Hållbarhet och ålder vid inridning, träning och tävling (utbruten Dressyrsnackis)

Bukefalos 30 år!

Jag vet hästar som varit 2-3 år gamla som bara har gått i hagen och också haft artros. Så pass att det ledde till avlivning. Så man kan nog inte dra Så mycket slutsatser efter enstaka fall.
Min vän är veterinär och hade följt den aktuella hästen under en lång tid. Jag tror att hennes slutsats i det aktuella fallet var välgrundad sen behövs såklart flertalet studier för att kunna se större samband.

Ja, men det är ju inte samma sak som att skynda sig?

Jag tycker det iaf. För mig är det ingen skillnad på när man rider in, man behöver oavsett stärka hästen (skelettet tar tex mycket längre tid på sig att stärkas än muskler. Obs skelett och inte brosk alltså).

Jag tycker det iaf. För mig är det ingen skillnad på när man rider in, man behöver oavsett stärka hästen (skelettet tar tex mycket längre tid på sig att stärkas än muskler. Obs skelett och inte brosk alltså).
Och jag tycker att det ÄR skillnad på när man rider in eftersom man måste (tycker jag då!) ta hänsyn till att hästen fortfarande växer och att den hänsynen är viktigare ju yngre hästen är. Men vi tycker väl olika då.

Jag håller med om att allt ska få ta sin tid och hästen ska utbildas i sin takt. Men just tävling säger inte så mycket om den generella belastningen, tror jag 😊
Precis! Tävling kan ju vara så olika. Själv funderade jag på att starta min 5 åriga islandshäst på ett km som ska hållas i vårat stall. Det skulle alltså vara en T8 på vår hemmabana. Bara för träningens skull. Några varv i tölt åt båda hållen. Inte mer än jag tränar på idag. Men jag lutar åt att hoppa över det ändå, mest för kostnaden. Skulle behöva bli medlem för 600, startavgift 600 och ryttarlicens.

Precis! Tävling kan ju vara så olika. Själv funderade jag på att starta min 5 åriga islandshäst på ett km som ska hållas i vårat stall. Det skulle alltså vara en T8 på vår hemmabana. Bara för träningens skull. Några varv i tölt åt båda hållen. Inte mer än jag tränar på idag. Men jag lutar åt att hoppa över det ändå, mest för kostnaden. Skulle behöva bli medlem för 600, startavgift 600 och ryttarlicens.
Om du inte tänkt tävla fler gånger i år kan du köpa engångslicens - då blir det billigare! :) (men anmälnings-/startavgift blir ju oförändrad såklart!).

I övrigt illustrerar du väldigt väl hur jag menar - så fort hästen klarar att i vettig balans och någorlunda takt kan gå i tölt i båda varven så kan man ju rida en T8. Och jag vill mena att det är ett väldigt bra sätt att säga till den unga hästen att "kolla vad duktig du är och vad lätt det var" och förhoppningsvis få den att tycka att det var kul de få minuter den var på banan. Dessutom med flera hästar på banan som "draghjälp" :)

Jag har ju styrt runt en LC:1 med min 4 åring och den minsta delen i momentet tävling är ju prestationen innanför dressyrstaketet. Det är ju allt annat som påfrestar. Transporteras, Ny plats, många hästar, liv och rörelse. En miljö som är svår att träna på hemma och jag ville ge henne erfarenheten. Kanske tillomed nån gång till iår! Att hon pluttade runt programmet helt utan anmärkning var en bonus men jag vet ju att hon kan alla moment hemma. Hade det varit fullt tillräckligt med att bara vistas på parkeringen eller framridningen så hade jag varit nöjd där, lastat och åkt hem. Men nu var hon helt nöjd hela tiden! På framridningen kändes hon precis som hemma på ridbanan och på tävlingsbanan också. Aktiv tid ridning var kortare än ett pass hemma på ridbanan eller i skogen. Och prestationen var inte viktig.
Hade någon frågat i våras om hon skulle tävla iår hade jag sagt nej, inte redo. Främst den mentala biten. Men så sa min tränare efter en träning att jag skulle kika på någon tävling för helt plötsligt var hon redo.
Men jag tycker ju att det är ok att rida en 4 åring och eftersom hon känns både mogen och klar utbildningsmässigt ser jag inte att tävling skulle vara mer belastande än att rida henne hemma. Och psykiskt klarade hon det också galant, och sedan följde en längre vila för återhämtning.

Nu har jag lyssnat på podden som Habina refererade till, som då var ursprunget till hens beslut att vänta med tävling till 7 års ålder. Jag uppfattar podden precis som Habina beskriver här i tråden.

Det jag saknar i podden är synsättet "å andra sidan", att byta perspektiv. De tar upp att mycket av forskningen är gjord på människa, men undviker helt frågan om att röra sig, eller träna, för lite. Som ju är rätt så etablerad "kunskap" på människor. Det är väl inte heller syftet med podden, men det betyder att lyssnaren behöver hålla fler tankar i huvudet.

Sedan är det ju skillnad på att tävla =vinna pengar i galopplöp för att tjäna in sitt foder och att tävla =skutta runt en bana på 80 cm för att det är en del av utbildningen. Även det perspektivet saknar jag i podden.

Jag tycker att det här är en intressant tråd med många intressanta inlägg! 😊
Fortsätter följa med spänning!

Jag har inte heller lyssnat, men tycker det är väldigt märkligt om man väljer just exemplen som är skadliga, när de är i extrem minoritet träningsmässigt. Man ser mycket mer hälsoproblem hos alla de människor som inte tränat som unga än man ser pga för hård träning som barn (det är väldigt få, åtminstone i Sverige). I länder där man selekterar redan som små barn och sen matchar väldigt hårt för att få OS-stjärnor (som tex Kina) eller där elitungdomsidrott är något som ger helt andra förutsättningar i att lyckas i hela resten av livet (USA) så är situationen givetvis en helt annan, men åtminstone i fallet USA är det ändå långt mycket vanligare med problem pga för lite aktivitet än tvärtom. De problem forskningen larmar om idag är att unga har för dålig fysisk förmåga numera, och att det riskerar att leda till en total hälsokatastrof om 30-40 år.

Ja men proffsen tar ju då ut hästen i typ msv, inte LC..
Jag har inga åsikter alls kring när folk väljer att tävla för första gången, men jag har svårt att förstå varför just tävling skulle ses som så belastande om man är ok med motsvarande nivå i ridningen tidigare?
Alla gångarter rakt fram och stora voltspår under lättridning?

Enstaka starter i lätt klass brukar ju inte vara något som folk ens kallar att tävla. Frågar du någon som har träning till yrke kommer varken ryttare eller häst som gör några starter under ett år att kallas tävlingsekipage. Träningsrundor som man lika gärna kan göra i en P&R är ju med den sportmässiga definitionen inte tävling då.

Däremot är det ju ett faktum att så fort vi har ett mål att sikta på är det lättare att börja skarva lite med tempot i utvecklingen och det är lättare att förbise ett litet behov av nertrappning och vila om det innebär att man riskerar att missa en "hållpunkt" som man siktat på. Vi använder målsättning för att det gör det lättare för oss att fokusera på en grej, och i det är det ju inbyggt att det blir lättare att ignorerar saker som talar emot målet.

Nu har jag lyssnat, och i den kontexten som de pratar om så håller jag med om mycket. Sammanhanget utgår från galoppörer och AQHA, båda delar rider in innan hästen är 24 månader, och tävlingsstartar (med konkurrensdrivet tävlande) som 2-åringar. I galopp är det enorma krafter i spel, och i AQHA är det inte sällan man ser storvuxna män på 2-åriga ponnyer. :banghead:

Konceptet "inridning på 30 dagar" gäller att ta hästar som inte förberetts och jobbats från marken och sen anse att hästen ska gå att rida i alla gångarter inom en månad, det tycker jag också är förkastligt.

Tycker också att det är konstigt att stora delar av ridvärlden inte kommit längre i periodiseringsupplägg och träningsplanering för progression, när det var något jag matades med som fälttävlansunge i lätt klass på tidigt 90-tal.

Ett upplägg där hästen försiktigt får testa att ha någon på ryggen och sedan tränas mestadels från marken med tydliga viloperioder från 3-4 års ålder för att sen vara redo att börja med konkurrenstävlan vid ca 7 tycker jag låter jätterimligt. Det innebär ju inte att man inte åker till en tävlingsplats och, om dagsformen tillåter, rider sitt program/bana med bedömning tidigare, bara att det inte ska finnas något att vinna på det så att man lockas att ta ut hästar som inte är redo.

Däremot har de i podden ett väldigt snävt begrepp om hur idrott på humansidan funkar. Inte baserat på träningsvetenskap, utan inlåst i hur det nordamerikanska sportsystemet är upplagt, med ungdomselit som omsätter stora pengar och är en av de mest eftertraktade vägarna till en "position i samhället" och dyr högre utbildning. Dessutom i en av de sporter som sliter hårdast på kroppen (jag har själv spelat amerikansk fotboll med vänner i landslaget i många år, så jag är rätt väl insatt i den biten). Ett vetenskapligt baserat periodiseringsupplägg varierar mycket mer mellan sporter och förutsättningar än ett som är till för att följa en tävlingssäsong inrättad efter tv-säsonger. Och myten om att barn inte ska styrketräna med belastning är avfärdad sedan många år, tvärtom ser man mindre skaderisk av det. Knepigt att dra slutsatser om hästträning utifrån (i viss mån felaktiga) fakta om människors idrottande.

Vad de nämner om ridsportsgrenarna är att principerna för hästens tillväxt och mognad givetvis gäller där också. Det finns inga direkta referenser till hur en utvecklingstrappa för tex en dressyr- eller hopphäst skulle se ut, mer än att de rimligtvis inte är redo att göra moment med hög belastning på ffa ryggraden under ryttare så tidigt som man gör idag. Och att tävlingkarriären borde börja vid kanske 7 års ålder istället för att utvärderas när hästen är 7-8 som om den vore "färdig" då.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka