Har ni ert drömyrke?

Nix. Jag har utbildningen för drömjobbet men dessvärre så kommer jag aldrig nå dit då jag inte såg till att ha toppbetyg i allt under min utbildning så vägen dit är dessvärre stängd för min del.
Däremot har jag ett stimulerande "good enough" jobb och ju mer erfarenhet jah samlar, desto bättre "good enough" jobb kan jag få även i framtiden..

Eller går ni och drömmer om något annat och i så fall vad? Vad hindrar er från att satsa på det?
Kanske ska svara själv också.

Nej jag har inte mitt drömyrke, jobbar med det jag är utbildad till men trivs inte särskilt bra.
Drömmer om att driva eget och ha ett litet, mysigt och lantligt café samt driva en bakblogg med främst inriktning på tårtor.

Vad som hindrar det är främst ekonomin, att det inte finns något bra läge för det här och det är ju inte bara att flytta med barn osv. Vet inte om jag skulle klara av det eller om jag skulle våga chansa.

Jag drömde redan som liten om att jobba inom domstolsväsendet (man har sagt till mig att mamma sa redan när jag var fyra-fem år att "den där kommer bli advokat eller domare eller något sådant") och det gör jag nu. Jag har dock inte drömjobbet än, det är rätt många år kvar dit, men det jag gör nu är första steget på den vägen, så lite drömjobb är det ändå. :p

Nix. Jag har utbildningen för drömjobbet men dessvärre så kommer jag aldrig nå dit då jag inte såg till att ha toppbetyg i allt under min utbildning så vägen dit är dessvärre stängd för min del.
Däremot har jag ett stimulerande "good enough" jobb och ju mer erfarenhet jah samlar, desto bättre "good enough" jobb kan jag få även i framtiden..

Eftersom vi har samma utbildning (väl? :o ) så blir jag ju nyfiken på vad det jobbet är. :)

Och jobba och pensionsspara så man har råd med vinet och runtresandet ;).
Jobbandet ser jag som en del av att hålla mig vid liv, i stort sett. Lönen underlättar avsevärt, tycker jag. Vin och runtresande räknar jag med att inte ha råd med. Ej heller häst. Men förhoppningsvis en hund.

Jag tycker också att drömjobb är ett svårhanterligt ord. Ett jobb är en nödvändighet. Det tar udden av drömmandet rätt rejält, tycker jag.

Jag tänker mig nog att drömmar är orealistiska, annars kvalar de inte riktigt som drömmar.

Men jag är inte heller en person som tnker eller lever med mål i sikte heller. Jag är tvärtom lite rädd för mål och drömmar, med en stark känsla av att de nedvärderar nuet. Jag vill heller inte "lida" nu för att nå ett mål sen. Jag vill ha trevligt nu!
Intressant att se hur olika alla tolkar "drömjobb". För mig är det definitivt realistiskt, men samtidigt något jag brinner såpass så att det känns/skulle kännas som ett privilegium. (Men så är jag en sån som behöver mål att sträva efter också).

Senast ändrad:
Jag vet inte om jag har mitt drömjobb, men jag har ett väldigt roligt jobb där jag trivs som fisken i vattnet och där jag tycker att det är kul att gå till jobbet varje dag :) jag är en rastlös person som måste ha mycket frihet och utmaningar för att trivas, vilket jag har på min nuvarande arbetsplats. Förutom att jag trivs med arbetsuppgifterna så är det en jätterolig bransch, roliga kollegor och dessutom nästan inget pendlingsavstånd vilket ger mycket fritid trots heltidsjobb. Det finns även en del möjligheter att avancera, vilket jag tycker känna motiverande även om jag inte är någon karriärista :)
Driver ett eget bolag vid sidan om också, men det är väl mer ett hobbyprojekt :D

Tvärlugnt, verkligen. Fan vad fattiga många av oss kommer att bli som pensionärer.
Det är verkligen tragiskt - jag gillar mitt jobb just nu, men tanken på vad ett kommunalt jobb inom vård/omsorg på deltid kommer ge mig i pension ger mig framtidsångest och får mig verkligen att fundera på om jag ens vill fortsätta jobba med det jag gör en längre period. Känns inte alltid som det är värt det :down:

Och för att vara lite mer OnT så har jag icke något direkt drömjobb, men jag trivs bra och det fungerar skapligt att jobba (vilket inte alltid har varit/är självklart för mig) så jag trivs med det just nu :)

Det är verkligen tragiskt - jag gillar mitt jobb just nu, men tanken på vad ett kommunalt jobb inom vård/omsorg på deltid kommer ge mig i pension ger mig framtidsångest och får mig verkligen att fundera på om jag ens vill fortsätta jobba med det jag gör. :(
På den punkten är väl mitt jobb någorlunda okej. Särskilt om jag hade gjort som man ska från början, och börjat tio år tidigare. Och helst ha jobbat heltid hela tiden istället för att som nu, jobba så lite som möjligt i långa perioder. Jag är ett totalt miffo i yrkeslivet. Och min partner ska vi inte tala om! Många år som sjukskriven och nu jobbar han med handelsavtal, och inte heller han på heltid.

Men det är ju också orimligt att ägna sina decennier i arbetsför ålder åt att tänka på pensionen.

Tvärlugnt, verkligen. Fan vad fattiga många av oss kommer att bli som pensionärer.
Som det ser ut nu kommer jag att bli väldigt ofattig. Men jag tvivlar på att jag kommer att klara att jobba tiden ut, åtminstone inte på heltid, så då kan ju bilden bli en annan.

Som pensionär ser jag framför mig att åka på enkelbiljetter till Grekland och inte åka hem förrän jag får lust. Och så vill jag ha hund. Svåra saker att kombinera, dock.

Har en liten dröm om att bli hästmassör om man nu kan ha det som yrke?:o
Det som stoppar mig att gå en kurs i det just nu är ekonomin eller alternativt noll stöttning från dom som skulle hjälpa mig att kolla upp om jag kunde få viss ekonimsk hjälp av arbetsförmedlingen (väntar fortfrarande från svar av arbetsförmedlingen). luddigt jag vet men har börjat nosa på det i alla fall.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 208
Senast: fio
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 829
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
850
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka