jobba 15 timmar och rida hästar som tydligen är alldeles för svåra för henne. Det är tufft att jobba med hästar. Det är inte ett jobb för alla. Det betyder ju inte att man inte behöver följa någon slag arbetslag, eller säkerhetstänkande. det handlar nog inte om att hon inte tycker det är ok att jobba 15 timmar, det handlar mer om att det verkar som att hon tror att det är en dans på rosor och man kan göra lite vad man tycker är kul på en praktik, resten kan man uppenbarligen hoppa över eller gnälla över... Som du skriver är det inte ett jobb för alla att vara hästskötare... Ytterst få stall som behöver ha anställd personal har hästar som är 100% snälla. Tävlingshästar är mer eller mindre alltid på tårna. Ridskolor behöver ha tillridningshjälp av de hästar som inte fungerar, inte de som går sina lektioner klockrent, inridningsstall behöver vi inte ens nämna... Man kan gnälla, men då lär man inte få några goda referenser till jobb sedan heller...

jag har jobbat med hästar och jag vet att det inte bara är att gå hem kl 17 om allt har kört ihop sig och man inte är färdig. Kommer veterinären kl 23, ja då får man ta hand om det. Men om personalen jobbar i snitt 12 timmar om dagen varje dag så har man helt enkelt för lite personal. Det anser nog även arbetslagen. tvivlar på att någon tycker det är ok. Dock kan man ju konstatera att som hästskötare lever man för sina hästar... Jag vet mååånga hästskötare inom travet som aldrig tar ledigt, inte ens på helgerna, har travtävlingar och sena nätter 4-5 dagar i veckan, aldrig tar semester o.s.v... Inte för att de inte får vara borta - utan för att de aldrig skulle vilja lämna sina passhästar... Personligen tycker jag att det är det intresset man bör ha om man ska orka med jobbet som hästskötare.

sen förstår jag inte heller ur arbetsgivaren perspektiv hur man "tvingar" någon att rida hästar som den uppenbarligen inte klarar av. Pratar vi tävlingshästar är de oftast värda stora summor pengar och händer det något med dem är det en stor ekonomisk förlust för ägaren.där är jag helt med dig. Jag hade skickat hem praktikanten/ sagt upp den anställda i så fall...
10101010101010101
 
Sv: hästskötare

Alltså allvarligt, passar praktiken är det ju bara att åka hem?
Eller så får du stå ut, eller prata med dom du praktiserar hos och lösa problemet.
Jag har varit med om betydligt värre än för lite mat och dåliga arbetstider som hästskötare, och jag sa ifrån och det löste sig. Efter jag hade blivit arg och sagt ifrån blev det så mkt bättre eftersom det blev en annan respekt mellan mig och den jag jobbade för.
Går du och är sur och missnöjd märks det, och det kommer inte bli bättre. Rensa luften helt enkelt.
 
Sv: hästskötare

Det är ju inte bara de som anställer praktikanterna utan det är praktikanterna själva som måste komma med krav. Man kan inte räkna med att alla ska serva en hela tiden.

Vist förekommer det, överallt. Sk. svartarbete, praktikantplatser och allt vad det kallas. Det är upp till arbetarna att se till att man får rimliga tider och löner eller något som är lika värdefullt, tex. ridlektioner för duktig tränare.
 
Sv: hästskötare

Nu har jag läst hela tråden noggrant, pust, det tog tid. Men en sak bara för jag tycker att mycket är lite virrigt här. Du är svensk va? (TS alltså). Men det låter som du befinner dig utomlands eller är det bara långt från där du bor?

Du har praktiserat på ett ställe och nu "vet" du att alla praktikplatser är likadana, enligt dig jättedåliga dådå. Problemet är att du inte vågar rida hästarna. Har du sagt det till dem på gården om det? Finns det ingen inhängad ridbana du kan rida på då och lära känna hästarna? Du låter ganska negativ faktiskt, men säger att du älskar hästar. Men du kanske inte ska jobba med dem, utan bara ha det som hobby, fortsätta på ridskolan. Man måste ha ett visst mod i sig, eller en slags förståelse mot både människor men framförallt hästar. Lite flummigt låter det kanske. Men att jobba/praktisera är inte en dans på rosor alla gånger utan man hjälper till, däremot ska man inte slavarbeta, men man måste ändå vara medveten om att man får rida kanske inte helt lätta hästar, eller åtminstånde hantera dem från marken. Annars ska man nog avvakta med att praktisera eller välja ett ställe där de "garanterar" lugna okomplicerade hästar, tex. på en ridskola.
 
Sv: hästskötare

Har vitt anställda ibland känns det som man blir straffad för det. Med fackets riktlinjer krävs det att för ett stallskötar jobb ska en outbildad tjej i 20 års åldern ha en minimi lön på nästan 18000 före skatt utöver det kommer arbetgivar avgifter som är plus 40%. Man får en massa krav på sig som man måste uppfylla som fikarum!!. dessutom exakta arbetstider... Jag föredrar vita anställda och självklart ska alla få en hygglig lön för jobbet man gör....MEN förstår dem som föredrar att anställa svart....
 
Sv: hästskötare

Jag kan se väldigt stora brister med systemet. Om du skulle titta närmre på hur många som egentligen arbetar sig upp via hästskötarjobb - så blir det nog bara en handfull av ett närmast oräkneligt antal på botten. Resten dukar under pga att du måste vara stålmannen både psykiskt och fysiskt för att klara av arbetet under en längre tid.

Jag kan till viss del hålla med om att det är upp till den som arbetar att förhandla villkoren, men jag tycker inte att man kan lägga över det på den anställda fullt ut. Inte med vetskapen om att det ofta handlar om väldigt unga människor utan tidigare erfarenhet av arbetslivet - många gånger de som brinner för hästar men inte har hjälp hemmifrån att kunna ha en egen häst, utan får jobba sig fram på egna ben. Dessa människor vet inte vilka normer som gäller och har inget bra utgångsläge i förhandlingen.

Dessutom har man inte så många trumfkort att komma med, det spelar ingen roll hur många år i branschen du har med toppreferenser - gratis är oftast godare!

Det går mycket lätt att hitta hästskötarjobb där du slipper rida, det är nog inga problem. Däremot så måste du ju våga hantera en stökig häst. Om man inte är bekväm med det så är det absolut ingenting som hindrar en från att ha ridning och hästar som en givande hobby.
 
Sv: hästskötare

Tänkte skriva ett långt svar, men vår diskussion är ju lite OT, så vi kanske ska fortsätta i en annan tråd?
 
Sv: hästskötare

En praktikant ska inte ses som arbetskraft alls... En praktikant ska gå sidan om och sen bli mer självgående men ska aldrig lämnas ensam och ses som en anställd med eget ansvar!!

Tycker att det är konstigt att inte "arbetsgivarna" vet om detta. På precis alla ställen jag praktiserat på så har jag fått mer arbete lagt över mig än man ska som praktikant.
På ett ställe fick jag välja mellan att vara barnvakt eller ta över ridlektioner ibland.. Fick ta en uteritt en dag, handikappslektion en annan, barnvakt en dag när jag sa nej till en turridning..
På ett annat ställe lämnades jag helt ensam med fullt ansvar över gården på ett nytt ställe med flera hingstar som inte var av den mest uppfostrade sorten.. Jag var ärligt talat rädd för dessa hästar. Men det fanns ju ingen annan än jag på gården som kunde ta hand om dom så vad gör man? Berättade detta för till min handläggare på arbetsförmedlingen som blev chockad och sa åt mig att jag inte skulle behöva vara kvar där (många anledningar till att man står ut med sånt här är ju att man säkert kan bli av med sin ersättning om man inte gör det man "ska" enligt arbetsförmedlingen).
Dock ljög "arbetsgivarna" och sa att detta aldrig har inträffat och att det alltid fanns någon kvar på gården som ansvarade för allt..
Detta är bara några exempel på de flertal ställen jag varit på.

Jag har faktiskt fått intrycket av att hästmänniskor som håller en verksamhet passar på att utnyttja minsta lilla dom kan när dom ser att dom kan få gratisarbete. Man ses mer som en slav än någon som ska gå bredvid och lära sig när man kommer som praktikant tex.
Har aldrig råkat ut för detta på andra praktikplatser/arbetsplatser. Men jag kanske bara har haft oturen att bara hamnat hos dåliga hästverksamheter och bra övriga verksamheter..
Kan tillägga att det är "mindre" hästföretag som gäller i mina exempel. Är det vanligare på sådana ställen kanske?
 
Sv: hästskötare

Tycker det du beskriver låter som alldeles normala arbetsuppgifter för att vara hästskötare... Går man inte som praktikant för att lära sig jobbet eller menar du att en praktikant ska göra bara de roliga och lätta grejerna?

Jag har slitit arslet av mig som praktikant när jag var i den åldern, men jag fick också goda referenser som ledde till ett riktigt bra hästskötarjobb, där jag kan lova att jag fick slita ännu värre än jag någonsin gjort som praktikant... Även det ledde till goda referenser och ett väldigt välbetalt industrijobb... Ta det för vad det är, ett stentufft jobb. Vill man komma någonstans inom den branschen då får man jobba för det.
 
Sv: hästskötare

Normala arbetsuppgifter för någon som är anställd ja, men inte för en praktikant. Det sa tom min handläggare på arbetsförmedlingen.
En praktikant är på plats för att lära, det är inte gratis arbetskraft som man kan sätta hur mycket jobb och ansvar som helst på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
818
Senast: Rosett
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 629
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 322
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp