Har ni ert drömyrke?

Mirre

Trådstartare
Eller går ni och drömmer om något annat och i så fall vad? Vad hindrar er från att satsa på det?

Eller går ni och drömmer om något annat och i så fall vad? Vad hindrar er från att satsa på det?

Fan vet om det är mitt drömyrke men jag trivs enormt med det iaf (dvs jag kan hålla på med det även utanför arbetstid). Jag vinglade ju lite hit och dit under min utbildning men är nöjd där jag hamnat.

Jag trivs med mitt jobb, men min ultimata dröm är att bli begravningsentrepenör. Finns egentligen inget som hindrar mig från att satsa men vägen dit kräver en del medvind. Det funkar inte som vissa andra jobb att man bara skaffar en utbildning och sen söker tills man får napp. Mycket handlar om kontakter och erfarenhet, så det är sånt jag just nu försöker bygga upp för att ha bättre chans längre fram. Skynda långsamt helt enkelt.

Är utbildad till mitt drömyrke, tyvärr rätt svårt att få jobb men hade en tidsbegränsad anställning med stora delar av vad jag vill göra. Hoppas på att ta mig tillbaka efter föräldraledighet. Finns visserligen mycket inom samma kategori jag kan tänka mig.

Jag trivs på mitt jobb, men drömjobbet är det inte. Jag har utbildningen för drömjobbet, men tjänsterna för just drömjobbet är få. När det kommer en ledig tjänst för drömjobbet så får jag ha samlat erfarenheter för att vara aktuell. Det gör jag för fullt på nuvarande arbete, men planerar att byta arbete så småning om för att få mer erfarenheter inför "drömjobbet". Men då ska det ju finnas lämpliga andra arbeten, det jag har känner jag inga som helst problem att ha just nu, men inget jag vill ha till pensionen.

Utbildad till drömyrket, men tjänsterna är få och konkurrensen hård. Har sökt ett par jobb och väntar på svar. Mitt nuvarande jobb är så långt ifrån man kan komma nästan, inget jag vill stanna på.

Jag har ett jobb som jag är intresserad av och en arbetsplats där jag trivs mycket bra. Jag valde yrket efter att ha blivit utförsäkrad två gånger och ville ha ett yrke där jag aldrig mer behövde bli arbetslös.

Däremot ät det inte mitt drömyrke. Det jag helst av allt vill göra kan man inte utbilda sig till och inte få anställning som.

Ja jag har mitt drömyrke. Har flera gånger funderat på om jag skulle kunna tänka mig nåt annat, nåt kontorsaktigt emellanåt och nåt där man kan tänka "jag gör klart det här hemma", men nä. Jag återkommer till samma yrke och inriktning.

Nej. Verkligen inte!
Jag har en utbildning inom häst men det är inget jag vill syssla med. Eller, mitt hjärta dras ditåt just för hästarna. Men jag vill jobba med något annat. Riktigt vad vet jag inte även om jag har några idéer. Vad som hindrar mig är väl att jag saknar utbildningen. Pluggar dock nu så jag kan ta mig vidare. Sen är det måendet som kan sätta käppar i hjulet för plugget och det kan jag tyvärr inte göra något åt (kronisk psykisk sjukdom) om jag får ett skov. Men nu mår jag bra för tillfället (tack vare medicinering) och hoppas jag ska fixa plugget. Jag har fått lite kognitiva nedsattheter sen mina skov vilket gör att min hjärna är lite lost och behöver mer tid på sig att ta till sig information men än så länge går det bra :) Och skulle det behövas så har jag rätt till anpassningar så jag ska fixa det (redan prat om att jag tex ska få mer tid under tentor och det känns som skolan faktiskt tar hänsyn till min nedsättning).

Nu är jag visserligen ung och studerande fortfarande, men åtminstone det man skulle kunna kalla "drömjobb inom det jag utbildar mig till" är faktiskt redovisningkonsult. Var tidigare väldigt inne på att jag ville dra mer åt marknadsförings/organisationshållet, men med tanke på redovisnings/beskattningskursen jag läser just nu, känns det faktiskt ännu mer rätt än de andra inriktningarna!
Alltså, att bara sitta med luntor av verifikationer från olika företag, inne på sitt kontor, känns väl inte sådär jätteexalterade kanske. Däremot att hjälpa små, och nystartade företag med rätt ekonomilösningar för just deras företag, vad jag som redovisningskonsult ska göra, vad de kan göra själva och hur, samt bara allmänt underlätta deras administration, känns faktiskt som ett förvånansvärt roligt jobb jag verkligen kan tänka mig. Dessutom ser arbetsmarknaden god ut för ekonomer som valt redovisningsinriktningen.

Det beror väl lite på vad man lägger i ordet dröm. Jag drömde om helt andra yrken när jag växte upp men idag så kan jag inte föreställa mig göra någonting annat än det jag gör. Är precis, precis i början av karriären men jag är duktig på det jag gör och känner att det är ett område jag kan fortsätta utvecklas inom resten av livet.

Mitt drömyrke har alltid varit Veterinär. Gav upp det på gymnasiet då jag inte orkade ha högsta betyg i allt, och nu anser jag mig inte vara flyttbar längre, så det känns okej.

Läser just nu första året på miljö och hälsoskyddsprogrammet, och tänker att det borde kunna leda till ett riktigt roligt jobb! Jag har fortfarande två år på mig att fundera ut vad för typ av jobb.. :p djurskydd är ett alternativ, vilket på något sätt inte alls är ett dumt alternativ till veterinär.

Jag har ett jobb jag trivs med, gillar och är bra på.
Men dröm; Njet.
Jag hinner inte läsa alla böcker jag vill läsa, göra allt, träffa folk mm.
Jag skulle kunna tänka mig massor av olika yrken, jag växlar intressen. Men det jag har tror jag passar min personlighet väldigt bra.

Jag måste tillägga en grej! Jag har mitt "drömliv" utanför jobbet. Så jobbet behöver inte vara "drömmigt" också. Men jag skulle vilja ha kul på jobbet, och ha bra kollegor. Och gärna tjäna så pass att jag skulle kunna jobba 75%, och därmed få mer tid till min drömmiga fritid! :love:

Nej, däremot är jag precis där jag behöver och vill vara för att kunna nå det. Jag arbetar i rätt bransch och med rätt frågor och har lyckats få ett riktigt bra jobb, trots stor konkurrens.

Jag hoppas på att komma in på en masterutbildning till hösten som kommer vara nästa steg mot drömjobbet :).

JA! Har eget företag som börjar rulla på ordentligt och det är så ballt. Bara känslan att kunna bestämma lön osv. Typ "vad vill/behöver jag ha i lön denna månad? Varsågooood" sitta i möten med investerare som tror på mig och mitt företag är också skitcoolt, även om det kändes som att jag snott pengarna och inte förtjänade de när de kom in på kontot.

Jobbar lite extra bredvid inom Handels men håller på att fasa ut det, är tjänstledig från nästan all tjänst där, jobbar lite helg bara pga i love money :p har hatat det jobbet ett bra tag men nu när det snart är slut börjar det bli kul igen, typiskt.

Pluggar heltid också till ett välbetalt yrke (i know jag sover typ aldrig) för att jag är en emellanåt nojig människa som vill ha en säkerhet ifall bolaget går dåligt/jag tröttnar. Men jag tror inte att jag kommer jobba med det yrket. Men OM så är det också ett roligt yrke och jag har stor nytta av de kunskaperna inom mitt företagande :) jag är nöjd! Och jag har jobbat röven av mig för att komma hit och kommer få jobba lika mycket till många gånger om.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 218
Senast: fio
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 837
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
853
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur