Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Första dosen intagen igår eftermiddag. Enligt vaccinatören var de lite kämpigare / påverkande biverkningarna betydligt vanligare efter andra dosen , som är om 2 månader.Över 50 (eller än så länge inte 51 än). Har nu bokat vaccination till tisdag.
Vaccinering mot bältros rekommenderas efter 50 år.
Jag har funderat på att vaccinera mig men avstått på grund av den höga kostnaden. Det kan jag ju ångra nu för sjukskrivningen, mediciner och allt lidande i samband med den här sjukdomen har kostat mig mer både ekonomiskt och fysiskt. Jag riskerar dessutom bestående men både vad gäller ansiktet och balansen. Nu har jag förvisso fått en extrent ovanlig form av bältros med ovanliga symptom men så här dålig vill jag inte bli igen.
Ska vaccinera mig så fort läkarna ger klartecken till det då man har större risk att insjukna igen när man haft det en gång. Det gör iallafall att jag får betydligt mildare symptom om jag får det igen.
Hur resonerar du?
Jag som alltid blir dålig av covidsprutan med hög feber och influensasymptom märkte ingenting efter bältrosvaccinationen. Varken första eller andra. Lite öm i armen men annars ingenting.Jag ska göra det i höst, har jag bestämt. Inte blivit av eftersom alla säger att man blir så dålig av sprutan, så jag har väntat på "rätt tillfälle". Som förstås aldrig kommit...![]()
NejKan man få bältros om man inte haft vattkoppor?
Jag tror jag haft vattkoppor som barn men är väldigt osäker. Aldrig haft herpes däremot och många andra hål att stoppa pengarna i så jag chansar och står över för närvarande.
Och jag vet som sagt inte om jag ens haft vattkoppor.Att du aldrig haft "vanlig" herpes (orsakad av viruset herpes simplex) har dock ingen betydelse för risken att få bältros (orsakad av viruset herpes zoster).