Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Akerman

Trådstartare
Jag vill nämligen jobba som Cafébiträde och vill nu ha all tips på vad jag kan skriva i min ansökan för att få jobb inom detta :angel:

Jobbar du eller har du jobbat som ett Cafébiträde? Hur fick du då jobbet?
Vad skrev du i din ansökan? Var det svårt att få jobbet?
Alla tips är välkomna :)
 
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Är det ingen här på buke som jobbar på café? :eek:
 
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Jag har, men fick jobbet eftersom en kompis var ansvarig i caféet när jag började. :p Så jag behövde inte skriva ansökan utan var anställd utan att någonsin ens ha träffat chefen. :p Jag träffade hans fru ett par gånger dock. ;)

Men det som är viktigt är att klara av stress, t ex om det är lång kö samtidigt som folk beställt saker som tar lite tid att göra iordning. Att kunna ta folk på ett bra sätt, att kanske trots att de fått vänta på dessa långa beställningar innan de får beställa så känner de sig väldigt nöjda med bemötandet och besöket på fiket.

Att kunna ha många järn i elden, tex att man har börjat förbereda något men blir avbruten av något.

Att ha öga för vad som behöver göras och vad som kan komma att behöva göras snart så att man kan förebygga flaskhalsar i jobbet eller att det hopar upp sig (t ex så att inte rena vattenglas och mjölk till kaffet tar slut samtidigt som man inser att jättemånga kunder fikat klart och gått så att det är hur mycket disk som helst att ta hand om. Att alltid ligga steget före liksom. :)

Några saker i alla fall! :D
 
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Jag har jobbat på 2 olika caféer och det är faktiskt inget jag skulle göra om. Nu frågade du iofs inte hur man trivdes utan bara hur man fick jobbet.
Jag fick båda genom att bara gå dit och säga att jag vill ha ett jobb och vips så hade jag ett.
Bor i en mellanstor stad och har jobbat på de 2 största och mest populära café här. Det var pest och pina. På båda ställena var det oseriösa arbetsgivare som skrev "fejk-kontrakt" för att man skulle känna att man hade kontrakt. (Visste ju såklart inte att det var fejk när jag skrev på det). Betalade ut lönen svart, inge semesterersättning eller andra rättigheter.. Båda mina chefer hade dessutom utländskt ursprung och hade fruktansvärt hett temperament. Ena dagen skulle man göra på ett vis, men gjorde man så nästa dag så fick man skäll inför hela caféet. Man trippade jämt på tå och vågade knappt varken göra eller säga något alls.. Nu är ju inte alla caféägare likadana, jag hade väl otur att träffa på 2 st..

Men jag skulle aldrig råda någon att ge sig in i den branchsen med slavlön. Skulle hellre ha satsat på att göra ett eget mysigt café och jobba efter ordentliga arbetsvillkor.
 
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Eftersom du skriver så så får väl jag dela med mig av mina erfarenheter för att ge lite nyans.

Där jag jobbade fick vi riktiga anställningar med vit lön och allt som hör därtill. Nu var chefen som sagt aldrig där när jag jobbade (under sommaren och semestertider dock, och caféverksamheten var bara en del av ett stort företag) men det var aldrig några problem med något egentligen och den andra personalen (vi var ensamma i själva caféet men i samma lokal som en butik och de hade koll på fiket också) var grym. Visst att lönen inte är så fantastisk men så är det ju inom branschen (fick helt normal lön för yrket). Arbetsvillkoren var korrekta och ja, rent allmänt hade jag hur kul som helst på det jobbet!

Det är dessutom något som inte bara var en väldigt rolig erfarenhet utan är även något som varit bra för mitt CV. Det visar att man klarar stressiga miljöer i kombination med kundkontakt.

Men så har jag vänner som jobbat på andra caféer som har alla möjliga erfarenheter, allt från bättre än mina till att ha det som ponilover. Så kolla upp stället/ställena du tänkt söka på! :)
 
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Tack så mycket för era svar. För mig var det bara + att få höra om era erfarenheter också :)

Jag vill jobba i café av många anledningar. Dels för att det "ingår i mitt yrkes område" lite grann., dels för erfarenheten, dels för att jag vill ha ett jobb fram tills dess att jag hittar mitt drömjobb som konditor/bagare....mm
Vad brukar lönen ligga på, ungefär?

Så för er var det typ bara att gå till närmaste café och fråga efter ett jobb i princip?
Då borde det ju inte vara så svårt för mig som är utbildad bagare o konditor med kassavana kan man tycka ju..

Tack igen för era svar! :)
Har ni fler tips eller åsikter så kläm in dom här med ;)
 
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Tror lönen ligger på 112 kr/h nu.
19,20 kr OB söndag, lördag efter 16 och mellan 20-06 vardagar.

Att jobba på café kan vara jättekul men också jättejobbigt, det beror helt på vad det är för café och vart det ligger. Vissa jobbar man bara ensam på, vissa är man 10 pers samtidigt. Jag har rekryterat många till caféer genom åren, och tycker att det viktigaste är att du är glad och trevlig gentemot gästerna, att du snappar upp instruktioner och att du vågar ta egna initiativ. Hellre någon som gör saker på eget bevåg och att det blir lite fel ibland än någon som är stillastående på provjobbet..

När man väl jobbar är det högt tempo, oftast är det måltidsuppehåll och inte lunchrast, så man sitter ner en kvart och äter när det finns tid. Det är viktigt att kunna se helheten och prioritera rätt, gäster och disk först, men däremellan hinna med de dagliga rutinerna samt förbereda inför morgondagen. Att ligga ett steg före hela tiden är A & O. Tänk på merförsäljningen på en gång, att du säljer största storleken, erbjuder extra shot/smak i latten etc och aldrig säger "va det bra så?", då har du halva inne!
 
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Varför ska man inte säga "Var det bra så?"?
 
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Jag jobbar som cafébiträde och min första tanke är att man nog hellre säger "får det lov att vara någonting mer?" eller "vill du ha någonting att fika till det?" om kunden kanske enbart beställer en latte, eller vice versa. Känns som om kunden måste fundera lite mer på om dom vill ha någonting mer då :)
 
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Ja precis.

Ett exempel kan vara: Om det är lång kö ock kunden längst fram bara beställer något att äta så istället för att "skynda på" det hela pga kön så kan man passa på att fråga om den första kunden vill ha något att dricka i samma runda (även fast det då kommer ta liite längre tid) för i det stora hela så blir det mer effektivare så ändå i längden. Annars kanske denna första kund behöver ställa sig i kön igen efter den har ätit upp, just för att den behöver något att dricka...

Hoppas ni förstod mitt exempel ;)

Är det mycket som har beställt så kan man gärna upprepa beställningen för kunden,så att både du och kunden vet att allting kommit med och därmed minskar risken till att bli "anklagad" för att ha missat något....osv :p
 
Senast ändrad:
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Lönen är baserad på erfarenhet i år och även ålder. När jag jobbade så var jag 19 år och hade 3 års erfarenhet inom restaurang som är inom samma bransch. Min lön låg på 92kr/h.
Men som sagt något man bör veta är att man inte har någon lunchrast utan man får äta när det finns tid och kommer det en rusch mitt i maten, ja då är det bara att resa sig upp och värma på maten sen igen när det är lugnt. Inte heller så hälsosamt i längden att alltid känna stress när man äter..
 
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Mitt forsta jobb var pa ett cafe och medan jag var ute och reste arbetade jag endast som servitris & cafebitrade. Jag har alltid fatt bast resultat av 'face-to-face' metoden, alltsa ga in och prata med agaren & fraga om de soker personal for tillfallet, eller om du kan lamna ditt CV infor nasta gang de soker.

Andra tips: Research ar viktigt, aven om det ar cafejobb sa fundera ut VARFOR du vill jobba dar och formulera ett bra satt att beratta detta for personen du vill ska anstalla dig.
Var intresserad - Ring tillbaka efter en vecka om du inte hort nagonting fran cafeet, det ger arbetsgivaren ett intryck av starkt intresse fran din sida i kombination med att minnet frachas upp och hen minns dig battre.
 
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Jag fick jobbet genom en kompis. Men jag skulle inte jobba på café igen, det är hårt och stressigt jobb. Särskilt på helger, vissa månader blev det så att jag jobbade varje helg. Då fick jag ca 450 kr extra på lönen i form av OB-tillägg (då jobbade jag alltså varje lördag och söndag 4 veckor i sträck). Jag tjänade ca 110kr i timmen på mitt jobb, vilket egentligen absolut inte är jättedåligt betalt. På helgerna fick jag bara OB-tillägg på söndagar och det var då 19,20 kr/timme.
Vi hade betalda luncher så vissa dagar hann vi helt enkelt inte ta lunch. Att stå upp och jobba i nio timmar är tufft!

Man bör vara stresstålig för att jobba på café och kunna vara trevlig mot folk även fast det händer mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Har också jobbat i ett café och har mestadels positiva erfarenheter. Som påpekats tidigare i tråden måste man vara beredd på att avbryta sin lunch/middag etc. när som helst. För mig var det inga problem alls och kände aldrig att jag behövde stressa med maten, ens under de stressigaste dagarna. Men stressen i sig tär på en och man blir trött efter en lång dag, det viktigaste är att kunna hantera den och ALDRIG visa för kunderna att man känner sig stressad. De ska få ett så positivt intryck som möjligt. :)

Jag jobbade dessutom i ett riktigt fint café där kunden prioriterades högre än högst. Inte sällan hade all mat tagits undan och montrarna skurats när en kund kommit in en hel timme efter stängning och bett om att få något. Då var det bara att le, serva och börja om igen. ;) Att ha tålamod är ett stort plus!

Fick för övrigt jobbet då jag kände ägaren sedan innan. Vit lön, semesterersättning, ob och underbara kollegor! Ska jobba där nästa sommar också :D
 
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Låter toppen! Vad roligt att du trivdes så bra :)

Jag tror själv att jag också kommer trivas bra inom cafevärlden, så fort jag lärt mig hur allt funkar (kaffemaskiner, kassan, osv) så kommer nog inte stressen vara något större problem för mig. Brukar inte stressa upp mig i onödan, tycker snarare att de är lite kul när det blir högt tempo...fast kan ju va skönt med några "inte ha något att göra pauser" med ibland :p

Att ta lunch när det finns tid är jag van med sen tidigare, vilket heller inte har varit något problem, lika så med att stå upp hela dagarna.
Så länge man har något att göra, glömmer man bort lite hur ont man har i fötterna, men så fort man får 5-10 min vila så letar man gärna upp en stol..:p
 
Sv: Har eller Jobbar du som Cafébiträde?

Jag har sommarjobbat på två olika caféer, och fick båda jobben genom kontakter, men när jag sökte det sista var det självfallet meriterande att jag hade jobbat i flera år på det andra stället.

Det var absolut ingenting för mig, mest eftersom jag egentligen är usel på allt som har med matlagning att göra, och jag har enbart haft jobben för att ha något att göra och tjäna lite pengar under sommarloven, men jag kan tänka mig att det kan vara riktigt roligt om man är intresserad av det (i alla fall inte helt ointresserad, som jag är).

Som andra redan skrivit så är en hög stresströskel mer eller mindre ett krav, för ibland kan det bli rent överjävligt. Jag hade t.ex. mycket lättare att stå i kassan och försöka vara trevlig i åtta timmar, än att vara i köket i tio minuter just eftersom jag är så värdelös på matlagning. :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 209
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 432
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 204
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 784
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp