T
TeamWahlund
Sv: Har ni NÅGONSIN?

Inget påhopp, bara min åsikt.
Jag tycker att det är egoistiskt och oansvarigt att avliva en frisk unghäst som dessutom inte ens anses som problemhäst och om ägaren själv skriver att det finns många passande hem för denna.
VAD får TS att välja slakt framför att sälja?
Jag vet MÅNGA personer som sålt hästar som dom inte klarat av pga personens egna brist på kunskap/hantering/ridförmåga etc som sedan fungerat problemfritt i sina nya hem.
Ett ex, på mitt förra jobb hade vi en häst som min chef inte kunde rida alls, hästen stegrade sig, nästan galopperade baklänges och lade sig ned på knäna så fort chefen skulle rida, vägrade hoppa allt över 90 cm pga bristen på tillit (hästen har gått clear i 150 hoppning med annan ryttare), chefen red honom på både kandar och sen på ett sjukt skarpt kombinationsbett som jag snarare såg som tortyrredskap.
När jag eller den andra beridaren red så var det aldrig något tjafs, jag red honom på delat tränsbett utan hjälptygel. Problemet var att chefen rider oerhört hårt med dubbla signaler och hästen har trasiga laner och blåmärken lite var svans i gomen.
Tack och lov så är hästen nu såld till en skickligare ryttare!!!
Har även varit med och rehabiliterat problemhästar av mkt svår grad pga felhantering som var farlig, NU (efter kastration och tillitsarbete) så är han stabil och en normal häst, och en annan pga fel inridning till den grad att han flög i luften och sparkade mot en så fort han fick syn på sadel eller annat som associerades med ridning. NU rids han barbacka, med sadel, i grimma osv utan problem och är VÄL lämpad åt nybörjare.
Du skriver även att du bor på egen gård osv och att du kan ha kvar hästen, så utan att du förklarar mer ingående så är det mkt svårt att förstå för mig VART problemet ligger och hur(OM) man kan stödja/avleda dig från ditt beslut.