Hanhundar (+kem. kastrering)

Bukefalos 30 år!

Det håller jag med om. Tyvärr blev det en tjuvparning och nu är han redan här. Oavsett låter det trevligt, min kan inte alltid fokusera om det har suttit en hund på banan. Nu har han börjat slicka och klappar tänder där vår kastrerade hane legat.

Eftersom han var så pass mycket bättre med andra hundar med chip hade jag kastrerat kirurgiskt.
Jag har haft ett par kastrater och de har fungerat problemfritt helt utan biverkningar.
Jag tycker inte man ska kastrera på slentrian men här på buke kan det ibland låta som det är totalt vansinne och typ det värsta man kan göra.

Glad att jag testade chip innan kirurgisk för fick inte alls positivt resultat på min hane. Så nu hoppas jag bara att han blir sitt vanliga jag igen när chipet går ur. Satte ett 6mån i slutet av april.

Glad att jag testade chip innan kirurgisk för fick inte alls positivt resultat på min hane. Så nu hoppas jag bara att han blir sitt vanliga jag igen när chipet går ur. Satte ett 6mån i slutet av april.
Jag satte ett sexmånaders och det höll närmare 1½ år.
Kommer inte att göra om det.

Är jätterädd att det ska sitta i så länge på min med😔 eller att hans nya beteenden ska bli befästa så att han aldrig blir sig själv igen.
Generellt sitter det längre på mindre hundar eftersom storleken på chipet är samma oavsett. Min väger 17 kg och det satt ca 1 år.

Generellt sitter det längre på mindre hundar eftersom storleken på chipet är samma oavsett. Min väger 17 kg och det satt ca 1 år.
Ja så är det ju så jag hoppas på det. Men hört om stora hundar det tagit tid för att bli återställda också så verkar lite individuellt med. Hade du 6mån chip då?

Oops!
Min vägde 2,5. Finns det alltså inte olika styrkor? Samma dos oavsett ras?
Finns två olika styrkor, 6 mån och 1 år.

Från FASS för 4.7g (6 månader):

Den rekommenderade dosen är ett implantat per hund eller katt, oavsett hundens eller kattens storlek (se även avsnitt Observera).

...

I kliniska prövningar bibehöll de flesta av de mindre hundarna (<10 kg kroppsvikt) undertryckta nivåer av testosteron i mer än 12 månader efter implantation. För mycket stora hundar (>40 kg kroppsvikt) finns begränsat med data, men varaktigheten av testosteronhämningen var jämförbar med den som föreligger hos medelstora och stora hundar. Användning av produkten till hundar med en vikt under 10 kg eller över 40 kg bör därför bli föremål för en risk/nyttobedömning utförd av veterinär.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Att bryta mig loss
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar