Bukefalos 28 år!

hästskötare

Sv: hästskötare

Jag anser nog att en hästskötare ska kunna motionsrida även en svårriden häst - utan att anse att det är ett trauma och man blir förstörd för livet. Känner man så ska man nog inte jobba med hästar alls. I någon form.
 
Sv: hästskötare

Varför frågar du nåt som du säger att du har upplevt själv??? Jag har då aldrig under min period som hästskötare varit i ett stall där de inte haft råd att mocka med grepar:grin:

Jag frågar för att få veta om det är vanligt i Sverige att mocka med händerna. Grejen är inte att dom inte hade råd med grepar utan att dom valde att inte använda dom för att dom tyckte resultatet blev bättre utan!!
 
Sv: hästskötare

Jag anser nog att en hästskötare ska kunna motionsrida även en svårriden häst - utan att anse att det är ett trauma och man blir förstörd för livet. Känner man så ska man nog inte jobba med hästar alls. I någon form.

För mig känns det som att stänga in någon som har cellskräck i en hiss, samma resonemang.

Jag tycker svårridna hästar ska ridas av rutinerade, tuffa ryttare inte såna som är rädda.
 
Sv: hästskötare

Men varför tar man ett jobb med tävlingshästar om man inte kan acceptera att rida olika typer av hästar? Det är som att bli ekonom och hata att arbeta med siffror.
 
Sv: hästskötare

Men varför tar man ett jobb med tävlingshästar om man inte kan acceptera att rida olika typer av hästar? Det är som att bli ekonom och hata att arbeta med siffror.

För att man aldrig varit i ett stall med bockande svårridna hästar och inte ens i sin vildaste fantasi kan föreställa sig att man kommer bli tvingad att rida sådana även om dom skulle finnas.
 
Sv: hästskötare

Då tycker jag att man har gjort ett eländigt dåligt jobb när man undersökte arbetsuppgifterna. Jobbar man i större stall är det väl mer regel än undantag att de har t ex tillridningshästar, unghästar och temperatmentsfulla tävlingshästar - inte sävliga ridskolehästar!

Tar jag ett jobb så kan jag ju inte komma och ställa krav på att jag inte vill göra sådana sysslor som jag inte tycker om, då får jag ju söka ett annat jobb. Det är knappast arbetsgivarens fel om jag gjort en felbedömning av min förmåga.
 
Sv: hästskötare

Det handlar inte om att tycka om utan att klara av det psykiskt. Inte kan man veta att arbetsgivaren kommer att tvinga en att göra saker man inte klarar av.
Att dom har tävlingshästar, (fanns även en hel del ridskolehästar) betyder inte automatiskt att dom måste tvinga folk till saker. Jag ser det som en självklarhet att det är arbetsgivarens fel om man far illa av sina arbetsuppgifter, speciellt om man sagt ifrån utan någon respons.
 
Sv: hästskötare

För att man aldrig varit i ett stall med bockande svårridna hästar och inte ens i sin vildaste fantasi kan föreställa sig att man kommer bli tvingad att rida sådana även om dom skulle finnas.

Vad hade du för erfarenhet av hästar?

Bockande svårridna hästar är ju väldigt vanligt.
 
Sv: hästskötare

Det handlar inte om att tycka om utan att klara av det psykiskt. Inte kan man veta att arbetsgivaren kommer att tvinga en att göra saker man inte klarar av.
Att dom har tävlingshästar, (fanns även en hel del ridskolehästar) betyder inte automatiskt att dom måste tvinga folk till saker. Jag ser det som en självklarhet att det är arbetsgivarens fel om man far illa av sina arbetsuppgifter, speciellt om man sagt ifrån utan någon respons.

Men vad ville du att de skulle göra? Skulle de hitta på uppgifter som egentligen inte fanns?

Om man anser att man far illa av sina arbetsuppgifter så tar man kontakt med facket eller om det är svart så tar man sina saker och går.

Vad är det du inte klarar av psykiskt? Vill man jobba med hästar får man ju vara beredd på att ta hand om alla slags hästar.
Det är ju lite det som är grejen att jobba så just att man lär sig att hantera allt från den stissiga hingsten till det lilla fölet.
Att lära sig se vad hästen behöver och ge den det.

Det var iallafall det jag älskade med mitt jobb, att få lyckan att se hästarna må bra och veta att jag hade gjort vad jag kunde för att de skulle må bra.

Att få se dem göra skolor ovan mark bara för att luften var hög och klar och de var tvugna att uttrycka sin glädje eller få se dem hitta en ny kompis.

Se deras lycka när de stormade ut på sommarbetet med vetskapen om att de skulle få njuta i fulla drag länge!

Det var den bilden som höll mej uppe när det var 20 minusgrader och man förtvivlat försökte få upp dörren för att en massa is och snö blockerade den. Man visste att fötterna kanske skulle återfå känsel efter en timme i duschen.
Som gjorde att jag log trots att vattnet hade frusit och det bara var att bära till 42 hästar.

Jag tror att man måste nog vara lite speciell för att inse tjusningen med att få jobba med hästar. För mej är det äkta lycka.
 
Senast ändrad:
Sv: hästskötare

Nä vet du vad! Om jag anställer någon för att utföra vissa uppgifter, så förväntar jag mig att de sköter sina arbetsuppgifter. Är det arbetsgivarens fel att man får psykiska problem av sina fullt rimliga arbetsuppgifter? (för ja, det är normala arbetsuppgifter att rida hästar som hästskötare)
 
Sv: hästskötare

För mig känns det som att stänga in någon som har cellskräck i en hiss, samma resonemang.

Jag tycker svårridna hästar ska ridas av rutinerade, tuffa ryttare inte såna som är rädda.

Det kanske är lika. Men ska liknelsen fungera måste man nog fortsätta lite. Det skulle vara som att stänga in någon som har cellskräck i en hiss, som har utbildat sig till hissreparatör och nu genomför praktik som sådan. Högst frivilligt.

Det är ju liksom inte så begåvat från början. Men det kan ju inträffa att man väljer fel - men då ska man inte skylla på andra utan ta sitt förnuft till fånga, inse att man inte passar för uppgifterna och prova något annat.

Jag tycker också att "svårridna" hästar ska ridas av riktiga hästskötare som tycker om och kan jobba med hästar. Det bör gälla alla som jobbar med hästar för sin försörjning. Det hela handlar väldigt lite om "svårriden" (ok, det finns undantag med svårt skadade hästar) utan med hästar handlar nästan allt om ledarskap och förtroende. Är man rädd för hästar får man hitta ett annat yrke.
 
Sv: hästskötare

Det handlar inte om att tycka om utan att klara av det psykiskt. Inte kan man veta att arbetsgivaren kommer att tvinga en att göra saker man inte klarar av.
Att dom har tävlingshästar, (fanns även en hel del ridskolehästar) betyder inte automatiskt att dom måste tvinga folk till saker. Jag ser det som en självklarhet att det är arbetsgivarens fel om man far illa av sina arbetsuppgifter, speciellt om man sagt ifrån utan någon respons.

Jag kan inte rida svårridna hästar.
Alltså söker jag inte heller arbete som hästskötare. Då förväntas det att man kan rida normalsvåra hästar tex tävlingshästar eller unghästar om det är det jobbet innebär.

Givetvis är det mot arbetslagen att rida extremt svåra elelr hästar som kan betecknas som farliga.

Förrförra sommaren så hade vi en sommararbetare som insåg att hon faktiskt inte klarade av att sköta intim hygien och hantera toalettbesök (torka bajs helt enkelt). Givetvis fick hon stöttning men hon insåg själv att det var ohållbart och slutade. Vad tycker du att man skulle göra? Det ingår i jobbet liksom.

Så vitt jag förstår så har du arbetat svart, och då är det ju bara för dig att gå så fort något inte passar - men du har å andra sidan inte minsta möjlighet att ställa några krav.

Jobba vitt istället.
 
Senast ändrad:
Sv: hästskötare

Jag har tittat på dina andra trådar och tycker nog att du borde ta och läsa en hästskötarexamen innan du letar ett nytt (vitt) hästjobb. Det tar ett tag så förutom att få mer hästkunskaper så hinner du förhoppningsvis även mogna lite och ta ansvar för dina egna beslut.
 
Sv: hästskötare

Nä vet du vad! Om jag anställer någon för att utföra vissa uppgifter, så förväntar jag mig att de sköter sina arbetsuppgifter. Är det arbetsgivarens fel att man får psykiska problem av sina fullt rimliga arbetsuppgifter? (för ja, det är normala arbetsuppgifter att rida hästar som hästskötare)

Men man måste väl ändå ta lite ansvar för sin personal? Om man märker att personen i fråga inte har förmågan att reda ut en häst då skickar man väl inte personen att rida? Dels för att det kan hända något med personen och dels för att det kan hända något med hästen. (Sedan tycker jag inte att ridning automatisk ingår i jobbet som hästskötare. Jag känner flera som jobbar som hästskötare som aldrig rider. De sköter hästarna, dvs gör iordning dem för ridning, åker med på tävlingar etc.)

Jag förstår naturligtvis till viss del vad du är ute efter. Har själv jobbat med hästar och stött på de mest inkompetenta praktikanter som inte ens har kunnat föreställa sig hur det är att jobba med hästar och är trött efter två mockade boxar. Jag har träffat praktikanter som inte vet hur man håller en sopborste och praktikanter (från hästgymnasium andra året) som inte vet vad en ryktborste är :crazy:

Att jobba med hästar är tufft och kommer alltid att vara. Det behöver ju dock inte betyda att man ska behöva utsätta sig för vad som helst. Alla har nog en egen definition av svårridna hästar. Om motionering av lite pigga tävlingshästar ingår i arbetet så ska man ju naturligtvis klara av det. Men att sätta upp en kanske inte speciellt rutinerad person på en riktigt svår (farlig) häst som arbetsgivaren kanske inte ens vill rida själv är ju bara korkat.

Vi hade ett tag en häst på ett ställe jag jobbade som inte var som den skulle. Fantastiskt fin och gick som en klocka tills det ibland slog slint i huvudet på den och då var den inte kontaktbar. Min chef åkte först av. Ett par dagar senare skulle en av mina kollegor rida och även han åkte av och det hade kunnat gå riktigt, riktigt illa. Nästa dag var hästen borta. Jag är inte riktigt säker, men jag tror den fick ett skott i pannan. Aldrig i livet att jag hade satt mig på den hästen om min chef hade sagt åt mig att rida den.

Sedan förstår jag egentligen inte riktigt problemet. Om man ska anställa någon som ska ha till uppgift att rida, så låter man väl personen i fråga visa upp sin ridning? Då kan man ju välja ut ett par hästar som kanske inte är de lättaste. Jag utgår från att man som rutinerad hästmänniska sedan kan göra sig en uppfattning om personen i fråga är lämplig för jobbet.

Vad gäller svartjobb så är ju hela systemet snett. Naturligtvis så kommer inte ryttarna börja betala riktiga löner så länge de får tjejer som jobbar för några kronor. Det lönar sig ju inte ens att ta till maskiner för att spara tid och arbetskraft för maskiner går på dyr diesel och praktikanter går på hallonsaft.

Samtidigt är det svårt att få folk att sluta ta jobben för många drömmer om att åka till sina idoler och hoppas på att rida och lära sig mycket. Därför tror jag man borde börja i en annan ände.

Branschen behöver saneras. Jag förstår inte att skatteverket kan ignorera allt. Det kan ju knappast vara en nyhet för dem att svarta jobb är vanligare än vita. Och hur många polacker, litauer och liknande har man inte sett i stallen, helt utan arbetstillstånd i landet.

Det blir ju inte bättre av att staten hejar på det hela med att godkänna tusen hästgymnasier. Var finns jobben till alla dessa? Sen tillkommer det idiotiska systemet med praktikanter från arbetsförmedlingen. Hur många av dessa får jobb på arbetsplatsen efter praktiken? Det kan inte vara många. Det är ju billigare för arbetsgivaren att hämta nästa praktikant som jobbar gratis tre månader till. Mocka kan ju de flesta redan, så någon direkt upplärning är det ju inte fråga om då.

Sedan verkar det ju inte finnas någon uppföljning på kvalitén på praktiken. Att ett ställe är godkänt av HYN är verkligen ingen garanti. En kompis till mig var praktikant på ett sådant ställe. Eller praktikant är egentligen fel ord för hon drev hela stället själv. Det hon lärde sig var nog mest av sina egna misstag.
 
Sv: hästskötare

Fast jag anser nog ändå att tar man jobb, oavsett om det indirekt heter praktik, eller är svart eller vitt, i ett stall så får man nog acceptera läget att man jobbar tills det är klart, man gör de arbetsuppgifter som ingår i jobbet (min erfarenhet är att tävlingshästar, oavsett tävlingsgren, alltid är ganska hetsiga och svåra att både hantera och rida eller köra, de bästa är ofta dumma i huvudet och skulle troligen betäcknas som farliga av den vanliga ridskoleryttaren, men även dessa hästar måste ju motioneras, och ingår det som arbetsuppgift och man inte klarar det, då är man inkompetent för jobbet och då får man gå, skulle man jobba/praktisera på en ridskola till exempel, så är det ju knappast de snälla hästarna som behöver ridas till...)... Jag tycker inte det handlar om att ta ansvar över sin personal eller inte, för ingår det i arbetsuppgifterna ska man kunna begära det...

Däremot som egen företagare så skulle jag inte utsätta hästen för den risk det innebär att bli riden/körd av en ryttare/kusk som inte klarar av den :devil:

Jag kan ju också påtala att jag jobbade betydligt mer på Irland än jag någonsin har behövt göra i Sverige så det är ju knappast så att det bara är svenska hästar/verksamheter som jobbar övertid.
Dagens hästskötare i de stora travstallen börjar ofta halv sex-sex på morgonen, sköter/kör hästar och stall hela dagen, åker på tävlingar på eftermiddagen, har de tur är det på hemmabanan och då är de hemma vid midnatt. Har de otur kanske det är 50 mil till t.ex Valla och då är de hemma igen någon timme innan det är dags att börja jobbet... Att skippa och köra/hantera de svåra hästarna finns inte i deras värld, likaså att klaga över arbetstider och dylikt. Någon måste ju göra jobbet, och vill man jobba med hästar är det helt enkelt inget 8-5 jobb, det är en stentuff bransch och de som inte passar, inte inser vad som begärs av en, blir inte kvar särskilt länge i den...

Jag tycker även att attityderna har blivit en annan hos hästfolk idag. När jag var yngre så började man slåss om att få borsta någon privathäst redan när man var tio år på ridskolan som sedan fortsatte i att man kunde vara timmar i stallet hos sin sköthäst utan ridning, när man var 13 fick man sommarjobb och helgjobb på travbanan där man var ensam om 30 hästar på helgerna som var värda sin vikt i guld, man satt upp på allt utan att klaga, man kunde slita på sina första svartjobb dygnet runt och inte ens få ett tack för det... Idag är hästtjejer både lata och ointresserade om de inte får göra vad de vill. Många tror att det räcker att gå hästgymnasium så vet man exakt allt om allt sen. Får de rida en häst som är lite svår så gnälls det, får de jobba lite övertid så gnälls det, är hästen inte sadlad och klar så gnälls det... Nä. En sån människa skulle jag aldrig anställa... Och tyvärr blir de vanligare och vanligare.
 
Sv: hästskötare

Märker man att personalen inte klarar av sina angivna arbetsuppgifter tror jag att majoriteten av arbetsgivarna faktiskt ser till att göra sig av med den personalen. Jag har själv jobbat som hästskötare, och då fått rida alla hästar som står hos arbetsgivaren. Otroligt förmånligt som jag ser det, och att ridning ingick var klart redan från anställningsintervjun. Att det inte var ridskolehästar begrep jag givetvis. Och jag förstod också skillnaden på tävlingshästar i hög kondition och de hästar jag var van att rida och hantera från ridskolan jag jobbade på innan.

Klarar man inte sina arbetsuppgifter får man helt enkelt säga upp sig och söka ett passande jobb.
 
Sv: hästskötare

Kommer man som praktikant från en skola i sex veckor är man just som det heter praktikant, ingen anställd. Har man kompetenskrav vad praktikanten bör kunna berättar man ju självklart om dom innan man alls avgör om man vill ha dit någon praktikant. Inte kan man som praktikant räkna ut att man kommer att bli tvingad att göra saker man inte klarar av. :(

Ska en hästskötare i Sverige kunna rida svårridna hästar???????? Lärs då också det ut i sånadär hästgymnasium, hästskötarutbildningar ni har i erat land.

Om man tar en praktikant till sitt stall är det då inte självklart att man tar hand om den. Om man säger att man kan ställa upp med kost och logi utan problem inte låter man då praktikanten nästan svälta ihjäl. Berättar man inte om arbetstiderna i stället för att skriva på ett avtal på 7,5 timmars arbetsdag och sedan tvinga praktikanten att arbeta 15 timmar om dagen??

Människor som gör så här visar tydligt att dom inte förstår vad som är skillnaden mellan rätt och fel!!!
 
Sv: hästskötare

Hur tvingar man någon att arbeta 15 timmar/dag? Håller man dem inlåsta i källaren och sedan i en lång kedja i stallet?

Varför anmäler man inte till sin skola att utbildningsplatsen inte motsvarar förväntningarna? Har man inget eget ansvar någonsin?
 
Sv: hästskötare

Hur tvingar man någon att arbeta 15 timmar/dag? Håller man dem inlåsta i källaren och sedan i en lång kedja i stallet?

Man har dom boendes på sin gård utan chans att slippa undan.

Det jag vill komma till är att man ska inte behöva tvingas välja mellan att slåss eller ha det så där.
 
Sv: hästskötare

Man har dom boendes på sin gård utan chans att slippa undan.

Det jag vill komma till är att man ska inte behöva tvingas välja mellan att slåss eller ha det så där.

Det är väl bara att gå därifrån och sen anmäla till skolan att praktikplatsen inte är bra.

Försöker någon hindra dig från att lämna en plats så är det olaga frihetsberövande. Då ringer man polisen.
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 716
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 992
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 092
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 816
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Avla utan fullständig stam?
  • INK
  • IRAP vid hornhinnesår?

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp