Halm - hur mycket vid begränsad tillgång till lättfödd

Sundbro

Trådstartare
Kan inte lunchfodra längre, kommer helt enkelt inte loss från jobbet. Lättfödd häst dessutom. Hästen kan inte stå på helt fri tillgång på vårt hö eller hösilaget vi får tag på så jag måste blanda med halm för att få tillräckligt stor grovfodergiva. Inget kraftfoder till denna pålle :)

Ni med lättfödda hästar som står på begränsad fri tillgång hur gör ni? Tanken är ju att de inte ska överkonsumera men ges fri tuggtid men hur få till MJ och smbrp balansen i foderstaten?
Ska jag göra som tidigare dvs räkna in halmgivan som ska ges i den totala foderstaten för dagen för att få rätt MJ,smbrp och dela upp totala mängden foder så hästen får en del av det under natten inne eller bör jag istället ge något kg extra av halm ute för att inte nätet ska bli tomt (kommer fodra i småmaskigt nät)?

All halm utöver den mängd som jag räknat in i foderstaten är ju egentligen "tomma kallorier" för min häst som hon egentligen inte ska ha för mycket av för då lägger hon på hullet så vore tacksam för tips hur ni tänker om detta.
 
Sv: Halm - hur mycket vid begränsad tillgång till lättfödd

Ingen som kör detta? Om man bortser från halmen då...Ni som har begränsad tillgång och inte har halm utan kör med hö eller hösilage hur tänker ni om detta?
 
Sv: Halm - hur mycket vid begränsad tillgång till lättfödd

Min erfarenhet är att man kan ge begränsad tillgång och man kan ge begränsad tillgång. När jag skulle banta min insulinresistenta, klart överviktiga fångponny efter hennes fånganfall så fick hon begränsad tillgång på foder - räknat på allt hon fick äta. Jag vägde allt inklusive halmen och gav en mini giva på stråfoder, lite mat flera ggr (7-8) om dagen med början halv sex på morgonen och slut 12 på natten. Till sist gick hon ner i vikt. Om man ska ge sig in i ngt sådant så bör man veta att det kan vara farligt att utfodra en häst med för lite grovfoder.

Nu ger jag henne begränsad tillgång till bete och till hö, dessutom lusernpellets och betfor. Sedan står hon numera på halm/får halm så att hon hela tiden har ngt att äta (och jag kan sova längre på nätterna).

Jag hade börjat med att se till så att det alltid finns halm. Om den tar slut och hästen är för fet och behöver banta mer så hade jag gett begränsad mängd även på halmen.
 
Sv: Halm - hur mycket vid begränsad tillgång till lättfödd

Inte svar på din fråga men du har inte funderat på automatisk lunchgrind?
 
Sv: Halm - hur mycket vid begränsad tillgång till lättfödd

Jag räknar in halmen i foderstaten, 5 MJ/kg.
 
Sv: Halm - hur mycket vid begränsad tillgång till lättfödd

Var inne på det förut och ett antal andra foderlösningar tex rulla in hel rundbal och sätta nät med foderring runt, finmaskigt nät vill säga men då blev det kommentarer som "men de måste ju få mat ju" och "min häst äter nog inte då" (som om hästarna skulle vara dumma nog och svälta när det finns mat :) )
Så nu blir det skilda vinterhagar vilket är synd men fodermässigt så är hästarna i stallet för olika helt enkelt.
 
Sv: Halm - hur mycket vid begränsad tillgång till lättfödd

Min erfarenhet är att man kan ge begränsad tillgång och man kan ge begränsad tillgång. När jag skulle banta min insulinresistenta, klart överviktiga fångponny efter hennes fånganfall så fick hon begränsad tillgång på foder - räknat på allt hon fick äta. Jag vägde allt inklusive halmen och gav en mini giva på stråfoder, lite mat flera ggr (7-8) om dagen med början halv sex på morgonen och slut 12 på natten. Till sist gick hon ner i vikt. Om man ska ge sig in i ngt sådant så bör man veta att det kan vara farligt att utfodra en häst med för lite grovfoder.

Nu ger jag henne begränsad tillgång till bete och till hö, dessutom lusernpellets och betfor. Sedan står hon numera på halm/får halm så att hon hela tiden har ngt att äta (och jag kan sova längre på nätterna).

Jag hade börjat med att se till så att det alltid finns halm. Om den tar slut och hästen är för fet och behöver banta mer så hade jag gett begränsad mängd även på halmen.

7-8 gånger om dagen!! Ja, det blir det inte här iallafall har ett liv utanför stallet också. Men ska nog satsa på ett extra kg halm ute, ibland lämnar hon i boxen då hon fått 3 kg över natten så det kan ju funka ute också kanske...
 
Sv: Halm - hur mycket vid begränsad tillgång till lättfödd

Jo, jag kommer nog att köra så att jag räknar in totala givan jag också.
 
Sv: Halm - hur mycket vid begränsad tillgång till lättfödd

jag stod i valet och kvalet... stressa ihjäl mig på lunchrasten/byta stall...blev utav även andra orsaker att byta stall...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 111
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 400
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
1 919
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp