Har du dator?

Har du dator?

  • Ja

    Röster: 190 83,7%
  • Nej

    Röster: 37 16,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    227
Jag tror jag har en gammal, kanske? :confused: Inte ens framplockad på flera år. Har en ny, smidig och bra jobbdator, skulle aldrig kosta på mig att köpa en sådan privat med tanke på hur lite jag skulle använda den och skulle förmodligen inte använda en sämre heller, så det känns verkligen inte värt att "hålla sig med dator" hemma för mig.

Använder jobbdatorn lite hemma någon gång när jag redigerar bilder eller så (typ i storleksordningen till det årliga julkortet bara) och för enstaka föreningsmöten på teams, men de skulle jag lika gärna kunna köra på telefonen om jag inte hade tillgång till jobbdatorn privat.
 
Har en laptop som införskaffades för att läsa upp gymnasiebetyg, används typ aldrig. Använder telefon och platta till allt och så gjort sedan många år, platta mest för att den är större än telefon 😀
 
Har under hösten jobbat en del med datorbyten på jobbet och träffat rätt många användare som inte har dator hemma utan bara använder arbetsdatorn och typ mobil/platta hemma. Är det otrendigt att ha dator? Klarar man sig bra utan? Jag har själv en ganska gammal laptop men använder den nästan uteslutande till bokföringen. Sen har jag en jobbdator jag använder för lite andra grejer men mest för jobbet. Hur ser det ut för er?

Har en men använder den enbart till lite excel och lagring av bilder samt att kunna se dvd mha extern läsare.
 
Jag har en laptop i varje boende. Dessa har stått och samlat damm i flera år. Klarar mig med min jobbdator och min padda.
 
Jag var tvungen att köpa en laptop när jag skulle börja plugga igen för drygt ett år sedan, innan var jag utan i flera år, och saknade inte en. Nu använder jag den dagligen till att surfa här på buke och titta på serier.
 
Jag sköter det mesta av "vardagssurfandet" på mobilen, men använder datorn (laptop) när jag vill titta på film eller redigera bilder, även för spel ibland. Jag äger dock varken tv eller surfplatta, så datorn är den enda skärm jag har som är större än min 4,6" mobilskärm. :angel:
 
Jag tänker att mobiltelefoner och plattor ÄR datorer, och tillräckligt kraftfulla för att kunna ta hand om det mesta datorrelaterade vi behöver idag, så varför ha en extra utgift och "skräp" som samlar damm, om man klarar sig på den elektronik man redan har.
Själv har jag dock både speldator och laptop för dagligt bruk.

Tekniskt sett, ja. Men finns det någon vettig lösning för att använda riktigt tangentbord, mus och skärm? Det är ju helt värdelöst att försöka skriva en vettig text eller använda Excel utan tangentbord...
 
Jag har en gammal laptop som egentligen borde ersättas men jag hittar ingen ny lika bra för under 20' så jag vägrar envist... Den används när jobbdatorn inte är okej att använda (tex om jag behöver annan mjukvara), och ibland när jag ledsnat på att jobbets 3 månader gamla laptop har mycket sämre skärm.

Att försöka skriva eller sammanställa något med bara mobilt gränssnitt att tillgå hade gjort mig helt vansinnig, och det hade förmodligen tagit 5 ggr längre tid och resulterat i belastningsskador.
 
Tekniskt sett, ja. Men finns det någon vettig lösning för att använda riktigt tangentbord, mus och skärm? Det är ju helt värdelöst att försöka skriva en vettig text eller använda Excel utan tangentbord...
Det går att använda sådant, hur bra det fungerar med mera kan jag dock inte svara på. Men använder man Excel ofta kan det nog vara lämpligare att använda något mer anpassat för uppgiften. Dock är det ju inte alla som skriver längre texter eller håller på med kalkylblad.
 
Jag har en stationär Windows dator som har några år på nacken. Den använder jag mestadels för spel och lite bildredigering.

Sen har jag en bärbar Mac som jag använder varje dag. Används till lite allt möjligt som vardagssurf, spel samt andra projekt som dyker upp.


Jag har också några äldre bärbara datorer och surfplatta liggandes någonstans som inte använts på år och dar.


På jobbet har jag en stationär och en surfplatta som är "mina".
Jag använde under många år mina privata datorer i jobbsammanhang. Då jobbade jag mest hemifrån med "kontorsuppgifterna".

Så skönt att kunna separera jobbet från det privata.
 
Jag ser ganska få områden där en surfplatta eller mobil ersätter en konventionell dator med tangentbord och mus. Däremot är de ofta väldigt bra komplement imho.
I mitt hem finns laptopar och stationära datorer, liksom surfplattor och mobiler.

Jag är övertygad om att det finns människor vars hemarbetsuppgifter går fint att utföra på t ex en surfplatta. Men bara för att något går att göra betyder det inte att det är lyckat eller en bra idé. När jag tittar på vilka hemarbetsuppgifter människor omkring mig har så handlar det mycket om t ex projektledning inklusive mailkorrespondens och Excel, författande av rapporter och PM (motsv)... I försvinnande få fall handlar det om något som kräver någon datorprestanda att tala om, däremot krävs vettig ergonomi. Och det ser jag som svårt att få till med en normalstor surfplatta, även om man adderar tangentbord och mus.
 
Jag har aldrig varit intresserad av telefoner, datorer eller tv-apparater.
Så jag har endast jobbdator och jobbtelefon för jag får dem av företaget. Annars hade jag såklart haft egen telefon men ingen egen dator. Har inget intresse att sitta med den :)
 
Jag har varit utan fungerande privat dator ett bra tag (får använda jobbdatorn privat) men köpte en billig laptop under Black Friday då jag dels ville ha en större skärm och dels kunna ha ett bildbibliotek och så vidare utan att behöva tänka på att ordna med det om jag ska uppgradera datorn på jobbet. Dessutom har jag svårt att hålla mig från att jobba om jag tar upp den, och jag är mammaledig och behöver alltså absolut inte jobba.
 
Jag har laptop och sen en stationär som används som media center/gaming PC kopplad med TVn. Eller ja, tekniskt sett har jag och sambon lyckats samla på oss tre stationära för det syftet så en eller två ska väl förhoppningsvis säljas :p

Jag försöker göra det mesta av min surfing på laptopen eftersom jag inte tycker att den är lika beroendeframkallande som att scrolla på telefonen. Sen gillar jag att fotografera och behöver mina program på datorn för det.
 
Har under hösten jobbat en del med datorbyten på jobbet och träffat rätt många användare som inte har dator hemma utan bara använder arbetsdatorn och typ mobil/platta hemma. Är det otrendigt att ha dator? Klarar man sig bra utan? Jag har själv en ganska gammal laptop men använder den nästan uteslutande till bokföringen. Sen har jag en jobbdator jag använder för lite andra grejer men mest för jobbet. Hur ser det ut för er?
Här finns en stationär, 3 bärbara och en bärbar med touchskärm som används. Vi är två och jag använder flest. ;)
Därtill två jobbdatorer. + ett par skärmar, möss och tangentbord.
När jag kollar statisktiken på store e-handelssajter, så ligger några få % av köpen på plattor. De är ganska ute vad det gäller handel vad det verkar.
Övriga köp-% ligger ganska jämnt fördelat på mobil och dator.
Man öppnar gärna mejl på mobilen, men verkar gå in på en dator för att slutföra köp?

Ska jag skriva eller kolla excel eller hantera andra dokument, vill jag ha en bärbar. Ska jag bara läsa eller surfa, kopplar jag gärna ifrån touchskärmen.
Vi har wifi i stall, verkstad och övriga byggnader på gården, så man är aldrig långt ifrån en dator.
Skulle inte klara mig utan mina datorer. :)
 
Pa mitt skrivbord hemma har jag en stor skarm dar jag kopplar in min macbook som ar min "huvud dator" och som anvands till det mesta. Jag har en ipad som star i koket och agerar kokbok, jag gillar inte riktigt formatet for att skriva sa det ar kokboken. En iphone som jag surfar en del med, men egentligen bara for att lasa. Jag har ocksa en mac air som ligger i en lada ... den blev fort for liten, sa den anvands aldrig numera.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 413
Senast: Exile
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 471
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 796
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp