Bukefalos 28 år!

Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Emmah.S

Trådstartare
För 3 veckor sedan inträffade det ofattbara, jag hittar min älskade häst död i sin box på morgonen :cry: Han hade vart sjuk en kortare tid men ingen trodde han skulle dö. Han blev 17 år.

Kan dra sjukdomshistorien lite snabbt

Fredageftermiddag är hästen slö och ointresserad av mat. Har feber, 38.7 grader. Ngt ansträngd andning (bronkithäst). Ringer veterinär som kommer ut och konstaterar att det mest troligt rör sig om ett virus. Han får stå inne över natten bara för att vi ska se så han äter, dricker, kissar och bajsar normalt.

Lördagmorgon har han ätit upp maten men inte druckit så mkt, så gott som feberfri (0,2 grader över normal temp) men har både kissat och bajsat ordentligt. Får på veterinärens inrådan gå ut i hagen till dom andra. Får även stå ute över natten eftersom han fortfarande är pigg på kvällen och har druckit.

Söndageftermiddag är han återigen dålig, 40.2 graders feber och mkt ansträngandning. Veterinären kommer ut och ger febernedsättande och ventipulmin i.v. Han får stå inne över natten för att vi ska se hur han druckit, ätit etc

Måndagmorgon har han inte druckit eller ätit nåt sen kl 15.00 på söndan. Fortfarande febrig, så veterinären kommer ut igen och ger dropp. Får gå på prommis efter droppet men är ngt vinglig och väldigt slö. Febern kommer ner i 38.7 som lägst. När jag åker från stallet kl 22.00 har han dock druckit 2 20l hinkar vatten men inte ätit, kissat eller bajsat.

Tisdagmorgon 07.00 ringer mamma och säger att han nog vill gå ut, lever om i stallet som han brukar när han vill ut. Jag skyndar men pga av barn så hinner klockan bli 08.00 innan jag tar mig iväg. Pappa har då vart ut och gett honom lite vatten. När jag kommer in på gården kommer pappa ut ur stallet och säger att Frans precis lagt sig ner, jag går in i stallet och då har han redan dött :cry::(

Han hade aldrig några koliksymtom utan var "sitt vanliga jag" när det gäller oroligheten i boxen. Pga att jag bor i Norrland var en obdution på SVA ej aktuell. Men man misstänker att det är hjärtat som tagit så mkt stryk i slutändan att det inte längre orkade.

Min fråga:
Har någon vart med om något liknande?! Vet man isf vad den hästen dog uttav? Dock låter teorin om hjärtat i mina öron som rätt trolig.

Veterinären erbjöd en fältobduktion men avrådde lite ändå eftersom det tydligen är ett rätt bryskt tillvägagångssätt. Jag avböjde av både ekonomiska och känslomässiga själv eftersom jag skulle fått stått för hela obduktionskostnaden själv.
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Vi hittade vårt fullblod död i hagen i november förra året. Några timmar innan var han precis som vanligt, stod och slösov i hagen. På morgonen levde han om när jag släppte ut dem och sedan gick han bort och åt precis som vanligt.

Han blev 20 år.

Veterinären gissade på kroppspulsåder som brustit, själv misstänker jag hjärtat. Vi fann ingen som helst anledning att obducera, vi nöjer oss med att han fick en bra död så fri som en domesticerad häst kan bli. Gräset runt honom var orört, han hade inte försökt resa sig utan bara lagt sig ner och somnat in för alltid.

Saknaden är fortfarande så stor att det ibland är förlamande, men det är ju baksidan av att skaffa husdjur. Vi kommer sannolikt att överleva de flesta av dem.
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Fy så hemskt:(

Vi hade ett plötsligt dödsfall i stallet för några månader sedan, men den hästen hade inte varit sjuk innan. En pigg, fräsch 10-åring hittas död i sin box på morgonen. Det var inte omrört eller nåt i boxen, utan det såg bara ut som om han helt enkelt tippat över på sidan. Han hade ätit upp allt hö och druckit som vanligt, och han var fortfarande varm när stallägaren kom ut på morgonen, så det hade förmodligen hänt relativt nyligen. Det rann blod ur näsborrarna och munnen, så man kan ju gissa att det är något som brustit inombords. Det gjordes dock aldrig någon obduktion, så det är bara spekulationer.
Hästen var pensionerad travhäst, så han hade fått hjärtat kollat ett antal gånger men alltid varit utan anmärkningar.
Mycket märkligt, och framför allt mycket, mycket sorgligt:cry:

Jag är så ledsen för din skull och för det du tvingas gå igenom. Det är jobbigt att inte veta varför, men hjärtat är väl ändå en ganska god gissning kanske?

Stora kramar till dig!
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Min första stora häst dog plötsligt i hagen, vi hade varit ute och ridit och jag släppte ut honom i hagen vid 14:30.
Vid 20:00 (sommartid så hästarna gick ute) gick stallägaren ut och då låg han raklång på sidan och ville inte resa sig, verkade inte ha ont men var bara väldigt matt.

Dom ringde mig och veterinären men ingen av oss hann dit innan han hade dött.
Vi obducerade inte utan veterinären trodde det hade med hjärtat att göra.

Jag lider verkligen med dig, jag var 14 år när detta hände (1999) och hela min värld rasade när jag förlorade min stjärna.
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Jag förlorade min gamla tävlingshäst snabbt.
vid morgonfodringen 06,30 var han ok.
Jag kon och skulle släppa ut vid 8 och då var han sjöblöt, askgrå i munnen och undertemp. Må morgon och telefontid hos distriktarna (otroligt men sant!) jag ringde och en kom direkt (20 min) vi tog ut han på gången och hon undersökte. Efter någon minut såg han konstig ut och när veterinären skulle lyssna på hjärtljuden igen så fanns det inga. Vi hann ut ur stallet innan han dog. Cirkulationskollaps. Han blev 23 och gick sin sista internationella ft som 18 åring och pensionerades efter en (hag)skada men var ansvarig för uppfostringen av hingstungarna sista åren. Han hjälpte mig även att vänja in unghästarna i trafiken (handhäst) så han hade lagom med jobb sista åren.

Jag är evigt tacksam att jag fick vara med.
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Stackars dej! Har aldrig själv varit med om att en häst dör. Kan tänka mig att det alltid känns ofattbart.
Beklagar sorgen!
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Min första häst dog också plötsligt, bara 16 år gammal. Han var som vanligt på kvällen när betesuthyraren kollade till hästarna men när jag kom på morgonen så låg han ner och ville inte resa på sig. Lyckades få upp honom på fötter men han var jättevinglig och ramlade omkull igen. 10 minuter senare var han död, varken veterinären eller min pappa hann ut innan. Veterinären trodde att det var hjärtat som gett upp. Hästen hade tidigare gått med bihålsinflammation i 5 år och det verkar inte så otroligt att hjärtat tagit stryk av det. Ingen obduktion gjordes.

Såhär i efterhand är jag tacksam att han fick sluta sina dagar ute på sommarbete, med sina ponny- och ardennerkompisar runt sig, och att jag hann ut till honom innan han dog. Men ångesten av att sitta där ensam i en stor beteshage, med hästens huvud i knäet och inse att "min häst kommer att nu...", kommer jag aldrig att glömma. Jag var 23 år och har aldrig gråtit så mycket, varken förr eller senare, som när min bästa vän försvann.

Massor med tröstkramar från mig.
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Gammal stallkamrat till mig ade ett hbl, valack. Ägaren stod i fönstret och såg flocken galoppera runt, hästen faller mitt i ett språng och reser sig inte, rör inte på sig övht. När ägaren kom ut till hagen var hästen död och om jag minns rätt så såg ägaren inte heller att hästen rörde sig medans h*n tog sig ner till hagen...
Vetten sa hjärtat på honom också.
Det kan gå fort.
Minns inte åldern på hästen men ingen ungdom.
 
Senast ändrad:
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Min ena häst dog förra veckan på klinik. Opererades på tisdagen stående för en liten äggstockstumör, allt gick fint och på onsdagen var hon bra men stog på kliniken för övervakning till på torsdagen då det var meningen att jag skulle hämta hem henne men hon hade blivit dålig på morgonen och efter 12 timmars intensivvård så la hon sig ner och dog innan de hann avliva henne. Tarminflamation antagligen pga medicinering som gav blodförgiftning och cirkulationssvikt.

Hon var 9 år, frisk och i bra kondition.
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Åh, vad tragiskt.
Själv förlorade jag min för en vecka sedan. Han var sjuk sedan påsken, då han hade feber o kissade blod. Vid klinik besök konstaterades njursvikt. Stod på anti inflammatoriskt i 2 veckor och tappade mkt hull. Vid andra besöket var tyvärr värdena inte bättre, men inte så att han var döds sjuk. Jag började förbereda mig på att han bara skulle leva sommaren ut för att sen få somna in. Plötsligt började han äta o dricka mkt bättre o blev enormt pigg. På Torsdagen går upp rejält i temp och och anfådd, på lördagen slutade han äta, drack inget söndag (gick ute 6-21, med både hösilage o vatten så ev fick han i sig där trodde jag då) och på måndagmorgon hade han ej kissat eller bajsar så jag åkte in en tredje gång. Hon lyssnade på honom, och visst, hjärtat slog, men pulsen var mkt låg och magen helt tyst. Hon undersökte njurarna igen, men kom fram till att allt liksom stannat av, kroppen hade gett upp. Han blev 19 år!! Min älskade lilla ponny som jag ridit i 11 år och ägt i 5 år. RIP Nobel!!
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Beklagar sorgen, jag vet hur det känns har själv varit där:cry:

Sista juni är det 5 år sedan mitt förra sto somnade in:(

det började med fång, som hon repade sig bra från och ganska snabbt. Ett par dagar efter avslutad medicinkur så hittade jag hästen skakandes och flåsig värre (bukanandes,korta snabba andetag), ovillig att röra sig. Vet ut, konstatera feber, hög puls och andning, knappt ätit eller druckit dom senaste dagarna, knappt pissat men sprutskitit.
Efter grundlig undersökning konstaterades akut kolit. Hästen fick massvis med dropp, slangade in olja och vatten i magen, smärtstillande och kramplösande sattes in. Vilket inte hjälpte nämnvärt.

Morgonen efter, något piggare, febern har gått ner vill UT.
Går och ringer vet och vi kommer överrens om att hon får komma ut en stund på gräsmattan. Kommer ut i stallet ca 10 min senare och hästen är död, mest troligt hjärtat:cry: Och det gick fort för hon hade fallit mot boxväggen som flyttades.
Det grämer mig ännu att jag inte stannade hos henne eller tog ut henne medans jag ringde vet.
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

En vännina till mig förlorade sin ena valack för en månad sedan, han hade liknande symtom som din hade och obduktionen visade att han mest troligt ätit gräs med mjöldryga på! Han dog 2 dagar efter att första symtomet kom! Nu bor min vännina i skåne och jag vet inte om mjöldrygan finns över hela landet!
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Har inte varit med om något liknande men vill bara skicka en kram! Så sorgligt...
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Beklagar sorgen.
Hade hästen gjort några behov under natten till tisdagen?

Om det går fler hästar i samma hage skulle jag nog undersökt ifall det finns mjöldryga
Hästen kanske gick bort i grässjuka
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Min ridkompis mammas häst hittade dom död på morgonen. Dom hade sina på löddrift och kollade hästarna på kvällen och på morgonen när dom skulle få hö så var hon redan död. Hästen var ett 14årigt sto och var frisk men hade ett synfel (lindrigt) jätte konstigt...och sorgligt:(
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Beklagar sorgen.
Hade hästen gjort några behov under natten till tisdagen?

Om det går fler hästar i samma hage skulle jag nog undersökt ifall det finns mjöldryga
Hästen kanske gick bort i grässjuka

Kissade nog sista gången nångång under natten mot söndag. Hästen gick inte på något bete men hade visserligen betat ungefär 10 minuter på gräsmattan vid farfarshus på tisdagen veckan innan. Han var aldrig lös i magen heller...Hörde talas om grässjukan för första gången helgen som han var sjuk så det kan ju inte vara så vanligt här uppe i norr. Var en tjej som vaart till Skåna under veckan som berättade att flera hästägare där nere blivit drabbade
 
Senast ändrad:
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Mjöldrygan är väl som jag förstått ett kontaminerat del av ett ax?! Enda betet hästen betat var på en vanlig gräsmatta 3 dagar innan insjuknandet Tycker veterinären borde sagt något om hon misstänkte nåt sånt...sa att han betat på tisdagen veckan han blev sjuk.

Huvva, sorligt är det iaf. Trodde aldrig jag skulle sakna honom så mkt som jag gör :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Så oerhört sorgligt när de går bort. Ingen kan förstå relationen och kärleken ägare och häst emellan. Skickar en stärkande kram
 
Sv: Har någon vart med om något liknande?! *långt*

Stor kram till dej!
Jag vet hur ont det kan göra att sakna:cry:

* Jenny *
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 678
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 197
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp