hästskötare

aglaonema

Trådstartare
Är det sant att hästskötare jobbar dygnet runt i Sverige, eller åtminstone 14-15 timmar per dag, utan lön, som praktikanter?? :crazy:
 
Sv: hästskötare

Många som jobbar som praktikanter säger det till arbetsförmedlingen/försäkrings-/a-kassa och får ut sin ersättning där samtidigt som de jobbar svart i stallen.

Många jobbar också för mat, husrum, uppstallning av egen häst och ridlektioner. Dessutom brukar man få lite fickpengar också...

Det kan vara en merit att jobba i vissa stall under några månader och kunna lägga till på CV om man senare söker annat seriöst hästjobb..
 
Sv: hästskötare

Det är mer regel än undantag speciellt i tävlingsstall. Har jobbat en del och har kompisar som jobbat och har stött på ett vitt jobb men arbetstiderna var lika dåliga även om lönen var ok.
 
Sv: hästskötare

Hur tänker man som stallägare och vuxen människa om man har t.ex en tonåring att arbeta dygnet runt i sitt stall? Låter helt sjukt i mina öron!!!:eek:
 
Sv: hästskötare

Det är inte helt ovanligt att privatpersoner har stora stall med fler hästar än vad de hinner med pga eget jobb. Istället "anställer" de en praktikant eller en inneboende med fickpeng som gör jobbet. Eftersom stallet inte drar in några större intäckter som kan räcka till en lön så finns heller inga pengar till lön.

Jag kan då tycka att man inte skaffar fler hästar än vad man klarar av!
 
Sv: hästskötare

Jag kan tycka att svenskar totalt saknar känsla för vad som är rätt och fel. Jag förstår INTE hur detta kan få förekomma än mindre förstår jag VARFÖR inte någon gör nånting åt det........:confused:

Det måste ju vara något fel på stallägare som gör så här, ALLVARLIGT fel, i huvudet. :mad:
 
Sv: hästskötare

Så länge det finns personer som är villiga att jobba för slavpengar så kommer det inte bli någon ändring tror jag. Folk måste börja inse vad det innebär att ta ett 7 dagar i veckan, 24 timmar om dygnetjobb för fickpengar.