Halsband eller sele

Alltid sele, på båda mina hundar. Min äldsta hane kan förvisso gå fint i halsband men när han får syn på något som han vill jag jaga så kan jag inte bryta honom. Med ett halsband tar det tvärstopp och jag är rädd att han ska skada sig.

När vi ska snabbkissa i vårt närområde brukar jag använda retrieverkoppel.
 
Ska läsa senare, men vad jag förstår av den korta texten i början handlar det om hundar som redan har en ögonskada?
Det är ju stor skillnad mot det första påståendet.
Nej, inga hundar med ögonskador testades. Trycket i ögonen ökar, och det är vad man har sett. Ökat tryck i ögonen är en riskfaktor för glaukom, enbart högt tryck orsakar förmodligen inte det dock. Studien hävdar däremot att tillfälligt ökat tryck i ögonen kan ha en negativ effekt på ögonen och synen ändå.

Däremot stämmer det att man rekommenderar specifikt hundar med ögonsjukdom att inte använda halsband utifrån resultatet :) Själv vill jag inte använda något som ökar trycket i blodkärlen i ansiktet/huvudet (via tryck mot halsvenen) på hunden (varesig den har ögonsjukdomar eller inte) på regelbunden basis, men det är inte enbart eller främst detta som gör att jag avstår halsband.
 
Senast ändrad:
Båda mina går i halsband nu, de korta sträckor de faktiskt är kopplade. Shiban får spåra med sele på för då 'glömmer hon bort den' men i övrigt blir hon rätt låg i sele och så är det ju så meckigt att släppa loss/fånga henne i den jämfört med ett halsband. Bekvämt för oss båda helt enkelt.
Terriern fick ha sele på i områden med mycket vilt som yngre just för att jag visste att hon skulle dra då, men tanten har lugnat sig en hel del de senaste åren och trivs också bäst i halsband, så halsband it is. :)
Ingen av dem drar. Båda har fasta läderhalsband.
 
Vad föredrar ni?
Olika för olika tillfällen?
Vilken typ av halsband/sele använder ni och när/varför?

:D

Jag har nästan alltid sele på min hund. Har aldrig fått honom att gilla att ta på och av den, men med en liten godisbit som muta sticker han så snällt in huvudet :).

Jag är tyvärr expert på att råka trampa på kopplet ibland och de rycken som blir då skulle kännas ännu värre om de blev mot halsen. Vi har också gott om ekorrar häromkring och då hinner han oftast rycka iväg, vilket han ibland också gör mot skator och kråkor.

Många rekommenderar sele framför halsband så det har också påverkat. Det är lättare att sätta på sele än halsband när hunden har så mycket fluff runt halsen.
 
Jag skulle helst bara ha sele på båda mina. Flatten hatar dock selar med hela sitt hjärta och vill sjunka genom jorden när man ska ta på en (är likadant med reflexvästar och täcken). Vi har kompromissat med ett bredare halsband istället och har sele endast vid dragträning. Hon går inte helt fantastiskt fint i koppel alla gånger men hon är oftast bara kopplad på rastningsrundor och går nästan alltid lös vid långpromenader.

Valpen har i stort sett alltid sele om han inte är lös och har haft det sen 8 veckor. Han går fint i koppel men får ibland plötsliga infall att jaga löv/flugor eller bara springa som en tok tills kopplet tar stopp, så det känns skönt att hans nacke iaf inte blir utsatt för eventuella ryck.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Den hund som egentligen bäst skulle behöva sele är gamlingen - inte för att hon direkt dra, men hon har lätt få såna där "dra in luft" attacker om halsbandet lägger minsta tryck. men hon hatar sele av hela sitt hjärta oavsett sort (hon hatar täcken med).

Nackdelen med sele är att dom blir så jäkla blöta och äckliga om det är minsta fuktigt ute - nackdelen med kortbeningar. Dom selar som har bäst bredd samlar snö på insidan och fodrade selar hinner inte ens torka under dagen. I skogen är 2 av dom mest lösa och krångla av och på sele då vill jag inte, så när vi går dit är det alltid halsband.

Skulle vilja ha sele på rena koppelpromenader men det beror lite på väder och hund. Ungtiken knarkar harskit så till den milda grad att med sele vänder hon bara bredsidan till och blir ännu svårare få väck från skiten :p grabben har lika bråttom i sele som i halsband och tycker alltid vi går för långsamt - men i sele stannar han och rullar sig med jämna mellanrum, vilket jag tar som att sele inte är det skönaste han vet. Så numera har jag mest sele om jag ska cykla med honom.
 
Jag föredrar sele alla gånger. Vid hundmöten och lite mer centrala promenader kan Malte dra något djävulskt. I halsband stryper han i princip sig själv. Det är onödigt obekvämt både för mig och hunden, och jag gillar inte att hans hals/nacke får den typen av påfrestning. Med sele däremot drar han inte lika mycket/inte på samma sätt, vilket gör att han blir mer mottaglig för att träna. Det är bekvämare för mig också, för jag slipper en massa kroppsvärk som jag annars får av ryck och ständigt dragande.

I skogen kan han ha halsband dock, för då går han ändå lös.
 
Har bara sele på vid olika typer av drag, och så har han en antidragsele om han blir passad av hundvakt.
Har halvstryp eller kedja, av säkerhetsskäl helt enkelt.
 
Jag har oftast halsband nu när min hund är vuxen. Som valp och unghund var det alltid sele. Hon är tackolov född med en god kontakt och drar inte i kopplet, bara vid enstaka uppjagade tillfällen tex uppspelta hundkompisar eller hon ser nån hon känner och vill fram fort. Men hon segdrar aldrig. Hon är oftast lös och då är det så enkelt att bara trä av eller på halsbandet, selen blir dessutom jätteskitig när det är blött ute pga att hon är kortbent. Får tvätta hela tiden och jag är för lat för det :o
 
För att du har en stor och stark hund? :)
Eller säkerhetsskäl på något annat sätt?
För att jag har en stor och stark hund, plus att jag har sett tillräckligt många hundar krångla sig ur selar.
Jag har lydnad på min egen hund, men det hjälper inte om det kommer fram andra.. Gillar generellt inte selar på stora hundar, de får VÄLDIGT mycket rörelseutrymme i sele.
 
För att jag har en stor och stark hund, plus att jag har sett tillräckligt många hundar krångla sig ur selar.
Jag har lydnad på min egen hund, men det hjälper inte om det kommer fram andra.. Gillar generellt inte selar på stora hundar, de får VÄLDIGT mycket rörelseutrymme i sele.
För mig är det tvärtom jag har varit med om att hundar backat ur halsband många gånger men aldrig ur en sele 🙄
Därför tycker jag halsband är lite läskiga i stan.
 
Jag föredrar sele men alla mina utom en har hatat dem. Så de har oftast fasta halsband, ibland halvstryp. Hanen accepterar dock selen när den väl är på. Tiken kastar sig in i saker, rullar och är allmänt obekväm.
 
För mig är det tvärtom jag har varit med om att hundar backat ur halsband många gånger men aldrig ur en sele 🙄
Därför tycker jag halsband är lite läskiga i stan.
Har man ett för stort fast halsband eller halvstryp så kan de backa ur, men ett helstryp går inte. Typ alla vanliga selar (som inte har en rem långt bak) går snabbt att backa ur hur bra du än passar in dem.
 
Har man ett för stort fast halsband eller halvstryp så kan de backa ur, men ett helstryp går inte. Typ alla vanliga selar (som inte har en rem långt bak) går snabbt att backa ur hur bra du än passar in dem.
Påminner mig om en hund som jag skulle rasta förut. Den hade så stor sele att man såg hur den hängde under magen på hunden. Och hunden var inte sådär jättevillig att gå med mig istället för med matte. Slutade med att jag spände åt selen i hopp om att åtminstone kunna komma hem med hunden igen. Den hunden var formad lite som en tunna, så inte ens rätt åtspänd var selen bra. På den hunden hade jag tveklöst föredragit att ha halsband.
 
Påminner mig om en hund som jag skulle rasta förut. Den hade så stor sele att man såg hur den hängde under magen på hunden. Och hunden var inte sådär jättevillig att gå med mig istället för med matte. Slutade med att jag spände åt selen i hopp om att åtminstone kunna komma hem med hunden igen. Den hunden var formad lite som en tunna, så inte ens rätt åtspänd var selen bra. På den hunden hade jag tveklöst föredragit att ha halsband.
Ser ungefär samma syn vid jämna mellanrum, hundar som parkerar och selen håller på att åka av när ägarna drar i kopplet 😬
Förstår inte riktigt hur man tänker när man skickar ut hunden med rastare med för stor sele på..
 
Halsband till vardags och sele vid spår, vattenträning (om inte lös), och liknande. Valpen på 9 veckor har sele.
 
Använder sele till vardags. Ibland halsband om hunden behöver rastas snabbt i koppel eller något annat där man bara vill dra på hunden något snabbt. Har en rymningssäker sele med dubbla magremmar som är omöjligbatt ta sig ur. Använder jag halsband är det hel- eller halvstryp pga hundens hals- och huvudform.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 896
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vad är detta för halsband? Vad har det för funktion?
Svar
13
· Visningar
1 000
Senast: Lyan
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
507
Senast: cili
·
Hundhälsa Vad använder ni och varför? Tänker på vanliga koppelpromenader. Om ni inte gillar något av alternativen, varför? Jag använder halsband...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 097
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp