Bukefalos 28 år!

Håller ni med om detta påstående

J

Jacky

Hejsan,

Vi köpte en ponny i våras till vår dotter . Vi vet inte mycket om ponnyns bakgrund...det jag har klurat ut är att han har varit en ridskoleponny i typ 5 månader sedan har han blivit riden av 1 ryttare i några månader och sedan blev han såld till en hästhandlare som lånade ut honom till en ridskole igen. Där har han varit i 4-5 veckor innan vi köpte honom. Han är 9 år. Ponnyn har blivit riden va min dotter och hon har tränat för både hopp och dressyr tränare. Mest muskeluppbygande ridning hemma och ha roligt med varandra. Det var ongefär 6 dagar i veckan hon red....typ 1-1½ timme per gång. Nu har han fått en gaffelbandskada och står i sjukhage. Veterinär sa att h*n tror att skadan har uppstått genom snettramp, en ordentlig sådan, och ansåg inte att det var en gammel skada heller

När jag berättade vad som var fel med ponnyn till dotterns hopptränare sa h*n så här: Det var ju dömd att misslyckas. Din dotter rider ju på ett helt annat sätt som han är van vid (privatryttare versus ridskoleridning) och därför har ponnyn fått skadan.

Jag vet inte.....kan det bero på det? Jag skulle gärna höra era meningar om tränarens påstående.

Tack Jacky

Ps.. moderator...hade tråden fört på forum ridning men ansåg att det borde ligga under hästvård...om du anser att det ämdå är fel forum flytta gärna den. Ds
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Håller ni med om detta påstående

hmm, lite patent... min en kompis köpte en new forest från en ridskola. nu står den å med gaffelbands skada.
våran vet menade också att skadan uppkommit genom snedtramp/genomtramp.

men att ridningen skulle vara så annorlund...? iof går ju en ridskole ponny flere lektioner per dag, medan en privat går max en per dag. men det tycker man ju inte att skulle vara negativt... :confused:

jag tror nog bara att det handlar om ren och skär otur :(
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Jag läste nyligen en artikel jag hittade på nätet skriven av en veterinär. Ang gaffelbandsskador stod detta:

Skador på gaffelband beror oftast på en ren övertänjning. Och riskerna för en sådan stiger när hästen blir uttröttad. Påfrestningen på gaffelbanden ökar om musklerna inte orkar hjälpa till med att hålla emot när benen landar i marken.

Vid en uttänjning brister en del av trådfibrerna i gaffelbandet och ödem (vätska) samlas på skadestället. De mest utsatta punkterna är fästena. Men det är heller inte ovanligt att själva gaffelbandsstammen och de två grenarna runt kotan blir skadade.

Hälta, ömhet och svullnad kan vara tecken på en gaffelbandsskada. Den säkraste diagnosen får man dock genom en ultraljudsundersökning. Där syns ödem och lite uppluckrade trådfibrer väl och kan lokaliseras till exakta platser.

Oavsett var skadan sitter, betraktas den alltid som allvarlig. Och det är för att den tar så lång tid att läka. Anledningen till det är, att det är en dålig blodcirkulation i den typ av bindvävnad som ledband och senor är uppbyggda av.

Läkningstiden brukar variera mellan tre till sex månader. Under den tiden skall hästen vila, men ändå röra på sig. Ärrvävnaden som bildas blir aldrig lika elastisk som de oskadade delarna. Men för att inte skadan skall "stel-läka", behövs en form av sjukgymnastik. Det sker lämpligen genom att hästen får en rörelsefrihet, som anpassas efter skadans art och läkningstiden.

Till att börja med kan hästen gå i en liten hage eller padock. Efter ett par månader kollar man upp skadan med ett nytt ultraljud. Då kan man bedöma om hästen kan sättas igång lite försiktigt eller om den måste vila ytterligare.

Några olika behandlingsmetoder för att påskynda läkningen finns beskrivna. En metod går ut på att försöka få en tillväxt av blodkärl genom att klyva gaffelbandet på det skadade stället. Ett annat sätt är att injicera hyaluronsyra (Tuppkam) direkt i gaffelbandet. Men vad man än gör, så behöver en gaffelbandsskadad häst vila ganska länge.

En lindrig skada, som upptäcks tidigt, brukar vi kalla för en varning. Och en varning på ett gaffelband läker alltid fortare än om den förvärras genom fortsatt träning.
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Jag lutar nog mest åt oturshållet jag med....

Men okej, visst är det en förändring ifall ponnyn numera rids i skog och mark, jämfört med ridskoleridningen som nog mest skett i "plan" miljö...

Men här får man nog som sagt skylla på oturen....
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Min egen uppfattning om ridskolehästar är: de är sällan välmusklade, dom rids sällan i form och egentligen är dom inte speciellt starka då det gäller...Visst dom är uthålliga på att springa runt i flera timmar, men hur ofta får dom egentligen jobba ? Det tycker jag är skillnaden mellan ridskolehästen och privatryttarens häst.
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Tack för artikeln! Intressant. Håller med om det du skriver angående ridskoleponnysar och privatponnysar/hästar. I vår fall var ju ponnyn inte musklad, inte riden i rätt form etc..precis som du skriver. Min dotter höll på att muskla upp honom och rida honom i form etc. Klart avväxlat med "fri från krav ridning" i skogen:)

Men kan det vara en sån påfrestande förändring för ponnyn att den blir skadat av den sortens ridning då?
Det är det jag funderar över:)

Jacky
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

vilken otur! Hoppas din kompis häst blir frisk...och våran med:) Det är ju som du säger annorlunda träning och ridning jämfört med ridskole ridning (inget elakt menat nu mot ridskoleelever!!) men som mynta 2 säger är det ju skillnad mellan kondition (ridskolehästar har ju en utomördlig (?) kondition) och ridning i form. Jag blev så paff av tränarens påstående att jag knappt hann reagera på den...sen dess har det inte släppt mina tankar och nu tänkte jag...nu är det nog..nu ska jag fråga här på buke vad ni anser om den:)

Hoppas på många reaktioner:)

Jacky
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Otur är det absolut:( Dottern och ponnyn fick inte mycket tid tillammans så att säga....skadan uppkomm efter att vi har haft homom 4½ månad....men vi hoppas att han blir helt återställt och då kan de har roligt igen:) Det får ta sin tid....vi väntar ut honom det är helt klart:)

Min kännsla säger också att det är otur....och inte som tränaren påstår....men konfus blir man när någon, som man anser är duktig, säger nåt sånt.
:confused:

Jacky
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Jag tror oxå på otursfaktorn...

En av våra tävlingsponnyer,som varit ute hos "konstiga" fodervärdar innan vi köpte honom, råkade ut för samma sak när vi haft honom några månader... fast jag såååg när det hände kan jag påstå...

Han vilade i fem månader, sattes igång lugnt och året efter gick han msv A igen!!!

detta var 99, och ahn tävlar fortafarande i msv höjder utan några som helst problem!!!

Så ge det tid,läk ut det ordentligt så ska det nog ge sig...
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Jag köpte mitt halvblod frå ridskolan (när hon var sex, nästan sju), där hon hade varit i ett år. Hon var fruktansvärt felriden. Gick på bogarna och bet sig i bringan. Hon kunde inte heller fatta vänstergalopp. Muskler att tala om fanns inte.

Idag, lite över ett och ett halvt år senare så ska vi starta MsV dressyr om en vecka och inte har det funnists tecken på att hon skulle bli skadad av att jag rider annorlunda än de på ridskolan.

Hon är otroligt välmusklad (ser mer ut som en hingst), bär sig på bakbenen och går aldrig bakom lod längre. Varför i hela firdens namn ska hästen bli skadad för att den blir rättriden när den tidigare varit felriden (om man tar det lugn och ger hästen tid att musklas rätt såklart).

Nu vet jag inte hur tränaren tränar din dotter, men jag lutar också mer mot otur. Ponnyn har väl trampat snett över ett hinder eller busat lite vilt i hagen.

Lycka till. Håller tummarna att det läker fort.
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Kan inte uttala mig om skadans uppkomst, men hur kan tränaren säga något sådant :confused: borde h*n varnat er tidigare för att sådana skador kan uppkomma istället?
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Tror också att det beror på otur. Tror inte alls att den skadan beror på att det är olika ridsätt.
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Vad du gör mig GLADDD :rofl: Underbart att höra en sådan historia. Hoppas att det går lika bra med vår pålle:)

Jacky
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Tack för svaret! Så underbar att höra historier om ridskolehästar som senare kom till privatryttare och hur det går för de.

Som sagt lutar jag med på oturens sida. Tyckte redan det var konstigt när h*n sa det och blir bara mer övertygad om att det var ett konstigt påstående. Min dotter har tagit det lungt för klart att man ska göra det när en häst är omusklat. Jag är alltid med när hontränar eller rider så jag vet vad hon gör och hur hon går till väga.

Lycka till nästa vecka på din debut på msv nivå! Hoppas det går bra för er!:)

Jacky
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Håller med dig för 100%...det sa jag också när h*n sa det. Det är inte på mig att säga sånt sa h*n då. Lite konstigt tycker jag...men men. H*n ansåg också att ponnyn var gammel (9 år) för att bli riden rätt hellt plötslig.....hmmmm konstig. Känns skönt att få höra att inte bara jag tycker att påstående är konstigt i alla fall :)

Jacky
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Härligt att höra att det är fler än jag som tänker på samma sätt:)

Tack för din åsikt!

Jacky
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Hejsan igen. Gaffelbandets funktion är framför allt stötdämpning. När det ger efter hindrar det överbelastning av kotleden och det bromsar upp landningen så att kotan inte trampar igenom. Mynta2:s inlägg innehåller alla fakta du behöver (jag tror du också har fått en del info från mig i tidigare trådar). Gaffelbandet belastas maximalt vid landning efter hinder, mjuka underlag belastar senor/gaffelband mer, hårda underlag sliter mer på lederna.

Som ridskolehäst kan ponnyn ha gått i varierande form och med ryttare i varierande balans. Ofta på samma underlag hela tiden. Hoppning flera gånger i veckan men små hinder, inte så många språng varje gång.

Som privathäst rids ponnyn av samma ryttare på gott och ont. En ryttare har ju oftast något problem (har man det inte så är man ju på elitnivå) som hästen kompenserar för. Vid hoppträning på mera tävlingsinriktad nivå blir det större krav, flera språng.

Om ponnyn är van att gå på ett fast underlag och ni nu tränar på ett mjukare underlag kan detta vara en skillnad som ställer högre krav på gaffelbandets elasticitet. Det måste tänja sig mer. Om ponnyn är van att gå på ett jämnt underlag och nu rids mer i skog och mark kan ojämnheten i sig vara en skillnad som belastar mer. Ponnyns kroppskonstitution och kotans vinkel mot marken är också en viktig faktor, en vek (för mycket vinklad) kota belastar gaffelband och senor mer. De flesta skador inträffar mot slutet av ridpasset då häst (och kanske ryttare) är lite trötta.

En trött ponny, lite ojämn mark (eller hal) och lite otur, kanske i kombination med ponnyns kroppsbyggnad, kan vara det lilla som får det att tippa över till en skada.

Skadan är troligen ingens fel, sånt händer och det är lätt att vara efterklok. Ändring av underlag, träning, ryttare inträffar ju vid alla ägarbyten oavsett om man kommer från ridskola eller inte. Fråga tränaren vad han/hon menade, om det är något i ert sätt att träna ponnyn som ni bör ändra på när ni sätter igång igen. Alla kan ju alltid göra någonting bättre och att försöka lära något av en skada är ju ett sätt att vända det tråkiga till något positivt.

Ang ridskolehästar som blir privata: Jag köpte för snart sju år sedan min häst från en ridskola. Har haft fantastiskt roligt tillsammans med henne under dessa år och väldigt lite skador och sjukdomar. Hon har en kronisk skada som hon haft sedan unghästtiden men övergången till privathästlivet har inte ställt till några problem. Jag har aldrig ångrat mitt köp.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Kan bara säga att min unghäst skadade gaffelbandet i hagen som 1-åring, och hon hade ju aldrig blivit riden eller så då. Det var ren otur.
Hon är återställd och håller nu på att ridas in, det går bra.
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Tack för din åsikt och efarenhet Mitrolle! Hoppas att inridningen fortsätter att gå bra och utan beskymer:)

Jacky
 
Sv: Håller ni med om detta påstående

Tack Lejonelle:) Jag håller med om det du skriver. Jag ska också fråga om tränaren anser att vi behöver ändra nåt efter igångsättningen. Vi ska ta det mycket lungt med ponnyn. Absolut har du rätt i att alla ryttare gör något eller några saker fel och jag påstår inte heller (ingen som sagt det heller :) ) att min dotter rider perfekt...för det gör hon ju inte:) Inte jag heller för den delen :angel: Jag blev bara paff på påståendet eftersom den var så generaliserat. Det som är helt klart är att min dotter rider på olika sorters underlag, vilket ponnyn inte är/var van vid. Skogen och åkrar har inte varit en del av hans tidigare liv så långt som jag har fått fram om hans bakgrund i alla fall. Dessutom har vi här hemma stooooora hagar där han tillsammans med min häst brukar bralla och raca runt i....kanske han inte heller är van vid dessutom är hagen kuperad vilket jag vet han inte har haft tillgång till under hans ridskoleliv. Så du har säkert rätt att i kombination med allt har gjort att skadan kom.

För dem som undrar hur han mår nu :) Han är underbar denna ponnyn! Han står som sagt i en liten sjukhage men han blir inte arg eller deppig av det. Han är lika gosig som alltid och det som är positivt (hoppas jag i alla fall :) ) är att svullnaden är borta och att vätskan som man kände mycket tydlig knappt känns nu. Han har stått i vila i 4 veckor idag och den 7e november ska vi på ÅB. Hoppas då att röntgen och UL visar att benet håller på att läka. Är mycket medveten om att det inte är läkt när vi ska på ÅB men jag har stor hopp att läkningen är på god väg.

Jacky
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 870
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på...
2
Svar
25
· Visningar
4 964
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp