Halsband eller sele

Bara för att en hund är riktigt jävlig vid hundmöten betyder det inte att den skulle vara aggressiv om den kommer lös. Det klart att man inte vill få det testat, men munkorg känns som för mycket om man inte har anledning att tro att hunden verkligen tänker attackera.

Fast jag har ingen som helst lust att min hund ska vara försökskanin för det.
 
Enligt min erfarenhet finns ungefär 0 korrelation mellan att stöka i koppel vid hundmöten och att faktiskt slåss med andra hundar.

En effektiv metod för att få hundar att sluta göra utfall som jag testat flera gånger under kontrollerade former är att släppa kopplet när den stökiga hunden minst anar det. Ojojoj vad spak man kan bli när man måste ta ansvar för sina egna handlingar!! Jättekul att se en hund förvandlas från blodtörstande monster till ynklig liten skit.

Tvingar aldrig två främmande hundar att gå riktigt nära varandra om det inte är nödvändigt! Så 1,5m är undantagsfall, oavsett hur uppfostrade hundarna är! Men ibland händer det ju!

Den hund jag hanterat som var farligast för andra hundar gjorde ALDRIG utfall i kopplet. Någonsin. Men nåde den hund som kom fram till henne. Inte min hund, jag hade tagit bort henne om hon var min faktiskt.

Har känt flera gathundar som vuxit upp i hundflock. De var väldigt bra på hundspråk och kunde utan problem lugna ner även aggressiva hundar och leka med rädda hundar. Men flera av dem tyckte det var väldigt obehagligt att passera kopplade hundar. Gissar att de var så bra på hundspråk att de blev väldigt störda av att de blev hindrade i att utöva det. Och de hade inte vant sig vid det från de var små. Så de kunde göra utfall i kopplet och beroende på vilken röst de hade kunde det ju verka olika farligt.

Detta gäller även utan koppel. Den hund som för mest liv och låter mest galen är troligtvis inte den farligaste hunden! Det är allmänt känt att tysta hundar är farligast. :p Tomma tunnor skramlar mest. Se upp för tyst hund och stilla vatten. Och så vidare.
 
Enligt min erfarenhet finns ungefär 0 korrelation mellan att stöka i koppel vid hundmöten och att faktiskt slåss med andra hundar.

En effektiv metod för att få hundar att sluta göra utfall som jag testat flera gånger under kontrollerade former är att släppa kopplet när den stökiga hunden minst anar det. Ojojoj vad spak man kan bli när man måste ta ansvar för sina egna handlingar!! Jättekul att se en hund förvandlas från blodtörstande monster till ynklig liten skit.

Tvingar aldrig två främmande hundar att gå riktigt nära varandra om det inte är nödvändigt! Så 1,5m är undantagsfall, oavsett hur uppfostrade hundarna är! Men ibland händer det ju!

Den hund jag hanterat som var farligast för andra hundar gjorde ALDRIG utfall i kopplet. Någonsin. Men nåde den hund som kom fram till henne. Inte min hund, jag hade tagit bort henne om hon var min faktiskt.

Har känt flera gathundar som vuxit upp i hundflock. De var väldigt bra på hundspråk och kunde utan problem lugna ner även aggressiva hundar och leka med rädda hundar. Men flera av dem tyckte det var väldigt obehagligt att passera kopplade hundar. Gissar att de var så bra på hundspråk att de blev väldigt störda av att de blev hindrade i att utöva det. Och de hade inte vant sig vid det från de var små. Så de kunde göra utfall i kopplet och beroende på vilken röst de hade kunde det ju verka olika farligt.

Detta gäller även utan koppel. Den hund som för mest liv och låter mest galen är troligtvis inte den farligaste hunden! Det är allmänt känt att tysta hundar är farligast. :p Tomma tunnor skramlar mest. Se upp för tyst hund och stilla vatten. Och så vidare.

Ja, den 0 korrelationen tror jag inte ett dugg på.

Den hunden jag pratat om var en stor maffig vuxen hane som drog i kopplet, hela hunden var på helspänn, tänderna blottade, skällde och betedde sig riktigt obehagligt. Tror du verkligen att den bara hade velat leka med min vuxna hane?? Tillåt mig att tvivla...

Sen finns det ju också kategorin hundar som inte visar nåt innan utan bara attackerar. Absolut. Men att gå därifrån till att säga att en hund som beter sig aggressivt i kopplet inte är mer sannolik att attackera än en hund som går fint i kopplet är att dra det många steg för långt...
 
Ja, den 0 korrelationen tror jag inte ett dugg på.

Den hunden jag pratat om var en stor maffig vuxen hane som drog i kopplet, hela hunden var på helspänn, tänderna blottade, skällde och betedde sig riktigt obehagligt. Tror du verkligen att den bara hade velat leka med min vuxna hane?? Tillåt mig att tvivla...

Sen finns det ju också kategorin hundar som inte visar nåt innan utan bara attackerar. Absolut. Men att gå därifrån till att säga att en hund som beter sig aggressivt i kopplet inte är mer sannolik att attackera än en hund som går fint i kopplet är att dra det många steg för långt...
En av "mina" gör som du beskriver. Också en fullvuxen ganska stor hanhund, som ibland (nu sällan med mig) hugger vilt omkring sig och har huggt de andra hundarna (inget allvarligt, men hade jag fått bestämma hade han haft munkorg ibland). Han är inte det minsta aggresiv mot hundar han får träffa och springa lös med. Den som är mest opålitlig med andra hundar är nog min äldsta tik, som visserligen också kan bete sig som ett odjur ibland. Henne blir inte folk rädda för.
 
Ja, den 0 korrelationen tror jag inte ett dugg på.

Den hunden jag pratat om var en stor maffig vuxen hane som drog i kopplet, hela hunden var på helspänn, tänderna blottade, skällde och betedde sig riktigt obehagligt. Tror du verkligen att den bara hade velat leka med min vuxna hane?? Tillåt mig att tvivla...

Sen finns det ju också kategorin hundar som inte visar nåt innan utan bara attackerar. Absolut. Men att gå därifrån till att säga att en hund som beter sig aggressivt i kopplet inte är mer sannolik att attackera än en hund som går fint i kopplet är att dra det många steg för långt...
Finns väl rätt många nivåer mellan att vilja leka och vilka slåss?
Min erfarenhet är att dom som lever om på detta vis i koppel sällan är ute efter att slåss en hund som slåss är oftast tyst och stel först.
 
Det vore väl löjligt att tro att den hunden ville leka med din hund!? Enligt vad du skriver visade den jättetydligt att den ville hålla avstånd till din hund. Det är ju lite dit jag vill komma, det där beteendet du beskriver handlar nästan alltid om att vilja öka avståndet. Så om hunden kommer lös vill den ofta inte fullfölja en attack!

Men det kan ju bli en fight i en trängd situation. Om den inte har möjlighet att komma undan eller om den inte är beredd när kopplet går sönder och hinner hela vägen fram till den andra hunden. Skulle inte rekommendera att tränga in en rädd reaktiv hund i ett hörn och sticka fram fingrarna. Så kanske är statistiken ändå så att det är vanligare att en sådan hund biter en annan hund än att en lugn hund gör det.

Men att en sådan hund är ute efter att döda andra hundar? Att den ens vill ha närkontakt med andra hundar? Nä där har vi helt olika uppfattning om hur hundar fungerar.

Jag har sett hundar som vill skada andra hundar. De beter sig inte sådär!

Men min uppfattning är som sagt färgad av att ha känt ett antal gathundar som var väldigt bra på hundspråk och på att lösa konflikter, men som inte vuxit upp med koppel och därför var väldigt osäkra i koppel. Samt några svenska hundar som var uppvuxna i koppel och klarade det fint men som i en situation med andra hundar inte klarade av att reda ut det.

Vore spännande att höra fler erfarenheter.
 
Det vore väl löjligt att tro att den hunden ville leka med din hund!? Enligt vad du skriver visade den jättetydligt att den ville hålla avstånd till din hund. Det är ju lite dit jag vill komma, det där beteendet du beskriver handlar nästan alltid om att vilja öka avståndet. Så om hunden kommer lös vill den ofta inte fullfölja en attack!

Men det kan ju bli en fight i en trängd situation. Om den inte har möjlighet att komma undan eller om den inte är beredd när kopplet går sönder och hinner hela vägen fram till den andra hunden. Skulle inte rekommendera att tränga in en rädd reaktiv hund i ett hörn och sticka fram fingrarna. Så kanske är statistiken ändå så att det är vanligare att en sådan hund biter en annan hund än att en lugn hund gör det.

Men att en sådan hund är ute efter att döda andra hundar? Att den ens vill ha närkontakt med andra hundar? Nä där har vi helt olika uppfattning om hur hundar fungerar.

Jag har sett hundar som vill skada andra hundar. De beter sig inte sådär!

Men min uppfattning är som sagt färgad av att ha känt ett antal gathundar som var väldigt bra på hundspråk och på att lösa konflikter, men som inte vuxit upp med koppel och därför var väldigt osäkra i koppel. Samt några svenska hundar som var uppvuxna i koppel och klarade det fint men som i en situation med andra hundar inte klarade av att reda ut det.

Vore spännande att höra fler erfarenheter.
Jag skulle bli väldigt förvånad om den "aggresiva" inte skulle springa fram och hälsa om han kom lös, men lika förvånad om han skulle anfalla. Det har dock aldrig hänt att han sprungit fram, så jag har ingen erfarenhet av det.
 
Ja, den 0 korrelationen tror jag inte ett dugg på.

Den hunden jag pratat om var en stor maffig vuxen hane som drog i kopplet, hela hunden var på helspänn, tänderna blottade, skällde och betedde sig riktigt obehagligt. Tror du verkligen att den bara hade velat leka med min vuxna hane?? Tillåt mig att tvivla...

Nej, leka tror jag knappast den ville. Men i väldigt många fall handlar koppelaggression om osäkerhet och/eller frustrationsöverslag. Och om hunden då kommer lös är risken att den vill fram till den andra hunden (utan sin egen matte/husse) väldigt liten.

För oss är det till och med så att vi har varit med om att småhundar sprungit fram till Breeze och han har blivit helt paff och bara stått stilla, fastän han när han såg dem på avstånd såg ut som han skulle käka upp dem.
 
Kan vi inte göra något positivt av detta? Alla som läser denna tråden kollar igenom halsband och koppel noga innan nästa promenad för att upptäcka eventuellt slitage och risker!
När man haft samma i flera år är det lätt att man inte ser detaljerna längre.
Oavsett vad man tror om utfall i koppel är det ju viktigt att grejerna håller när man litar på dem!
 
Kan vi inte göra något positivt av detta? Alla som läser denna tråden kollar igenom halsband och koppel noga innan nästa promenad för att upptäcka eventuellt slitage och risker!
När man haft samma i flera år är det lätt att man inte ser detaljerna längre.
Oavsett vad man tror om utfall i koppel är det ju viktigt att grejerna håller när man litar på dem!

Jättebra tänkt! Hade faktiskt en strypkedja som gick av tidigare i år.
 
Skulle nog säga att även om man håller långt fram så har man mer kontroll på hunden i halsband. Kroppen följer oftast huvudet men huvudet följer inte kroppen.
Mina hundars kroppar följer definitivt inte huvudet :p

Om vi tex tar en situation där vi möter en hund som av någon anledning gör att mina hundar blir tokiga, sprattliga och gör utfall. Har jag halsband på hundarna så är deras kroppar överallt och ingenstans, de stryper sig själva och jag får kämpa för att de inte ska kunna komma loss.

Har jag selar på hundarna så kan jag stanna, ta tag fram vid halsen på båda hundarna och hålla dem stillaståendes vid min sida. Eventuellt morrar de och kastar lite med huvudet, men mer än så kan de inte göra. Det blir alltså totalt sett mycket lättare att hålla dem än med halsband, och de gör sig inte lika illa, riskerar inte heller på samma sätt att komma fram till mötande hund osv.
 
Den hund jag hade som var riktigt jävlig vid hundmöten, betedde sig enligt mig då som om hon ville äta upp den andra hunden. Hon vrålade, försökte på alla sätt ta sig mot den och var helt jävla hysterisk. Jag såg såklart till att försöka undvika att komma nära andra, men en gång så var det en som absolut ville låta sin hund hälsa och som hela tiden gick över till vår sida av vägen (jag började alltså sicksacka över en liten bilväg för att undvika dem... Hon också, men för att vara på samma sida..). Plötsligt hade min hund kommit lös, hon lyckades krångla sig ur halsbandet, och kastade sig framåt mot den mycket mindre hunden. Hon kom fram, sa "VOFF!" och sprang sedan tillbaka för att gömma sig bakom min rygg med svansen mellan benen.

De gånger som jag varit med om att lösa hundar kastat sig mot oss så har det varit väldigt tydligt att de haft olika avsikter. Vissa har tydligt velat leka, vissa har vrålat och försökt skrämma bort oss (likt hunden jag nämnde i förra stycket), ett fåtal har varit knäpptysta, hukat sig och rusat fram med en blick som verkligen inte utstrålat "glad hund". När sistnämnda typ av hund kommer mot oss, då släpper jag loss mina hundar och gör allt jag kan för att stoppa mötande hund. Det är svinläskigt.
 
Mina hundars kroppar följer definitivt inte huvudet :p

Om vi tex tar en situation där vi möter en hund som av någon anledning gör att mina hundar blir tokiga, sprattliga och gör utfall. Har jag halsband på hundarna så är deras kroppar överallt och ingenstans, de stryper sig själva och jag får kämpa för att de inte ska kunna komma loss.

Har jag selar på hundarna så kan jag stanna, ta tag fram vid halsen på båda hundarna och hålla dem stillaståendes vid min sida. Eventuellt morrar de och kastar lite med huvudet, men mer än så kan de inte göra. Det blir alltså totalt sett mycket lättare att hålla dem än med halsband, och de gör sig inte lika illa, riskerar inte heller på samma sätt att komma fram till mötande hund osv.

Jag har så svårt att sätta mig in i såna situationer. Jag har aldrig varit ute och gått med en hund som beter sig så vid hundmöten (bara mött såna hundar). Jag har bara gått med familjens/föräldrars hundar och de har varit väldigt lydiga och väldresserade så min första instinkt är inte att ta tag i hunden utan att istället börja kommunicera med den. Kalla på den (koppla vid behov), be den gå fot och ha en godisbit i handen. Inga av de hundar jag gått med har varit aggressiva eller jobbiga vid hundmöten. Alla hundarna har haft halsband för att man ofta gått lös med dem och då är det lättare att ta av och på vid behov än att behöva stå och böka med sele flera gånger per runda.
 
Jag har så svårt att sätta mig in i såna situationer. Jag har aldrig varit ute och gått med en hund som beter sig så vid hundmöten (bara mött såna hundar). Jag har bara gått med familjens/föräldrars hundar och de har varit väldigt lydiga och väldresserade så min första instinkt är inte att ta tag i hunden utan att istället börja kommunicera med den. Kalla på den (koppla vid behov), be den gå fot och ha en godisbit i handen. Inga av de hundar jag gått med har varit aggressiva eller jobbiga vid hundmöten. Alla hundarna har haft halsband för att man ofta gått lös med dem och då är det lättare att ta av och på vid behov än att behöva stå och böka med sele flera gånger per runda.
När mina beter sig så nu så är det inte pga aggression. Min yngsta sprattlar för att hon vill leka, min äldsta för att hon vill därifrån. Resultatet blir ändå 2st hundar på över 60cm i mankhöjd som stökar runt. Det händer som tur är inte ofta alls, men i området där jag bor så blir jag förvånad(!) om mötande hundägare ens kortar kopplet till sin hund och ännu mer förvånad om mötande hund inte beter sig förjävligt, så tja. Vi undviker hundmöten om möjligt, framförallt eftersom mina hundar har svårt att inte göra något alls vid ett tight möte med hund som inte är hyfsat lugn och kopplad. Möter vi kopplade hundar som åtminstone har tassarna i marken så säger mina hundar inte något, de tittar bara, äldsta tiken kan spänna sig lite men släpper det så fort mötet är avklarat.
 
Mina hundars kroppar följer definitivt inte huvudet :p

Om vi tex tar en situation där vi möter en hund som av någon anledning gör att mina hundar blir tokiga, sprattliga och gör utfall. Har jag halsband på hundarna så är deras kroppar överallt och ingenstans, de stryper sig själva och jag får kämpa för att de inte ska kunna komma loss.

Har jag selar på hundarna så kan jag stanna, ta tag fram vid halsen på båda hundarna och hålla dem stillaståendes vid min sida. Eventuellt morrar de och kastar lite med huvudet, men mer än så kan de inte göra. Det blir alltså totalt sett mycket lättare att hålla dem än med halsband, och de gör sig inte lika illa, riskerar inte heller på samma sätt att komma fram till mötande hund osv.
Japp, samma här. Jag tror att det är vad man är van vid, jag kan parera hunden mycket bättre i sele.
 
Jag använder oftast ett fast halsband men när vi går promenader i flexikoppel så går han i sele. Han gillar inte att ta på selen, vilket vi jobbar på, annars hade jag nog använt den mer. När han var yngre och drog i kopplet så använde jag sele.
 
Låter ni selen sitta på när hunden springer lös?
Låter ni selen sitta på när hunden leker men andra hundar?
Hur gör ni med halsband?

Jag har sett 2 riktigt obehagliga situationer med halvstryp så aldrig att jag släpper ihop en hund med en annan som har halvstryp på..
 
Låter ni selen sitta på när hunden springer lös?
Låter ni selen sitta på när hunden leker men andra hundar?
Hur gör ni med halsband?

Jag har sett 2 riktigt obehagliga situationer med halvstryp så aldrig att jag släpper ihop en hund med en annan som har halvstryp på..

När jag släpper en hund har den inget på sig.
 
Låter ni selen sitta på när hunden springer lös?
Låter ni selen sitta på när hunden leker men andra hundar?
Hur gör ni med halsband?

Jag har sett 2 riktigt obehagliga situationer med halvstryp så aldrig att jag släpper ihop en hund med en annan som har halvstryp på..
Jag har oftast selen på när mina är lösa, de följer ändå bara stigen och då kan jag koppla dem snabbt. De får inte leka med andra så där vet jag inte, tror de hade fått ha den om det var minsta tveksamhet med andra hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 868
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vad är detta för halsband? Vad har det för funktion?
Svar
13
· Visningar
995
Senast: Lyan
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
477
Senast: cili
·
Hundhälsa Vad använder ni och varför? Tänker på vanliga koppelpromenader. Om ni inte gillar något av alternativen, varför? Jag använder halsband...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 065
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp