Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

moiran

Trådstartare
Jag håller på att sätta min unghäst framför vagn. Allt går kanon och han går mer än gärna framför vagnen. Men. Det finns ett problem som jag behöver lösa innan jag ger mig ut utan ledare. Han hugger tag i en töm och håller den i munnen. Han kan hålla den bra länge om man inte handgripligen tar loss den ur munnen på honom. Så det är ett stort säkerhetsproblem.

Han sänker huvudet och sen är han snabb som en kobra med nosen uppåt-bakåt för att fånga tömmen. Även om man är beredd får man vara riktigt kvick om man ska hinna hindra honom att få grepp om tömmen.

Jag undrar om det finns någon bra lösning? Han kan ju inte vara den första körhästen med myror i huvudet..? :D Jag funderade på nån typ av uppochnedvänd martingal som håller tömmarna så att det försvårar för honom att få tag i dem. Eller kanske en sån där 'haklapp' man har på hästar som biter i sitt eget täcke?

Tips och idéer?

Han gör naturligtvis inte så när jag aktiverar honom utan bara när det är tråkigt eller går för långsamt (ur hans synvinkel). Men att jag lyckas sysselsätta honom tillräckligt mycket varenda körpass för att det aldrig ska ske är tyvärr en högoddsare.
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

Sån buse :D

Va roligt att det går så bra med unghästen oxå! Har tyvärr inget bra tips att komma med.
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

Sån buse :D

Va roligt att det går så bra med unghästen oxå! Har tyvärr inget bra tips att komma med.

Han är sin mammas son (son till tanten jag körde in i vintras)! Utom när det gäller myrorna, det har han fått från far sin... ;)
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

Man kanske kan göra extra stora osymmetriska bettskivor?
 
Senast ändrad:
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

Kan du inte sätta tömmen i någon nyckelring som du sedan sätter i ett spänne på huvudlaget? Vet dock inte vad det blir för inverkan på bettet/tömtaget.
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

Spraya med antibitspray för hundar:D han kommer spotta ut tömmen igen direkt! kladdar inte heller:idea: Funkade på min häst som hade mycket myror i skallen och tex tog av paddar på natten men lät lindorna hänga kvar runt benen:angel:
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

Det blir inga fläckar på tömmarna då? Kanske kan det funka att spreja på några sunkiga ridtyglar och lära honom att tyglar och tömmar är äckliga. Men han är rätt smart så han skulle säkert göra skillnad på tyglar och tömmar. :p
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

Det blir inga fläckar på tömmarna då? Kanske kan det funka att spreja på några sunkiga ridtyglar och lära honom att tyglar och tömmar är äckliga. Men han är rätt smart så han skulle säkert göra skillnad på tyglar och tömmar. :p

Nej det blir inga fläckar och det kladdar inte men få det inte på händerna och se till att det inte kommer på bettet för det smakar apa rent ut sagt....:eek:
Om du har några gamla tömmar så kan du använda dom då, annars kan man tvätta bort det lätt sen :idea:
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

en irländsk martingal kanske kan hjälpa? blir svårare för hästen att slänga upp enskild töm för att bita tag i.
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

En sådan buse har vi också. En KWPN som har väldigt lite tålamod så om det blir lite långrandigt så hittar han på saker som att ta in tömmen i munnen eller bita någon som råkar befinna sig i närheten eller åtminstone pilla upp dragkedjor eller knappar eller sno kepsar eller mössor från huvuden.
Bästa medicin för honom är att aktivera honom så att han har saker att göra hela tiden. Inte bara ren fysisk aktivitet utan att han verkligen får tänka ut lösningar på sina problem.
Ska också prova med sådana där småmaskiga hönät för jag tycker att får en lungare insida om han är mätt.
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

kan definitivt rekommendera nät, det fungerar väldigt bra, jag har alltid upplevt att hästar som inte får så lång tuggtid/tillräckligt med grovfoder eller är hungriga just när man ska jobba med dom är kinkigare att ha å göra med, mer hetsiga osv.
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

En sådan buse har vi också. En KWPN som har väldigt lite tålamod så om det blir lite långrandigt så hittar han på saker som att ta in tömmen i munnen eller bita någon som råkar befinna sig i närheten eller åtminstone pilla upp dragkedjor eller knappar eller sno kepsar eller mössor från huvuden.
Bästa medicin för honom är att aktivera honom så att han har saker att göra hela tiden. Inte bara ren fysisk aktivitet utan att han verkligen får tänka ut lösningar på sina problem.
Ska också prova med sådana där småmaskiga hönät för jag tycker att får en lungare insida om han är mätt.

Precis en sån är det jag också har. Det svåra är ju att klara att aktivera honom konstant, för han tröttnar ju så fort något inte är en utmaning eller ett jobb längre... :p

Jag har klurat på att köpa nån hästboll eller liknande saker i hagen så att han har lite nya saker att klura på och aktivera hjärnan med så att han inte behöver ha utlopp för allt så fort det kommer en människa med i bilden. Och för att han hittar på så mycket hyss i hagen när han är mätt och därmed har tråkigt. Plocka flugluvor och exemtäcken av sina polare, driva sina medhästar till vansinne, dra ur proppen på badkaret med vatten (trots att vi klippt bort snöret från proppen, karet är fullt av vatten och vi lagt en stor sten över), välta det och skrapa bort klistermärket med monteringsanvisningar på undersidan... Typ...
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

Är det också en KWPN?

Känner igen det där beteendet med badkaret och sen när man lägger i slangen så får jag gå rätt långt för att sätta på vattnet så då hinner han ta upp slangen i munnen och sprutar ner alla som står jämte innan jag hinner upp och ta slangen från hans mun.
Annars tycker jag han roar sig rätt bra i hagen då vi har stora kuperade hagar med lite träd i och många kompisar att knäppa upp täcken och grimmor på och sen när en i flocken ska gå och dricka vatten så följer han med som sällskap även om han inte dricker själv.
För det mesta är det rätt roligt med personligheter men när man har glömt något framme som han kommit åt som att skruva av korken på en helt ny flaska myggspray och därefter hälla ut innehållet så blir man irriterad eller snor någons dyra glasögon och slänger iväg dem eller nu sist när han lyckades få tag på sonens dyra huvudlag och tuggade sönder en rem bara ett par dagar innan sonen skulle tävla.
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

Nä, han är ett svenskt halvblod med holsteinerpappa!

Just nu går han på ett flera ha stort stort kuperat bete med blandad skog, äng och gödslad vall, men vintertid går han i tråkigare och mindre hagar (men långt ifrån frimärkshagar) även om det finns lite skog, stockar och diken att leka med. Men har han fått stå från ridning eller annan sysselsättning med människor ett par dagar, även om han nu går på sommarbete, så har man ett klistermärke i form av en svart liten häst med sig så fort man sticker in näsan i hage. Och när man då väl tar ut honom är han så "på gång" att han inte vet vart han ska ta vägen utan hittar på saker-vad-som-helst-han-får-tag-i. Jag borde skaffa mer tid eller kanske en 'medryttare' som tricktränar honom eller liknande så att han har en massa saker att klura på om dagarna!

Det där med vattenslangen känner jag också igen, han drar emellanåt änden rätt långt in i hagen, så man får hala tillbaka rätt mycket när man kommer dit igen och kan börja fylla på. :p Och allt för många remmar och träns med bitmärken... :( Men han är alltid jätteglad att man kommer och när ögonen glittrar busigt bakom pannluggen är det oftast ganska lätt att förlåta dumheterna även om man kanske behöver smälta det lite ibland. Och det är nog inte så många hästar som självmant lär sig "gå fot, gå bakom, gå framför, backa bakom, backa framför, backa vid sidan" och "hoppa agility" och liknande saker. Allt för att få använda den där prilliga hjärnan SAMTIDIGT som man gör matte nöjd. :)
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

(För han BLIR mycket olycklig när man blir arg på honom. Han kan liksom bara inte hejda sig ändå)
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

(Förövrigt är det kul att höra att det GÅR göra körhäst av ett busfrö som ditt (och troligen mitt), även om det nu kräver mer av kusken! Jag får öva mer på mitt kuskeri tillsammans men min trygga gamla dam innan jag ger mig på ungbusen utan ledare!)
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

Ja det är en fin balansgång att repetera "gammalt" utan att de ska bli uttråkade och hitta på bus och introducera "nytt" som vår blir något stressad av och vips åker tömmen in i munnen eller om det råkar bli för mycket nytt så kommer flyktbeteendet in och han drar :crazy:
Nu har vi iallafall kört honom med maratonvagnen 3 gånger och han gör enorma framsteg för varje gång men är han för spänd brukar vi bara tömköra honom utan att spänna för honom.

Slänger in en bild på honom ;) När vi började dra giggen så tyckte han det var för tungt och lärde sig att om man backar så slipper man dra. Så vi tog hammeln med en vedpinne på och första gången han försökte backa med den så blev det tvärtnit och efter några gånger till så beslöt han sig för att det inte var någon idé att backa längre :d

33239569.jpg
 
Sv: Han tar min töm - vad kan jag göra åt det?

Ibland ser man inte skogen för alla träden - lösningen var för lätt för att jag skulle komma på den med en gång. Jag har helt enkelt lärt honom kommandot "Loss". Han tar fortfarande tömmen då och då när jag inte hinner med, men nu släpper han den när jag ber honom... :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som har ett recept på att göra en egen slicksten? :) Jag har tidigare haft en köpt slicksten med lakritssmak för när...
Svar
5
· Visningar
3 006
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 515
Senast: Amk
·
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 814
Hoppning Jag har ett litet problem med min häst som jag gärna bollar med er andra. Han är 6 år och väldigt otränad, så han är under uppbyggnad...
2 3
Svar
51
· Visningar
12 584
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp