Halv/Delfodervärd

F

Fantasia

är det samma sak?
Kan man ställa några små krav på sin halv/delfodervärd
eller ska denna få helt 100% fritt fram hur denna sköter och rider hästen?
Kan man låta någon ta en häst på halvfoder fastän denna enbart får rida ut?
Eller ska dom få träna/tävla fritt?

Hur gör man vid ev. stalltjänst, ska denna hjälpa till eller ska ägaren göra detta själv? Tex. fodringar.

Hur många dagar ska den ha hästen i veckan, 3 eller 4 ?

Hur mycket och vilka kostnader är denna med och betalar?

Vad har ni för erfarenheter av detta?
 
Det här är mina tolkningar:

Halvfodervärd
- har hästen 50% av tiden (det vanligaste är kanske 3 dagar, ägaren har 3 dagar och hästen vilar 1 dag).
- Betalar 50% av de löpande kostnaderna, oftast inte försäkring, utrustning och liknande, men stallplats, foder och skoning
- Rider och tränar på samma villkor som ägaren
- Gör samma stalljobb som ägaren

Delfodervärd:
- i stort samma som ovan, men antalet dagar kan variera. Då betalar delfodervärden en rättvist uträknad del av de löpande kostnaderna

Sedan är det svårt att säga något generellt om sånt här. Det är ju alltid så att ägaren och den ev delfodervärden får göra upp om vad som gäller med kostnader, ridning etc. Men så fort ordet fodervärd är inblandad tolkar jag det som att man har samma ansvar och rättigheter som ägaren. Vill du ha någon som enbart rider ut är det bättre att skriva "medryttare" tror jag. Skillnaden mellan en medryttare och en delfodervärd är ganska hårfin. vissa medryttare har ju mer ansvar än halvfodervärdar och betalaningen skiljer sig ofta inte nämnvärt åt heller...

Det är mer en fråga om att formulera sig rätt i en kortfattad annons för att få tag i rätt typ av människor mot vad du har tänkt. Om du skriver en längre annons och beskriver exakt vad du vill ha så spelar det nog ingen roll! ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 132
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 503
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 483
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp