Halsband med bjällra (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 22)

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Enya Du har blivit väldigt hårt ansatt av några användare. Bara så du vet så tror jag de flesta som läser inte alls tycker att du är en egoistisk djurplågare som ska stå och skämmas inför hela Buke. Det känns som diskussionen har dragit iväg på ett väldigt absurt sätt.
Jag håller med, en saklig information om vad pinglor innebär för katter hade varit bättre. Att stämpla någon som djurplågare för att man haft pingla på ens katt känns en smula överdrivet tycker jag personligen, speciellt med tanke på att man säljer sånt i varenda mataffär t.o.m. Inte alltid så lätt för gemene man att veta att saker som finns tillgängliga att köpa anses vara djurplågeri. Jag är ganska säker på att de flesta som köper något liknande vill ta hand om sina husdjur på bästa sätt.
 
Jag håller med, en saklig information om vad pinglor innebär för katter hade varit bättre. Att stämpla någon som djurplågare för att man haft pingla på ens katt känns en smula överdrivet tycker jag personligen, speciellt med tanke på att man säljer sånt i varenda mataffär t.o.m. Inte alltid så lätt för gemene man att veta att saker som finns tillgängliga att köpa anses vara djurplågeri. Jag är ganska säker på att de flesta som köper något liknande vill ta hand om sina husdjur på bästa sätt.
Jag kan tycka att det är så fullständigt självklart att en bjällra som låter för varje steg och rörelse katten gör kommer att skapa obehag.
Jag kan inte begripa hur någon kan skylla på att man inte förstod att det skulle kunna vara obehagligt för katten ifråga. Lite tankeverksamhet och sunt förnuft får man väl ändå ha.

Det är ju bara att tänka på hur man själv hade känt sig med en bjällra runt halsen som låter varje gång man vänder på huvudet.
 
Jag kan tycka att det är så fullständigt självklart att en bjällra som låter för varje steg och rörelse katten gör kommer att skapa obehag.
Jag kan inte begripa hur någon kan skylla på att man inte förstod att det skulle kunna vara obehagligt för katten ifråga. Lite tankeverksamhet och sunt förnuft får man väl ändå ha.

Det är ju bara att tänka på hur man själv hade känt sig med en bjällra runt halsen som låter varje gång man vänder på huvudet.

Gäller det även kor och får eller är det något speciellt med just katter?
 
Jag kan tycka att det är så fullständigt självklart att en bjällra som låter för varje steg och rörelse katten gör kommer att skapa obehag.
Jag kan inte begripa hur någon kan skylla på att man inte förstod att det skulle kunna vara obehagligt för katten ifråga. Lite tankeverksamhet och sunt förnuft får man väl ändå ha.

Det är ju bara att tänka på hur man själv hade känt sig med en bjällra runt halsen som låter varje gång man vänder på huvudet.

Gäller det även kor och får eller är det något speciellt med just katter?
 
Jag har ingen aning om hur det fungerar med får och kor så det kan jag inte uttala mig om. Jag har ingen erfarenhet av att hålla får och kor men katt har jag däremot haft i hela mitt liv.

Okej jag fick uppfattningen att det var självklart på något sätt. Hade gärna velat veta mer men ingen verkar intresserad av att förklara närmare. Nåja, solen lyser, får nog lämna bjällerfrågan för nu.
 
Jag kan tycka att det är så fullständigt självklart att en bjällra som låter för varje steg och rörelse katten gör kommer att skapa obehag.
Jag kan inte begripa hur någon kan skylla på att man inte förstod att det skulle kunna vara obehagligt för katten ifråga. Lite tankeverksamhet och sunt förnuft får man väl ändå ha.

Det är ju bara att tänka på hur man själv hade känt sig med en bjällra runt halsen som låter varje gång man vänder på huvudet.
Man skulle väl med liknande resonemang kunna säga att det är uppenbart olämpligt att ha kylskåp i köket som låter nästan hela tiden eller att det är fel att ha fläktar i datorer, något som stör mig rätt mycket. Nästan alla mina datorer är numera fläktlösa.

Kanske inte riktigt samma sak, men jag anser inte heller att det är helt uppenbart och självklart att det är djurplågeri med pingla på katter.
Jag skulle numera dock inte sätta pinglor på våra katter.
 
Okej jag fick uppfattningen att det var självklart på något sätt. Hade gärna velat veta mer men ingen verkar intresserad av att förklara närmare. Nåja, solen lyser, får nog lämna bjällerfrågan för nu.
Jag såg det inte som självklart. Halsband säljs ju överallt, jag har aldrig hört något negativt (mer än att det stör ägare dock) och andra djur har det samt att katten visade inga tecken på att må dåligt.

Å andra sidan är jag ingen kattperson. Hade jag varit getperson, koperson osv så hade jag kanske vetat varför bjällror på dessa djur självklart bör undvikas också, men jag är inte en sådan person heller. Och har inte stött på bjällra på hund, kanin eller hamster så inte det heller har jag funderat på.

Jag har aldrig funderat på pingla på annat vis än sett fördelen så att min katt inte blev trampad på, och att utekatter skrämmer fåglar, varför de annars har pingla har jag inte ens funderat på. Jag hade inte pingla på mina utekatter som jag en gång i tiden hade när jag bodde på landet, och jag hade inte Nisse Katt som utekatt alls eftersom jag inte bodde på landet- och han vantrivdes som utekatt, hade levt som det i tre år innan jag fick honom.
 
Jag kan tycka att det är så fullständigt självklart att en bjällra som låter för varje steg och rörelse katten gör kommer att skapa obehag.
Jag kan inte begripa hur någon kan skylla på att man inte förstod att det skulle kunna vara obehagligt för katten ifråga. Lite tankeverksamhet och sunt förnuft får man väl ändå ha.

Det är ju bara att tänka på hur man själv hade känt sig med en bjällra runt halsen som låter varje gång man vänder på huvudet.
Jag hör inte plingan så jag vet inte alls om hur obehaglig ljudet är eller hur lätt den plingar. Och såna där bjällror som bärs av kor och får finns ju.
Så nä, jag förstod inte det tills jag läste om det på buke för många år sedan.
 
Man skulle väl med liknande resonemang kunna säga att det är uppenbart olämpligt att ha kylskåp i köket som låter nästan hela tiden eller att det är fel att ha fläktar i datorer, något som stör mig rätt mycket. Nästan alla mina datorer är numera fläktlösa.

Kanske inte riktigt samma sak, men jag anser inte heller att det är helt uppenbart och självklart att det är djurplågeri med pingla på katter.
Jag skulle numera dock inte sätta pinglor på våra katter.
Varken kylskåp eller fläktar ringer i öronen på djuren, och dessutom ökar inte ljuden ju mer djuren rör sig. Vill katten slippa kylskåpsljudet kan den gå och lägga sig i sovrummet.

Jag kan tycka att man som ägare har ett jättestort ansvar att kolla upp information innan man sätter på djuret något onaturligt som är tänkt att vara permanent. Speciellt när det är ljud inblandat.
 
Jag hör inte plingan så jag vet inte alls om hur obehaglig ljudet är eller hur lätt den plingar. Och såna där bjällror som bärs av kor och får finns ju.
Så nä, jag förstod inte det tills jag läste om det på buke för många år sedan.
Det finns pinglor som är målade och där pinglan innuti är av plast tror jag, den låter dovare än en vanlig i plåt. Det var en sådan min katt hade. Jag tyckte inte heller, av förklarliga skäl, att den lät mycket. Den andra varianten lät mer, men sådan behövdes ju inte heller.
Getter har också bjällror, de rör sig ju nästan mer än kor och får, tänker jag.
 
Nu får du fan ge dig. Det är inte ok att ha en pingla på en katt för dennes välmående.

Att ha djur är ingen rättighet, det är en ynnest. Har en en funktionsvariation som inte möjliggör god djurhållning ska en inte ha djur, så enkelt är det. Att många med funktionsvariation mår bättre med djur är toppen, så länge även djuren mår bra. Jag har faktiskt noll problem med att några av mina skattepengar går till hemtjänsten om de kan underlätta för någon att ha djur. Men djurens väl kommer alltid först för de kan inte välja.

Din rant om rasism och homofobi är helt obegriplig, är det något allmänt forum som till största delen är öppensinnat när det gäller sådant är väl Buke.

Jag trodde verkligen bättre om dig när det gällde värnandet om djurens väl men jag hade tydligen fel.
Tack för det inlägget! Satt just och laddade för att skriva, men du satte mina ord på pränt åt mig alldeles klockrent. 🙏 Om man inte kan ha djur utan att plåga dem så ska man självfallet inte ha några djur - funktionsvariation eller ej. Punkt.
 
Gäller det även kor och får eller är det något speciellt med just katter?
För mig känns det självklart att det är plågsamt för alla levande varelser med något runt halsen som låter så fort man rör sig. Har inga vetenskapliga bevis för detta, men tänk dig själv..? Tänker att det borde vara ännu värre för bytesdjur än för rovdjur, med tanke på att de blir ännu lättare måltavlor när det verkligen hörs att de kommer.
 
Katter jagar och orienterar sig främst genom hörseln, deras öron agerar som antenner (de har ca 32 muskler för att kunna vinkla öronen) och deras hörsel är därför mycket känslig. https://www.utoledo.edu/al/psychology/pdfs/comphearaudio/HearingRangeOfTheDomesticCat_1985.pdf

Katter hör ungefär två-tre gånger bättre än människan i vårt gemensamma hörselspann. Och eftersom pinglan dessutom är placerad nära örat så blir effekten ännu större. Ett förslag är att spela in pingelljudet, fördubbla eller tredubbla ljudnivån, häng den runt halsen och bär den sedan konstant 24/7.

När jag var barn hade vi katt och jag ryser idag när jag tänker på det. De var inte märkta, vaccinerade, försäkrade och ffa inte kastrerade. Vi gav p-piller vilket inte alltid fungerade. Forskning om djurvård går ständigt framåt. Det var inte så länge sedan som det var fullt acceptabelt att hålla en ensam häst, vilket vi idag vet är skadligt för hästens psyke. Idag vet vi tex att en kattunge ska stanna hos mammakatt tills minst 12 veckors ålder men det finns fortfarande människor som hävdar att de kan tas vid åtta eller tidigare. Det är glädjande att det numera forskas mer om katter.

Själv har jag möjligtvis gått lite över på andra sidan *host* jag har en liiiiten misstanke om att det står noteringen CCL bredvid mitt och Megaras namn hos FirstVet :angel: Jag fick fö ett erbjudande om samtal med kattolog för inte så länge sedan :rofl:
 
För mig känns det självklart att det är plågsamt för alla levande varelser med något runt halsen som låter så fort man rör sig. Har inga vetenskapliga bevis för detta, men tänk dig själv..? Tänker att det borde vara ännu värre för bytesdjur än för rovdjur, med tanke på att de blir ännu lättare måltavlor när det verkligen hörs att de kommer.
Är det inte en vanesak? Tänker på getter och kor etc som har bjällror/klockor runt sina halsar alltså. Har man haft en länge så vänjer man sig? Och vänjer man sig vid ljud så hamnar de mera i bakgrunden? 🤔
Det var väl ganska vanligt förr i tiden med detta tänker jag, och de blev väl inte galna av det typ.

(Att katter har känsligare hörsel har jag förstått.)
 
Katter jagar och orienterar sig främst genom hörseln, deras öron agerar som antenner (de har ca 32 muskler för att kunna vinkla öronen) och deras hörsel är därför mycket känslig. https://www.utoledo.edu/al/psychology/pdfs/comphearaudio/HearingRangeOfTheDomesticCat_1985.pdf

Katter hör ungefär två-tre gånger bättre än människan i vårt gemensamma hörselspann. Och eftersom pinglan dessutom är placerad nära örat så blir effekten ännu större. Ett förslag är att spela in pingelljudet, fördubbla eller tredubbla ljudnivån, häng den runt halsen och bär den sedan konstant 24/7.

När jag var barn hade vi katt och jag ryser idag när jag tänker på det. De var inte märkta, vaccinerade, försäkrade och ffa inte kastrerade. Vi gav p-piller vilket inte alltid fungerade. Forskning om djurvård går ständigt framåt. Det var inte så länge sedan som det var fullt acceptabelt att hålla en ensam häst, vilket vi idag vet är skadligt för hästens psyke. Idag vet vi tex att en kattunge ska stanna hos mammakatt tills minst 12 veckors ålder men det finns fortfarande människor som hävdar att de kan tas vid åtta eller tidigare. Det är glädjande att det numera forskas mer om katter.

Själv har jag möjligtvis gått lite över på andra sidan *host* jag har en liiiiten misstanke om att det står noteringen CCL bredvid mitt och Megaras namn hos FirstVet :angel: Jag fick fö ett erbjudande om samtal med kattolog för inte så länge sedan :rofl:
Nyfiken i en strut - CCL? :confused:
 
Det finns pinglor som är målade och där pinglan innuti är av plast tror jag, den låter dovare än en vanlig i plåt. Det var en sådan min katt hade. Jag tyckte inte heller, av förklarliga skäl, att den lät mycket. Den andra varianten lät mer, men sådan behövdes ju inte heller.
Getter har också bjällror, de rör sig ju nästan mer än kor och får, tänker jag.
Bjällrorna var/är väl mera för när de rörde sig fritt för att beta? Så att bonden kunde hitta dem? 🤔
Har för mig att de inte alls är så vanliga numera bland alla husdjur, och numera är ju getter, kor, får etc i inhägnade hagar så behovet inte finns längre.
 
Bjällrorna var/är väl mera för när de rörde sig fritt för att beta? Så att bonden kunde hitta dem? 🤔
Har för mig att de inte alls är så vanliga numera bland alla husdjur, och numera är ju getter, kor, får etc i inhägnade hagar så behovet inte finns längre.
Ja precis och jättevanligt i vissa länder, så jag har aldrig funderat närmare över det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 203
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Bison
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
21 403
Senast: sjoberga
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp