Halsband eller sele

Jag förderar en välsittande y-sele alla dagar i veckan. Den riskerar att skada hunden minst i alla lägen sålänge man har kopplet fäst på ryggen. Har man kopplet fäst i bogen hela tiden riskerar man att hunden snedmusklas och får skador. (Det finns en anledning till att allsafe krocktestad sele är en y-sele.) Men, mina hundar har fått välja. En av tre valde halsband, han avskydde sele och blev stressad av det.
 
Jag har aldrig ägt en sele. Och har inte heller haft hundar som dragit i kopplet.

förrän nu.... Min papillonhane har svårt att klara att gå med slakt koppel i början av promenaden när han är ivrig. Han drar inte hårt utan bara sträcker kopplet.

Jag är inte förtjust i tanken på sele (ovana?) så jag jobbar på med uppmärksamhet i koppelträningen.
 
I vardagen: Y-sele med antingen 5-meterskoppel, 8-metersflexi eller vanligt koppel (som knäpps i fästet uppe på ryggen, inte i framfästet) beroende på var vi är och vad vi ska göra.

När vi tävlar: brett (ca 5 cm) fast halsband och vanligt koppel.

Ibland kombinationen sele och halsband, där kopplet sitter knäppt i selen men där jag kan ta ett styrande tag i halsbandet om jag behöver ha lite mer kontroll, tex hos veterinären.
 
Jag kör sele alltid, och det är för att även breda halsband som inte rycks i innebär en skaderisk som jag inte vill ta. De två minsta hundarna föredrar dessutom själva sele då de har lite känsligare hals och nacke.

Den större hunden är uppvuxen med halsband, men vi har bytt till sele permanent för henne också. Hon var först inte helt förtjust i sele (halsband däremot stoppar hon gärna in huvudet i själv), och det berodde dels på tidigare erfarenheter av illasittande selar samt att själva momentet "sätta på selen" inte var speciellt trevligt. Länge körde vi halsband på henne, "för hennes skull" tyckte vi då, men sedan insåg jag att det ju är mest för att jag inte visste hur jag skulle få henne att uppskatta selen som vi fortsatte med halsband – riskerna med halsband är ju desamma även om hunden föredrar det.

Eftersom vi redan hade lyckats bota en väldigt stark kloklippningsrädsla hos henne så fanns det helt enkelt ingen anledning till att inte kunna träna bort en smärre obehagskänsla inför sele. En modell som sitter bra och inte stör när den väl är på tillsammans med träning på själva påtagningsmomentet har gjort susen, och nu använder vi aldrig halsband på någon av hundarna – för deras skull :)
 
Till Fenna som drar som ett svin använder jag mestadels sele. Halvstryp fungerar vid vanliga korta kisspromenader.

Briam har ett fast halsband, men han är mestadels lös så det känns enklast helt enkelt.
 
Jag föredrar sele + flexikoppel på mina damer. När jag bara snabbrastar dem runt huset tar jag dock halsband + långa läderkoppel ganska ofta. Likadant blir det oftare halsband när det är kallt och de har mycket täcken på, för det är enklast så.

När de har sele så har jag egensydda selar som är gjorda för att vara bekväma för hundarna, samtidigt som de är rymningssäkra och enkla för mig att sätta på/ta av. Halsbanden är breda halvstryp. En till detalj är att jag försöker ha reflexer insytt i alla halsband, selar och täcken. Då slipper jag tänka på att dra på dem reflexvästar också.

Ang det här med dragiga hundar, så har jag upplevt några gånger att hundarna i princip helt slutat dra samma sekund som man bytt ut halsbandet mot en riktigt bekväm sele. Öht har jag inte upplevt att sele ökat dragande. Dra har de gjort oavsett, det enda som skiljer är hur kroppen påverkas av det och ibland även hur det kunnat tränas bort.

Jag tyckte tex det var lättare att träna bort koppeldragande i sele jämfört med i halsband på en hund, för då var jag tvungen att kommunicera med hunden istället för att bara köra "quickfixen" att dra till i kopplet. När jag väl började kommunicera ordentligt så gick det snabbare och enklare att få ordning på allt. Med min nu yngsta var det tvärt om, det var en period lättare att få henne att gå fint i halsband jämfört med i sele. Då fick hon gå i halsband.
 
Det är medfött och väldigt svårt att få en hund med snabba ben att gå fint i koppel och det kräver ofta fortsatt träning hela livet.
Därför gör jag det hellre bekvämt för en sån hund med sele och lite längre koppel :)

Fast nej, det är en träningssak :) sedan är det en betydligt större träningssak med vissa hundar än med andra, och frågan är väl snarare hur mycket man orkar lägga ner på att få dem att sluta dra.
 
Hur tänker du att ett halsband (som det inte rycks i) skadar?
Halsband behöver inte ryckas i eller sitta speciellt hårt för att höja trycket i ögonen, vilket på sikt ökar risken för ögonsjukdomar.

Dessutom är det så att även om hunden går fint och inte brukar dra, och även om jag inte har för vana att rycka i kopplet, så kan jag aldrig till fullo garantera att det aldrig kommer uppstå en situation där hunden plötsligt drar till eller där jag exempelvis ramlar och råkar rycka till i kopplet – därför är det alltid en skaderisk :)
 
Fast nej, det är en träningssak :) sedan är det en betydligt större träningssak med vissa hundar än med andra, och frågan är väl snarare hur mycket man orkar lägga ner på att få dem att sluta dra.
Jag skrev aldrig att det inte är en träningssak jag skrev att det är betydligt svårare att träna en hund med snabba ben att gå fint i koppel och ofta behöver den träningen underhållas hela livet på en sån hund och många blir mest stressade av den träningen därför en skön sele och längre koppel faktiskt kan vara en lösning.
 
Halsband behöver inte ryckas i eller sitta speciellt hårt för att höja trycket i ögonen, vilket på sikt ökar risken för ögonsjukdomar.

Dessutom är det så att även om hunden går fint och inte brukar dra, och även om jag inte har för vana att rycka i kopplet, så kan jag aldrig till fullo garantera att det aldrig kommer uppstå en situation där hunden plötsligt drar till eller där jag exempelvis ramlar och råkar rycka till i kopplet – därför är det alltid en skaderisk :)
Jag skulle vara betydligt mindre rädd för det, än för de problem som kan uppkomma av att ha en sele som stör rörelserna. Men, jag har å andra sidan halvstryp på mina hundar för då sitter halsbanden löst när de går fint, samtidigt som de inte går att komma ur allt för lätt.
 
Jag skulle vara betydligt mindre rädd för det, än för de problem som kan uppkomma av att ha en sele som stör rörelserna. Men, jag har å andra sidan halvstryp på mina hundar för då sitter halsbanden löst när de går fint, samtidigt som de inte går att komma ur allt för lätt.
Ja, för mig är ju inte alternativet till halsband en dålig sele utan en som inte stör rörelserna :D Jag skulle lika ogärna använda en dålig sele som ett halsband :)

Det är klart att alla bedömer riskerna olika, och det som jag anser är onödiga, reella risker tycker någon annan är negligerbart. Jag tror att långt ifrån alla hundar får uppenbara skador av halsband (däremot tror jag på ett mörkertal, men det är i ärlighetens namn inte baserat på någon forskning), och även om riskerna för skador skulle vara ganska små så räcker det för mig att det alls finns en risk när det faktiskt finns betydligt skonsammare alternativ :)

Har man andra parametrar att ta hänsyn till än vad jag har (jag har exempelvis varken rymmare eller rejält starka hundar), och andra måttstockar för vad som är okej och inte (vissa vill ju exempelvis kunna 'korrigera" med ett halsband) så förstår jag att man tar andra beslut.

Halvstryp är säkert helt okej medan hunden går fint, men för egen del har jag ändå sele ifall något skulle hända som orsakar ett ryck. För mig är det helt enkelt ett säkerhetstänk :)
 
Halsband behöver inte ryckas i eller sitta speciellt hårt för att höja trycket i ögonen, vilket på sikt ökar risken för ögonsjukdomar.

Dessutom är det så att även om hunden går fint och inte brukar dra, och även om jag inte har för vana att rycka i kopplet, så kan jag aldrig till fullo garantera att det aldrig kommer uppstå en situation där hunden plötsligt drar till eller där jag exempelvis ramlar och råkar rycka till i kopplet – därför är det alltid en skaderisk :)
Har du någon forskning som bekräftar detta? Jag har aldrig hört om detta innan..
 
Y-selar. Minst skaderisk, bekvämt för hundarna. Enstaka kortare rastningar i halvstryp. Tävlar inte längre, men när jag gjorde det tävlade de i halvstryp och tränade i det emellanåt. Jag har dragiga hundar, och det är inget jag lägger jättemycket energi på att träna.
En av mina hundar fick ett diskbråck i nacken efter ett koppelryck. Jag hade precis bundit upp honom och han trodde han var lös och slängde sig fram. Efter det är jag extremt noga med att hundarna förstår att jag bundit upp dem (de få gånger det händer), men använder också hellre sele. Även luftstrupen kan ta skada av dragande i halsband.
Jag använder även ringen på bringan ibland, när jag behöver. Inte det mest ergonomiska, men bättre än halsband när det gäller skaderisk.
 
Varierar mellan kedja och sele med knäppe fram. Inte helt nöjd med någon av lösningarna ergonomiskt sett men finns ju inte så mycket mer att välja på när man har starka, väldigt dragiga hundar. Den yngre som just nu går med sele för det mesta verkar i alla fall ta mindre stryk av den än halsband. Den äldre föredrar jag i halsband och han blev också mer påverkad av snedhet från selen.
 
Har du någon forskning som bekräftar detta? Jag har aldrig hört om detta innan..
https://www.semanticscholar.org/pap...tley/70ab77151123f0f166fd008a74a16713416bb8d2

Här finns en studie på detta, som dessutom drar paralleller till en studie på människor där en vanlig slips är tillräckligt för att öka trycket i ögonen. Eftersom även hundar har halsvener så är det ju rimligt att anta att även ett halsband lös som en slips ökar trycket i ögonen hos hunden, även utan extra tryck via kopplet (som studien främst har kollat på).
 
https://www.semanticscholar.org/pap...tley/70ab77151123f0f166fd008a74a16713416bb8d2

Här finns en studie på detta, som dessutom drar paralleller till en studie på människor där en vanlig slips är tillräckligt för att öka trycket i ögonen. Eftersom även hundar har halsvener så är det ju rimligt att anta att även ett halsband lös som en slips ökar trycket i ögonen hos hunden, även utan extra tryck via kopplet (som studien främst har kollat på).
Ska läsa senare, men vad jag förstår av den korta texten i början handlar det om hundar som redan har en ögonskada?
Det är ju stor skillnad mot det första påståendet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 896
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vad är detta för halsband? Vad har det för funktion?
Svar
13
· Visningar
1 000
Senast: Lyan
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
507
Senast: cili
·
Hundhälsa Vad använder ni och varför? Tänker på vanliga koppelpromenader. Om ni inte gillar något av alternativen, varför? Jag använder halsband...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 097
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp