hästtransport eller inte?

hejkompisar

Trådstartare
hej! jag undrar om det är värt att köpa hästtransport om man inte åker runt med hästen så mycket. det är ju inte gratis direkt om man säger så. det går ju såklart att hyra men det finns väl inte i alla områden eller? och blir det dyrare i längden att hyra transport?
 
Jag skulle säga att det i princip alltid blir dyrare att köpa en egen transport, om man bara åker då och då. Är det dåligt med tillgång till hyrtransporter i närområdet är det dock säkert SMIDIGARE med egen transport!

Det går ju att räkna på kostnader, vad kostar hyrtransport + drivmedel för att hämta och lämna transporten, vs kostnad för inköp av/lån till transport inklusive service, reparationer, nya däck, besiktning, försäkring osv. Slå ut det på antalet gånger per år transporten kan tänkas användas och se vilken som blir billigast! :)

Och har man väl en transport är min erfarenhet att den används till lite allt möjligt bara för att den finns där... inte bara för att köra hästar i.
 
Det är garanterat dyrare att äga om man åker väldigt sällan men jag hade inte velat vara utan faktiskt, undantaget är kanske om man tydligt kommer överens med någon annan i stallet om att man får låna vid behov. Förr eller senare står man där med en akut sjuk eller skadad häst en söndagkväll och då är det väldigt skönt att bara kunna lasta och åka till klinik direkt och slippa rodda med att försöka hitta hästtransport…
 
Personligen kan jag bli liiite trött på personer som tar för givet att det är ok att låna. Om man lånar tycker jag att man ska betala hyra.

Min familj har varit hård på att inte låna ut släp för de har ofta kommit tillbaka trasiga. Jag låter morsan få använda mitt släp och på nåder låter någon annan utanför familjen låna. Säger lite som farsan "Jag kan köra sönder mina grejer själv."
 
Dyrt i inköp men billigt att äga skulle jag nog ändå säga. Försäkring och skatt är billigt tex.

Det ÄR ju ett fordon (som kräver underhåll) och Visst, går det sönder kostar det ju men så är det ju med allt. Jag upplever att mina släp varit villiga att äga.

Låna kan vara ett gissel då vissa försäkringar inte täcker skador gjorda av hästen inuti släpet...
Och långt ifrån alla är beredda att ens låna ut.
Har man möjlighet att hyra i närheten kan det absolut vara värt det före köpa eget. Men just låna.. nja..

Har man eget släp som inte används s mycket är det bra att ändå köra med det då det hålls igång- bromsar osv.
 
Min hästtransport används till så mycket mer än att köra häst. Kör möbler, byggmaterial, grejer till återvinningen mm 😅

Lånar sällan ut min transport men det händer om jag vet att personen är noggrann. Men det är inte regelbundet.
 
Har du ett släp du kan låna mitt i natten när du står med en kolikhäst/skadad häst som behöver vård? I annat fall hade jag inte vågat stå utan transport. Det finns billiga släp om man inte har råd med något flådigt. Jag hade ett äldre skruttsläp i många år innan jag hade råd att uppgradera mig. Hade det endast trafikförsäkrat för det inte var värt att ha mer försäkrat. Funkade kanon även fast jag åkte rätt mycket.
 
Har du ett släp du kan låna mitt i natten när du står med en kolikhäst/skadad häst som behöver vård? I annat fall hade jag inte vågat stå utan transport. Det finns billiga släp om man inte har råd med något flådigt. Jag hade ett äldre skruttsläp i många år innan jag hade råd att uppgradera mig. Hade det endast trafikförsäkrat för det inte var värt att ha mer försäkrat. Funkade kanon även fast jag åkte rätt mycket.
Håller med dig. För 15 år sedan stod jag med kolikhäst mitt i natten och utan egen transport. Grannens släp (som jag skäms att skriva att jag hade räknat kallt med att få låna om något hände) var obesiktigat så det fick jag inte låna. Men som tur var fick jag till slut tag en annan granne som körde oss till kliniken. Den skräckupplevelsen vill jag aldrig vara med om igen. Att se sin häst ha så ont och inte kunna köra den till kliniken.
Till ts: jag skulle investera i ett äldre kvalitetssläp som Star och Kyllinge till exempel om jag inte åkte så mycket och inte heller vill lägga stora pengar på en transport.
 
Man tjänar inte eget släp ekonomiskt men det är ändå värt det. Framförallt för att veta att man alltid har ett släp om man behöver åka iväg, men också för att man tenderar att åka mer om man faktiskt har ett eget släp. Har man inte eget släp så drar man sig ju för att åka iväg, det är ett så stort projekt. Men om man har ett eget så kan man genast börja åka iväg på roliga grejer även när det inte är nödvändigt. Träningar, rida på andra ställen osv.
Jag tycker det är värt en del pengar också bara att slippa oroa sig. Jag vet att mitt släp står och väntar på mig när som helst när det behövs.

Jag lånar förövrigt inte heller ut mitt släp, inte ens mot betalning.
 
Jag har inte släp längre, åker för sällan, får dock låna stallägarens. Står i ett litet stall där det är mycket ge och ta, och jag bidrar med mycket annat. Hon tycker också att det tar väl mycket plats med två släp på deras gårdsplan.
 
Jag håller inte med om att det i princip aldrig är lönsamt med eget släp. Vi köpte ett nytt, då relativt dyrt släp för 12 år sedan. Det har alltså idag kostat oss knappt 10 000 om året om vi fördelar inköpspriset över tid. På det kommer förstås service någon tusenlapp om året. Kostnaden idag för att hyra ett hästsläp när det inte finns på varenda mack skulle bli betydligt högre, även om vi inte hade åkt lika mycket som vi gör idag. Till det kommer förstås tiden att hämta och lämna ett hyrsläp. Dessutom hade vi troligen inte kunnat hyra ett släp med den vikt vi behöver för att köra två hästar tillsammans. Bara det gör det ju till en enkel ekvation för oss, men även för den med bara en häst kan det absolut vara en lönsam affär - man behöver ju inte heller lägga de pengarna vi gjorde på släpet, det går att köpa ganska billiga begagnade kvalitetssläp. (jag sålde ett släp till en kompis 1999, det var då ca 5 år gammalt) hon gjorde en större renovering förra året, men där kan man börja prata om låg kostnad per användning)
 
Man tjänar inte eget släp ekonomiskt men det är ändå värt det. Framförallt för att veta att man alltid har ett släp om man behöver åka iväg, men också för att man tenderar att åka mer om man faktiskt har ett eget släp. Har man inte eget släp så drar man sig ju för att åka iväg, det är ett så stort projekt. Men om man har ett eget så kan man genast börja åka iväg på roliga grejer även när det inte är nödvändigt. Träningar, rida på andra ställen osv.
Jag tycker det är värt en del pengar också bara att slippa oroa sig. Jag vet att mitt släp står och väntar på mig när som helst när det behövs.

Jag lånar förövrigt inte heller ut mitt släp, inte ens mot betalning.
Samma här. Jag tycker inte det är värt risken. Skall det gå sönder, så skall jag ha gjort det själv.
 
…inte heller jag lånar/hyr ut mitt släp. Förut hade vi en gammal star trailer och den lånade vi ut några få gånger till en nära vän när hen behövde ett extra utöver sitt eget släp. Nu har vi ett nytt fint släp som vi är alldeles för rädda om för att låta någon annan använda😅 Har aldrig heller blivit aktuellt dock, alla i stallet har egna transporter/b-kortare.
 
Jag har inte släp just nu, men saknar att ha ett.

Jag bor dock i ett område där det finns rätt bra utbud på att hyra släp, så kan inte rättfärdiga ett inköp just nu, men det står på listan av "villhöver".
 
Jag har inte släp just nu, men saknar att ha ett.

Jag bor dock i ett område där det finns rätt bra utbud på att hyra släp, så kan inte rättfärdiga ett inköp just nu, men det står på listan av "villhöver".
Tillgängliga hyrtransporter spelar roll, tycker jag.

Vi köpte ett släp för att det var svårt att hyra det enda tillgängliga släp som fanns i området.

Det blev lite för besvärligt att alltid ha lång framförhållning.

Vi köpte ett budgetsläp som bara var tre år gammalt för 36'000 kronor.

Det har fungerat jättebra och jag skulle uppskatta att vi skulle få runt 35' för det, om vi sålde det idag.

Dessutom har vi använt det väldigt mycket genom åren. Transporten är bra till all form av transport.

Så, har man pengarna att köpa sig ett släp, så tycker jag att det är värt det.

Men man kanske inte alltid kan köpa sig det man önskar mest.

En del hyrsläp är såklart ännu finare och bättre än vårt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 846
Senast: Sorgsen
·
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
994
Senast: Rosett
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 152
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp