Har du som är över 50 år vaccinerat dig mot bältros?

Bukefalos 30 år!

Är du som är över 50 vaccinerad mot bältros?

• Ja

Röster: 15 30,0%
  • Nej

Röster: 35 70,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    50
Vaccinering mot bältros rekommenderas efter 50 år.

Jag har funderat på att vaccinera mig men avstått på grund av den höga kostnaden. Det kan jag ju ångra nu för sjukskrivningen, mediciner och allt lidande i samband med den här sjukdomen har kostat mig mer både ekonomiskt och fysiskt. Jag riskerar dessutom bestående men både vad gäller ansiktet och balansen. Nu har jag förvisso fått en extrent ovanlig form av bältros med ovanliga symptom men så här dålig vill jag inte bli igen.

Ska vaccinera mig så fort läkarna ger klartecken till det då man har större risk att insjukna igen när man haft det en gång. Det gör iallafall att jag får betydligt mildare symptom om jag får det igen.

Hur resonerar du?

Jag kommer vaccinera mig. Jag vill inte drabbas av bältros igen.

Jag fick EN blåsa på knät efter bröllopet. Min svärmor sa stensäkert att det var bältros, men inga som helst problem med blåsan mer än att jag hittade den när den började klia. Ingen vätska eller rodnad runt den. Så vet fortfarande inte om det verkligen var bältros eller inte. (min svärmor är uska)

Självklart hör man skräckhistorier, media har ju gjort många reklamer på TV osv. Men ingen jag eller min mamma känner direkt har haft några problem med bältros. Så känns lite mnja att betala så mkt pengar, samtidigt som det ju är så att HADE jag bältros kan jag ju tydligen lättare få det igen...

Inte bestämt mej angående vaccin.

Jag har tagit sprutorna nu under våren. Hört om alldeles för många som haft bältros i ansiktet och som varit dåliga länge.
Inga biverkningar efter första sprutan men fick feber en dag efter andra.

Jag ska göra det i höst, har jag bestämt. Inte blivit av eftersom alla säger att man blir så dålig av sprutan, så jag har väntat på "rätt tillfälle". Som förstås aldrig kommit... 😅
Jag som alltid blir dålig av covidsprutan med hög feber och influensasymptom märkte ingenting efter bältrosvaccinationen. Varken första eller andra. Lite öm i armen men annars ingenting. :)

Jag kommer att vaccinera mig mot bältros när mitt immunförsvar lugnar ner sig litet.
Det är väldigt ilsket.
TBE har jag dock vaccinerat mig emot.
Det hotar ju hela livssituationen.

Immunförsvaret blir dock helt galet varje gång, som med alla andra vaccinationer.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat