Hanteringsproblem på bortaplan

Bukefalos 30 år!

kaninälskare

Trådstartare
Hej!

Valack på 15 år som inte åkt mycket senaste åren. Innan dess har han åkt relgebundet och det har aldrig varit problem.
Snäll i allt på hemmaplan, inga bekymmer. Snäll att lasta, åka.
Men ett monster efter vi lastat ut. Första problemet är att få på tränset i transporten. Han bufflar, rycker etc. Det är dock görbart, och bara att träna vidare på, för det går ju.
Själva ridningen på bortaplan går också bra, så fort jag kommit upp så går det fint. Lite små spänd men absolut inget problem. Ridningen känns bra på bortaplan.

Men problemet då- efter vi lastat ur vill han gå runt i cirklar, absolut inte stå still. Det är som att allt markjobb vi gör på hemmaplan är helt som bortblåst. Att få på sadeln kräver att vi står och matar med godis för att han ska stå till.
(Tillägg- hästen är vetcheckad UA och sadeln ligger topp).
Helt okontaktbar kändes det som. Enligt min filosofi så hoppar jag inte heller upp på en spänd häst, utan vill att det ska fungera från marken.
Men hur tränar man på detta?

Förstår att det helt enkelt är bäst att åka åka åka, och ta hjälpa av tränare, vilket är inbokat.

Jag undrar ifall nån annan har liknande erfarenheter. Allting funkar på hemmaplan- men inte alls på bortaplan.
Jag tror det var både att han var väldigt exalterad men samtidigt försvann respekten för mig. Vilket inte är roligt alls på bortaplan och blev som en liten käftsmäll.

Ge mig era bästa tips på hur man kan träna på detta....

"Respekten" försvann inte utan blir helt överröstad av stress och spänning tolkar jag din redogörelse som. Hade tänkt som @Bison och hittat vad som lugnar honom bäst promenera, beta, utforska tex. Och försök bara vara lite enkel i transporten, det är ju inte riktigt en träningssak (anser jag) att hästen är stressad, då kan den ändå inte lära sig mycket nytt utan är redan överväldigad. Fokusera på att försöka tillgodose behoven av trygghet istället.

"Respekten" försvann inte utan blir helt överröstad av stress och spänning tolkar jag din redogörelse som. Hade tänkt som @Bison och hittat vad som lugnar honom bäst promenera, beta, utforska tex. Och försök bara vara lite enkel i transporten, det är ju inte riktigt en träningssak (anser jag) att hästen är stressad, då kan den ändå inte lära sig mycket nytt utan är redan överväldigad. Fokusera på att försöka tillgodose behoven av trygghet istället.
Ja det är sant!
Nu sist gjorde jag misstaget att "försöka få han vara stilla" vid transporten och bara skrittade han runt transporten. Nästa gång ska jag promenera med han ordentligt framåt.

Så där blir ju en exalterad häst som inte varit iväg på äventyr på ett tag. Särskilt de som tävlat eller tränat terräng och kopplar ihop transporten med att det händer något spännande. Brukar vara betydligt lugnare tillfälle nr 2 och som vanligt nr 3. Jag brukar försöka ha överseende och inte överarbeta i situationen.

När min dotter var nyopererad var jag på en dressyrtävling med hennes fälttävlansponny. Ponnyn hade inte hoppat sedan innan dotterns operation och Parkeringen var på klubbens terrängbana. Jag kan lova att det var krut i ponnyn under framridningen! Jag fick helt enkelt låta den springa av sig några varv innan den var redo att lyssna på mig 😁!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Att bryta mig loss
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar