Bukefalos 30 år!

aglaonema

Trådstartare
Har nu satt upp stolpar där hästarna ska gå i ny hage tips på höjd på trådar mottages, handlar om 2 shetlandsston och ett halvblod🙂

Jag har 40-80-120 tror jag som standard. Men har en hage med fyra trådar också (en kopplad direkt till jord) och en hage där de två nedersta sitter tätare (pga shettis) och den högre sitter som vanligt.

Hur högt kan man ha lägsta tråden? Tänker att det blir lättare att hålla undan gräs, ta bort det under stängseltråden om tråden inte är så låg så högre än 30 cm har jag nog tänkt ha kanske.

Hur högt kan man ha lägsta tråden? Tänker att det blir lättare att hålla undan gräs, ta bort det under stängseltråden om tråden inte är så låg så högre än 30 cm har jag nog tänkt ha kanske.
Det beror på om någon häst försöker rymma den vägen eller om du vill stänga ute vildsvin. Då är nog 30 cm som gäller.

Så länge elen är bra så spelar det mindre roll exakt vilken höjd trådarna sitter på. Jag har lägsta tråden på 50 cm o nästa på 110. Inga mindre hästar (föl) har krupit under. Enda gångerna de rymt är när strömmen av någon anledning inte varit på.

Så länge elen är bra så spelar det mindre roll exakt vilken höjd trådarna sitter på. Jag har lägsta tråden på 50 cm o nästa på 110. Inga mindre hästar (föl) har krupit under. Enda gångerna de rymt är när strömmen av någon anledning inte varit på.
Det var optimistiskt sagt. Har du haft rymningsbenägna shetlandsponnyer nån gång?

Tänkte ifall 40 cm skulle räcka
Det gör det förmodligen, om ponnyerna inte är rymningsbenägna.

När jag fixade mina staket (minishettis som var rymmare och nordsvensk) körde jag på 30-60-90-120 (jämnt och snyggt också ;) ). Med bara stor shettis och storhäst hade jag nog kört enbart tre trådar, och troligtvis börjat på 40 som lägsta tråd.

Liknande trådar

• Hjälp mig välja eltråd
  • Så in vall i stubbåker...
  • Plantera träd i hästhage
  • Lekar på fest/Tillställning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat