Håll oss Uppdaterade - Igen!

Ja nybörjare menade jag inte dock. Men tack för ditt svar :)

Gillar också fart och de jag ridit med deras islandshästar älskar fart och har varit riktigt på hugget!
Det jag menar är mer ett coolt psyke, men såklart varierar det från individ till individ.
Med tanke på att jag hade två stycken som var fullt beredda att fly hem i vilt sken över det hemska monstret vi träffade när vi kommit max 100 meter på vår ridtur så får jag säga att nä, alla är inte coola.

Monstret? En soptunna som hade vält :nailbiting:

Men jag har haft sånna som glatt går fram till allt nytt de hittar för att undersöka. Just nu jobbar de med att gräva fiber i hagen och ett av stona och hennes föl är som plåster på dem, och tuggar på allt de kommer åt. Ska bli roligt att börja träna det stoet till våren!
 
Ja nybörjare menade jag inte dock. Men tack för ditt svar :)

Gillar också fart och de jag ridit med deras islandshästar älskar fart och har varit riktigt på hugget!
Det jag menar är mer ett coolt psyke, men såklart varierar det från individ till individ.

Nä, jag pekade mest på konsekvenserna av deras rykte. :) Kanske har det lite att göra med att de generellt rids ut mycket och får med sig miljöträning och därför upplevs som lite extra coola där? Jag tror det inte har så mycket med rasen att göra som med träningen. Läser man på diverse islandshästforum, typ på Facebook, så får i alla fall jag uppfattningen att det är ganska vanligt att islandshästägare har problem med just uteritter. Jag tänker mig att det kanske har att göra med en dissonans mellan ryktet och verkligheten. Men det är bara en högst personlig reflektion, det behöver inte ligga någonting i det. :)
 
Nä, jag pekade mest på konsekvenserna av deras rykte. :) Kanske har det lite att göra med att de generellt rids ut mycket och får med sig miljöträning och därför upplevs som lite extra coola där? Jag tror det inte har så mycket med rasen att göra som med träningen. Läser man på diverse islandshästforum, typ på Facebook, så får i alla fall jag uppfattningen att det är ganska vanligt att islandshästägare har problem med just uteritter. Jag tänker mig att det kanske har att göra med en dissonans mellan ryktet och verkligheten. Men det är bara en högst personlig reflektion, det behöver inte ligga någonting i det. :)

Jaha, va tråkigt. Jo det kan nog vara en generell missuppfattning.
De flesta jag mött med islandshästar rider ut väldigt mycket så det är nog därför jag fått den uppfattningen också :angel:
 
Nä, jag pekade mest på konsekvenserna av deras rykte. :) Kanske har det lite att göra med att de generellt rids ut mycket och får med sig miljöträning och därför upplevs som lite extra coola där? Jag tror det inte har så mycket med rasen att göra som med träningen. Läser man på diverse islandshästforum, typ på Facebook, så får i alla fall jag uppfattningen att det är ganska vanligt att islandshästägare har problem med just uteritter. Jag tänker mig att det kanske har att göra med en dissonans mellan ryktet och verkligheten. Men det är bara en högst personlig reflektion, det behöver inte ligga någonting i det. :)
Fast som jag har upplevt islandshästforumen på fb så känns det mycket som att det är personer som inte ridit så länge, alternativt tror sig rida bättre än de gör. De skaffar sin första häst utan att egentligen ha skaffar sig rätt kunskaper?
Vi har 3 damer på en gård i närheten som nu har hunnit både sälja och köpa flera hästar (de har alla gott om pengar och köper gärna med tanke på färg verkar det som). Hitills har hästarna de köpt funkat alldeles ypperligt de första veckorna, men sen ser man ekipagen snurra mer och mer inne i paddocken, efter att från börjar ridit ut en del, och till slut säljer de hästarna då hästarna har blivit "galna" och bara drar så fort de får tillfälle. Från börjar väldigt fina välmusklade hästar köpta hos tävlingsryttare, men säljs feta och fräcka. Tanterna vägrar se sin del i det hela och det är bara fel på hästarna...
 
Fast som jag har upplevt islandshästforumen på fb så känns det mycket som att det är personer som inte ridit så länge, alternativt tror sig rida bättre än de gör. De skaffar sin första häst utan att egentligen ha skaffar sig rätt kunskaper?
Vi har 3 damer på en gård i närheten som nu har hunnit både sälja och köpa flera hästar (de har alla gott om pengar och köper gärna med tanke på färg verkar det som). Hitills har hästarna de köpt funkat alldeles ypperligt de första veckorna, men sen ser man ekipagen snurra mer och mer inne i paddocken, efter att från börjar ridit ut en del, och till slut säljer de hästarna då hästarna har blivit "galna" och bara drar så fort de får tillfälle. Från börjar väldigt fina välmusklade hästar köpta hos tävlingsryttare, men säljs feta och fräcka. Tanterna vägrar se sin del i det hela och det är bara fel på hästarna...

Jag tror också det är så. :) det var lite det jag menade i mitt första inlägg, att de ofta rekommenderas till nybörjare som trygga skogsmullar och sedan visar det sig att det kanske inte riktigt var så enkelt.
 
Är det en fördom (kallas det så när det är i positiv bemärkelse?) att islandshästar oftast är väldigt coola? Som vid uteritter t.ex?
Förstår såklart att man kan köpa de med mer nerv men de jag sett har alltid varit så okomplicerade. Trygga liksom :)

Coola absolut! Inte ofta en islandshäst studsar runt som halvbloden. Men många är känsliga, explosiva och starka. Det är individen (som med alla andra raser) som avgör hurvida den passar till en mer ovan ryttare.
 
Coola absolut! Inte ofta en islandshäst studsar runt som halvbloden. Men många är känsliga, explosiva och starka. Det är individen (som med alla andra raser) som avgör hurvida den passar till en mer ovan ryttare.
Min var ju sån , men han anpassade sig när han förstod att jag inte var nån superduperduktig ryttare. :heart
 
Efter sista lektionen med min fyrgångare för nån vecka sen så har tölten blivit ännu lättare! Vi jobbar sluta och det har gett otroligt resultat för hans bärighet vilket ju såklart gör honom mer lättriden när han bär sig själv :) Hoppas jag klarar rida ordentligt på söndagens skojtävling för det vore väldigt intressant och se vilken poäng vi ligger på nu, om den förbättrats sen i höstas. Det känns mycket bättre i alla fall. Men jag har en tendens att rida honom sämre på tävling :o:angel: Så jag får bara skärpa mig! :p
 
Gick riktigt bra på tävlingen igår :banana: Fyrgångaren töltade super (han som det aldrig funkat bra i tölten på tävling med förut) och vi ledde b-finalen efter uttagningarna och vann sen den och fick rida A-final, som vi också vann :confused::love::bump: Han var otroligt jämt genom hela tävlingen och det gjorde oss till vinnare när de andra hästarna inte höll ihop på samma sätt genom finalerna. Femgångaren gjorde jättebra ifrån sig också och hamnade precis utanför b-finalen med toppenpoäng :love:

Sååå stolt över oss alla och särskilt min fyrgångaren. Allt vårt slit lönar sig tillslut!

52106869_10213602313119117_306812659532038144_n.jpg
 
Gick riktigt bra på tävlingen igår :banana: Fyrgångaren töltade super (han som det aldrig funkat bra i tölten på tävling med förut) och vi ledde b-finalen efter uttagningarna och vann sen den och fick rida A-final, som vi också vann :confused::love::bump: Han var otroligt jämt genom hela tävlingen och det gjorde oss till vinnare när de andra hästarna inte höll ihop på samma sätt genom finalerna. Femgångaren gjorde jättebra ifrån sig också och hamnade precis utanför b-finalen med toppenpoäng :love:

Sååå stolt över oss alla och särskilt min fyrgångaren. Allt vårt slit lönar sig tillslut!

Visa bifogad fil 25567
Stort grattis:)
 
Gick riktigt bra på tävlingen igår :banana: Fyrgångaren töltade super (han som det aldrig funkat bra i tölten på tävling med förut) och vi ledde b-finalen efter uttagningarna och vann sen den och fick rida A-final, som vi också vann :confused::love::bump: Han var otroligt jämt genom hela tävlingen och det gjorde oss till vinnare när de andra hästarna inte höll ihop på samma sätt genom finalerna. Femgångaren gjorde jättebra ifrån sig också och hamnade precis utanför b-finalen med toppenpoäng :love:

Sååå stolt över oss alla och särskilt min fyrgångaren. Allt vårt slit lönar sig tillslut!

Visa bifogad fil 25567
Grattis! Grattis!
Vad roligt att få se resultatet av ert slit, vilken seger på så många sätt! Grattis igen!
 
Grattis! Grattis!
Vad roligt att få se resultatet av ert slit, vilken seger på så många sätt! Grattis igen!

Ja äntligen! Och vi som varit extra kassa i vänstervarv, allt har liksom låst sig i tölten där så det har varit jättesvårt, vann två finaler i vänstervarv :confused::banana: Det var en så skön känsla att känna inför finalerna att det kvittade att majoritet ville ha vänster varv.
 
Är det en fördom (kallas det så när det är i positiv bemärkelse?) att islandshästar oftast är väldigt coola? Som vid uteritter t.ex?
Förstår såklart att man kan köpa de med mer nerv men de jag sett har alltid varit så okomplicerade. Trygga liksom :)
De SKA vara coola, på det sätt du beskriver. De ska vara orädda och trygga i bemärkelsen att inte skrämmas för småsaker. Det är ju inte alls likställt med att vara ”långsam och tråkig”, tvärtom har några av de mest stabila jag ridit sett till rädslor varit de mest känsliga och ”heta” ridmässigt. De använder all energi framåt, och det är ju en förutsättning med det stabila psyket för att man över huvud taget ska känna glädje istället för rädsla för att sitta upp på såna hästar.

Tyvärr har väl uppfattningen börjat komma mer och mer att en häst måste vara lättskrämd för att vara reaktiv och känslig i ridningen och sämre huvuden accepteras allt mer. Sen är det såklart att även miljöträning spelar in, men generellt har jag sett en tråkig utveckling hos rasen i det avseendet.

Som redan skrivits är det såklart inte heller en trygghet som gör hästarna enkla för nybörjare/rädda. Jag har sett flera fall av toktrygga hästar som blivit otrevliga att rida hos rädda ryttare för att de själva då blivit otrygga och gör som de vill.

Så det finns ju flera aspekter, men generellt så ja, de ska vara trygga och stabila i huvudet, utan att för den delen vara sega och okänsliga i ridningen.
 
Gick riktigt bra på tävlingen igår :banana: Fyrgångaren töltade super (han som det aldrig funkat bra i tölten på tävling med förut) och vi ledde b-finalen efter uttagningarna och vann sen den och fick rida A-final, som vi också vann :confused::love::bump: Han var otroligt jämt genom hela tävlingen och det gjorde oss till vinnare när de andra hästarna inte höll ihop på samma sätt genom finalerna. Femgångaren gjorde jättebra ifrån sig också och hamnade precis utanför b-finalen med toppenpoäng :love:

Sååå stolt över oss alla och särskilt min fyrgångaren. Allt vårt slit lönar sig tillslut!

Visa bifogad fil 25567
Så roligt, bra jobbat! :D:banana:
 
För mig och Flugsael har det gått utför :( det gick så himla bra innan jul. Efter så har vi fokuserat mer på inkörningen, men jag har ju ändå ridit lite grann. Igår stegrade hon sig så jag gled av och hamnade på fötterna (hon ville gå, jag sa nej). Visst har hon go men vi har inte haft sådana kommunikationsproblem förut. Hon var också oproportionerligt andfådd i vårvärmen. Vi har liksom inte haft såna här problem innan?!
Nu får hon vila, tandkontroll, blodprov och så ska jag köpa lite nytt foder som nog är mer komplett. Vi får hö från olika ställen i år så jag har faktiskt inte analyserat, för första gången på jättelänge.

Jag världens sämsta ägare :cry:
 
Letar efter någon mer tävling som helst inte är tvådagars ( vill slippa kostnader för ev övernattning) och inte är allt för långt bort men det verkar omöjligt. Bara för att jag tänkt tävla mer i år... :meh: Min hemmaklubb kommer inte ha någon vårtävling :( Hoppas grannklubben kommer ha något, men än finns ingen info ute så är rädd att det inte blir nån där heller.
 
För mig och Flugsael har det gått utför :( det gick så himla bra innan jul. Efter så har vi fokuserat mer på inkörningen, men jag har ju ändå ridit lite grann. Igår stegrade hon sig så jag gled av och hamnade på fötterna (hon ville gå, jag sa nej). Visst har hon go men vi har inte haft sådana kommunikationsproblem förut. Hon var också oproportionerligt andfådd i vårvärmen. Vi har liksom inte haft såna här problem innan?!
Nu får hon vila, tandkontroll, blodprov och så ska jag köpa lite nytt foder som nog är mer komplett. Vi får hö från olika ställen i år så jag har faktiskt inte analyserat, för första gången på jättelänge.

Jag världens sämsta ägare :cry:

Det är du inte alls! Du försöker ju lösa problemet. Hoppas det rättar till sig för er snart :heart
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 460
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
56 851
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 327
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp