Täcke på svårfödd häst?

Sv: Täcke på svårfödd häst?

Gillar inte riktigt att ge soja pga miljöpåverkan. Han har fritt med hö 24/7. Både inne och ute.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Tjaa, har du ingen analys på grovfodret, kan inte ge lusern och inte vill ge soja - då har du problem.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Så du anser att om inte de tre alternativen funkar så är det helt kört? Det hade varit en annan sak om han hade sett ut som ett skelett men han är ju inte extremt smal.. Hippo alfa tycker jag funkar rätt bra men vill som sagt inte behöva ge så mkt kraftfoder.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Vet inte hur viktigt det är eftersom att jag aldrig provat och vet inte heller resultatet av att ha analyserat grovfoder. Sen har det funkat bra de andra åren utan analys och jag har helt enkelt fodrat så mycket som det har behövts. Ingen av hästarna har fallit ur sådär på vårkanten som en del hästar gör, även hästar som har analyserat och "uträknat".
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Om du utöver de tre sakerna jag nämnde inte vill ge så mycket kraftfoder, hästen har fri tillgång på hö, ja då anser jag att det kan bli svårt att göda hästen.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Fast min fråga från början var egentligen inte hur mycket kraftfoder jag skulle ge utan om det skulle hjälpa om jag satte på ett täcke och ev. tog in tidigare så han fick äta mer ostört.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Träckprov är gjort för ngn månad sen och visade på ytterst lite blodmask, egentligen hade han inte behövt avmaskats mot det men fick ändå så jag verkligen skulle kunna utesluta det.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Det är nästan omöjligt för nån här att svara på, vi vet inte hur din häst har det i hagen. Som Mackan tror jag inte en häst som inte fryser skulle ta sig i hull för att den får täcke på. Men prova, det har du inget att förlora på.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Jo jag kan ju testa, men jag är egentligen emot att använda täcke om det verkligen inte behövs.. Så om de flesta inte tror att det gör ngn skillnad eller har ngn erfarenhet av det så kanske det inte ger ngn effekt?
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Delvis KL*

Är väldigt tacksam för alla svaren i tråden och för alla som försöker hjälpa:)
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Om hästen inte fryser så kommer inte ett täcke att lösa ditt problem alls.

Nu blev det väl lite fel i alla fall?

För att hålla hästen varm vid 20 plusgrader tar det betydligt mindre energi än att hålla hästen i samma temperatur vid -2 grader.

Alltså drar hästen mer energi för att hålla värmen (och inte frysa) när det blir kallare. Och vill man då att hästen ska ha ett överskott energi (och lägga på hullet/behålla hullet) får man ju antingen ge mer energi eller göra av med mindre energi. Eller bägge delar.

I vårt fall valde vi att dels fodra mer men också - viktigast då det inte går i mer mat i hästen - se till att det går åt mindre energi att "elda för kråkorna".

Det handlar inte om att hästen fryser eller inte, det handlar om hur mycket det går åt för att hästen inte ska frysa.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

kraffts hack och pellets och dangrönts pellets. Dangrönts tycker han om bättre men han får som mest i sig 2 kg/natt. Men kanske vore värt ett försök att blanda lite alfa och lusern? För jag gillar inte att ge såhär mycket kraftfoder egentligen..

Lucern räknas inte som kraftfoder, det räknas som grovfoder, så ge du det du får i honom. Två kg är bättre än inga kg. Sen kan du ge ett par kg alfa+ olja utöver det.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Nu blev det väl lite fel i alla fall?

För att hålla hästen varm vid 20 plusgrader tar det betydligt mindre energi än att hålla hästen i samma temperatur vid -2 grader.

Alltså drar hästen mer energi för att hålla värmen (och inte frysa) när det blir kallare. Och vill man då att hästen ska ha ett överskott energi (och lägga på hullet/behålla hullet) får man ju antingen ge mer energi eller göra av med mindre energi. Eller bägge delar.

I vårt fall valde vi att dels fodra mer men också - viktigast då det inte går i mer mat i hästen - se till att det går åt mindre energi att "elda för kråkorna".

Det handlar inte om att hästen fryser eller inte, det handlar om hur mycket det går åt för att hästen inte ska frysa.


Nej det blev inte ett dugg fel. Det du skriver är mycket sant, rent objektivt, men jag tycker jag gjort det rätt tydligt att jag argumenterar utifrån sammanhanget, dvs i TS fall handlar det ju om att man inte vet vad foderstaten innehåller och är medveten om att grovfodret ändras per bal varje vecka och troligtvis inte innehåller tillräckligt med energi. att då tro att problemet löses med ett täcke samt att hästen står inne några extra timmar på dygnet, är att börja i helt fel ände, och jag tvivlar på att om det är grovfoder värdena som i grunden är för låga, att täckes användningen och innevistelsen kommer göra ngn som helst skillnad i det fallet.
Hästen är arab och dessa är sällan svårfödda. Den är däremot unghäst och växer, och står på misstänkt låghaltigt grovfoder. Att då utgå från att ett täcke kommer lösa bristen på grovfoder värdena är långsökt i min värld och att börja i fel ände som sagt. I ditt fall har ni koll på foderstaten, och då kan den lilla marginalen som behövs faktiskt göra skillnad i form av täckning - men inte om man börjar i andra änden under de förutsättningar TS beskriver. det är min åsikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Kvarnbyfoder har ett proteinmineral med samma proteinvärde som sojan fast utan soja. Det kanske hade varit något för att få upp proteinet lite? Krafft Protein finns ju också, baserat på potatis.

Saknas det protein så är det totalt omöjligt att få ett bra hull, det är min erfarenhet! :)
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Vet inte hur viktigt det är eftersom att jag aldrig provat och vet inte heller resultatet av att ha analyserat grovfoder. Sen har det funkat bra de andra åren utan analys och jag har helt enkelt fodrat så mycket som det har behövts. Ingen av hästarna har fallit ur sådär på vårkanten som en del hästar gör, även hästar som har analyserat och "uträknat".

Misstänker man starkt som du att värdena är låga och dessutom kommer från konstant olika fält dvs konstanta byten av foderinnehåll för hästen så talar en analys för sig själv tycker jag, för att hitta en grund att stå på. På en växande unghäst handlar det inte bara om att falla ur eller inte, utan hela näringssammansättningen som grundar för en frisk, stark och sund kropp, ett hållbart skelett osv osv.
de som använder sig av analys stirrar sig sällan blind på exakt uträknade värden utan använder sig av grovfoder analysen som sagt som en grund att utgå från för att säkra att hästen står på en acceptabel näringsmässigt acceptabel nivå, och bygger sen på utifrån det.

Bortsett från analys eller inte, så just ett konstant byte av foder från olika skördar och fält, är skadligt för alla hästar, då det påverkar tarmfloran ngt oerhört och sätter kroppen ur balans. Gäller alla hästar, och lägger du då till en växande unghäst med hullproblem så blir det extra otillrådligt.

ok om man har en stadig skörd och fodrar sig fram med ögat och ser att det funkar och hästen håller hull osv. I ditt fall är det ju redan klart att så inte är fallet.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Jo jag vet att lusern är grovfoder. Just därför som jag helst hade velat att han skulle älska lusern;) så att han kunde äta 3-4 kg + oljan:)
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Jo, fast jag vet inte annars vad jag kan göra?:crazy:

värdena kanske är liknande i vallarna. Men som sagt så vet jag inte det. Hade helst velat hitta ett grovfoder som innehåller så högt i energi och protein som möjligt och letar fortfarande men har inte hittat ngt än så länge..

Sen menade jag inte att om man tar en analys och går efter uträknad foderstat så följer man blint den utan menar att om jag skulle ta en analys och det skulle visa sig att vallarna har stora skillnader i värden så skulle jag kanske bara få tag på just den vallen med högt så skulle han visa en brist och det skulle inte kännas tryggt. Känns nästan bättre då att fodra bara efter ögat.

Men om jag skulle byta ut en del av höet mot lusern (tex lusern istället för hö under natten) så skulle jag ju ha en del av grovfoder värdena och allt grovfoder skulle inte heller bytas ut hela tiden.. Sen vet jag inte hur det påverkar då allt är hö och han blir aldrig dålig i magen eller liknande.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Den där proteinmineralen verkar intressant! Det ska jag kolla upp:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 007
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 005
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 672
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 121
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp