Hantera otåliga hundar

Bukefalos 30 år!

Lyan

Trådstartare
Hundarna får varsin mushbulle på eftermiddagen och kvällsmat precis innan jag går och lägger mig och det är ett ständigt tjatande, pipande, tiggande och plingande (Bella har en klocka hon plingar på när hon behöver gå ut eller vill något) om både mushbullar och kvällsmat flera timmar innan det är dags och jag håller på att bli knäpp av det. De får frukost någonstans mellan 9 och 11 beroende på hur trött jag är och där tjatar de inte ens om frukosten blir väldigt sen och jag tycker att de borde vara betydligt hungrigare på morgonen än mitt på dagen när de har fått sen frukost.

Har någon något tips hur jag kan få stopp på tjatandet? Båda flyger ofta upp bara jag eller pojkvännen tittar mot köket och det är fruktansvärt irriterande och jag blir jättestressad av hela situationen.

Jag gav mushbullarna till frukost innan, men det blev svårare för mig att komma ihåg torrfoder på eftermiddagen än mushbullarna eftersom de står på diskbänken. Det kan ju fixas lite bättre med alarm på telefonen även om det ändå blir jobbigt om jag inte är hemma just då. Det tar dock inte bort tjatet om kvällsmat.

Får dom alltid samma tider på em/kväll? Börja vara mer slumpmässig isåfall, sikta på minst en halvtimmes variation med vilka tider det blir utdelning. Jag har gjort så i förebyggande för annars hade min hund blivit en pain in the ass pga förväntan att mat alltid ska komma vissa klockslag.

Äter dom upp det dom får väldigt fort? Tänker att det kanske kan vara värt att prova nån slags långsamt ätande-lösning isåfall. Måste dom jobba lite för maten istället för att bara få den serverad så kanske det blir mindre hysteri på sikt.

Med köket, slumpa att ni går in lite när som men utan att det händer nåt. Och sätt en grind i dörröppningen om det går, då blir det åtminstone omöjligt att hänga er i hasorna när ni går dit. Utöver det så hade jag varit hård och skickat ut dom när dom hänger efter och tigger, säg åt dom att gå och lägga sig eller vad som helst.

Klockan hade jag tagit bort omedelbart, en hund som verkligen behöver nåt listar snart ut andra sätt att meddela det. Min kommer och stirrar menande, det kan också bli störigt ibland men på en skala så är det åtminstone mindre stressande än ljudande. 😅

Får dom alltid samma tider på em/kväll? Börja vara mer slumpmässig isåfall, sikta på minst en halvtimmes variation med vilka tider det blir utdelning. Jag har gjort så i förebyggande för annars hade min hund blivit en pain in the ass pga förväntan att mat alltid ska komma vissa klockslag.

Äter dom upp det dom får väldigt fort? Tänker att det kanske kan vara värt att prova nån slags långsamt ätande-lösning isåfall. Måste dom jobba lite för maten istället för att bara få den serverad så kanske det blir mindre hysteri på sikt.

Med köket, slumpa att ni går in lite när som men utan att det händer nåt. Och sätt en grind i dörröppningen om det går, då blir det åtminstone omöjligt att hänga er i hasorna när ni går dit. Utöver det så hade jag varit hård och skickat ut dom när dom hänger efter och tigger, säg åt dom att gå och lägga sig eller vad som helst.

Klockan hade jag tagit bort omedelbart, en hund som verkligen behöver nåt listar snart ut andra sätt att meddela det. Min kommer och stirrar menande, det kan också bli störigt ibland men på en skala så är det åtminstone mindre stressande än ljudande. 😅
Jag försöker att variera mushbullarna så de ibland kommer tidigt och ibland sent, men pojkvännen hade helst velat ge dem vid samma minut varje dag typ. Mushbullarna slukar de på 0,5 sekunder, men de brukar få en kong med annat godis på kvällen som tar längre tid. Det är dock pojkvännens jobb så där tjatar de inte på mig åtminstone.

Vi går in i köket jätteofta eftersom marsvinen bor där, men nu när jag har tänkt efter lite så är det mest när pojkvännen går in dit. Det jobbigaste för mig där är att Violett vill alltid ligga hos mig och när han går in i köket så flyger hon upp för att sedan komma tillbaka och tjata på att komma upp igen och så fortsätter det så och det är så irriterande! Efter ca 3 gånger så får hon inte komma upp mer för jag är så trött på springandet trots att jag vill ha henne hos mig 😞

De får väldigt sällan något av mig när de tigger så när jag äter så sitter Violett tyst bredvid mig, men pojkvännen sticker nog till dem rätt mycket när jag inte ser så jag får ta upp det med honom igen att han inte får ge dem hela tiden utan han BARA får ge när han äter middag eller tränar med dem så de förhoppningsvis slutar med heladagentiggandet. När han äter så är de riktigt oartiga och piper och sträcker sig efter hans mat för de vet att de får 😫 Fast att han slutar sticka till dem småsaker hela tiden kommer ju inte få slut på tjatet om mushbullar och kvällsmat 😕

Bella ställer sig bara och glor när hon inte har klockan så det är därför hon har fått den för annars så är det jättelätt att missa om hon behöver gå ut akut någon gång. Hon använder den också till annat som tex igår när pojkvännen råkat stänga henne ute ur datorrummet när han satt och spelade. Men tiggplingandet har ju helt klart gjort att jag tar henne på mindre allvar när hon plingar även om jag brukar gå till klockan och fråga om hon vill gå ut när hon plingar.

Sluta ge en bulle om dagen på bestämd tid ge en bulle närsomhelst på dygnet eller ibland ingen alls och andra gånger 2.
De får inte på bestämda tiden när jag ger och de är så små att två mushbullar blir supermycket mat att få på en gång 😕

Jag tror att jag nog kommer att prova försöka ge mushbullarna till frukost trots att det blir svårare för mig för att se om tjatandet minskar och dela upp torrfodret de skulle fått på dagen så de får det morgon och kväll istället för fika varje eftermiddag. Om det inte är lika gott på eftermiddagen så lönar sig ju inte tjatet lika mycket, även om att ge mushbullarna då helt klart hade varit lättare för mig

Vi varierar tiden på måltiderna, det är inte utan att en av hundarna ändå från 16.00 sätter sig på sin plats och väntar på middag om vi är hemma (middagen brukar ges 16-19). Han brukar dock gå och lägga sig efter en stund om det inte blir nån respons. Jag hade faktiskt plockat bort plingklockan om det ett problem, helt onödigt att ha framme om man stör sig på det.

Sen är det så att en av hundarna som ligger mest och sover när jag är hemma själv kan bli hopplös när maken är hemma och tjata, tigga, vandra. Husse störde sig på detta ett tag och jag sa att det antagligen för att han reagerar som hunden gör så (även om det en negativ reaktion från husse så är det en reaktion) eftersom jag som ignorerar hunden inte har problem när jag är hemma själv. Efter det har husse struntat mer i hunden och han har faktiskt lugnat sig.

Sen är det så att har hundarna varit ute en dag i fårhagen, på träning eller annat så ligger samtliga som döda sillar hemma och reagerar inte förrän man ställer ner maten. Har de haft en lugn period så blir de såklart mer aktiva hemma, särskilt "tiggaren" som är en lite rastlösare själ.
Ett enkelt sätt att få bort onödiga beteenden är helt enkelt att ha trötta och nöjda hundar.

Säg åt hundarna att de inte får lov att tjata? Flyger de upp får de kommando att ligga kvar, tjatar de får de kommando att gå undan och hålla tyst?

Jag hade tagit bort klockan en period i alla fall och lagt in en extra promenad om hunden brukar behöva det.

Tror också som @Bulldoozer skriver att de nog hade haft lättare för att chilla om de var trötta i kropp och knopp. Och en bonus med att motioneras rejält är att de får äta större portioner.

Jag har nött in ”du får vänta”. Min hund vill ha mat efter första morgonrastningen och informerar om detta medelst gapskrik. Ska hen vara ensam en stund måste maten vänta, så därför blev detta en bra lösning.

Nu har de fått mushbullar till frukost i två dagar och tjatandet har helt klart varit mindre när det inte har stått supersmaskig mat och frestat. Kvällsmaten tjatas det en del om fortfarande så det får vi se om det kan bli bättre med att säga åt dem att sluta. Att husse har fått tillsägelse om att inte ge en massa extra har faktiskt redan gjort stor skillnad tycker jag och det känns lite konstigt att de gav upp det tjatet så fort, men det kan kanske vara för att när vi bodde hos mig (vi bor hos honom just nu) så var jag mycket hårdare med att inte ge extra mat om de inte jobbade för att få den.

Extra promenader är svårt för Violett är extremt bekväm av sig och går helst inte alls (hon har inte läst rasstandarden om att pudlar ska vara pigga och intelligenta 🙄). Bella funkar bra med pojkvännen, men vill inte gå med mig just nu. Jag vill gå längre promenader, men just nu ger det mig mest bara ångest eftersom ingen vill gå med mig och det känner såklart de också så jag tror att det är därför Bella inte vill gå med mig 😞
De får bantarmat för att få större portioner och de verkar inte vara direkt hungriga utan mer sugna

Mina har flytande tider för frukost och sen lite mellis vid 15 och middag vid 17. Försöker variera tiderna men dom är så punktliga. Ger aldrig tiggare än 17 men kan försöka dra ut på det en halvtimme eller 45 minuter ibland och då är dom inte glada. Det är främst Trassel. Min lösning när dom är både pest och kolera är total ignorans och om det är jobbigt har jag ett overearheadset så jag inte hör dom.

Jag har en hund som är övertygad om att hon svälter och aldrig får mat, hon är hemsk när vi äter eller när hon anser att hon är svultit allt för länge.
Enda fungerande lösningen för oss är att skicka henne till bädden/huset, där får hon stanna tills vi har givit ok att lämna för annars hade vi fått leva i terror av pimpande, gnäll och klättrande på oss. Hon kan till och med själv ibland gå till sängen och vänta för att signalera men hellre det än att vara en stressig svans efter en.
Har inga fasta mattider heller för jag försöker att undvika allt för mycket förväntan på ätbara ting.

Liknande trådar

• En hund till?
  • BPH/MH på äldre hundar
  • Hundar och gosedjur
  • Hund och bebis

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad