Hannoveranerförbundet i Sverige

Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Jag tycker det är jättepositivt. Är riktigt trött på ASVHs "monopol" i Sverige.
Sen kan man ju ändå alltid tilläggsregistrera hos ASVH om man vill.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Kan nog lova att det är ok. Hon är ju mest fullblod och hannoveranare som det ser ut! Weltbürger hannoveranare, Cyrano hannoveranare, Bellini och Ganesco som eg stammar fran hannover... :)
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Kan nog lova att det är ok. Hon är ju mest fullblod och hannoveranare som det ser ut! Weltbürger hannoveranare, Cyrano hannoveranare, Bellini och Ganesco som eg stammar fran hannover... :)

Ja jag såg det:)
Vore trevligt om man kunde registrera som hannoveranare också om man tänker använda en hingst godkänd där.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Kan nog lova att det är ok. Hon är ju mest fullblod och hannoveranare som det ser ut! Weltbürger hannoveranare, Cyrano hannoveranare, Bellini och Ganesco som eg stammar fran hannover... :)

Du fick rätt!
Detta svar kom idag;
"thank you for your request. Your Swedish Warmblood mare is eligible on pedigree to be entered in the Hanoverian studbook. She has to be presented for studbook inspection and needs to score overall 7 for main studbook or 6 for studbook."

Men det känns lite "stort" att visa henne för dem iom att hon är så gammal och bara gått som fölsto. Känns inte som att hon kommer få de siffror hon kunde fått om hon var i kondition. Samtidigt är det lite spännande!

Någon som kan berätta vart man visar, hur det går till, vilka moment, kan hon visas utan föl vid sidan eller måste hon ha föl? Sistnämnda känns inte så aktuellt iom att vi bor som vi gör och det nog blir en lång resa..
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Det behöver du inte oroa dig för. Jag visade mina samtidigt om jag registrerade fölen och det innebar att jag travade ett varv med dem runt i ridhuset. Det var väldigt odramatiskt.

Nu vet jag ju inte hur det kommer funka om och när det går att regga föl här, men den dagen det går kan du ju också visa henne här och då blir det ju ingen jättelång resa!
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Aha, ja men det låter bra!

Intressant är nu vilka hingstar som är godkända "dubbelt", blir till att göra lite efterforskningar.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Mitt sto är visad som 3-åring för Hannoverförbundet (i DK) och blev intagen i huvudstamboken.
Jag visade henne igen för ASVH som 5-årigt fölsto på kvalitets och poängen varierade en del faktiskt.
Har ett protokoll liggandes som jag kan maila om du PM:ar mig så får du se hur det ser ut.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Sitta och hoppas om det har nu bildats ett separat hannoveranerförbund i Sverige? Ngn vet om ?
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Puttar upp tråden, det har väl hänt lite sen sist?
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Jag vill också ha kopia! Sjukt Bra!
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

startmöte är väl på lördag så det händer nog inte så mkt förrän efter det.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Som de flesta säkert har sett / läst är det nu en hannoveranerklubb i sverige! :) jag jublar och gör volter skall bli otroligt roligt och spännande,vi kommer få fantastisk utbyte och kunnande från våra tyska "grannar", ser enormt fram emot tyska erfarenheten och att få visa våra ston och föl för dem!Här i sverige!:banana::bump::banana::bump:
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

knapplån

Såg i Ridsport att det kostar 300 kr att bli medlem i Sverige + att man måste vara medlem i modersföreningen.

Är det några här som planerar att regga sina SWB-ston?
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Jag har ju redan gjort det. Men stamboken är ju inte helt öppen utan om jag fattat rätt så bör stona vara 50% hann så att föl blir 75%.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Knapplån
Intresset verka ha svalnat nu när klubben väl är startad. På hemsidan har det inte hänt någonting. Det finns ingen info om medlemskap eller någon annan info heller för övrigt. Copyright 2007 står det på hemsidan... I Ridsport stod det lite mer, bl a kostnaderna för att bli medlem. Förutom de 300 kr till den svenska hannoveranerklubben så måste man betala medlemsavgift till moderförbundet, ca 1350 kr om man är medlem eller ca 750 kr om man vill vara stödjande medlem. Kan det vara det som gör att inte så många verkar vara "på" längre?

Är nyfiken på om det är några här som ska regga sina ston som inte redan är hannoveranare? Det kostar ca 1110 kr (om stoet tillhör en annan tysk stambok) eller 1330 kr (sto från en icketysk stambok) för att inspektera ett sto. Vad ingår då, är det motsvarande ett treårstest eller kvalitets, eller är det enbart visning vid hand?
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Det är det jag gjort, alltså reggat ett swb-ston i Hannover. Det innebar för min del 2009 visning vid hand tillsammans med bedömning av hennes härstamning.

Stora syftet med föreningen är inte att regga in swb-ston i hannover, utan att erbjuda de som har hannoveranerston i Sverige möjligheten att regga fölen där och att delta i de aktiviteter förbundet har. Något som vi i Sveirge efterfrågat i många många år. Det är ett gäng uppfödare i Sverige som varje år reggar föl i Hannover och som hittills fått sitta och åka till Danmark med ston och föl -och nu förenklar det väldigt mycket!

Tilläggas ska dock att jag hittills inte haft något med Sverigeklubben att göra då jag inte haft tid till det, men jag kommer självklart bli medlem. Men det jag skriver står för hur man tidigare resonerat inom hannoveranerförbundet.

Vi har många många hannoveranerston i avel i Sverige och det är nog inte så många som kommer regga fölen i hannover nu, vi är ju ändå i Sverige. Men för oss som vill det är det jättekul att det kommit så långt som det har!
 
Senast ändrad:
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Och jag som spermaimportör har direkt fått frågor om hingstar inte godkända av asvh. De nya reglerna för spermaimportet gör ju att jag inte söker licens ens på de hingstar som skulle klara det med råge, det blir helt enkelt för dyrt. Men de som ändå har koll vill ju åt hingstarna...
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Är det därför de inte uppdaterat sin hemsida, för att de inte räknar med /vill ha några nya medlemmar, utan vitsen bara är att serva de medlemmar de redan har?

När man har läst här på Bukefalos och på andra internetdiskussioner så verkar det vara en del som velat regga sina ston i Hannoveranerförbundet trots att stona egentligen inte är några Hannoveranerston. Jag undrar mest hur de tänker göra nu.

Inspektionen innebär alltså bara visning vid hand, ok.

Kanske OT, men vad har hänt med Oldenburgerförbundet i Sverige? De var ju här och hade "bruksprov" eller visning vid hand av lite hingstar, men har det hänt något sen dess? Har de någon svensk hemsida t ex?
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Har ingen aning om hemsidan. Det kanske helt enkelt bara beror på tidsbrist, det är väl bara två veckorsedan klubben blev till. Det finns ju mailadress till ansvarige om man är intresserad!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 388
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 430
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 994
Senast: fejko
·
Samhälle Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
13 418
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp