Bukefalos 28 år!

Hållbarhet vinterdäck

Wille

Trådstartare
Jag har bra mönster på mina vinterdäck och dubbarna sitter där de ska. Men de har några år på nacken och jag upplever att de inte ger mig det grepp jag vill ha. Körde till mataffären idag och vågade inte trycka på gasen som jag normalt skulle gjort. Blev också omkörd av andra som tydligen inte tyckte det var halt. Är mina däck slut trots att det inte ser ut så? Eller är det jag som är en fegis?
 
Hur gammalt är "några år"? Gummi åldras och torkar med tiden, det är inte bara mönsterdjupet som avgör om de är slut eller inte. Kolla efter torrsprickor.
Jag har inte koll på hur många år jag haft dem. 4 kanske. Eller 5. Jag byter på verkstad och de borde noterat om det var något fel på dem.
 
Jag har inte koll på hur många år jag haft dem. 4 kanske. Eller 5. Jag byter på verkstad och de borde noterat om det var något fel på dem.
Är de 4-5 år gamla är det läge att börja kolla efter torrsprickor, speciellt om du förvarar dem i ett kallt garage, eller ännu värre, utomhus. Gummit behöver vara spänstigt för att fungera optimalt (det är därför det är olika gummiblandingar i sommar- och vinterdäck och att "vinterdäck" från sydeuropa inte funkar speciellt bra här i norden).
 
Kan också ha med underlag och däckmodell att göra. Vissa är bättre på snö, andra på is. Sen har ju även bilen betydelse, fyrhjulsdrift ger bättre stabilitet än tvåhjulsdrift, t.ex, så att jämföra med andra trafikanter säger nog inte så mycket.
 
Har du varit ute mycket och kört förut i vinter? Jag och många andra kör superförsiktigt i början av säsongen för man är rädd att kana men sedan när man vänjer sig så gasar man på utan problem.
Jag kör så lite som möjligt. Det kan bli kanske 2 gånger i veckan eller så.
 
Jag har bra mönster på mina vinterdäck och dubbarna sitter där de ska. Men de har några år på nacken och jag upplever att de inte ger mig det grepp jag vill ha. Körde till mataffären idag och vågade inte trycka på gasen som jag normalt skulle gjort. Blev också omkörd av andra som tydligen inte tyckte det var halt. Är mina däck slut trots att det inte ser ut så? Eller är det jag som är en fegis?
4-5 år gamla däck blir som hockeypuckar när det är kallt ute. Då kan man ha hur mycket mönster och dubb som helst och uppleva att det är halkigt.
Jag kör tredje vintern på mina däck nu och kommer att byta nästa år. Helst byter jag vartannat år för att ha bästa grepp på vintern. Men då bor jag i Norrland med vintervägar stor del av året.
 
4-5 år gamla däck blir som hockeypuckar när det är kallt ute. Då kan man ha hur mycket mönster och dubb som helst och uppleva att det är halkigt.
Jag kör tredje vintern på mina däck nu och kommer att byta nästa år. Helst byter jag vartannat år för att ha bästa grepp på vintern. Men då bor jag i Norrland med vintervägar stor del av året.
Misstänkte detta.
 
Gå inte efter hur andra kör. Det kan lika gärna bero på att de har dåligt omdöme att de gör som de gör.

Håller med @Keb71 Vänja sig vid underlaget och känna var bilens gränser går är bra. Är man osäker på underlaget för dagen så provbromsa för att testa det.
 
Ja, gummi torkar och blir sämre när det blir äldre men det brukar ta bra många år innan man märker av det som ”generell bilförare” tycker jag. Betydligt längre än 4-5 år som någon skrev i tråden, har tex ett par vinterdäck som är 10+ år på reservbilen som har utmärkt grepp. Dock så är de från ett bra märke och har förvarats bra när de inte använts och har inte ens suttit på bil varje år. Däremot så är det ju väldigt stor skillnad på däck och däck i olika väglag.
 
Ja, gummi torkar och blir sämre när det blir äldre men det brukar ta bra många år innan man märker av det som ”generell bilförare” tycker jag. Betydligt längre än 4-5 år som någon skrev i tråden, har tex ett par vinterdäck som är 10+ år på reservbilen som har utmärkt grepp. Dock så är de från ett bra märke och har förvarats bra när de inte använts och har inte ens suttit på bil varje år. Däremot så är det ju väldigt stor skillnad på däck och däck i olika väglag.
Håller med, 4-5 år är inga problem för kvalitetsdäck. Mina framdäck är äldre och jag skulle egentligen byta dom men de har fortfarande massor med grepp och jag tycker inte om att byta bort fungerande grejer med tanke på både miljö och plånbok. De däck jag sett som blivit riktigt hårda och torra har varit väl över 10 år, ofta 20 också.
 
På E6 påväg till jobbet varierar farten mellan 65-120 så fort det är kallt eller snöar. Jag tror verkligen inte att det är däcken som är främsta orsaken till de stora variationerna. Har själv haft däck som varit äldre och upplever inte att det är åldern som är främsta orsaken till att det blir halt. Hat dock provat vinterdäck av icke nordisk modell och de var hala!
 
Håller med, 4-5 år är inga problem för kvalitetsdäck. Mina framdäck är äldre och jag skulle egentligen byta dom men de har fortfarande massor med grepp och jag tycker inte om att byta bort fungerande grejer med tanke på både miljö och plånbok. De däck jag sett som blivit riktigt hårda och torra har varit väl över 10 år, ofta 20 också.

Både jag och särbon lägger rätt mycket pengar på bra vinterdäck från premiumtillverkare (typ Continental och Nokian), det är en billig livförsäkring. När jag var testförare hade vi inga andra dubbdäck än Nokian Hakkapeliitta...

Sommardäck är inte lika kinkigt, där fungerar många billigare märken utmärkt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Wille
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 648
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 923
Senast: LovingLife
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 255
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp