Häststaket + vilda djur

mian1

Trådstartare
Finns det något bra sätt att få de vilda djuren att hålla sig borta från staketen? Här är det framförallt älg som river våra staket och jag är trött på att lappa och laga. :mad: Nu har jag två hagar med helt nya stolp, isolatorer och elband och den vill jag INTE ha saboterad!!!
Just nu är det hagen som hästarna går i som det med jämna mellanrum springs ner både elband och stolp. Hagarna är byggda så att de inte ska krocka med djurstigar.
 
2,5 km viltstängsel med stolpar skulle bli för dyrt! Dessutom vill jag inte ha nät till hästarna och det skulle nog inte vara så snyggt heller.
 
Lundexstängsel.

Eller ekonomivariant LG-fjäder i det vanliga staketet och "svävande" mellanstolpar.

Då fjädrar staketet så att det inte går sönder utan reser sig igen efter att ha blivit nedsprunget.

Hos oss vande sig älgarna vid staketgränserna efter ett par år och började hoppa istället :)
 
Fjädern är jättebra. Vi har(hade) problem med många hjortar som rev våra staket mot skogen stup i kvarten. Det löste vi just med fjäder på elbanden + att vi använde runda glasfiberstavar till staketstolp. De kunde böja sig 90° mot marken utan att gå av och när djuret passerat så sprätte de sen tillbaks och stod upp som vanligt.

Nu har vi annat staket, efter att de lärt sig var staketet finns och jag antar att de hoppar över istället, för det förblir helt.

Läste dock någonstans (tror jag) att du inte alltid har el i staketet. Det är nog en förutsättning för att viltet skall lära sig att respektera staketet.
 
Passar på att lägga in en fråga här..

Björn och varg då? Hur håller man dem borta från hästarna? :confused:
Funderar på att ha hästen på ett gammalt fäbodställe i skogen och här i Dalarna finns det som bekant både varg och björn.. Det tycker jag med all rätt det ska finnas också, men jag har ingen större lust att offra hästen som mat till björnen..
 
Fungerar det inte med elstängsel till vilda djur, har de ingen respekt för el som hästar?

Jag tog för givet att de gjorde det, är det någon som vet?

Loggan
 
Nu vet jag inte om det stämmer, men jag har för mig att man kan få sjyssta bidrag för att sätta upp viltstängsel om det är mycket rovdjur i trakterna. Det är ju värt att kolla upp ialla fall :) Gissar att det är kommunen man vänder sig till.
 
Till varg har man elstängsel, med 5 (?) trådar, en mycket låg och en "överhängande" tråd och lite special vid träd osv.

De tål helt enkelt mer stryk än bytesdjur ;)
 
Huga, varg!!!

Det farligaste vi har här är räven och den har inte tuggat på någon häst ännu! ;) Inte ens på våra lammungar.......

Loggan
 
Rådjuren brukar reagera på ström om de försöker kliva mellan trådarna. Hoppar de däremot och river med sig en tråd så verkar de oberörda. Förmodligen för att de är i luften när de får tag i tråden?
Älgarna har ingen respekt för staket alls! De river våra staket oavsett om det är ström på eller ej och de går rakt igenom grannens taggtrådstaket och genom trästaket. Ser de tråden ordentligt (vi har breda elband överst för att de ska synas) så brukar de i alla fall försöka hoppa.

Här har vi 4 älgar, två kor med kalvar, i vårhagen. De hoppar över vårt staket, men går rakt igenom grannens. Sen har vi ko med två kalvar i sommarhagen och de river övertråden titt som tätt även om det är ordentligt med ström på. I närheten av sommarhagen finns ett vildäppleträd så på hösten brukar älgkon jaga ut våra hästar ur hagen så att vi får ta hem dem tidigare än nödvändigt :(
Den svarta älgtjuren som brukar visa sig tidig vår håller sig helt utanför hagarna och håller till på ängar som inte är hägnade, likaså de två förvirrade fjolårskalvarna.

Ibland förstår man vad jägare är till för! :mad:
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 915
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 369
Gnägg En fråga: Denna sommar har jag arrenderat en sommarhage på ca 1,5ha. ca 600m staket runt hagen. Vi satte upp staketet i början av...
Svar
12
· Visningar
1 581
Senast: Smulan75
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp