Bukefalos 28 år!

hästskötare

Sv: hästskötare

Mocka med händerna har jag faktiskt aldrig hört, låter lite vrickat.

När det gäller att rida farliga hästar så är det nog som en del skriver att de flesta vill rida mkt och vågar då kanske inte säga att de inte vågar rida. Samtidigt så har man ett val antingen rider man och tar risken eller så vägrar man. Risken finns ju då att man blir uppsagd. Jag har faktiskt sagt ifrån på en del ställen ffa pga av att jag inte kände att jag kunde reda ut en del hästar och då sa jag det. Ingen har sagt ngt om det utan sagt ok då tar jag den själv. Sen är det ju så att ska man jobba med hästar får man inte vara hur rädd som helst. Men klarar man inte av hästen är det bättre att säga det så får arbetsgivaren ta ställning till hur man vill göra.
 
Sv: hästskötare

Finns stall som mockar med händerna i stället för grepar för då går det minsann mindre spån och blir mycket renare än med grep.

Säger man att man är rädd för att rida en häst får man till svar att det får man ju komma över, det måste man lära sig, en ryttare får inte bli rädd fast hästen är på väg att skena rakt ut på en motorväg osv.

Resultatet om man blir tvingad och verkligen är rädd kan bli en traumatisk upplevelse eller en människa som är rädd för hästar för resten av livet. Hur tänker stallägaren :confused:

Nu kanske man inte ska ha ett yrke, jobb, som man inte klarar av heller. Om man vill rida på snälla ridskolehästar kanske man ska hålla sig till att vara kund på en ridskola. Att jobba i ett galoppstall och vara rädd för hästarna är liksom ingen hit.

Vad är det stora problemet med att mocka med händerna, förutom att det verkar rejält opraktiskt och dåligt ur arbetsmiljösynpunkt pga arbetsställningen som krävs? Om anledningen är att man är rädd för den fysiska kontakten med hästmockor har man nog också valt fel yrkesbana.

Jag skulle ALDRIG kunna ha en anställd som var rädd för någon av mina hästar. Det skulle helt enkelt inte fungera. Oavsett anledning.

Så antingen sköter man jobbet på ett acceptabelt sätt eller så kan man inte ha jobbet. På samma sätt som man inte som läkare kan skita i att behandla vissa patienter som man skulle vara rädd för.
 
Sv: hästskötare

och hur dum är man om man ens hoppar upp på och framför allt rider ut på hästar som riskerar att skena rakt ut på motorvägen med en?

sånna hästar rids innanför staket eller helst väggar, med ordentlig utrusning för både häst och ryttare. och av folk som har god balans och erfarenhet och är lugna i situationer. inte av folk som är rädda!
 
Sv: hästskötare

Mocka med händerna, är det också nånting som tävlingsstallen ägnar sig åt? Och varför tvinga människor att rida hästar som slänger av dom man kan inte bara bli allvarligt fysiskt skadad man kan få psykiska skador för resten av livet. Detta är misshandel. :cry:

Tvingad??
Vad jag vet så har ingen tvingast att utföra något arbete i Sverige. Det närmaste man kommer till "tvång" inom arbete är väl AF i sådana fall, men dom tvingar inte en att plocka skit med händerna och göra saker man inte är fysiskt eller psykiskt kapabel att utföra.

Ingen tvingas rida svåra hästar - det är ett val varje skötare/ryttare gör. Men kan man inte utföra det arbetsuppsgifter som man är anställd för att utföra - klart som korvspad att man då får spaken pga arbetsvägran.

Hästyrken innebär en stor risk! Man hanterar dagligen flyktdjur på flera hundra kilon, och risken finns alltid att man kan blir (svårt) skadad, antingen vid hanering eller vid ridning/körning. Men det är ett val varje yrkesmässig skötare/ryttare har tagit - ingen av dom har tvingats till att jobba i stall.

Är man rädd för att flyga av en häst, men ta då inte en tjänst som innebär ridning. Är man rädd överlag för att skadas, men jobba inte med hästar då.

Och alla väljer själv om dom vill jobba svart eller vitt. Men en sak bör alla svartjobbare ha klart för sig - det är olagligt, och det är jävligt farligt för en själv.
 
Sv: hästskötare

Ingen kan tvinga någon att överhuvudtaget jobba i ett stall så vad är problemet?
Så länge folk ställer upp på taskiga villkor så får de ju stå för det.
Det är bara att tacka för sig och gå om man inte gillar de villkor arbetsgivaren ställer och söka sig till ett seriösare ställe.

Om ingen ställde upp på slavliknande arbete så skulle de inte finnas heller men så länge det finns folk som vill jobba svart och utan ordentliga villkor så lär "jobben" finnas kvar.
 
Sv: hästskötare

Tvingad??
Vad jag vet så har ingen tvingast att utföra något arbete i Sverige. Det närmaste man kommer till "tvång" inom arbete är väl AF i sådana fall, men dom tvingar inte en att plocka skit med händerna och göra saker man inte är fysiskt eller psykiskt kapabel att utföra.

Ingen tvingas rida svåra hästar - det är ett val varje skötare/ryttare gör. Men kan man inte utföra det arbetsuppsgifter som man är anställd för att utföra - klart som korvspad att man då får spaken pga arbetsvägran.

Hästyrken innebär en stor risk! Man hanterar dagligen flyktdjur på flera hundra kilon, och risken finns alltid att man kan blir (svårt) skadad, antingen vid hanering eller vid ridning/körning. Men det är ett val varje yrkesmässig skötare/ryttare har tagit - ingen av dom har tvingats till att jobba i stall.

Är man rädd för att flyga av en häst, men ta då inte en tjänst som innebär ridning. Är man rädd överlag för att skadas, men jobba inte med hästar då.

Och alla väljer själv om dom vill jobba svart eller vitt. Men en sak bör alla svartjobbare ha klart för sig - det är olagligt, och det är jävligt farligt för en själv.

Men om man inte är rädd för att rida vanliga hästar och stallägaren tvingar en att rida bockande eller skenande hästar- det är verkligen inte okej.

Om man kommer som praktikant långt bort i från för några veckor är det inte så bara att åka hem heller. För mig får dom mocka precis hur dom vill. Att mocka med händerna tycker jag är konstigt men det är ingenting som stör mig. Hur man däremot kan tvinga någon att rida hästar man inte är psykiskt kapabel till att rida fast man förklarat hur man känner det går bara över mitt förstånd.

Och en praktikant som ska praktisera några veckor är ju inte anställd för att klara eller utföra några i förväg bestämda arbetsuppgifter.
 
Sv: hästskötare

och hur dum är man om man ens hoppar upp på och framför allt rider ut på hästar som riskerar att skena rakt ut på motorvägen med en?

sånna hästar rids innanför staket eller helst väggar, med ordentlig utrusning för både häst och ryttare. och av folk som har god balans och erfarenhet och är lugna i situationer. inte av folk som är rädda!

Jag förstår inte heller hur någon kan ens vilja rida såna hästar. Jag skulle aldrig rida en sådan häst eller utsätta mig för såna risker. :crazy:
 
Sv: hästskötare

Men om man inte är rädd för att rida vanliga hästar och stallägaren tvingar en att rida bockande eller skenande hästar- det är verkligen inte okej.

Trivs man inte med sina arbetsuppgifter så får man för bövelen säga ifrån. Åter igen, ingen blir tvingad, man väljer själv att hoppa upp på hästen eller inte.


Om man kommer som praktikant långt bort i från för några veckor är det inte så bara att åka hem heller. För mig får dom mocka precis hur dom vill. Att mocka med händerna tycker jag är konstigt men det är ingenting som stör mig. Hur man däremot kan tvinga någon att rida hästar man inte är psykiskt kapabel till att rida fast man förklarat hur man känner det går bara över mitt förstånd.

Som jag skrev högre upp. Ingen blir tvingad. Varför skulle det inte bara vara att åka? Man åker väl ändå inte iväg utan att ha nog med pengar för en biljett hem?
Tåg åker över hela Sverige varje dag, i värsta fall får man sitta/stå i gången, men som sagt - det är ett val man själv gör.

Och varför ens söka arbete på ett ställe där en kompetensbeskrivning inte finns och där arbetsrutiner inte blivit tydligt framförda? För skulle dessa två saker ha funnits så vet man ju redan från första början vad som väntar en, och på det skriver man ett avtal. Allt annat är bara oseriöst av båda parter.

Och en praktikant som ska praktisera några veckor är ju inte anställd för att klara eller utföra några i förväg bestämda arbetsuppgifter.

Joho du. Kanske inte anställd nej, men man ska i förväg veta vilka bestämda arbetsuppgifter man får. Är det dessutom en praktikplats man fixat via AF så finns det en jäkla massa papper som ska fyllas i och godkännas innan praktiken.
 
Sv: hästskötare

Men om man är ensam i ett annat land (och inte så gammal)med främmande människor och har sagt ifrån men det inte hjälper och man inte vill slåss med dem.

Ett avtal var skrivet på 7,5 timmar arbetstid per dag, påskrivet av stallägaren. Tror du det hjälpte- nej.

Om man är ung och inte så självsäker kan det vara svårt att verkligen inse att man behandlas illa, att det inte är ens eget fel och det kan kännas som ett misslyckande att åka hem.
 
Sv: hästskötare

Men om man är ensam i ett annat land (och inte så gammal)med främmande människor och har sagt ifrån men det inte hjälper och man inte vill slåss med dem.

Ett avtal var skrivet på 7,5 timmar arbetstid per dag, påskrivet av stallägaren. Tror du det hjälpte- nej.

Om man är ung och inte så självsäker kan det vara svårt att verkligen inse att man behandlas illa, att det inte är ens eget fel och det kan kännas som ett misslyckande att åka hem.

Mem man är så ung att man inte kan ta sig hem själv så anser jag att det är väldigt olämpligt att överhuvudtaget åka.
Då är det också ännu viktigare att man verkligen vet vilka arbetsuppgifter man ska ha.

Om man själv inte anser att man behandlas illa så vad är problemet? Då är ju allt helt ok för det är ju inte vad andra tycker som spelar någon roll.

Är man såpass gammal att man åker utomlands själv så bör man klara av att ta hand om sig själv i det landet annars åker man inte alls.

Man behöver inte slåss med någon, man får inse att man har hamnat i väldigt taskig situation och då får man ta sig ur den genast. Lämpligen genom att åka hem.

Även på de mest avlägsna platser brukar det fungera med komunikationer, man kan givetvis få ta sig till fots längre sträckor än vad man är van vid men det går.

Jag förstår egentligen inte vad problemet är eller vart du vill komma?
Alla vuxna människor har ju ett val och gör då som den finner är bäst.
Är man inte myndig så bör man inte åka iväg alls men även en omyndig har ett val även om det kan vara svårare rent praktiskt men ingen kan tvinga en till att göra saker man inte vill.

Du var väl inte inlåst den tiden du inte jobbade och var övervakad när du jobbade? För isåfall ska du genast anmäla dem som gjorde dej detta.

Det är tråkigt och ledsamt när det inte blev som man hade tänkt men man har alltid ett eget ansvar oavsett.
 
Senast ändrad:
Sv: hästskötare

För mig är det en självklarhet att man tar hand om en praktikant som kommer långt bortifrån. Men jag är glad att jag inte bor i Sverige för det verkar vara helt sjukt hur det får gå till. Att människor inte förstår skillnaden mellan vad som är rätt och fel är för mig helt ofattbart. Och att tvinga någon att välja mellan att rida hästar som dom är rädda för och att åka hem, det är inte etiskt riktigt.
 
Sv: hästskötare

För mig är det en självklarhet att man tar hand om en praktikant som kommer långt bortifrån. Men jag är glad att jag inte bor i Sverige för det verkar vara helt sjukt hur det får gå till. Att människor inte förstår skillnaden mellan vad som är rätt och fel är för mig helt ofattbart. Och att tvinga någon att välja mellan att rida hästar som dom är rädda för och att åka hem, det är inte etiskt riktigt.

Först börjar du med att ställa frågor om hur det är för hästskötare i Sverige och sedan börjar du plötsligt blanda in andra länder. Tyvärr så förkommer det här inte bara i Sverige och inte bara inom hästverksamhet. Finns otaliga exempel på illa behandlade hästskötare i många länder, som fått arbeta under välidigt dåliga förhållanden. Vet flera som kommit hem från "fina" stall nere i Europa och varit märkta för livet både fysiskt och psykiskt.
Det är också precis samma tankegång som förekommer när man tar in en au pair i sitt hem. Vilket också direkt betyder utan betalning men ofta betyder att man blir i det närmaste livegen tills kontraktet gått ut. Här handlar det ju inte om hästar utan om barn och hushållsarbete.
 
Sv: hästskötare

För mig är det en självklarhet att man tar hand om en praktikant som kommer långt bortifrån. Men jag är glad att jag inte bor i Sverige för det verkar vara helt sjukt hur det får gå till. Att människor inte förstår skillnaden mellan vad som är rätt och fel är för mig helt ofattbart. Och att tvinga någon att välja mellan att rida hästar som dom är rädda för och att åka hem, det är inte etiskt riktigt.

Det är en självklarhet för mej också att ta väl hand om en praktikant oavsett om praktikanten bor 100 meter eller 1000 mil från praktikplatsen.
Men jag daddar inte, det är inte mitt jobb. Mitt jobb är att visa hur man gör på ett bra och säkert sätt och att hålla koll på vad praktikanten gör så att denne inte utsätter sig själv, hästarna eller andra för faror.

Det är inte bara i Sverige det går till hur som helst, överallt där människor av någon andledning låter sig utnyttjas kommer det finnas någon som utnyttjar dem. Visst får du vara glad att du inte bor i Sverige om du vill men eftersom detta händer överallt på hela jorden så kanske du inte ska klappa dej själv allför mycket på magen.

Jag har vänner och bekanta som har jobbat i större delen av Europa och vissa har trevliga minnen och andra kommer hem trasiga i både kropp och själ. Vissa berättar historier om hästskötare som blir höga på hästarnas medicin för att orka jobba ännu ett pass och hästskötare som blir utnyttjade sexuellt av sin arbetsgivare. Hästskötare som får rida in hästar som verkligen aldrig skulle bli ridna alls och arbetsdagar som är 18-20 timmar långa.

Jag skulle aldrig jobba/praktisera hos en slavdrivare och jag skulle inte tillåta min dotter att göra det heller. Man kan inte ändra på andra människor, det enda man kan göra är att stå upp för sig själv och säga ifrån.

Vad ska man göra tycker du med en praktikant som inte vill/kan/vågar göra det som är tänkt? Oavsett orsaken till att den inte utför uppgiften så är det för praktikanten det bästa att få åka hem. Vem vill vara kvar i en miljö där man utsätts för vad man upplever som obehagliga saker?

Jag har haft många praktikanter och det finns säkert en och annan som tycker att de fick slita hårt för få inser eller förstår att trots att man har reglerad arbetstid, trots att man får överenskommen lön och ob tillägg och trots bra redskap så är livet som hästskötare hårt.
Det handlar inte om att stå och gulla utan det handlar om att mocka tills man är klar. Det handlar inte om att rida ut på en snäll häst utan att ta hand om de hästar som kanske inte uppför sig som det är tänkt för verksamheten.
Inom hästnäringen finns sällan pengar till rena nöjen utan nöjet får man ha med sin egen häst som man betalar med egna pengar.

Det är vanligt att folk tror att för att de har gått på ridskola i x antal år så vet de och kan massor och när de träffar en helt vanlig häst så anser de att hästen är tokig. Enbart för att hästen inte saktar av till skritt när instruktören i mitten säger sakta av.
De flesta hästar kräver att man faktiskt rider.

En häst som ska ridas in kan inte allt utan den gör saker för att den inte förstår eller inte vill som kan uppfattas och vara skrämmande och farligt.
Att hålla på med hästar handlar om pondus och styrka, råstyrka i vissa fall och psykisk styrka i vissa fall.

Jag försvarar inte arbetsgivare som behandlar folk som slavar men alla har ett eget ansvar och har skyldighet att säga ifrån när det är något som känns fel.
Om man väljer att stanna så får man stå för sitt val och det är ingen ide att komma och gnälla att åhhh, så hemskt, hur kan någon göra så, för så går det till överallt i världen.
Man måste stå på sig för annars gör någon annan det.
 
Sv: hästskötare

Överallt i världen försöker arbetsgivare få ut så mycket som möjligt av sina arbetstagare. På olika sätt och i olika utsträckning. Liksom ryttare försöker få ut det mesta av sina hästar, och polisen försöker få ut det mesta ur sina vittnen.

Om man inte anser sig klara av sitt jobb och det uppgifter man förväntas göra, får man säga ifrån och säga upp sig. Har man orimliga arbetstider finns det instanser att anmäla detta till.

Men att inte göra något och sedan klaga i efterhand - vad hjälper det?
 
Sv: hästskötare

Jag kan hålla med om att många har missuppfattat vad arbetet går ut på. Man måste ju alltid se till anledningen varför man behövs. Det är ju aldrig för nöjesridning - vem vill betala någon för att utföra det? Det handlar i bästa fall om tävlingshästar som ska motioneras och där är ju även de stabila hästarna oftast lite mer på tå än en hobbyhäst. Det kan ju även handla om hästar som ska utbildas pga att de är unga och oridna eller för att de på något vis upplevs som farliga eller svåra för sin ägare. Anledningen att man får betalt är ju att man är proffessionell och klarar av att reda ut svårare situationer, det bottnar ju i att man har en sorts kompetens - precis som alla andra yrken.

Jag har handlett ett oräkneligt antal praktikanter, en hel del av dem har haft en annan förväntning på arbetet än vad de mött. Jag brukar alltid se till att göra det tyngsta och farligaste själv, de är ju mitt ansvar att de inte gör illa sig, men verkligheten är ju så krass att det är ett slitgöra. Jag tycker att det är bra att de får inse det på en kortare praktik, så lär de sig om de passar för den sortens jobb eller inte.

Jag önskar verkligen att villkoren för hästskötare förbättras vad de beträffar löner, arbetstider och övrig arättigheter, men det är ett tufft arbete som kräver fysisk och psykisk styrka, det är ofrånkomligt. Det går inte att vara hästrädd och arbeta med hästar - lika lite som du tar anställning som fönsterputsare på manhattan om du är höjdrädd.
 
Sv: hästskötare

För mig är det en självklarhet att man tar hand om en praktikant som kommer långt bortifrån. Men jag är glad att jag inte bor i Sverige för det verkar vara helt sjukt hur det får gå till. Att människor inte förstår skillnaden mellan vad som är rätt och fel är för mig helt ofattbart. Och att tvinga någon att välja mellan att rida hästar som dom är rädda för och att åka hem, det är inte etiskt riktigt.

Hörredu, kliv ner på en rimlig nivå, din utgångspunkt för diskussionen är orimlig.

För det första sluta att generalisera. Det finns säkert de i Sverige som känt sig tvungna att rida mer eller mindre knepiga hästar, men här är sverige inget undantag, det funkar på liknade sätt i alla länder. Visst kan det finnas skillnader men inte på den nivån att någon behöver försvara Sverige och svenskarna.

Vidare kan jag tänka mig att det möjligen finns enstaka ställen med högst märkliga vanor när det gäller både mockning och annat. Jag har aldrig hör talas om att folk mockar för hand men visst kan det förekomma. Inte heller här är det något unikt svenskt med märkliga regler och vanor.

Antingen är du ute efter att provocera eller så bör du träna upp din förmåga att dra logiska slutsatser. Din åsikt att "I Sverige tvingas folk rida hästar de är rädda för och mocka med händerna" har ingen saklig grund. Längtar du hem till Sverige och söker efter fel för att rättfärdiga det?

Som många skriver är situationen för hästskötare i Sverige inget vidare, kanske värre än på många håll, men dina argument håller inte de är bara absurda.
 
Sv: hästskötare

För mig är det en självklarhet att man tar hand om en praktikant som kommer långt bortifrån. Men jag är glad att jag inte bor i Sverige för det verkar vara helt sjukt hur det får gå till. Att människor inte förstår skillnaden mellan vad som är rätt och fel är för mig helt ofattbart. Och att tvinga någon att välja mellan att rida hästar som dom är rädda för och att åka hem, det är inte etiskt riktigt.

Sverige är ett land med VÄLDIGT stränga arbetsmiljöregler om du arbetar vitt. Hur många timmar man får arbeta, arbetsfaror och lön är noga reglerat.

Jobbar du svart så är det olagligt och då är det svårt att komma med några krav. Men då kan du å andra sidan bara ta dina saker och gå.

Dina inlägg är av typen "Jag snoddel en bil och krockade för att den hade trasiga bromsar, fy fan för bilägaren - hur kan man göra så?"

Enda sättet att bli av med svartarbete är att folk inte ställer upp på det och att man är beredd att betala priset det kostar att få tjänsterna vitt.
 
Senast ändrad:
Sv: hästskötare

Mocka med händerna, är det också nånting som tävlingsstallen ägnar sig åt? Och varför tvinga människor att rida hästar som slänger av dom man kan inte bara bli allvarligt fysiskt skadad man kan få psykiska skador för resten av livet. Detta är misshandel. :cry:

Varför frågar du nåt som du säger att du har upplevt själv??? Jag har då aldrig under min period som hästskötare varit i ett stall där de inte haft råd att mocka med grepar:grin:

För övrigt är inte det här enbart ett svenskt problem som du verkar få det till, det finns folk som åker utomlands som hästaupairer och jobbar för kost, logi och fickpengar också... Har gjort det själv i både Irland och Tyskland... Men det ledde till ett bra jobb hemma i Sverige. Dock med väldigt många timmars arbetstid, vilket jag dock inte tycker är så konstigt eftersom hästar inte är något man tar ut måndag morgon klockan åtta och ställer in på fredag eftermiddag klockan 5...

Det kommer att se ut så här så länge det finns tjejer som vill hålla på med hästar, och utan praktik får de inga jobb... Jag och min sambo driver ett travstall, vi klarar det själva och har inga svartarbetare, men den dagen vi eventuellt blir så stora att vi kan anställa en hästskötare, kommer vi ju aldrig någonsin att anställa någon som inte vet vad det innebär att jobba med hästar... Och de flesta tycker nog så, och det gör det svårt för folk utan praktik och bra referenser att få jobb... Det blir lite moment 22 tyvärr.
 
Sv: hästskötare

Det är klart att det inte bara är i Sverige sånt här förekommer. Jag tror att det jag ville med min tråd var att få ett svar för att kunna glömma och gå vidare. Ni som bor i Sverige vet mer om hur det går till i ett sånt här tävlingsstall och hur en sådan stallägare kan tänkas resonera. För inte kan det vara så viktigt att få en svårriden häst motionerad att man måste förstöra någons liv, utsätta någon för ett trauma för den sakens skull????

Jag börjar förstå varifrån alla elitryttare som tävlar på hög nivå kommer ifrån och vad dom varit med om, jag är inte imponerad. :crazy:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 350
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 064
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 812
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 480
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp