Täcke på svårfödd häst?

linnsan

Trådstartare
Har funderingar hur jag ska göra med min svårfödda arabvalack. Han tycks knappt gå upp ngt även fast det känns som att jag trycker i honom väldiga mängder foder. Han har en period fått drygt 2 kg havre, 1 kg lusern (åt inte mer) och 300 g betfor + fritt med hö (uppskattat 10-12 kg/dag)
Jag har nu gått över helt till hippo alfa och lite betfor och han har nu fått det i en vecka (har gett alfa innan och vet att han både tycker om det och håller sig finare på det.) Han får just nu 3 hippomått alfa + 300 g betfor och höet samma som innan. Han går även ute långa dagar, 14-17 h/dag. Han är 3,5 år kan tilläggas och utför inget direkt arbete förutom promenader och "ridning" i 10-15 min just nu, ska dock ökas lite desto mer han blir riden såklart men det dröjer ngn månad.

Funderar på lite olika alternativ så att han lättare ska kunna gå upp i hull och både min plånbok och hans mage mår bättre. (hans mage för att det inte borde vara bra med riktigt så mycket kraft.)

1. Ute mellan 05,00-17,00. Sedan så får han gå promenad, ridas, aktiveras på annat sätt vid 19-tiden för att han inte ska stå inne för långa stunder. Kommer då ut och aktiveras ca 1 h till. Täcke på/av? (såklart står han utan täcke när han är inne)

2. Ute mellan 05,00-19,00/20,00 aktiveras när han kommer in. Täcke på/av? (samma som ovan)

3. Ute mellan 8-10 h/dygn. Aktiveras på kvällen så att han inte ska stå stilla för länge. Täcke på/av? (ej täcke inomhus)

Vill ha ett alternativ som gör att jag kan minska kraften, höet kommer han fortsätta ha fritt på oavsett hur han får det.

Han har tidigare inte använt täcke ngn gång utan alltid gått naken. Han fryser aldrig utan det är endast för att han är MYCKET svårare att hålla i hull under vintern då han är mycket lättare på sommaren vilket jag antar är för att det är kallare då vi inte har ngt bete att tala om.

Täcket som jag tänkt använda är ett fleecefodrat regntäcke, gör det ngn skillnad eller måste jag ha jättetjockt täcke?

Kom gärna med tips och råd som jag inte har skrivit upp! Väldigt tacksam för svar!:)
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

För det första om han håller hullet på bete och inte på vintern men inte visar tecken på att frysa. Så undrar jag vad du har för värden på höet han får. Det vara så enkelt att problemet ligger där.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Vet inte värdena då jag inte kan ta analys för att höet är slaget från 8 olika vallar och det skulle bli för stor skillnad. Och ibland får de även hö från fjolåret eller äldre så det skulle bli för svårt att räkna ut en ordentlig foderstat.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Fast sen om det nu är dåliga värden (misstänker att det inte är jätte bra, men inte heller dåliga) så kvittar det ju för han går ju inte upp mer i vikt för att jag vet värdena, eftersom att jag inte vill ge så mycket kraft.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Jag hade satt på honom täcke ute, ett fleecefodrat eller 150 grams täcke.
Om du inte har en aning om vad hö´t innehåller och han dessutom får från så olika ställen så hade jag räknat på låga värden på hö´t och fyllt upp med protein och energi i motsvarande mängd.
Kan du ge mer alfa?
Jag hade i ditt fall gett soya, olja och linfrökaka, absolut inte optimalt men för att få upp honom i hull så hade jag gjort det, det är nog det mest ekonomiska iallafall.
(Skippa oljan om han är mager eller får diarre, det kan hända av oljan.)
Linfrökakan är dessutom väldigt bra för magen.

Vi har jättedåliga värden på vårt hö i år, kvoten hamnad på 2,9 jag har fått fylla på med soya för att få upp kvoten och till min förvåning är det första gången som vår ena (även han arab valack) inte faller ur!

Han har alltid haft problem med proteinknutor innan oavsett vad han fått men inte med soyan:banana:
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Lägg på honom ett täcke så han får behålla det han får i sig istället för att det går till att hålla värmen. Vi har en dam som är svårfödd, därför får hon täcke på - även på natten (kallstall) trots att hon fått lite vinterpäls.
Jag tycker att det är väl lite hö, men har han fri tillgång och inte äter mer så är det ju inte mycket att göra - men jag hade nog försökt få i honom lite mer.

I övrigt så fodrar jag med simpla enkla fodermedel: Betfor, kornkross och havrifri müsli. Har hästen svårt att ´gå upp i vikt ordentligt så är ett bra knep att ge sojamjöl och även olja i maten.

Vet inte om det var någon hjälp, men hoppas det löser sig!
/Nixehen
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Okej, tack för ditt svar!:)

Vill helst inte ge soja pga miljöpåverkan men ska börja ge olja.

Här är bilder på honom, han är ju inte jättemager. Men han är tunn och han har svårt att gå upp. Han är även toppig på rumpan men det är nog mer genetiskt.

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/24930000-24939999/640x480/24931371.jpg?0

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/24930000-24939999/640x480/24931236.jpg?0

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/24930000-24939999/640x480/24931237.jpg?0

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/24930000-24939999/640x480/24931238.jpg?0


Ska jag korta ner utevistelsen?
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Tack för tipsen!

Täcke kommer han få börja använda. Men om jag inte märker ngn skillnad på en månad så åker det av igen:angel:

får tyvärr inte i honom mera hö.. kanske att han skulle äta ngt kg mer ngn dag.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Han ser nog nästan rundare ut på korten än vad han egentligen är..
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Nej jag hade en liten fajt med mitt samvete om soyan, men fördelarna vann. Jag tycker inte han ser mager ut men han behöver nog mer protein om han ska kunna sätta muskler.
Andra proteinmedel är ju linfrökaka, foderjäst, bryggerijäst, vetekli och vetegroddar, kanske kan du prova med något av det?
Korn är ju också ett alternativ, många hästar tar sig bra på korn och det är ju också billigt.

Jag tycker inte att du ska ändra på utevistelsen, jag tror att hästar mår bäst av att få vara ute så mycket som möjligt.

Räkna på lite olika foderstater med en påhittad kvot på hö´t och se vad det blir.

Det är ju viktigt att han verkligen får det han behöver när han både växer på höjden och bredden.

Det finns ingen möjlighet att ta hem ett annat parti hö som du kan analysera? Så slipper du famla i blindo menar jag.

Fin häst btw:laugh:
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Tack för tipsen!

Täcke kommer han få börja använda. Men om jag inte märker ngn skillnad på en månad så åker det av igen:angel:

får tyvärr inte i honom mera hö.. kanske att han skulle äta ngt kg mer ngn dag.

Du får nog ge täcket mer än en månad, det tar ett tag innan de kommer sig.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Täcke gör hela skillnaden för vårt svårfödda fullblod. Trots att vi i Skåne har 4-5 plusgrader på dagarna har han 300 gram med helhals, för att vi ska få effekt på det foder han får i sig.

Han äter inte lusern, så han får Hippo Alfa. Hade han ätit lusern hade han hellre fått fri tillgång på det än kraftfoder. Han har fri tillgång på torrt hösilage 24/7 och inne även fri tillgång på Krafft hackad strå (som han äntligen börjat äta). Han gör inte mycket just nu, men får för mig sanslösa mängder mat för att hålla sig fin.

Utan täcke hade han sett ut som ett slaktkräk från Polen, det ger honom chans att lägga på hullet i stället för att bränna allt på att hålla värmen.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Okej, tror som sagt bilderna missvisar lite och så har han vinterpäls också;). Tycker han ser mycket smalare ut om man går fram och känner på honom och även ser honom i verkligheten.

Alfan har en kvot på 13,5 (smbrp 135 g/kg, MJ 10 /kg) så kvoten där är ju rätt hög. Sen ska han börja få olja också. Hur mycket kunde man ge per utfodringstillfälle per 100kg häst? Ngn som vet?

Så man skulle ju kunna ha det såhär:

Ute mellan 05,00-19,00 (dock ute längre ibland som tex helger då jag inte har stallet) sedan så aktiveras han i minst en timme på ngt sätt så både kropp och hjärna får arbeta lite. och sen tidigast in i boxen klockan 20,00.. då skulle han ju inte stå inne mer än 9 h.
Och då täcke på dagen, om det inte är flera plusgrader och uppehåll då. Då får han vara utan.

Men jag kan åka till stallet nästan vilken tid som helst under dagen då jag har honom knappt en km från skolan.. Hmm.. har svårt att få ihop det.

Kom igen nu buke med flera tips;)
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Okej, räcker 2 månader? Nu menar jag inte att han ska vara helt fin i kroppen men att jag ska märka skillnad på att täcket hjälper.:)
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Glömde svara på om jag kunde köpa in annat hö:angel:.
Tyvärr kan jag inte det då det är höet som stallägaren har själva och det finns inte heller plats för annat hö någonstans.:( Tro mig, jag har funderat på det många gånger och kollar även ibland annonserna efter bra hö så jag slipper trycka i såå mycket kraftfoder.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Okej, men då får det bli täcke på under dagen då han är ute.

Vad säger ni om utevistelsen? Ska jag korta ner den ett par timmar? Har ni märkt ngn effekt på att ha inne längre tid? Ngn som testat?
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

det är klart att mkt energi går åt för att hålla värmen, så tycker du ska täcka om han har svårt att hålla vikten.
lusern och olja är bra hull-foder. lusern är dessutom ett grovfoder så du kan ge i princip hur mkt som helst.

på dina bilder ser jag en häst med ganska rund mage men väldigt tanig överlinje, förmodligen får han för lite protein. min arab får lusern och det håller han sig jättefin på, får endast 2 dl müsli (bara för att han tycker det är så gott). det du ska tänka på är att lusern har mkt kalcium, och ger man större mängder kan det blir för mkt. därför är det bra att komplettera med vetekli, det är även bra för magen och hullet och hästar brukar älska det! :d frukostgröten är mina hästars favoritmat.:D
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Vi ger vårt svårfödda fullblod 1dl Rapsolja/100kg häst= 2,5dl morgon 2,5dl kväll ungefär. I vårt stall går dom ute från ca 08.00-20.00, vi kommer oftast 17.00 o gör iordning allt sen tar vi in vår o pysslar med honom, är det regn/blåst försöker vi ta in han tidigare, när han står inne så får vi honom att äta mer selage, ute vid lunch t.ex så äter han o araben en del men sen vandrar dom därifrån och då äter nordisen upp resten som redan är tjock o rund, när vår står inne så pillar han i sig mer selage och vilar mer som han behöver, han är energisk ute o har svårt för att stå o vila o äta. Har även alltid täcke ute mörka tiden (fodrat regn eller 100gr om det är ett par -, 300gr med hals om det blir riktigt kallt) fleec inne, kall stall med öppen halvdörr vid +grader just bara för att han är svår att hålla hull på. Han äter annars Rehab, kornkross, betfor, han tycker inte om Lucern, har försökt få i honom det.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Tror att magen beror lite på att tarmarna är välfyllda eftersom att han har fritt med hö.. Lusern får jag tyvärr inte i honom i så stora mängder.. Försökte innan när han åt havren men som mest kunde han få i sig 2 kg under en natt om man hade tur (7-8 h). Men jag tror jag ska fortsätta med alfan och lägga till olja. Sen kommer jag även ha täcke på honom när han är ute.
Tack för dina tips:)

KL*

Har någon märkt skillnad på hullet om hästen står inne ett par timmar mer?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 006
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 005
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 672
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 121
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp