Haklapp till täckesmarodör!?

zanzan

Trådstartare
Min häst har en ful ovana att nappa tag i fram på sina täcken och strimla dom i bitar. Hittills i sommar har han kasserat två nya bucas flugtäcken och ett minst lika dyrt från HW. Funderar nu på att sätta haklapp på honom. Någon som erfarenhet av det? Vill inte att han ska hindras från att beta fritt osv. Samtidigt har jag inte råd att han biter sönder allt. Gäller tyvärr även vintertäcken odyl.

Tacksam för erfarenheter ☀️
 
Min förra hästs hagkompis hade haklapp eftersom han strimlade täcken. Det fungerade jättebra, och han kunde äta och dricka utan problem.
 
En av mina förra hästar åt upp allt foder i fronten tills att bara kanterna var kvar alt klädde av sig över huvudet och fick sedan hjälp av en kompis (på filmen nedan) att strimla allt. På honom fungerade haklappen extremt bra.

I övrigt verkade inte haklappen bekymra honom det minsta :angel1:
 
En av mina förra hästar åt upp allt foder i fronten tills att bara kanterna var kvar alt klädde av sig över huvudet och fick sedan hjälp av en kompis (på filmen nedan) att strimla allt. På honom fungerade haklappen extremt bra.

I övrigt verkade inte haklappen bekymra honom det minsta :angel1:
Tack för svaret! Här åker och fodret ur på de fodrade täckena🤦‍♂️
Då blir det att testa haklapp, ser ju ut att sitta ganska "löst" på ett positivt sätt!? Hade du någon rem över nosen eller bara fäst under hakan?
 
Tack för svaret! Här åker och fodret ur på de fodrade täckena🤦‍♂️
Då blir det att testa haklapp, ser ju ut att sitta ganska "löst" på ett positivt sätt!? Hade du någon rem över nosen eller bara fäst under hakan?
Fäste bara i sidoringarna och undertill. Varför den slänger lite extra på filmen är för att remmen undertill lossnat 😅
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 718
Senast: Emine
·
Utrustning Är i desperat behov av råd för att få min häst att sluta strimla sönder sina täcken. Har denna vinter börjat bita sig i bringan och...
2
Svar
29
· Visningar
2 503
Senast: Murray
·
Utrustning Kan hästar verkligen äta ordentligt med en så kallad haklapp? Det blir ingen som helst begränsning om hästen ska äta gräs på sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 569
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har funderingar hur jag ska göra med min svårfödda arabvalack. Han tycks knappt gå upp ngt även fast det känns som att jag trycker i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 586
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp