Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

*kl*

Min yngsta är rädd för stora flygfän, till exempel fjärilar. En landade på hennes bakdel när hon sov häromdagen, när hon vaknade och upptäckte den fick hon nästintill panik. :p

Min äldsta är mörkrädd och rädd för veterinären, men det är nog inte så ovanligt...
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

Min gammelvovve Kim, R.I.P, en golden, var livrädd för luftballonger. När han blev gammal och såg dåligt, trodde han att även månen var en luftballong:D
Han vägrade gå ut. Kom de när man redan var ute, drog han hem, utan att se sig för...
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

kl

Jag har faktiskt inte märkt av någon påtaglig rädsla hos min hund, hon är försiktig i vissa situationer men det finns ingenting som gör henne typ apatisk eller så att hon sticker ifrån mig eller där vi är. Hon har respekt för vissa saker (gräsklippare, fyrhjulingar, traktorer, kompostgaller etc) men det är ju ingenting negativt, jag har ändå ingen lust att hon ska fastna i en skördetröska.
Hon kan bli lite osäker (inte så att hon får nån panikrädsla, men hon flyttar på sig och söker inte kontakt) på hundar man möter som skäller, hoppar och drar väldigt men det tycker inte jag är så konstigt heller och det gör mig inget.
I övrigt så finns det inget som gjort henne rädd, jo en elstöt som fick henne att springa fort som faen men det var väl en chock också men nu har hon mer respekt för eltrådar och hagar och det gör mig som sagt inget heller.
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

*kl*
Min hund gillar inte alls banankartonger! Alla andra kartonger går bra att leta godis i, gå förbi, nosa på etc men just banankartonger bara han tvärvägrar att befatta sig med.
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

Min är allmänt lite ängslig av sig, men jäkligt kaxig om han är i min famn:cool:
Då kan vad som helst hända och han accepterar det.
Till och med nyårsfyrverkerier är trevliga att titta på sålänge han är i famnen:p
Han är ruskigt mammig av sig.
Men vi va på High Chaparall nyligen och han åkte med i ångtåget, det blev rånat och då hoppa han till som f*n när dom börja skjuta och gorma.
Men efter ngn sekund (i famnen) lugna han sig och kolla storögd på rånarna, typ såhär:eek:
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

kl

Sigge (5 mån gammal dvschnauzerhane) är rädd för dammsugare, eldrivna sågar och tidigare även elvisp (vispen har han dock vant sig vid). Det roliga är att han inte springer och gömmer sig, utan "söker skydd" hos mig eller husse- vilket oftast blir den som står med den "farliga" apparaten.
Gräsklippare (av den typen man sitter och kör, de andra har han inte träffat på) har han också respekt för.
Dessa saker har jag bara ignorerat att han reagerar på. Det är inget problem i sig och jag tror att han vänjer sig. Bryr jag mig blir det bara större grej av det.
Om jag tappar något i golvet och han reagerar (har hänt ibland men oftast lyfter han som mest på huvudet) så ropar jag på honom så han kommer och ser att det inte är någon fara.

Människor som går en bit bort när det är mörkt kan han ibland morra lite på, likadant barnvagnar (rullstolar är inga problem dock). Konstigt nog var stela personer som gjorde konstiga rörelser och pratade konstigt, i mörk skog, klädda i svarta kåpor, inga som helst problem.

Kompostgaller har han respekt för då de har ramlat någon gång. Det ser jag mest som en fördel. Han är inte så rädd att han inte kan ligga bredvid dem, men han skulle nog inte försöka klättra eller så på dem, och tycker inte om när jag lyfter dem.
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

Min ena hund håller på att gå upp i atomer när jag smäller flugor.

Hon är inte skotträdd eller rädd för åska o jag kan försäkra er om att hon aldrig varit med om någon våldsam situation.
Rätt märkligt att se henne bli så nervös när hon är helt kolugn alltid annars...
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

Min lilla cavalier är en modig tjej...hon klättrar högt upp på saker, sover när det är jakt och lika så när det är pangpang med fyrverkerier och allt sådant. MEN tar man fram en affrekansk bongotrumma vi har hemma blir hon livrädd och springer och gömmer sig under soffan med svansen mellan benen (och då utan att man ens slår på den).

Min lilla toypudelkille är otroligt rädd för en hjärtformad badkudde som man ska lägga bakom huvudet när man badar. Hehe..allt lustiga djur kan vara :D
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

Min lilla cavalier är en modig tjej...hon klättrar högt upp på saker, sover när det är jakt och lika så när det är pangpang med fyrverkerier och allt sådant. MEN tar man fram en afrikansk bongotrumma vi har hemma blir hon livrädd och springer och gömmer sig under soffan med svansen mellan benen (och då utan att man ens slår på den).

Min lilla toypudelkille är otroligt rädd för en hjärtformad badkudde som man ska lägga bakom huvudet när man badar. Hehe..allt lustiga djur kan vara :D

Kunde inte låta bli:o
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

KL


Satt just och tänkte på att jag inte kan komma på något min kille är rädd för.

Men så kom jag på: Hala golv! Det går bra om han får gå lös, men om man drar det minsta i kopplet lägger han sig platt (ex situation - centralstationen i sthlm):o
Han kan inte heller hoppa upp i t ex soffan eller sängen från bart golv, utan måste ha en matta el dyl:angel:
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

*kl*

Vår hund är dödligt rädd för trappor gjorda av trä. Stentrappor går bra (vi bor i lägenhet) men tror hon att hon ska behöva gå upp eller ner för en trätrappa springer hon och gömmer sig!

Det har aldrig hänt henne något i en trätrappa så vi har ingen aning om varför.
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

Min jycke har lite speciell historia (5 år instängd på 40 m2 med 18 andra BCs, div hårda "träningsmetoder" osv..) så han är extremt lättskrämd.

Om han hör glassbilen blir han helt skakis, klättrar upp i famnen om vi är ute och gömmer sig under sängen om vi är hemma.

Han är rädd för all form av uppenbar lydnadsträning. Allt som inte väl döljs som lek framkallar en väldigt låg och rädd jycke som tror att storstryket kommer när som helst... Det tog över ett år att öht kunna ge honom kommandon utan att han började skaka.

Blir rädd för golv då och då. Ser ut som en olycklig bambi och står med benen åt alla håll och klorna utspärrade. Detta kan uppstå på ett par sekunder och försvinna lika snabbt. Vanligare på vissa platser än andra. Jag löser det genom att se till att det finns anti-halk mattor lite var stans.

Livrädd för badrum/toaletter. Detta har dock blivit markant bättre sen jag började ge honom köttbullar när jag satt på toa...

Han har nån grej för sig när han puttar på saker med nosen, ser ut som nån slags fascination över att han kan få saker att flytta på sig. (ser jättekul ut, och uppenbarligen har han också roligt). Däremot blir han jätterädd om saken välter...

Han är en vek krake med trist bakgrund som sagt. Har dock hänt mycket på de dryga två åren han bott hos mig. Men "stabil" kommer han aldrig bli:(

/Migo
med sin älskade knäppis till jycke
 
Senast ändrad:
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

minhud ena hund är rädd för åska, fyrverkeri, gräsklippare. sen är han "rädd" för borstar, kammar, fästing plockare, "klappande händer", badrum som är = dusch/tvätta, handuk och massa mer som ser ut som sånna grejer han blir ren o fin av. :p

andra vovven är exterm mörkrädd :o han vägra gå in i stallet om jag inte tänder först han vägrar gå in i skogen på kvälen mm. sen är han livrädd för fulla tjocka gubbar.
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

*KL*
Min papillon, som jag hade som liten var en tuff tjej. som dock inte tyckte om åska. Annars var hon knappt rädd för nånting - utom en gång.
Nu pratar vi början av 70talet då invandringen inte var så stor.
Vi fick besök av en man från ett afrikanskt land. Och jag lovar, han var blåsvart.
Jag och hunden var ute när han kom fram. Min hund morrade grovt långt ner i halsen och backade hela vägen tills hon kom in.
När hon sedan kom in till säkerheten och min mamma så blev hon väldans tuff och vrålskällde så mycket att vi fick stänga in henne i ett annat rum tills han hade farit.
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

KL

Förresten... kom på en knasig sak. Wilton är rädd för min mammas man Lasse. Det är rätt sorgligt egentligen. Wilton har alltid älskat Lasse och Lasse älskar Wilton. Men en dag när han var med Lasse på jobbet (han är typ kabelinstallatör) så råkade Wilton gå emot ett elstängsel (för hästar) och fick en stöt. Han tjöt och sprang till Lasse och hoppa upp i knät och fick lite tröst. Men på något sätt fick han efter det tron av att det var Lasse som var farlig... vi tror att han tror (:D) att Lasse är elektrisk... :grin:
När Lasse kommer hem till oss eller Wilton kommer hem till dem blir han jätteglad och vill hälsa, men han vågar liksom inte gå fram utan sänker huvudet och smyger fram... och ibland får man hjälpa honom lite genom att "klappa" Lasse. I början gick han och gömde sig, så det blir allt bättre, men Lasse är fortfarande elektrisk... Förhoppningsvis släpper rädslan snart för de var ju "bundisar" förut...
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

*KL*

Här passar min hund in. Hon är tycker det är obehagligt med folk som skrattar, då blänger om med sin hemskaste blick och lämnar rummet, likadant om man gråter, ingen tröst här inte:D

Sen är hon rädd för en av köksluckorna. Jag har nämligen lyckats att riva ut hela innehållet i det skåpet i golvet när Nelly stod nedanför och väntade på sitt hundgodis. Eftersom det är hennes godisskåp också så är det mycket jobbigt så hon brukar stå och titta ut ifrån ett sovrum och när man stänger luckan vågar hon sig fram för att få sin godis.

Dammsugan är också läskig, elstängsel, rådjur och får är livsfarligt. Hon har gått på elstängsel när hon skulle jaga fåren innanför elstängslet, alltså var det ju fåren som gjorde ont. Därför kan hon inte titta på får nu. Rådjur har hon också hemska erfarenheter ifrån. Hon drev rådjur en dag (hon är inte jakthund vilket alltså är strängeligen förbjudet) och sket i min pappa som stod och gormade på henne. Då fick han tag i en av hennes tennisbollar som han satt i rumpan på henne. Elakt kanske men nu tittar hon inte ens åt rådjur längre. Hon kan springa ut och kissa trots att rådjuren står i skogen jämte och kollar på henne, för hon "ser" dom inte.

Sen är hon livrädd för ridspön också! Och jag har inte någon aning om varför men så fort hon ser ett spö blir hon jätte mesig och ska söka skydd hos någon.
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

Kompostgallret (livsfarlig pryl som snart går till attack!!)

Damsugaren (åh hjälp den både låter och jagar mig!)

Hårfönen(blåser otäck luft!)

Allt som råkar röra sig lite ovanligt snabbt (ex, kudde byter postion i soffan, matte tappar fjärrkontrollen osv!)

Haha, har en riktig mesvovve:banana:
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

Rädd för hårfönen ?
Min jycke älskade den. Han kom alltid fram så fort jag satte igång den och så ville han bli fönad!! Han kunde sitta hur länge som helst och bara njuta.
 
Sv: Har era hundar nått konstigt de är rädda för? :-/

Haha vilken lustig hund som inte tycker om folk som skrattar eller gråter :D.

Lovis kommer jämt och ska trösta och pussas och hålla på ifall man är ledsen.

Iförrgår hade jag kräftskiva härhemma. Musik, 15 pers som drack, skrattade och pratade högt. Tror ni hunden gick och la sig nån annanstans? Näeh, sitta hos matte skulle det vara, alt smyga omkring under bordet och leta smulor. I sådär 5 timmar :crazy:. Iofs är det ju en vallhund så det är mkt därför, att hon ska ha koll. Men kul ändå eftersom alla säger att shelties är så mesiga och osociala ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 486
Senast: ildiko
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
664
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp