Hästtransporter av rejäl konstruktion

thoora

Trådstartare
Det börjar vara dags för mig att se mig om efter en ny (eller nyare) transport. Då jag kör mycket kallblod så känner jag att första prio behöver vara en rejäl grundkonstruktion, allt lull-lull får sen vara bonus.

Men vilka märken skulle ni säga är stabila nog att stå pall? Erfarenheter av märken som definitivt inte gör det? Jag har nu en Boj som jag varit nöjd med, men Boj finns ju inte längre och jag såg att även Forzab gått i konkurs i början av året.
 
Har inte testat själv men Ifor Williams tillverkar ju även maskinsläp i olika varianter som har väldigt bra renommé i maskinbranschen, och maskinsläp ska ju tåla en del.
 
Fautras är rejäla och har mycket gott rykte - vår släpverkstad säger att det är enorm skillnad på dem jämfört med i princip alla andra.
 
Det börjar vara dags för mig att se mig om efter en ny (eller nyare) transport. Då jag kör mycket kallblod så känner jag att första prio behöver vara en rejäl grundkonstruktion, allt lull-lull får sen vara bonus.

Men vilka märken skulle ni säga är stabila nog att stå pall? Erfarenheter av märken som definitivt inte gör det? Jag har nu en Boj som jag varit nöjd med, men Boj finns ju inte längre och jag såg att även Forzab gått i konkurs i början av året.
Forzab finns tydligen kvar i någon form.

Jag ringde och beställde reservdelar till min Boj häromveckan, och beklagade att Forzab upphört, men det skulle tydligen gå utmärkt att beställa en ny transport...

Jag är mycket nöjd med min Boj, kör också kallblod och ofta sto med föl...

Men min Boj börjar bli till åren, och behöver helrenoveras eller bytas ut till en ny.

Det enda alternativ till Boj/Forzab som jag fastnat för vad avser rymlighet och lastning, är Ifor.
 
Jag ser inget på klippan släps hemsida om att det inte skulle gå att köpa Forzab (de tillverkades till och med i samma lokaler?)

Jag har själv ett Forzab -18 till en dponny av grövre modell (typ irish cob). Den känns rymlig trots hennes bredd.
Men ser många med nordsvensk eller ardenner som har Ifor. Så det skulle jag kikat på också ☺️
 
Jag ser inget på klippan släps hemsida om att det inte skulle gå att köpa Forzab (de tillverkades till och med i samma lokaler?)

Jag har själv ett Forzab -18 till en dponny av grövre modell (typ irish cob). Den känns rymlig trots hennes bredd.
Men ser många med nordsvensk eller ardenner som har Ifor. Så det skulle jag kikat på också ☺️
Det finns två saker som är "bättre" på Forzab/Boj än på Ifor i min smak i varje fall:

1: Dörrarna! dessa är toppen när man lastar två hästar ensam, och när man kör sto med föl. Sedan så kör jag en del får och lamm också och då är dörrarna kanonbra igen.

2: Uppbindningsöglorna/punkterna är väldigt mycket bättre, och bättre placerade.

Sedan så har jag sett få Forzab/Boj med fronturlastning, men å andra sidan så vill jag att mina hästar ska kunna backa ordentlig, så fronturlastning är inte nödvändigt.

Funderar på att beställa ett nytt rymligt Forzab utan sadelkammare med 2500 kg lastvikt, och kombiramp.

Eller möjligen totalrenovera mitt befintliga, men chassit kan bra ta 2000 kg i lastvikt, och det är ett uns lite för två vuxna hästar...
 
Jag har ingen erfarenhet av de nya ifor Williams släpen men har kört både ifor 505, 506 och 510 släpen. Alla stabila och ordentligt byggda.
Älskar att det är hög mellanvägg med en mitten stolpe som stabiliserar allt, och skötardörren på vänster sida är smidigt när man alltid kör hästen på höger ^_^. Frontutlastningen har jag typ bara använt för extra ventilation för hästen när vi står och väntar.
Bra säkerhets bommar fram, jag har bytt bakbommarna till thule easy lock på min 510 då jag föredrar dem framför alla andra.

Får lasta 1610kg
Tot vikt 2580kg

Enda negativa är att plyfan på mitt 20 åriga släp är ngt kasst... Och bromsarna behöver renoveras... Men det är ju inga problem om man köper nytt ^_^.
 
Fautras är rejäla och har mycket gott rykte - vår släpverkstad säger att det är enorm skillnad på dem jämfört med i princip alla andra.
Har också fått den kommentaren kring min Fautras (som visserligen har hög totalvikt så den "bör" vara lite mer rejäl än ett lättare släp). Har tidigare även haft ett Ifor och det var rejält byggt men jag saknade lite i detaljerna så att säga.
 
Jag hade Umesläp till min stora nordis, många häruppe som har det till sina stora hästar.

Gillar inte Ifor, tycker bakbommen är krånglig att sätta i.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 475
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har...
2
Svar
23
· Visningar
2 460
Senast: Digbil
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 667
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 030
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp