hästskötare

aglaonema

Trådstartare
Är det sant att hästskötare jobbar dygnet runt i Sverige, eller åtminstone 14-15 timmar per dag, utan lön, som praktikanter?? :crazy:
 
Sv: hästskötare

Många som jobbar som praktikanter säger det till arbetsförmedlingen/försäkrings-/a-kassa och får ut sin ersättning där samtidigt som de jobbar svart i stallen.

Många jobbar också för mat, husrum, uppstallning av egen häst och ridlektioner. Dessutom brukar man få lite fickpengar också...

Det kan vara en merit att jobba i vissa stall under några månader och kunna lägga till på CV om man senare söker annat seriöst hästjobb..
 
Sv: hästskötare

Det är mer regel än undantag speciellt i tävlingsstall. Har jobbat en del och har kompisar som jobbat och har stött på ett vitt jobb men arbetstiderna var lika dåliga även om lönen var ok.
 
Sv: hästskötare

Hur tänker man som stallägare och vuxen människa om man har t.ex en tonåring att arbeta dygnet runt i sitt stall? Låter helt sjukt i mina öron!!!:eek:
 
Sv: hästskötare

Det är inte helt ovanligt att privatpersoner har stora stall med fler hästar än vad de hinner med pga eget jobb. Istället "anställer" de en praktikant eller en inneboende med fickpeng som gör jobbet. Eftersom stallet inte drar in några större intäckter som kan räcka till en lön så finns heller inga pengar till lön.

Jag kan då tycka att man inte skaffar fler hästar än vad man klarar av!
 
Sv: hästskötare

Jag kan tycka att svenskar totalt saknar känsla för vad som är rätt och fel. Jag förstår INTE hur detta kan få förekomma än mindre förstår jag VARFÖR inte någon gör nånting åt det........:confused:

Det måste ju vara något fel på stallägare som gör så här, ALLVARLIGT fel, i huvudet. :mad:
 
Sv: hästskötare

Så länge det finns personer som är villiga att jobba för slavpengar så kommer det inte bli någon ändring tror jag. Folk måste börja inse vad det innebär att ta ett 7 dagar i veckan, 24 timmar om dygnetjobb för fickpengar.

Problemet är väl att hästar sällan drar in några pengar utan bara spenderar dem. Eftersom folk inte är villiga att betala den faktiska avgiften till stallägaren som tar in och ut hästarna gratis och passar upp så drabbar det alla. Så länge folk resonerar att höet ska vara billigt eftersom stallägaren slår eget och inte har några kostnade för inköp. Att sedan arbetskraften och maskiner kostar, det är ingen villig att betala för! De som isåfall har råd att ha anställda är de personer som har ett lönsamt företag som ger intäkter, och dessa anläggningar växer inte på träd!
 
Sv: hästskötare

Jag förstår också att man inte kan betala någon hög lön åt hästskötare men jag förstår fortfarande inte det där med 15 timmars arbetsdagar. Tänker en del människor enbart på sig själva och saknar totalt förmåga att känna empati????

Ännu en fråga: Är det också vanligt i tävlingsstallen att man blir tvingad att rida halvt livsfarliga hästar som man är livrädd för fast man inte vill?? Finns det någon orsak till detta??????
 
Sv: hästskötare

Är det sant att hästskötare jobbar dygnet runt i Sverige, eller åtminstone 14-15 timmar per dag, utan lön, som praktikanter?? :crazy:

ja... kanske inte helt utan lön men man jobbar inte som hästskötare för att bli rik. utan man får värdera kunskapen man får. Tycker man att man slavar utan ersättning så är man kanske inte rätt person för just det jobbet.
 
Sv: hästskötare

Är det sant att hästskötare jobbar dygnet runt i Sverige, eller åtminstone 14-15 timmar per dag, utan lön, som praktikanter?? :crazy:

Det beror ju helt på vad man kommer överrens om med sin arbetsgivare. Låter man sig bli utnyttjad så blir man också det, oavsett yrke.

Praktikanter däremot hamnar lite på sidan om, man har ingen anställning - men jobbar ändå. Och i regel ger det inte ett enda korvöre, i alla fall inte från arbetsgivaren. Detta gäller också i andra yrken, inte bara inom häst.
 
Sv: hästskötare

Ja det händer nog en del. Där jag var första jobbet red jag de hästar som stallägaren inte ville rida själva. Tyvär är det nog också vanligt att hästskötarna får rida tillridningshästarna trots att de som lämnat hästen där är under intrycket att det stallägaren som ska rida till hästen dvs man får inte det man betalar för. Finns mkt skit i hästvärlden... Tänk då också på att du oftast jobbar svart=oförsäkrad. Ingen kommer att tacka dig den dagen du far av en häst och hamnar på sjukhus, då tar man bara nästa stalltjej som står i kö. Det är upp till oss hästtjejer att kräva lön och rimliga arbetstider och arbetsuppgifter. Men också upp till oss att se det som ett yrke dvs du ska ha kunskapen som krävs för denna typ av jobb och inte se det "som ett sätt att lära sig" för vem vill betala någon för att lära sig saker. Sen att man ändå lärt sig en del nytt är en sak...

remmis, den lönen man oftast får som hästskötare kan man inte ens leva på. Det handlar inte om att "bli rik" utan om att åtminstone få en lön som kan bekosta ett drägligt liv med hyra, mat osv. Ingen kan leva på luft och att jobba för fickpengar håller inte längden. Är det kunskap man vill ha så ska man betraktas som arbetande elev och då verkligen få betalt i kunskap (då tänker jag på lektioner, mkt ridning eller annan viktig kunskap) är man anställd som hästskötare ska man ha lön som går att leva på i mina ögon. Att "maskera" det i form av praktikant är inte okej. För mig är dräglig lön åtminston runt 10 000 för en heltid och det är ändå en rätt kass lön. Tyvär handlar det oftast om så små summor som 3000:- Har som mest fått 6000:- och då har jag 7800:- som student och studenterna räknas under fattig gränsen. I mina ögon vansinne att det går till så här men så är det tyvär....
 
Sv: hästskötare

Mocka med händerna, är det också nånting som tävlingsstallen ägnar sig åt? Och varför tvinga människor att rida hästar som slänger av dom man kan inte bara bli allvarligt fysiskt skadad man kan få psykiska skador för resten av livet. Detta är misshandel. :cry:
 
Sv: hästskötare

Under mina år i yrket har jag aldrig hört om någon som har blivit tvingad att rida, oftast vill man rida mycket, det är därför man jobbar, och då törs kanske inte alla berätta om att de är rädd för vissa hästar, av rädsla att inte få rida mer.

Jag kan tycka att ett av grundproblemen inom hästnäringen är att man driver företag bara för att. Antingen får man bestämma sig för att ridningen är en hobby och sköta den som en sådan, eller så får man bestämma sig för att det är ett företagande och då måste man i första hand ha som mål att tjäna tillräckligt med pengar för att gå runt och kunna avlöna sina anställda. Har man inte råd att ersätta de anställda, kan man inte ha några. Då får man arbeta själv istället.

Vilkoren inom hästbranschen borde ses över centralt, alla vet att det är en svartbransch där människor behandlas som att de inte har ett värde, likaväl är det ingen som säger något. Det dyker upp nya hästgymnasium överallt där staten bekostar en utbildning åt den svarta marknaden.
 
Sv: hästskötare

Mocka med händerna, är det också nånting som tävlingsstallen ägnar sig åt? Och varför tvinga människor att rida hästar som slänger av dom man kan inte bara bli allvarligt fysiskt skadad man kan få psykiska skador för resten av livet. Detta är misshandel. :cry:

aldrig hört talas om i dressyrsverige..
mocka gör vi med grep!

Tvingad att rida? va har du hört för skit?
VIll man inte rida så slipper man nog, det finns alltid någon annan som vill rida! Och dessutom är det sälllan man får rida särskillt mkt när man jobbar i dressyrtävlingstall... i sverige hos ryttare på GP och interantionellnivå.
 
Sv: hästskötare

Det finns mycket svartarbete i stall runt omkring i landet, likaså jobbar många alldeles för många timmar i veckan utan ob-tillägg och rätt att skriva upp övertid till lönen.
Jag har fått uppfattningen att det är vanligare i ridstallen jämfört med travstallen. jag har jobbat i professionellt travstall, och har många kompisar som gjort/gör det, och de allra flesta får rimlig lön och jobbar någorlunda hyfsade tider. Även om det finns lite att putsa på vad gäller ob och antal timmar. Men överlag rätt bra. Däremot hör man ju om folk hos stora kända ryttare som jobbar för husrum och stallplats :crazy: och om man har tur fickpengar.
 
Sv: hästskötare

aldrig hört talas om i dressyrsverige..
mocka gör vi med grep!

Tvingad att rida? va har du hört för skit?
VIll man inte rida så slipper man nog, det finns alltid någon annan som vill rida! Och dessutom är det sälllan man får rida särskillt mkt när man jobbar i dressyrtävlingstall... i sverige hos ryttare på GP och interantionellnivå.

Finns stall som mockar med händerna i stället för grepar för då går det minsann mindre spån och blir mycket renare än med grep.

Säger man att man är rädd för att rida en häst får man till svar att det får man ju komma över, det måste man lära sig, en ryttare får inte bli rädd fast hästen är på väg att skena rakt ut på en motorväg osv.

Resultatet om man blir tvingad och verkligen är rädd kan bli en traumatisk upplevelse eller en människa som är rädd för hästar för resten av livet. Hur tänker stallägaren :confused:
 
Sv: hästskötare

Har aldrig hört talas om att folk fått mocka med händerna, herregud har du sett det själv? Jag har väldigt svårt att tro på det.
 
Sv: hästskötare

Har aldrig hört talas om att folk fått mocka med händerna, herregud har du sett det själv? Jag har väldigt svårt att tro på det.

Jo, jo det är helt sant. Man skulle gå runt med en tunna och plocka upp skit med händerna medan hästen, fullblodet stod i boxen. Man skulle krypa runt och känna var all skit fanns för det var förbjudet att flytta om något spån.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 982
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
996
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 772
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 392
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp