Bukefalos 28 år!

Hållbarhet vinterdäck

Håller med, 4-5 år är inga problem för kvalitetsdäck. Mina framdäck är äldre och jag skulle egentligen byta dom men de har fortfarande massor med grepp och jag tycker inte om att byta bort fungerande grejer med tanke på både miljö och plånbok. De däck jag sett som blivit riktigt hårda och torra har varit väl över 10 år, ofta 20 också.
Jo, jag har bara varit med om att behöva byta släpvagnsdäck för att gummit blivit för gammalt. Annars har mönstret alltid tagit slut först. Möjligtvis på reservbilen nu då men då är det egentligen mer för att ett par däck inte håller luften superbra. Tror att rekommendationen från de flesta däcktillverkare är att byta ut däck som är över 10 år men det verkar mest vara för att de inte längre kan garantera funktionen om tex däcken lagrats ogynnsamt inte för att de garanterat är dåliga. Välförvarade däck verkar prestera någorlunda lika i jämförelsetester på bana även om de är äldre så att säga att man ska byta tidigare verkar mest vara ett marknadsföringsknep. Men med det sagt så ska man förstås byta om man tror att ens egna däck är för dåliga, oavsett anledning.
 
Senast ändrad:
Det som varit gränsen för mig när vinterdäcken behöver bytas är när dubben är nerslitna. Det inträffar innan det blir några problem med varken mönsterdjup eller gummiålder.
 
Både jag och särbon lägger rätt mycket pengar på bra vinterdäck från premiumtillverkare (typ Continental och Nokian), det är en billig livförsäkring. När jag var testförare hade vi inga andra dubbdäck än Nokian Hakkapeliitta...

Sommardäck är inte lika kinkigt, där fungerar många billigare märken utmärkt.
I min testförarkarriär handlade det ganska mycket om att testa med olika däckfabrikat och typer så har kört med de allra flesta. De allra dyraste är oftast snäppet bättre, men går man ned några prisklasser är det också bra däck. Går man ned några till får man skräp. Rätt förvarade däck med bra gummi från start funkar nog i uppemot 8-10 säsonger. Även om det kommer att märkas skillnad både i hårdhet och hur mycket dubb som finns kvar.

Har man dubbdäck ska man INTE köra i 140km\h+ för då ryker det dubbar i snabb takt. Särskilt om det sker på bart underlag.

Tipset om att känna den bil man kör i det underlag som gäller (som finns i tråden) är a och o vid en svårare situation. Är den framhjulsdriven? Bakhjulsdriven? Fyrhjulsdriven - vilken sorts drivning? Vad händer vid släpp? Hur häver jag släpp ? Vilka hjälpsystem (ABS/ESP/TC mfl) finns och hur samarbetar jag bäst med dem?

(Roligast var att köra helt nya odubbade vinterdäck, supermjuka, Gislaved SoftFrost, i toksommarvärme - ganska ”halt” och en viss andel av däcken offrade till asfalten på bara några mils körning.)
 
I min testförarkarriär handlade det ganska mycket om att testa med olika däckfabrikat och typer så har kört med de allra flesta. De allra dyraste är oftast snäppet bättre, men går man ned några prisklasser är det också bra däck. Går man ned några till får man skräp. Rätt förvarade däck med bra gummi från start funkar nog i uppemot 8-10 säsonger. Även om det kommer att märkas skillnad både i hårdhet och hur mycket dubb som finns kvar.

Har man dubbdäck ska man INTE köra i 140km\h+ för då ryker det dubbar i snabb takt. Särskilt om det sker på bart underlag.

Tipset om att känna den bil man kör i det underlag som gäller (som finns i tråden) är a och o vid en svårare situation. Är den framhjulsdriven? Bakhjulsdriven? Fyrhjulsdriven - vilken sorts drivning? Vad händer vid släpp? Hur häver jag släpp ? Vilka hjälpsystem (ABS/ESP/TC mfl) finns och hur samarbetar jag bäst med dem?

(Roligast var att köra helt nya odubbade vinterdäck, supermjuka, Gislaved SoftFrost, i toksommarvärme - ganska ”halt” och en viss andel av däcken offrade till asfalten på bara några mils körning.)

Vi testade inte däck/däckkombinationer utan bara bilarna. Dvs de ville verkligen ha kvar oss på vägen :angel: :rofl:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Wille
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 653
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 926
Senast: LovingLife
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp