Halsband med bjällra (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 22)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad menar du nu? För att man inte anser att det är okej att ha bjällra på en katt så är man funkofobisk? Nu visste ju inte @Enya att katter lider av bjällror i halsbandet men hade någon vetat det och struntat i det för sitt eget välbefinnandes skull så hade det varit förbannat illa och den som skulle skämmas är den som utsätter djuret för det.

Dessutom, om vi nu ska prata funkofobiskt, det heter rullstolsburna inte rullstolsbundna.
Jisses! Jag hade det för Nisse Katts skull. Han var innekatt och behövde inte ens halsband egentligen. Det hade inget med min bekvämlighet eller välbefinnandehet att göra. Inget. Alls. Det fanns I N G E N tanke på mig i detta i första hand, bara katten så att jag inte trampade på honom.
 
Nu skrev ju inte jag att hon inte har någon rättighet att ha djur.

Men nej. Visst finns det de med spasmer och liknande som behöver sitta fast i rullstolen men det heter inte rullstolsbunden ändå. Rullstolen är dess ben som bär hen.

Kränkt blir jag inte. Däremot irriterad när någon går ut och skriker om funkofobi och använder sådana ord som rullstolsbunden själv.

Det är bra att du vet så väl vilka ord vi med funktionsnedsättningar ska och får använda. Är du rullstolsbunden själv? eftersom du blir så arg, när jag och mina vänner använder vilka ord vi vill om oss själva. När friska människor skriker mongo, mupp och CP efter varandra... blir du arg då också, eller är det bara vi med funktionsnedsättningar som kan få bli lite ledsna och arga då? Eller, får vi inte det då heller....

Jag har numera katt igen, som flera har sett och hon springer på mig rätt vad det är och hon smyger sig fram och kastar sig bakom stolen, trots att jag tittar noga som sjutton, så en och annan pälstuss ryker och jag får en och annan utskällning från min Fröken Minnie. Men hon är uppe i knäet i stort sett lika snabbt igen och tigger dreamies och startar båtmotorn på högvarv, för att återgå till kattinnehållet.

Jag är med i flera viltgrupper, där medlemmarna blir galna när kattägare släpper ut sina katter utan halsband med bjällra, så det är nog inte så lätt att vara alla till lags.

Min katt kommer vara utekatt i mitt sällskap, permobilkorg och/eller koppel samt hemma på uteplatsen i rastgård.
 
Senast ändrad:
Jisses! Jag hade det för Nisse Katts skull. Han var innekatt och behövde inte ens halsband egentligen. Det hade inget med min bekvämlighet eller välbefinnandehet att göra. Inget. Alls. Det fanns I N G E N tanke på mig i detta i första hand, bara katten så att jag inte trampade på honom.
Nej. Det var ju precis det jag skrev.
 
Ursäkta, men inte riktat till någon särskild.
Men har bukefalos blivit helt ******** funkofobiskt nu också, räcker det inte med den rasism och homofobism som har funnits i alla år???

Det finns synskadade, hörselskadade, rullstolsbundna och vad farao för funktionsnedsättning som helst som har husdjur, hund, katt, kanin, häst, får... akvariefiskar och det finns hjälpmedel, som förenklar livet för OSS funktionsnedsatta. Det är ok att ha pingla på ledarhundar. Hundar har också känslig hörsel, om ni inte visste det. Hur kan det vara OK?

Skämmes ta mej ***

Det finns många friska och normalfuntade människor, som absolut inte borde ha djur.

Och ja, jag har rapporterat inlägg i denna tråd till moderator.

Nu får du fan ge dig. Det är inte ok att ha en pingla på en katt för dennes välmående.

Att ha djur är ingen rättighet, det är en ynnest. Har en en funktionsvariation som inte möjliggör god djurhållning ska en inte ha djur, så enkelt är det. Att många med funktionsvariation mår bättre med djur är toppen, så länge även djuren mår bra. Jag har faktiskt noll problem med att några av mina skattepengar går till hemtjänsten om de kan underlätta för någon att ha djur. Men djurens väl kommer alltid först för de kan inte välja.

Din rant om rasism och homofobi är helt obegriplig, är det något allmänt forum som till största delen är öppensinnat när det gäller sådant är väl Buke.

Jag trodde verkligen bättre om dig när det gällde värnandet om djurens väl men jag hade tydligen fel.
 
Det är bra att du vet så väl vilka ord vi med funktionsnedsättningar ska och får använda. Är du rullstolsbunden själv? eftersom du blir så arg, när jag och mina vänner använder vilka ord vi vill om oss själva. När friska människor skriker mongo, mupp och CP efter varandra... blir du arg då också, eller är det bara vi med funktionsnedsättningar som kan få bli lite ledsna och arga då? Eller, får vi inte det då heller....
Nej jag är inte rullstolsburen nu längre! Så glad för det! Men, jag var det i sju år och tyvärr har jag flertalet funktionsnedsättningar kvar. Vad nu det spelar för roll i den här diskussionen vet jag inte.

Ord är viktiga. Det betyder olika och man ska inte använda sådana ord som felsyftar och skapar en bild som inte finns. Jag blir inte arg utan som jag skrev, irriterad.

Vilka ord du och dina vänner använder lägger jag mig självklart inte i men nu är du inte i diskussion med dem utan på ett forum och man kan inte komma och skrika om funkofobi när man använder uttryck som är funkofobiska själv. Självklart blir jag helt vansinnig (då blir jag arg!!! inte irriterad) om någon använder diagnoser som nedsättande ord.

Du behöver inte bete dig som att jag har varit elak mot dig. Jag vet inte ens vad du menar med "då heller"? Självklart får man bli ledsen om någon är elak mot en.
 
Nu får du fan ge dig. Det är inte ok att ha en pingla på en katt för dennes välmående.

Att ha djur är ingen rättighet, det är en ynnest. Har en en funktionsvariation som inte möjliggör god djurhållning ska en inte ha djur, så enkelt är det. Att många med funktionsvariation mår bättre med djur är toppen, så länge även djuren mår bra. Jag har faktiskt noll problem med att några av mina skattepengar går till hemtjänsten om de kan underlätta för någon att ha djur. Men djurens väl kommer alltid först för de kan inte välja.

Din rant om rasism och homofobi är helt obegriplig, är det något allmänt forum som till största delen är öppensinnat när det gäller sådant är väl Buke.

Jag trodde verkligen bättre om dig när det gällde värnandet om djurens väl men jag hade tydligen fel.
Funktionsnedsättning är nog ordet du söker. Eftersom du syftar på att det inte möjliggör god djurhållning, menar jag.

https://www.autism.se/om-autism/aut...2um6IrKTqfO2XrKmcVuqeaObTO4APM7D8T3BhrRYWS0VI
 
Du kan också ge dig, lägg inte ord i min mun.

Jag har NOLL problem med att någon som är funktionsnedsatt/har funktionshinder/funktionsvariation har djur... så länge djuren mår bra.
Funtionsvariation är en variation av det normala. Funktionsnedsättning är en nedsättning av det normala. Du skrev om att om man inte kan ha god djurhållning för att man har en variation så ska man inte ha djur. Helt klart en poäng, men då menar du alltså en nedsättning eftersom en variation av det normala inte kan orsaka sådana problem. En nedsättning kan absolut.

Så jo, jag rättar. Jag är pisstrött på att andra människor kallar funktionsnedsättningar för funktionsvariation för att de tycker att det låter trevligare, trots att det är en nedsättning av det normala man har. En funktionsnedsättning. I inlägget du menade handlade det ju just om en nedsättning av det normala som gjorde att god djurhållning inte kunde hållas.

Och jag sa inte emot att funktionsnedsatta har rätt/inte rätt till djur. Jag rättade bara ordet.
 
Är man så pass påläst, modern och öppensinnad att man använder funktionsvariation menar man nog precis det.
Det är därför det används fel så oerhört ofta, även här på buke då alltså? Snarare att man använderr det av någon slags välvilja att inte kränka funktionsnedsatta.
 
Det är därför det används fel så oerhört ofta, även här på buke då alltså? Snarare att man använderr det av någon slags välvilja att inte kränka funktionsnedsatta.

Tja, jag visade iaf välvilja även om jag tydligen valde fel ord vilket var klantigt av mig.

Däremot skulle jag aldrig försvara att jag gjort fel med ett djur när jag lärt mig bättre (och ja, jag har som sagt gjort fel tidigare, av okunskap).

Att försvara att en behandlat ett djur fel när en fått veta att det inte är ok gör mig faktiskt illamående.
 
Enya förklarade att hon har syn och hörselnedsättning, vilket är en form av funktionsnedsättning och inte ville trampa på katten i onödan, när de samtidigt var i rörelse i lägenheten och att då praktiskt taget tala om för henne, att hon inte har nån rättighet att ha djur. Även om det inte var rakt så ni menade, även om det lät så.
Men det ÄR ju inte en rättighet att ha djur! Kan man inte ha djur under schyssta förhållanden ska man inte ha några alls.
Det har ingenting med själva funktionsnedsättningen att göra, det handlar om att alltid se till djurens bästa.

En hörselnedsättning är inte en okej anledning för att sätta en bjällra på katten. Jag tycker i och för sig inte att någon anledning överhuvudtaget är okej heller.
 
Menar du att en pingla för att undvika olyckor skulle vara djurplågeri?

Hur menar du att ”för att undvika olyckor” har med saken att göra?

Huruvida något är djurplågeri eller inte bestäms av vad man gör. Inte varför man gör det.

Sen kanske man kan argumentera för att ”ändamålet helgar medlen” i något fall. Men djurplågeri är det ju likväl.
 
Om man inte, för kattens bästa, kan ha katt (pga en funktionsnedsättning/funktionsvariant) utan en bjällra då ska man skaffa ett annat djur. Det är som när veganer som vägrar ha kött i hemmet ger sina katter veganskt foder - och jo det finns en del exempel på det. En bjällra är en plåga gränsande till aktivt djurplågeri. Sedan, med eller utan hörselnedsättning/synnedsättning så är vi många som trillar/trampar på våra katter eftersom de har en fantastisk förmåga att befinna sig precis där de inte ska vara. Men ja, tom en spark eller att man trillar rakt på katten är att föredra framför ett livslångt lidande. Dessutom har jag ärligt svårt att se att en katt skadar sig även genom en spark eller att bli mosad av sin slav.

Katter besitter en stor portion självbevarelsedrift även om det är svårt att tro ibland.

Edit: @athena_arabians kommer säkert ihåg när jag var kattvakt, pratade i telefon, snubblade i trappan och mobil och Megara flög flera meter i luften och jag trillade ner för resten av trappstegen. Megara var helt oberörd av flygfärden. Min mobil var inte riktigt lika glad.
 
Tja, jag visade iaf välvilja även om jag tydligen valde fel ord vilket var klantigt av mig.

Däremot skulle jag aldrig försvara att jag gjort fel med ett djur när jag lärt mig bättre (och ja, jag har som sagt gjort fel tidigare, av okunskap).

Att försvara att en behandlat ett djur fel när en fått veta att det inte är ok gör mig faktiskt illamående.
Jag försvarade mig i tråden mot att jag gjorde det för MIN skull, det togs upp gång efter gång, att det var för min skull, min, min, min. Det var för min katts skull. Jag förklarade varför. Jag vände taggarna utåt eftersom jag kallades egoist och ansågs vara djurplågare ganska kvickt, när det i själva verket var ett helt annat syfte bakom.

Att jag fortsätter förklara VARFÖR min katt hade en pingla är för att jag inte gjorde honom något ont för min egen bekvämlighets skull, som också uttrycks. Det handlade om att jag var mån om honom. Så jo, det får mig att försvara min handling.

Så ditt inlägg här nu är bara löjligt, för att du inte kunde ta att jag helt orelaterat till vad du skrev rättade ditt ord till vad som är korrekt att använda. Om det får dig att känna dig som en bättre människa än mig för att du inte försvara din handling, så är det ju utmärkt. Faktum är, min katt är död, den enda jag är skyldig något är min katt och jag kan inte göra det ogjort, bara fortsätta hävda att jag inte gjorde det för MIN skull utan för hans skull. Jag var inte medvetet elak mot honom.

Att bli kallad egoist och djurplågare och att jag utsatt katten för tortyr, när det skett för mig HELT ovetandes, OCH med syfte att skydd honom för att skadas gjorde jävligt ont. Jag fattar inte ens vad du vill att jag skriver? Jag kan inte ta av halsbandet från katten.

Men jag kanske borde krälat i stoftet här på buke och bett er alla om ursäkt och förklarat att jag är en hemskt människa och ångrar mig djupt och har ångest för att jag plågat honom. Istället har jag förklarat varför jag hade pinglan och gett fasen att bikta mig för er, det är inte ni som ska ha en ursäkt. Det är Nisse Katt. Huruvida jag har bett min döda katt om ursäkt eller mår dåligt över detta är nog mer något mellan honom och mig skulle jag tro, och inte mellan hela Buke och mig.

Faktum är, hade jag mötts av en trevligare förklaring, tex med länk också om att pinglan är dålig för katter och på vilket sätt, som första inlägg mot mig, istället för att det är tortyr jag utsätter katten för och att jag är en egoist osv så hade jag varit mer benägen att böja på nacken till hela Buke och säga "oj förlåt, det var inte meningen, jag visste inte". Det var dock inte så jag möttes ens i första inläggen. Det är rätt jävla magstarkt att kalla någon för egoist för att den satt pingla på sin katt för kattens skull. Det handlade överhuvudtaget inte om mig.
 
Använd rätt ord om ni ska svänga med sånt. En funktionsvariation är något som avviker frän det "normala". En funktionsnedsättning har man först när man inte kan fungera normalt pga att omgivningen inte är anpassad efter ens förmågor.
Nej. En funktionsnedsättning är det som avviker från det normala och funktionshinder heter det när det blir ett hinder pga omgivningen.
Funktionsvariation är variation på det normala.

https://www.autism.se/om-autism/aut...2um6IrKTqfO2XrKmcVuqeaObTO4APM7D8T3BhrRYWS0VI
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 235
Senast: Bison
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
21 380
Senast: sjoberga
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp