Halsband eller sele

Fast halsband till vardags men då går hon aldrig i koppel när vi är hemma ibyn (hon är 3 och har hitills aldrig miss sköts sig så då får hon fortsätta med den här antikoppel kampanjen). Selen vid spår och skydds men vid skydds har jag också helstryp. Tar jag med henne in i samhällen så åker helstrypet på bara för att jag känner mig tryggare om det skulle hända något. Helstyp är det som jag litar på sitter kvar i alla lägen.

På sambons hund är det helstryp vid promenader. Jag skulle kunna tänka mig en bra sele istället då hon flyger och far både framåt, sidledes, uppåt. Hon är överallt. Tycker också att hon känns lättare att styra med en sele (hon är liten och lätt i kroppen) men mina selar är lite för stora för henne och vi står i att sambon anser att det blir mitt ansvar att köpa hunden en sele om jag anser att hans hund behöver det och jag står i att jag ska inte behöva köpa sele till hans hund.
 
Halvstryp till vardags, det ska bara vara så snabbt och enkelt som möjligt. 🤷🏻‍♀️ I skogen har de sele + flexi.
 
Sele som standard på alla sju. Mina yngsta går ofta lösa om jag inte går med alla. Jag har spänt selen på största hunden, den sitter mer stabilt nu men min mamma tycker att den sitter för hårt (jag håller inte med). Efter att den näst största hundens sele gått sönder har jag gjort en "repsele" till henne, som säkert inte sitter optimalt men varken trycker eller hon tar sig ur. Jag tror dock inte att det skulle göra något om hon kom lös, hon kommer på inkallning. Halvstryp på största ibland, han lyssnar bättre då även om han inte drar annars heller.

Jag har ibland fast halsband på min ena, det känns som att det borde vara trevligare att vara mer fri och hon drar inte.

Om det kommer en ny hund, valp eller vuxen, får den ha sele.
 
Breda halvstryp på mina 3 hoffar. Tycker som @Wingates att de får för mycket utrymme i sele plus att jag har ingen kontroll på huvudena om nått som inte ska kommer fram till oss.

Sele använder jag vid spår eller drag.

Jag märkte det tydligt på en hund som vi mötte en gång. En stor kraftfull hund i sele skulle passera oss. Den var väldigt aggressiv mot min hane och betdde sig därefter. Hon som höll i kopplet kunde bara hålla emot. Hon hade ingen chans att kontrollera hundens huvud dra honom åt sidan. Hon var tvungen att fokusera all sin kraft för att hålla emot. Hade hunden haft halsband så hade hon lättare kunnat kontrollera hundens huvud och därmed få mer kraft att parera hunden och kontrollera den.
 
Jag märkte det tydligt på en hund som vi mötte en gång. En stor kraftfull hund i sele skulle passera oss. Den var väldigt aggressiv mot min hane och betdde sig därefter. Hon som höll i kopplet kunde bara hålla emot. Hon hade ingen chans att kontrollera hundens huvud dra honom åt sidan. Hon var tvungen att fokusera all sin kraft för att hålla emot. Hade hunden haft halsband så hade hon lättare kunnat kontrollera hundens huvud och därmed få mer kraft att parera hunden och kontrollera den.
Så blir det när min mamma går med dem...

Jag tror också att hon hade haft mycket enklare med halsband, men hon vill inte skada nacken på hunden. Jag tror visserligen att det blir minst skada om hunden inte drar alls, och det hade hon kunnat lyckas med med hjälp av halsband. Jag går ibland med både sele och halsband på största hunden, med varsitt koppel. Det har jag när jag känner att han inte riktigt lyssnat. Då kan jag kontrollera huvudet om han skulle få för sig något.
 
Halvstryp, även om hennes hals är lika bred som huvudet sitter de bäst.
Sele då kan hon inte gå helt plötsligt :cautious:
Sen är hon lös ofta och då vill jag inte ha nått på henne om hon skulle fastna.
 
Införskaffade selar till mina och är jättenöjd.

Blandat hej vilt genom åren med olika halsband men upplever att selen är skonsamare.

Lösa i skog och makr tar jag dock av selen så de inte kan fastna nånstans
 
Ett brett ställbart halvstryp i tyg (som är på en storlek som inte stryper) eller ett fast, ganska brett, läderhalsband. Till vardags alltså.

Sele vid spår och drag.
 
Jag märkte det tydligt på en hund som vi mötte en gång. En stor kraftfull hund i sele skulle passera oss. Den var väldigt aggressiv mot min hane och betdde sig därefter. Hon som höll i kopplet kunde bara hålla emot. Hon hade ingen chans att kontrollera hundens huvud dra honom åt sidan. Hon var tvungen att fokusera all sin kraft för att hålla emot. Hade hunden haft halsband så hade hon lättare kunnat kontrollera hundens huvud och därmed få mer kraft att parera hunden och kontrollera den.
Hade ju varit enklare för henne om hon bara tagit tag i selen... Det gör jag om mina hundar blir stökiga. Håller i selen långt fram, då har de MINDRE svängrum än om de har halsband.
 
Hade ju varit enklare för henne om hon bara tagit tag i selen... Det gör jag om mina hundar blir stökiga. Håller i selen långt fram, då har de MINDRE svängrum än om de har halsband.

Ja, men hon var inte tillräckligt nära hunden för att nå selen. Det var en maffig och kraftfull hund och hon såg ut att knappt kunna hålla den. Varför man då sätter på en sele för att underlätta för hunden att dra iväg med en fattar jag inte!
 
Skulle nog säga att även om man håller långt fram så har man mer kontroll på hunden i halsband. Kroppen följer oftast huvudet men huvudet följer inte kroppen.

Så upplever jag det också. Har genomgått några hundmöten med Breeze i sele och det är INTE roligt. Står jag nära och håller i selen tycker jag att min balans är mycket sämre och det är svårare att parera när han kastar sig omkring (ja, han blir riktigt jävlig ibland). Med strypkedjan på så är chansen dessutom betydligt större att lite grundläggande lydnad når igenom (han kan nämligen uppföra sig utmärkt på en lydnadsplan).
 
Jag är ju bara dagmatte, men vi har precis bytt från helstryp till sele och det känns så mycket bättre. Hunden drar bara om jag missar att parera henne vid cykelmöten, annars går hun lugnt. Med helstryp var jag tvungen att stanna och lossa halsbandet ur fluffpälsen hela tiden, speciellt om det dragits åt lite för fort. Det problemet förekommer ju inte på en korthårig hund.
 
Min hund drar i kopplet vid hundmöten. Går bra när hon är lös dock :)
Med sele blir hon ju svårare att kontrollera om hon stökar. Samtidigt så får vi mycket bättre kontakt, eftersom hon inte stryper sig själv och eftersom jag inte lockas att fuska och bara korta kopplet.
Håller jag bara avstånd och håller i kopplet och låter henne stöka i selen så kommer hon snart att lugna sig och hitta fokus på mig.
Gör jag samma sak i halsband så kan hon ju inte andas ordentligt och blir mer och mer taggad/upphetsad och ser snart ut som att hon vill mörda den mötande.

(Går oftast bättre än så här alltså, men när det inte blir problem är det ju inte så noga vad man använder)

Så jag tycker sele fungerar bättre, men de gånger det inte funkar så har man ju inte lika mycket att sätta emot. Har dock inga problem att hålla henne så om vi bara kan hålla 1,5m avstånd är det ju lugnt. I de sällsynta fall jag behöver total kontroll och bara har selen på så tar jag tag runt nosen på henne så har jag 100% koll på huvudet.
 
Min hund drar i kopplet vid hundmöten. Går bra när hon är lös dock :)
Med sele blir hon ju svårare att kontrollera om hon stökar. Samtidigt så får vi mycket bättre kontakt, eftersom hon inte stryper sig själv och eftersom jag inte lockas att fuska och bara korta kopplet.
Håller jag bara avstånd och håller i kopplet och låter henne stöka i selen så kommer hon snart att lugna sig och hitta fokus på mig.
Gör jag samma sak i halsband så kan hon ju inte andas ordentligt och blir mer och mer taggad/upphetsad och ser snart ut som att hon vill mörda den mötande.

(Går oftast bättre än så här alltså, men när det inte blir problem är det ju inte så noga vad man använder)

Så jag tycker sele fungerar bättre, men de gånger det inte funkar så har man ju inte lika mycket att sätta emot. Har dock inga problem att hålla henne så om vi bara kan hålla 1,5m avstånd är det ju lugnt. I de sällsynta fall jag behöver total kontroll och bara har selen på så tar jag tag runt nosen på henne så har jag 100% koll på huvudet.

Det fetade tycker jag är obehagligt! Att folk verkligen tror att kopplet inte kan gå sönder. Den hunden vi mötte, jag kan lova dig att den hade bara en sak i huvudet och det var att döda min hund. Jag kan ockås lova dig att hade kopplet gått sönder hade ägaren inte haft nån chans att alls att hindra sin hund från att attackera min.

Jag fattar inte att folk går ut med så aggressiva hundar utan att ha munkorg. Jag sa till henne att jag hoppas att kopplet aldrig går sönder. Då svarade hon att det kommer det inte att göra. Det kan hon inte veta. Ett koppel är bara ett koppel. Det kan gå sönder. Och att då förlita sig helt på kopplet när det gäller att hålla sin hund från att attackera andra hundar är för mig helt vansinnigt! Det var definitivt inte första gången den hunden betedde sig så, kan jag lova! Min hund gick fint fot bredvid mig med uppmärksamheten på mig hela tiden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 896
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vad är detta för halsband? Vad har det för funktion?
Svar
13
· Visningar
998
Senast: Lyan
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
507
Senast: cili
·
Hundhälsa Vad använder ni och varför? Tänker på vanliga koppelpromenader. Om ni inte gillar något av alternativen, varför? Jag använder halsband...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 096
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp