Täcke på svårfödd häst?

Sv: Täcke på svårfödd häst?

Jo jag vet att lusern är grovfoder. Just därför som jag helst hade velat att han skulle älska lusern;) så att han kunde äta 3-4 kg + oljan:)

Men varför rädd att ge krafftfoder om hästen uppenbarligen behöver det? Ett par kg lucern + olja och ett par kg alfa borde göra susen.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Vet du vad proteinmineralet kostar? vore bra att veta:) Du kan skicka pm om man inte får skriva det direkt i tråden.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

För att det inte är bra för matsmältningen att ge för mycket kraft.. Men alfan innehåller ju en del grönmjöl, vilket väl är gräs av ngt slag?
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

För att det inte är bra för matsmältningen att ge för mycket kraft.. Men alfan innehåller ju en del grönmjöl, vilket väl är gräs av ngt slag?

2 kg krafft uppdelat på några givor är inte mycket.

Jag tycker absolut inte att man ska ge krafft foder i onödan, utan bara om inte grovfodergivan täcker behovet.

Min häst var tunn när jag fick honom, fick inte i honom mer än ca 15-17 kg silage, 2 kg lucern, 2 kg groov 125 och 1 kg havre. Det tog han sig fint på och blev inte dålig i magen eller något sådant.

Nu är han superfin i hullet och har länge gått på bara silage + 1 kg lucern, olja, betfor och ca ½ kg havre.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Känns nästan bättre då att fodra bara efter ögat.

Fast frågan är ju hur du kan tycka att det känns bra att att fodra efter ögat när du gör fel och inte lyckas hålla hästen i ett bra hull??

Om du skickar in en analys med tussar från olika partier så får du ett genomsnitt på värdena och kan fodra med kraft/lucern/whatever utefter det.
Jag ser inget fel i att fodra med ögat, men då måste man ju vara villig att ge hästen det som krävs också.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Vem har sagt att jag inte är villig att ge vad han behöver?
Han klarar sig bra på fodret jag ger nu (har för en vecka sedan bytt från havre och lusern till alfa då han inte åt tillräckligt av lusernen enligt mej) och han har ändrat sig lite efter bara en vecka och han får just nu 3 kg hippo alfa, vilket han börjar ta sig bra på. frågan från början var om man kunde hjälpa honom genom att ta på ett täcke eller ta in tidigare då jag helst hade velat ge mindre kraftfoder.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Varför tog du bort lucernet?? Du kan väl fortsätta ge det lucernet han äter + dom 3 kg hippo alfa du ger nu?
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Här är ett par bilder tagna idag, de förra bilderna var från i slutet av november och när han fortfarande åt havre + lusernen.

Vet inte om det har blivit ngn skillnad, men det har ju bara gått en vecka sen jag bytte.. Tycker faktiskt inte att han ser så skrällig ut. Visst det är inga ridmuskler men det vore konstigt om han hade då han har ridits ca 10 minuter skritt 1-2 ggr/vecka.


http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/25200000-25209999/640x480/25201519.jpg?0
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/25200000-25209999/640x480/25201526.jpg?0
Den här bilden var rätt mysig:D
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/25200000-25209999/640x480/25201511.jpg?0
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Tog bort det för att han knappt åt ngt och inte tyckte om det.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Har ett arabsto som är precis lika jävlig att hålla i hull varje vinter som din valack verkar vara.
Då du inte vet värdena på höet, men ger fri tillgång, så gissningsvis skulle värdena vid analys visa sig vara rätt dåliga i framför allt protein men även energi.

Jag tycker inte att du ska vara rädd för att erbjuda hästen tillräckligt med kraftfoder, eftersom det är din enda möjlighet att få upp honom i hull. Du får fodra utifrån HÄSTENS behov helt enkelt. Havre eller olja (beroende på vad du kan lura i hästen) samt Hippo Alfa eller Krafft pluss grön är alternativ jag använt med goda resultat tidigare vintrar. Skulle lägga på 0,5-1 kg Hippo alfa eller krafft pluss grön med lika mycket havre uppdelat på 3 måltider / dygn, alternativt 2 större givor 2 ggr / dygn tills hästen börjar visa sig i adekvat skick. Räkna med minst en månads matande innan du ser resultat, och räkna med att behöva hålla honom på en hög kraftfodergiva hela vintern igenom.

Lusern är väldigt skonsamt för magen då det räknas som proteinrikt grovfoder, men om hästen ratar det - välj ett mer koncentrerat pelletsfoder. Är hästen riktigt svår att få i mängder med kraftfoder kan Krafft protein vara ett alternativ då man behöver ge 2/3 mindre giva än vanligt kraftfoder (normalpellets, havre) för samma proteinmängd. Kostnadseffektiv är den kanske inte, men proteineffektiv - ja! Min häst ratar också lusern, och under de få perioder det gått att truga i henne det har det ändå tagit stopp vid ca 1 kg/dag, och jobbet att få i henne maten har varit betydligt större än resultatet :mad:

Täcke - javisst! Ingen energi går åt till att hålla värmen - allt går till att sätta hull :)
Vid denna väderlek har jag ett 100 gram fodrat täcke, vilket brukar räcka till att hålla värmen och framför allt vätan borta så länge det inte börjar bli tvåsiffriga minusgrader. Känn efter under täcket när du tar in hästen - håller den värmen så räcker det troligen, är den kall så prova någonting tjockare. Öronen är också ett bra ställe att känna om hästen är frusen på. Är det kallt i stallet kan säkert samma täcke användas dygnet runt, hästen har en komfortzon kring 20 graders skillnad.

Vad jag förstår ju mer jag läser av dina inlägg så verkar det som att du är rädd för att ge kraftfoder.
Var inte det. Har du bättre hö nästa år så kanske hästen klarar sig bättre då. Min arab drar en kvot på minst 8 för att hålla hullet, och funkar inte utan kraftfoder - ju sämre hö ju fler kilo. Nu diar iofs junior fortfarande, men med ett hösilage med kvot 11+ och fri tillgång, samt 2 kg hippo alfa + 1 kg havre / dag så är hullet på gränsen. Hippo Alfa är jag också väldigt nöjd med, och viktigast av allt - hästen äter!
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Tack så mycket för ditt svar:)

Skönt att veta ibland att man inte är ensam;)
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Tja, den är ju inte gratis men man skall inte ge så mycket av den å andra sidan. Till saken hör att kvarnbys lusern är mer likt dangroents än vad tex. kraffts är + att den innehåller betydligt mer protein än tex. kraffts = mer protein för pengarna! Kan tyvärr inga priser i huvudet. :)
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Fast min fråga från början var egentligen inte hur mycket kraftfoder jag skulle ge utan om det skulle hjälpa om jag satte på ett täcke och ev. tog in tidigare så han fick äta mer ostört.

Så har jag löst det. Har en flock med sju hästar varav tre behöver lite mer än de andra för att hålla hullet. (De går på lösdrift med i princip fri tillgång på grovfoder av ok kvalitet).
Tar in de tre varmbloden ett par timmar varje dygn och ger kraftfoder, lucern och lite extra hö. På så vid får de tre äta lite mer, de får lugn vid maten osv.
Den mest svårfodrade pållen går dessutom med täcke dygnet runt, förutom de timmar han står inne och äter.

Jag märker stor skillnad bara av täcket, den andra rutinen har varit med hela säsongen, täcket började jag med ngt senare. Inget tjockt otyg (han är inte klippt) men ett lättfodrat regntäcke har gjort susen.

Kan tillägga att jag helst avstår från täckesanvändning i vanliga fall pga skaderisk, skav, att det förhindrar hästens eget termoreglage osv... Men jag finner mig överbevisad i den här hästen, han mår klart bättre av det.

/Migo
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Tack för ditt svar!:) Då ska jag testa detta med täcket. Han får ha det på sig under dagen då han är ute och så får han bli av med det under natten.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Vet inte om att jag skulle ta en grovfoderanalys i somras? Däremot så skulle jag ha velat tagit en i höst men det sket sig när jag fick reda på att vi använde så många olika vallar.

Om jag byter foder var och varannan månad? Det vet jag inte sa jag ju innan eftersom att det är så många olika vallar och de har inte sorterat upp det utan bara lagt in det så de kan få hö från en vall en dag och från en annan den andra dagen.

Det är inte bara mina hästar som får från detta höet utan även stallägarens hästar. Och tror knappast att de tar en analys för de har helt annan syn på det ("gammal" uppfödare som har en far på 90 som har hållt på med hästar hela sitt liv. Kallblod).

Jag vet ju ändå att han inte får i sig tillräckligt med näring genom grovfodret så han får då kraftfoder också.

Varför skulle han inte kunna visa brist på näringsämnen efter bara några dagar? Han går ner i vikt väldigt snabbt lika som han återhämtar sig rätt snabbt.


Ny försöker vi bena ut detta:
21 juli startar du en tråd med rubriken "Grovfoderanalys på 8 olika vallar". För mig är det sommar i juli. Då undrade du över hur man gjorde men eftersom du skriver redan i rubriken 8 olika vallar så var du medveten om att det var många vallar som höet kom från. Du hade världens chans att få ett samlingsvärde då. Du valde bort chansen.

I den här tråden svarar du på ett ställe att fodret byts varannan månad. Nu säger du att man bara lagt in det och att hästen då får foder från en vall den ena gången och från en annan nästa gång. Ja, då borde ju samlingsprovet faktiskt kunna fungera. Dessutom om du vet att det tas från olika vallar vid varje fodertillfälle så är det ju så att partierna förvaras på olika plats på skullen.

Sedan en liten fråga: Kan det vara så att stallägaren faktiskt har koll och medvetet ger hö från olika vallar för att HAN har koll på fodret dvs vet att ena vallen är bättre resp sämre näringsmässigt och försöker få en bra balans? Vore kanske en ide att prata med stallägaren och fårga varför några gånger. Gamla uppfödare brukar faktiskt ha koll....

Hur vet du utan analys att hästen får för lite näring? I så fall säger du ju faktiskt att hästen får för liten giva....För näringsinnehållet har du noll koll på.

Varför han inte visar brist efter någon dag: Har du försökt banta själv någon gång? Då har du svaret. Det tar tid - om det inte är ren svältkost. Mineralbrist kan du inte se för ögat så även här visar du på okunskap.

Du har tidigare i en annan tråd gett en foderstat (ok den ser inte ut så idag)på hästen som jag tar mig friheten att återge så slipper andra söka:
Häst 1 arabvalack född 2005 ca 151 cm. Promeneras 2-3 ggr/vecka och "rids" 2 ggr/vecka (just nu skritt 10-15 min), svårfödd.


morgon 5,00:
0,8 kg havre
fritt med hö under dagen tills insläpp (läggs ut 12 kg för honom och shettisen att dela på, sen har de lite gräs att pilla med om höet skulle ta slut)

kväll 21-23,00:
1,2 kg havre
100 g betfor
0,5 kg lusern
salt och mineraler/vitaminer
3 kg hö


Det där är inte så våldsamt mycket mat åt en växande häst som dessutom befinner sig i tandömsningsålder vilket borde föranleda tandkoll också.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Angående foderstaten så ville jag som sagt inte ge så mycket spannmålskraftfoder utan bytte det sen till alfan. Och lusernen åt han inte mer av. Likaså höet, det är alltid lite kvar när man släpper in för kvällen och ut på morgonen.

Klart att han har fått för lite/fel foder innan eftersom att han inte gick upp önskad mängd. Det var ju därför jag bytte foder. Den andra foderstaten gick han på i ca 2 veckor innan jag bytte, han har innan det fått alfa också.

Får se om jag kanske tar en analys sen om han inte går upp i vikt efter en månad.


Sen har jag inte sagt ngt om mineralerna? Det vet jag mycket väl att man inte ser förrens det blir grova brister.
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke på svårfödd häst?

KL
Har nu bara snabbt skummat igenom alla inlägg men inte hittat "mitt" tips, så därför kommer det nu :D

Ge "krubbmaten" oftare än bara morgon och kväll!
Då kan du våga öka på kraftfodret/proteintillskottet/ mm. Antagligen lite lättare att få honom att äta mer om inte det blir för mycket i krubban vid varje mål.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Han får just nu morgon, middag och kväll:). Ska nog åka och köpa kvarnbys lusern ngn dag också:). Annars så får det bli alfan och olja ett tag framöver och se efter resultat.

Tack för ditt svar!
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Har du bra hö? Analyserat?
Om höet är bra tycker jag du ska minska fodermängden och se till att han äter mer hö och därefter öka på med lusern, det är precis som att vissa foder slår ut varandra och sen kan man ge hur mycket som helst utan att det händer något!

Täcke är en bra idé ja. Svårfödda hästar är ju oftast lite tunnare och behöver hjälp att hålla värmen uppe. Hur tjocka täcken du ska ha beror på hästen. Jag går helt efter hur hästen känns under täcket.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

har du provat melass i lusernen? kanske du kan köpa in mindre mängd proteinrikt hö eller hösilage som din häst kan få när han står inne? har för övrigt en arabvalack som är skrämmande lik din utseendemässigt och även svårfödd o dålig aptit periodsvis. han ratar ibland lusernpellets och då kan det fungera bättre med kraffts grovpellets, proteinrikt och välsmakande.

tror som flera andra här att täcke nog inte löser hästens problem om han nu inte uppenbart står och fryser och därmed förlorar mycket energi på att hålla sig varm.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 006
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 004
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 670
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 121
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp