Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller går ni och drömmer om något annat och i så fall vad? Vad hindrar er från att satsa på det?
Alla ni som ar supernojda med era yrken far ju garna dela med er av vad det ar ni gor!
mvh
karriarskris
Bevisligen kan man drömma även om nödvändigheter, som jobb och bostad. Det har jag väl inte förnekat. Själv har jag dock sällan drömt om såna saker. Jag är inte en sån person, antar jag. (Och jag är så djävla mätt på universitetet.)Men jag är inte riktigt med på varför en nödvändighet inte också kan vara en dröm? Man måste ju ha någonstans att bo, t ex, men det hindrar inte att man kan drömma om ett visst boende.
Jag är nog din motsats när det gäller drömmar - utan långsiktigt mål så tappar jag helt motivationen och deppar ihop, nuet känns meningslöst om det inte leder nånstans. Jag kan gärna ”lida” nu för att nå ett mål sen. Hur man t ex kan få klart en avhandling utan att ha en enda dag där man inte tycker det känns mindre kul, men jobbar på ändå för att man faktiskt vill (eller måste) bli klar nån gång vet jag inte riktigt.
Att alla drömmar ska vara orealistiska håller jag inte med om. Tvärtom trivs jag bäst med realistiska drömmar.
När det gäller trådens fråga, så har jag mitt drömyrke. Jag kan inte tänka mig något arbete jag hellre skulle vilja ha. Jag är precis där och gör precis det jag vill göra, har stor frihet och gör sånt jag tycker är roligt och viktigt.
Rent konkret så är jag forskare (70%) och universitetslärare (30%). Undervisningen är en kurs med 350 studenter, som går två gånger per år. Jag är kursansvarig och kan bestämma innehåll och upplägg efter eget huvud, sen får jag ett lärarlag som hjälper mig att verkställa enligt plan. Det är ett privilegium, tycker jag, att få 700 unga människor varje år som är där för att lära, och där jag kan välja det kursinnehåll och den literatur som jag tycker de har störst nytta av. Forskningsdelen av min tjänst gör jag där och när jag själv vill, och jag bestämmer själv vad jag vill forska om.
Mitt långsiktiga mål är i första hand att fortsätta ha det så bra som jag har nu! Också enormt skönt att många år med dålig/ingen lön, osäkerhet och mycket obetald övertid har gett utdelning, att slippa leva i ovisshet om jag kommer kunna fortsätta i yrket eller inte.
Alla ni som ar supernojda med era yrken far ju garna dela med er av vad det ar ni gor!
mvh
karriarskris
Eftersom vi har samma utbildning (väl?) så blir jag ju nyfiken på vad det jobbet är.
![]()
ah jag kanske ska berätta vad jag jobbar med. Säkerhet, krisberedskap och civilt försvar.Både och. Jag tycker jobbet är bra men jag drömmer också om annat. Mitt jobb är väldigt fritt, utvecklas hela tiden.
Sådan är jag också, totalt miffo i yrkesliv och karriär. Jag gör mest bara och kan aldrig varken planera eller tänka framåt. Min partner är precis likadan. Han har dock jobbat sen han tog examen så han kommer ju få en bra pension medan jag varit sjukskriven många och långa år...men jag har alltid varit relativt fattig så det spelar ingen större roll alls, faktiskt. Men jag har faktiskt mitt drömjobb som är dåligt betalt men har aldrig haft ett bättre jobb! Jag jobbar inom vården.Bevisligen kan man drömma även om nödvändigheter, som jobb och bostad. Det har jag väl inte förnekat. Själv har jag dock sällan drömt om såna saker. Jag är inte en sån person, antar jag. (Och jag är så djävla mätt på universitetet.)
Jag noterar ibland att du ser saker i livet som att de bygger på varandra och leder i en riktning och sådant. Jag är helt enkelt inte sån. Mitt huvud tänker inte så.
Jag fuckade upp min skolgång. Sen tog jag tag i att läsa in gymnasiet på folkhögskola ett antal år senare, när min unge redan var född. Sen läste jag de få ämnen som verkade roliga. På den vägen är det.Sådan är jag också, totalt miffo i yrkesliv och karriär. Jag gör mest bara och kan aldrig varken planera eller tänka framåt. Min partner är precis likadan. Han har dock jobbat sen han tog examen så han kommer ju få en bra pension medan jag varit sjukskriven många och långa år...men jag har alltid varit relativt fattig så det spelar ingen större roll alls, faktiskt. Men jag har faktiskt mitt drömjobb som är dåligt betalt men har aldrig haft ett bättre jobb! Jag jobbar inom vården.
Jamen det var inte bra! ajabaja! Det straffar sig vettu. Ja jisses, var det inte bättre förr när man kunde läsa för bildnings skull och för sitt höga nöjes skull än idag när allt ska leda till det heliga Jobbet och den heliga Karriären?Jag fuckade upp min skolgång. Sen tog jag tag i att läsa in gymnasiet på folkhögskola ett antal år senare, när min unge redan var född. Sen läste jag de få ämnen som verkade roliga. På den vägen är det.
Jag hade velat bli åklagare men då jag inte kan få tingsplats inom ett vettigt avstånd från Sthlm (och är inte så flyttbar) så kommer det få stanna vid en dröm![]()
Pratade just med min partner om att jag inte VILL HA de saker som karriär ger. Knappt ens högre lön.Jamen det var inte bra! ajabaja! Det straffar sig vettu. Ja jisses, var det inte bättre förr när man kunde läsa för bildnings skull och för sitt höga nöjes skull än idag när allt ska leda till det heliga Jobbet och den heliga Karriären?
Mvh, gammal stofil
Nä inte jag heller...jag jobbar bara deltid så det kommer jag ju få sota för sen. Men som tur är älskar jag linser och de är mycket proteinrika så jag lär ju få leva på det.Pratade just med min partner om att jag inte VILL HA de saker som karriär ger. Knappt ens högre lön.
Cykelutflykter med linssoppa i mattermos är inte det sämsta!Nä inte jag heller...jag jobbar bara deltid så det kommer jag ju få sota för sen. Men som tur är älskar jag linser och de är mycket proteinrika så jag lär ju få leva på det.
Tråkigt.![]()
Jo lite men jag har förlikat mig med det hela och dessutom så lär min löneutveckling i det yrke jag har nu se bättre ut än vad det hade gjort som åklagare så jag ska väl inte klaga allt för mycket![]()