Bukefalos 28 år!

Hantera/träna bort resursförsvar

Ja, jag är ju ute efter att belöna ett beteende. Och du kan mycket väl ha rätt i att hon uppfattar oxfilen som en belöning på sin självbehärskning. Men risken finns att hon inte uppfattar oxfilén alls, utan bara snaskar i sig den i farten och stirrar vidare på fåren. Jag tror bara att det kan vara en anledning till att vi fastnar i vår träning. Att vi belönar fel saker, eller att oxilen bara blir ett snacks i farten, istället för att motivera att hunden upprepar ett önskvärt beteende.
(För övrigt såg jag det ganska safe att ta dig som exempel, minst en morgonkaffe har konsumerats och de flesta här vet vad du har kaliber på dig, dina hundar och din träning. :D )

Jag tror att vad jag och @Migo - trots att hon inte ens gått grundkursen än! :laugh: - fastnar lite på är vad du menar att oxfilén får för konsekvenser för beteendet sedan? I förlängningen, vad är det man har belönat? För du verkar(?) prata väldigt operant, och ska vi då ta med hundens inre känsloliv och tankar som förstärkningsbara beteenden? Jag blir förvirrad! :laugh:

Så om vi fortsätter ditt tankeexperiment, med en rumptryckande Migo (jag gillar tanken, får jag erkänna! :D), vad händer sen? När man får en synlig effekt av oxfiléandet, vad blir den?
 
Jag tror att vad jag och @Migo - trots att hon inte ens gått grundkursen än! :laugh: - fastnar lite på är vad du menar att oxfilén får för konsekvenser för beteendet sedan? I förlängningen, vad är det man har belönat? För du verkar(?) prata väldigt operant, och ska vi då ta med hundens inre känsloliv och tankar som förstärkningsbara beteenden? Jag blir förvirrad! :laugh:

Så om vi fortsätter ditt tankeexperiment, med en rumptryckande Migo (jag gillar tanken, får jag erkänna! :D), vad händer sen? När man får en synlig effekt av oxfiléandet, vad blir den?

Det här är en så intressant diskussion. En av de största förändringarna att gå från operant inlärning (där jag stött på instruktörer som rent ut sagt att det är omöjligt att prata om att hundar känner, det enda vi kan träna är vad de gör) till vallningen, där det är helt omöjligt att träna in de mekaniska rörelserna utan att ta hänsyn till just hunden känsla. Om hunden känner stress, ångest, bristande kontroll, maktlöshet, rädsla, värsta partylyckan osv så kommer den inte att hantera djuren bra och förmedla rätt saker till fåren, hur "rätt" den än gör sin rörelse. Bland det viktigaste man lär sig om sig hund när man jobbar ihop på djur är just att justera arousalnivå och käsloläge med stor precision. Kanske är det därför jag så snabbt tänker på klassisk betingning som verktyg för att hantera resursförsvar/rädslor/hundmöten/whatever?
 
Det här är en så intressant diskussion. En av de största förändringarna att gå från operant inlärning (där jag stött på instruktörer som rent ut sagt att det är omöjligt att prata om att hundar känner, det enda vi kan träna är vad de gör) till vallningen, där det är helt omöjligt att träna in de mekaniska rörelserna utan att ta hänsyn till just hunden känsla. Om hunden känner stress, ångest, bristande kontroll, maktlöshet, rädsla, värsta partylyckan osv så kommer den inte att hantera djuren bra och förmedla rätt saker till fåren, hur "rätt" den än gör sin rörelse. Bland det viktigaste man lär sig om sig hund när man jobbar ihop på djur är just att justera arousalnivå och käsloläge med stor precision. Kanske är det därför jag så snabbt tänker på klassisk betingning som verktyg för att hantera resursförsvar/rädslor/hundmöten/whatever?

Jag har en föreläsning på torsdag, jag tror det finns platser kvar... :angel: :laugh:
 
Man bör i sammanhanget också påpeka att känsloläge möjligen styr ageranden, men det motsatta gäller också.
Hundar (precis som människor) kan således påverka sina känslor via sitt agerande. Hos hundar bör människan vägleda till rätt ageranden.
 
Så om vi fortsätter ditt tankeexperiment, med en rumptryckande Migo (jag gillar tanken, får jag erkänna! :D), vad händer sen? När man får en synlig effekt av oxfiléandet, vad blir den?

Ingen önskvärd effekt alls. Möjligen en mätt hund. Det här är ju bara en teori, jag kan berätta var jag fått tanken från. (Det är alltså inte Migo och Ale)
Pudelhane 11 månader, matte kontaktar mig för den "rabiat och aggressiv vid hundmöte"
Hon hade tidigare på en hundklubb lärt sig att hon skulle försöka få hunden att sitta vid hundmöten, så den andra hunden kunde passera. Okej, so far so good.
Vid första hundmötet så betedde sig faktiskt pudeln som en furie, jag köper det. Den hade 100% fokus på den mötande hunden, den gapade och gormade. Matten vrålade "Siiiit!" så det hördes till nästa kvarter, la en bestämd hand på rumpan på hunden. Som faktiskt satte sig och matte, som hon lärt sig, gav genast hunden en supergodbit. Hunden snaskade godbit utan att tappa fokus på den mötande hunden så mycket som en sekund.
Här kommer du mattens frågeställning till mig: "Jag gör ju exakt som de sa på hundklubben, varför fungerar det inte?"
Jag fick fundera, för hon hade faktiskt oxfilé, annars skulle ju en tanke vara att belöningen helt enkelt var för mesig.
Så min teori blev, att hon belönade fel sak, eller i värsta fall, hon belönade ingenting. Hon bara matade sin hund.
Jag menar att TS i viss mån skulle kunna råka ut för samma sak, att stimuli från den andra hunden är så starkt, att du kan dänga en hel oxiflé i skallen på den. Är känslan fel hos hunden så spelar den ingen roll om den till synes sitter en bit ifrån och håller käften. Den kommer att bete sig exakt på samma sätt nästa gång, för du har belönat...tja ingenting eller nåt.. men inte nödvändigtvis det du var ute efter.
 
Ingen önskvärd effekt alls. Möjligen en mätt hund. Det här är ju bara en teori, jag kan berätta var jag fått tanken från. (Det är alltså inte Migo och Ale)
Pudelhane 11 månader, matte kontaktar mig för den "rabiat och aggressiv vid hundmöte"
Hon hade tidigare på en hundklubb lärt sig att hon skulle försöka få hunden att sitta vid hundmöten, så den andra hunden kunde passera. Okej, so far so good.
Vid första hundmötet så betedde sig faktiskt pudeln som en furie, jag köper det. Den hade 100% fokus på den mötande hunden, den gapade och gormade. Matten vrålade "Siiiit!" så det hördes till nästa kvarter, la en bestämd hand på rumpan på hunden. Som faktiskt satte sig och matte, som hon lärt sig, gav genast hunden en supergodbit. Hunden snaskade godbit utan att tappa fokus på den mötande hunden så mycket som en sekund.
Här kommer du mattens frågeställning till mig: "Jag gör ju exakt som de sa på hundklubben, varför fungerar det inte?"
Jag fick fundera, för hon hade faktiskt oxfilé, annars skulle ju en tanke vara att belöningen helt enkelt var för mesig.
Så min teori blev, att hon belönade fel sak, eller i värsta fall, hon belönade ingenting. Hon bara matade sin hund.
Jag menar att TS i viss mån skulle kunna råka ut för samma sak, att stimuli från den andra hunden är så starkt, att du kan dänga en hel oxiflé i skallen på den. Är känslan fel hos hunden så spelar den ingen roll om den till synes sitter en bit ifrån och håller käften. Den kommer att bete sig exakt på samma sätt nästa gång, för du har belönat...tja ingenting eller nåt.. men inte nödvändigtvis det du var ute efter.
Fast i det fallet hade jag sagt att det var en alldeles för stark störning. På större avstånd och genom att lära hunden ett alternativt beteende så hade ekipaget nog gjort framsteg.
Något jag tycker många glömmer är kriterierna, jag menar belönar jag fel beteende så kommer det att öka i frekvens och det önskvärda beteendet inte att göra det. Enkelt. När det inte fungerar så beror det ofta på att vi helt enkelt är dåliga på att sätta eller trappa upp kriterierna på rätt sätt.
Som många kloka människor säger 80 % av alla problem kan lösas med tajming, kriterier och frekvens.
 
Ville få lite bättre uppfattning om vilken känsla det är Helix får när jag interagerar med andra hundar så efter att jag och @Tibialis hade tränat idag kopplades Helix när jag gick fram och klappade på hennes hundar (som Helix känner och "tycker om") Först fick husse order om att belöna Helix med godis. Det blev rätt rörigt när Helix frustrerat försökte ta sig fram till mig och akitorna, godiset var inte särskilt intressant. Han var absolut inte arg eller aggressiv utan frustrerad över att inte få vara med.

Då sa jag åt honom att sitta och tog själv godiset och varierade mellan att ge godis till akitorna och Helix som efter en påminnelse satt snällt och väntade på godiset. Herrn behöver kanske bara bli lite lydigare, han är nog en bortskämd hund som är lite för van vid att få som han vill...
 
Äh, jag har fullt upp med att bygga klart köket i teorisalen den här veckan. Låter som att jag kan importera hit dig för en kurs - blir ju närmare för alla stockholmsbukare som vill gå för dig också! :angel:

Ja! Det var en kul idé. Jag och dåren vill gå kurs på rimligt avstånd. Måste ta med partnern och bebis och BARNET med...
 
Ingen önskvärd effekt alls. Möjligen en mätt hund. Det här är ju bara en teori, jag kan berätta var jag fått tanken från. (Det är alltså inte Migo och Ale)
Pudelhane 11 månader, matte kontaktar mig för den "rabiat och aggressiv vid hundmöte"
Hon hade tidigare på en hundklubb lärt sig att hon skulle försöka få hunden att sitta vid hundmöten, så den andra hunden kunde passera. Okej, so far so good.
Vid första hundmötet så betedde sig faktiskt pudeln som en furie, jag köper det. Den hade 100% fokus på den mötande hunden, den gapade och gormade. Matten vrålade "Siiiit!" så det hördes till nästa kvarter, la en bestämd hand på rumpan på hunden. Som faktiskt satte sig och matte, som hon lärt sig, gav genast hunden en supergodbit. Hunden snaskade godbit utan att tappa fokus på den mötande hunden så mycket som en sekund.
Här kommer du mattens frågeställning till mig: "Jag gör ju exakt som de sa på hundklubben, varför fungerar det inte?"
Jag fick fundera, för hon hade faktiskt oxfilé, annars skulle ju en tanke vara att belöningen helt enkelt var för mesig.
Så min teori blev, att hon belönade fel sak, eller i värsta fall, hon belönade ingenting. Hon bara matade sin hund.
Jag menar att TS i viss mån skulle kunna råka ut för samma sak, att stimuli från den andra hunden är så starkt, att du kan dänga en hel oxiflé i skallen på den. Är känslan fel hos hunden så spelar den ingen roll om den till synes sitter en bit ifrån och håller käften. Den kommer att bete sig exakt på samma sätt nästa gång, för du har belönat...tja ingenting eller nåt.. men inte nödvändigtvis det du var ute efter.

OK, jag ser några problem med upplägget på en gång. :D
Dels att man, som @RostKaptenen påpekar, satte hunden i en för svår situation för att han alls skulle lära sig något, och dels att man kräver ett beteende av hunden istället för att bara skapa en situationsassociation. Och en tredje är att jag inte är så säker på när hunden blev medveten om oxfilén, jag funderar på hur ren den presentationen var. Plus att SIIIIIIIIITTT+rumptryck inte skulle vara världens party för de flesta hundar, oxfilé be damned. Jag gissar att du fixade upplägget till något helt annat efter du sett det här. ;)

Men det är ju en väldigt operant inställning till det hela, och det tåget är jag inte riktigt med på. :D
 
Äh, jag har fullt upp med att bygga klart köket i teorisalen den här veckan. Låter som att jag kan importera hit dig för en kurs - blir ju närmare för alla stockholmsbukare som vill gå för dig också! :angel:
Ja! Det var en kul idé. Jag och dåren vill gå kurs på rimligt avstånd. Måste ta med partnern och bebis och BARNET med...

Hahaha, ni är för roliga! Absolut! Men vad exakt är det ni tänker er att jag ska hålla kurs i då? :laugh:
Jag tror inte så många har aggressions- eller rädsloproblem de behöver hjälp med. Skulle tippa på att alla kan leka med sina hundar, de har fungerande förstärkare, och allmänlydnaden är på plats... Så det handlar om förklädda buketräffar alltså, där hundarna är en ursäkt! Ha, jag kom på er! :laugh:
 
Fast i det fallet hade jag sagt att det var en alldeles för stark störning. På större avstånd och genom att lära hunden ett alternativt beteende så hade ekipaget nog gjort framsteg.
I det här fallet så gjorde hunden så när den såg en annan hund, oavsett avstånd. Den gjorde så mot mig på parkeringen när jag klev ur bilen. Jag blev faktiskt stående en stund och bara tittade på den, som en yr bockande unghäst. Men det löste sig, inte på bästa sätt men dock.

Jag är i alla fall liiite inne på att om hon överhuvudtaget hade lyckats belöna något så var det själva utfallet. Det var mest det jag tänkte på vad det gällde TS.
 
Jag är i alla fall liiite inne på att om hon överhuvudtaget hade lyckats belöna något så var det själva utfallet. Det var mest det jag tänkte på vad det gällde TS.

OK, där håller jag inte alls med dig. Jag hävdar med bestämdhet att du kan inte ha konkurrerande motivatorer för samma beteende. Det är överhuvudtaget inte en risk, anser jag.
 
Hahaha, ni är för roliga! Absolut! Men vad exakt är det ni tänker er att jag ska hålla kurs i då? :laugh:
Jag tror inte så många har aggressions- eller rädsloproblem de behöver hjälp med. Skulle tippa på att alla kan leka med sina hundar, de har fungerande förstärkare, och allmänlydnaden är på plats... Så det handlar om förklädda buketräffar alltså, där hundarna är en ursäkt! Ha, jag kom på er! :laugh:


Allmönlydnad? På dåren? Moahahahahahahahaha :rofl:

Nä, inte direkt. Men framförallt HUSSEN behöver dresseras av utomstående.
 
@Monstermom Jaaag vill gå kurs för dig :D Hade varit så kul att hitta bättre verktyg för att hantera Otis stress!
Och för att bli liksom, allmänt bättre :D

Jag tycker det är lite intressant att jag tydligen blivit buketränare på något sätt - så speciell är jag inte att ni behöver släpa mig runt landet för att gå kurser! Det finns säkert bättre tränare än jag på närmre håll, ju! :D
(Jag fick dessutom höra igår en annan tränare som sa till sina kursare att hon är snäll, men går ni någon av Monstermoms kurser så får de vara beredda på någon som är mycket strängare! Och ja, det stämmer - kursare ska träna ordentligt! Så passa dig. :angel: :laugh:)
 
Jag tycker det är lite intressant att jag tydligen blivit buketränare på något sätt - så speciell är jag inte att ni behöver släpa mig runt landet för att gå kurser! Det finns säkert bättre tränare än jag på närmre håll, ju! :D
(Jag fick dessutom höra igår en annan tränare som sa till sina kursare att hon är snäll, men går ni någon av Monstermoms kurser så får de vara beredda på någon som är mycket strängare! Och ja, det stämmer - kursare ska träna ordentligt! Så passa dig. :angel: :laugh:)

Tveksamt, här är ett allmänt svart hål vad gäller tränare med din kunskap :D

Det är bra, man ska fasen få jobba när man går kurs :sneaky:
(kommer eventuellt ångra detta uttalandet om jag någon gång går kurs för dig :p)
 
Jag tycker det är lite intressant att jag tydligen blivit buketränare på något sätt - så speciell är jag inte att ni behöver släpa mig runt landet för att gå kurser! Det finns säkert bättre tränare än jag på närmre håll, ju! :D
(Jag fick dessutom höra igår en annan tränare som sa till sina kursare att hon är snäll, men går ni någon av Monstermoms kurser så får de vara beredda på någon som är mycket strängare! Och ja, det stämmer - kursare ska träna ordentligt! Så passa dig. :angel: :laugh:)
Vadå, blir inte hunden magiskt bra av att lyssna på din teori? :mad:
 
Jodå! Allt går av sig själv! :angel:
Bra. Annars är inte jag intresserad. Alls.

(Jag kan komma på massa saker mina hundar skulle kunna bli bättre på vad gäller vardagen. Att jag har teorier om hur det skulle tränas och kan träna det på andras betyder inte att jag har orkat göra det på mina egna :angel:. Frodo skäller på räven utanför sovrumsfönstret kl 03 varje natt och Ale blippar vid grinden när hon tror att hon ska få gå ut och jobba. Kom och trolla @Monstermom! )
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 908
Hundhälsa ...eller bara jag som gjort något fatalt fel? Snälla, döm mig inte för hårt. Borde kanske inte skriva egentligen men tankarna går runt...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 957
Övr. Hund Hunden har börjat med resursförsvar gentemot ena katten, M, när vi är inomhus. Han gör utfall och biter mot henne när hon går förbi/går...
Svar
16
· Visningar
2 427
Senast: Egonson_
·
Övr. Hund Jag vet att det finns oräkneliga trådar om detta, men men. Valpen är nu 14 veckor. Hon är nästan otäckt intelligent och lättränad...
Svar
1
· Visningar
1 648
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp