hård i höger, varför och vad göra?

Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Min häst var/är nästan likadan.
Det du inte ska göra är att nöta i höger varv eller försöka böja igenom.
Jag tror att såna här problem inte enbart går att ordna med ridning, det är min erfarenhet.
Kolla tänderna. Ett litet sår kan göra att han får ännu mer obehag av att man tar i höger tygel och blir därför stark, även om tänderna inte är huvudorsaken.
Låt någon duktig massör/liknande kolla igenom hästens kropp. Förmodligen kommer det bakifrån. Det kan sitta i nacken också.
Efter att jag fixat tänderna på min blev det superstor skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Eftersom den, i det fall jag ser för mej att det kan vara, har tyngden åt vänster. Därför måste ryttaren få kontroll på den sidan, få ett stöd där, för att den ska släppa i högersidan. Den drar åt vänster helt enkelt försvinner ut där och kan göra det eftersom den har släppt kontakten på den sidan. Höger bak bär inte utan skjuter på.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Eftersom den, i det fall jag ser för mej att det kan vara, har tyngden åt vänster. Därför måste ryttaren få kontroll på den sidan, få ett stöd där, för att den ska släppa i högersidan. Den drar åt vänster helt enkelt försvinner ut där och kan göra det eftersom den har släppt kontakten på den sidan. Höger bak bär inte utan skjuter på.

Hmm ... vad intressant :). Jag tycker det är himla skumt att den kan vara tom i en sida där den har mest vikt :confused:. Dvs att den kan vara tom i en sida där den skjuter ut bogen :confused:.

Citerar Kyra sid 56-57:
"Om en häst t.ex är stark i höger sida så trycker den ut höger bog ... samtidigt ofta även vänster bakben.... det är alltså vänster sida som är problemet ... så länge hästen inte tar stöd på vänster tygel utan försvarar sig genom att vara stel och stark i höger sida kan man inte ge efter på höger tygel.... måste få kontakt med vänster tygel så att man kan ge efter på den högra"

Till trådskaparen:
Kyras lösning är för övrigt att rätta in framdelen mot bakdelen med vänster tygel och höger skänkel samt hålla emot med vänster skänkel så att inte häcken trillar ut.
 
Senast ändrad:
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Javisst men det behöver alltså inte alls alltid vara så, det kan även vara så som jag skriver, jag har själv erf av det från en häst som gjorde precis så, och där lösningen var att få hästen att plocka tillbaka vänster bog, SAMT ta mer stöd i vänster tygel, och därmed kunna lätta i höger. Det finns många varianter, när vi enbart fått veta en omständighet egentligen.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Javisst men det behöver alltså inte alls alltid vara så, det kan även vara så som jag skriver, jag har själv erf av det från en häst som gjorde precis så, och där lösningen var att få hästen att plocka tillbaka vänster bog, SAMT ta mer stöd i vänster tygel, och därmed kunna lätta i höger. Det finns många varianter, när vi enbart fått veta en omständighet egentligen.

Jag tycker det verkar helskumt att en häst som driver med bogen åt vänster är hård/hänger i högertygeln :crazy:.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Javisst men det behöver alltså inte alls alltid vara så, det kan även vara så som jag skriver, jag har själv erf av det från en häst som gjorde precis så, och där lösningen var att få hästen att plocka tillbaka vänster bog, SAMT ta mer stöd i vänster tygel, och därmed kunna lätta i höger. Det finns många varianter, när vi enbart fått veta en omständighet egentligen.

Detta är min erfarenhet också från nuvarande hästen (som dock blivit rak igen, hurra!). Att man måste få mer kontakt på vänstertygel för att få ha höger tygel "ifred". Jag har arbetat på att få höger bak mot vänster tygel, kan man kanske uttrycka det. Och haft vänsterskänkeln liggande intill i högervarvet för att rama in. Att bara fokusera på högersidan i höger varv förstärker bara problemet.
Men, alla fall är unika o hästen är en levande individ. Man kan få väldigt bra tips i böcker, men sedan kanske man måste åtgärda på annat sätt i praktiken. I TS fall vore det nog bra med liiite mer info.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Jomen det tror jag alla är överens om - hänger hästen i högertygeln och är tom i vänster så skall man skapa kontakt i vänster så att man kan ge efter på höger.

Det som iallafall jag inte är överens om är att en häst som hänger i höger och är tom i vänster tygel oftast skjuter ut vänster bog (som flslght skriver) :confused:. Men jag kanske får någon ahaupplevelse snart :idea::D. Jag kanske tänker ovanligt fel idag :confused:.
 
Senast ändrad:
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

I det här fallet går det inte att resonera om vem som har rätt o vem som har fel då vi utgår från egna praktiska erfarenheter. I mitt fall var det t.ex. vänster bog som gärna blev lite utskjuten samtidigt som hästen gärna ville vara lite vänsterställd. Jag gjorde generalfelet först att koncentrera mig på högersidan i höger varv o det blev inget bättre av, tvärtom. Hon fortsatte vara vänsterställd med utskjuten bog o sladdade mer. När jag istället fortsatte stimulera höger bak samtidigt som jag ramade in vänstersidan med vänster skänkel så blev högersidan lättare att påverka o ställningen lättare att få igenom. Och detta i kombination, naturligtvis, med att verkligen sitta rakt över hästen o byta varv ofta.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Sånt där är egentligen svårt att säga utan att ha sett det, så jag utgår ifrån det jag själv (mest) kommit i kontakt med.
Att man själv som ryttare är "hårdare" (spänd) i högersidan kan nog vara en vanlig anledning, iom det blir man inte heller lika följsam.
Det är lite intressant tycker jag att så många svarat vänster bak. För själv upplever jag tvärtom på min! :p I högervarvet vill den gärna gå som i en sluta och då kommer alltså vänster bak mer inunder kroppen (närmare tyngdpunkten) medans den lätt spänner emot när jag vill flytta högerbak (som den gärna vinklar lite utåt dessutom) rätt, mer rakt fram inunder kroppen. Iofs kanske det blir samma sak ändå, för det mesta av vikten som avlastas bak hamnar på högerbogen och det är när jag vill avlasta högerbogen som fenomenet "spänna emot" lätt uppstår. Så trots att det är ett annat bakben det rör sig om så blir fenomenet samma. Sen tror jag säkert att det har med mig att göra också, att jag har lättare att röra mina höfter och min rygg på ett visst sätt och är mer spänd i högerhöften.
Sen brukar ET´n prata om att om man är mer spänd på ena sidan, som i det här fallet - höger, då har det oftast uppstått för att avlasta den sida hästen är låst på (i SI-leden t ex) och därmed har sämre rörlighet, eller helt enkelt är svagare i (högerhänt/vänsterhänt, sned ryttare). Så grundproblemet sitter med största sannolikhet i vänster sida. Vilket låter logiskt vare sig det är mig eller hästen det kommer ifrån eftersom jag känner om man försöker rulla med höfterna att -ja, det är mer spänt i höger, men då tänjer man lite och så vips går den att röra i alla riktningar, i vänster känns det inte alls lika spänt men det/de lägen som är svårt/svåra är nästan omöjliga att komma igenom istället! Ffa utan att högerhöften följer med. :p

Vill egentligen inte ge några råd för det behöver vara utifrån ekipaget. För egen del så har jag försökt lösa felet i många trådar så att säga, inte bara från en aspekt. Hästen har fått behandlingar kontinuerligt vare sig det behövts eller ej för att blir så mjuk och rörlig som möjligt i sin kropp, jag har själv fått behandlingar (osteopati/kraniosakralterapi), har själv tränat fysiken med lite core-träning och lite styrketräning men ffa försöka hålla sig så spänningsfri som möjligt, tränat upp sitsen så gott det går och att försöka kunna "räta upp" hästens höfter med hjälp av mina höfter, övat massvis med grunder i ridningen och försöka få hästen att koppla in de svagare delarna också lite i taget och öka successivt. Har man väl fått den mentala kopplingen (vare sig det gäller ens egen kropp eller hästens kropp) där man öht får igång den muskelgrupp man är ute efter - vilket kan vara lättare sagt än gjort! - då blir resten mycket enklare sen. Men sen kan det ju finnas saker som hindrar.
Du säger att sadel är bytt och hästens rygg är kollad. Tänk bara på att det kan ta månader eller t o m år innan fysiken återställts/förbättrats om den väl blivit hämmad av t ex en illasittande sadel, dålig träning, gamla trauman osv även om man tycker att den är "tillrättad". Det måste få ta den tiden.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Ja jag skulle säga så här att om du hade kontakt på vänster skulle den inte kunna skjuta ut den bogen......Det som händer i högertygeln är att du som försöker hålla hästen rakare (förhoppningsvis) får en dragkamp om högertygeln eftersom hästen trycker åt vänster. Förstår ärligt talar inte vad som är så konstigt med det:confused:

Jag kom ihåg idag när jag red att den här gjorde så också när hon var ung och inte ville samma som jag, fortfarande kan hennes "försvar" mot arbete vara att göra så, bland annat, inte när det blir jobbigt men om hon vill något annat s a s. Men hon gör även så som du skriver, det kan växla.

Den första jag skrev om var det inte något konstigt med alls, och det upphörde när vi kom lite längre i att bygga upp styrkan. Jag hade också en dum tränare (som andra berättat om också) som ville att jag skulle låsa högerhanden på låret i höger varv för att hindra den att driva utåt med bogen. Jag känner igen det solis beskriver.


Hästar kan göra på olika sätt, förstår du, och mycket av det beror troligen också på ryttaren och vad den gör/har svårt med, därför tipsade jag även i början om att checka av sig själv,
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Om den hänger (ts skriver blir hård) i högertygeln brukar det vara vänsterbogen den trycker ut, och att den släpper vänstersidan. Då är det höger bak hon har i handen som inte är under hästen riktigt. Men jag har inte sett hästen förstås.

Vi har väl olika erfarenhet helt enkelt. När hästen hänger i högertygeln brukar det (min erf) vara för att hästen viker sig i vänster sida (släpper kontakten där) och skjuter ut högerbogen. vänster bak vill gärna gå innanför ( spårar ej)
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Det som iallafall jag inte är överens om är att en häst som hänger i höger och är tom i vänster tygel oftast skjuter ut vänster bog (som flslght skriver) :confused:. Men jag kanske får någon ahaupplevelse snart :idea::D. Jag kanske tänker ovanligt fel idag :confused:.

Det beror väl på varför?
Jag har inte varit med om exakt det, men ponera att ryttarens vikt/överkropp är placerad utåt i sidled, eller att hästen har problem/någon svaghet så den får lättare att flyta iväg utåt med vänsterbogen, då borde det inte direkt vara omöjligt heller.

Själv upplever jag att steg 1 som "försvar" från hästen är att vilja snedda inåt med framdelen (bogen). Steg två, när man försöker korrigera det genom att få innerbak att bära bättre (finns andra varianter också) strax innan man till slut får ett bättre svar, det brukar vara att flyta ut utåt istället, med vänsterbogen, misstänker att det i det läget är när den försöker skjuta på med högerbak istället för att bära så den trampar för långt in/fram med högerbak och flyter ut istället?
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Till trådskaparen:
Kyras lösning är för övrigt att rätta in framdelen mot bakdelen med vänster tygel och höger skänkel samt hålla emot med vänster skänkel så att inte häcken trillar ut.

TS la sin tråd här för att få ett centrerat svar på sin fråga. Du gav ett svar baserat på händer (tyglar) och ben (skänklar), men hur tycker Kyra att ryttaren ska göra med sin balans, sits och sittben? I vilken övning skall detta tillämpas? Både rakt fram och på volt? I båda varven? Undrar bara... ;)
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Tack för att du tar dig tid att förklara hur du menar :).

Nu blir det spännande att höra från TS om det är den vänstra eller högra bogen som ramlar ut i hennes specifika fall :D.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

TS la sin tråd här för att få ett centrerat svar på sin fråga. Du gav ett svar baserat på händer (tyglar) och ben (skänklar), men hur tycker Kyra att ryttaren ska göra med sin balans, sits och sittben? I vilken övning skall detta tillämpas? Både rakt fram och på volt? I båda varven? Undrar bara... ;)

Nja hon skrev att hon själv pysslat med centrerad ridning och att hon trodde att de smartaste tankegångarna fanns här ... inte att hon ville ha ett centrerat svar :).

Jag vet inte vad Kyra specifikt föreslår vad gäller sitsen. Jag hade boken framför mig och jag kollade hur hon tycker att man skall rätta till en häst som är stark i en sida. Kanske står det mer om sittben etc någon annanstans. Du får kolla själv :).
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

*kl*
Nu funderar jag över följande:
Vad är definitionen på stark/svag sida hos en häst :confused:.

Om vi skall fortsätta med Kyras sätt att se det då ... hon säger ju att en häst som är stark i höger sida skjuter ut bogen åt höger. Så enligt Kyra är stark sida = skjuta ut bog. I Kyras fall sitter den även fast i höger tygel om den skjuter ut bogen till höger.

Om man då tar Flashlights fall - hästen skjuter ut bogen till vänster men biter sig fast i höger tygel - vilken är hästens starka/svaga sida då ??? Enligt Kyras logik så borde den starka sidan vara vänster eftersom bogen ramlar ditåt. Och om vänster sida är stark så borde höger sida vara svag och det är den svaga sidan man vill skall ta stöd. MEN det är ju i den högra sidan som den ju redan hänger :confused:.

Så samma symptom - hästen biter sig fast i högertygel - men vilken är den starka och svaga sidan i respektive scenario ... och varför?? :confused:

(Försöker bara förstå :o)
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Det blir svårt om du enbart svarade utifrån att läsa i en bok. Om hon skulle skriva om alla varianter som kan förekomma beroende på häst och ryttare tillsammans så skulle det bli en egen bok... Hon skriver väl f ö något om ryttaren också, har jag gör mej. Men då ur ett sätt att vara sned på hästryggen, inte alla varianter som faktiskt kan förekomma.

En orsak till att en häst kan lyckas köra ut ena bogen är att ryttaren inte får tag på den bogen, eftersom hästen inte tar stöd utan viker undan på den sidan.

Det handlar heller inte så mycket om sidor utan bakben som arbetar olka, och det är när man stärker och får hästen mer liksidig som de här problemen kan minska. Det ena är mera inställt på att skjuta ifrån, det andra bär mer. Det påverkar bogarna i sin tur. OCh vad ryttaren får i handen.

Sen kan hästen ha fysiska fel som orsakar det men det har ju andra påpekat att man ska kolla.

Eftersom det är en kombination av häst och ryttare som har sin höger eller vänsterhänthet så kan det alltså se ut på olika sätt. Att enbart beskriva hur en häst kan arbeta i sin höger eller vänster"inställning" ger inte hela sanningen när det sitter en ryttare på med egna snedheter eller en lättare och en svårare sida. Då förutsätter man att ryttaren har total koll äver sig själv och det har nog Kyra tex, HON kan avgöra vad som är hästen,men knappast vi andra dödliga.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Oj massa svar det kom under helgen. Ska hinna läsa vart och ett ordentligt senare.

Intressant att diskussionen går huruvida det är höger el vänster bak som arbetar sämre, för det är just det jag själv försöker klura på.

att hästen känns lite formad ) som någon listigt illustrerade kan jag känna igen mig i. På voltspår har han en förmåga att falla utåt i båda varven upplever jag, men det beror på att han söker sig mot spåret så starkt.

Hästen ifråga har alltid haft dålig balans och det har varit den punkt vi och alla våra tränare tragglat år ut och år in. Tidigare lutade han inåt på ett voltspår i högervarv, men det gör han inte längre utan går bättre, men inte helt bra som sagt.

Jag testade i helgen att hela tiden rida en bit innanför spåret samt att prova att inte ge stöd i högerhanden (tror jag har en förmåga att ge mer stöd på höger än vänster, vilket kan ha påverkat, absolut). Utan stöd på höger blir han återigen mkt mer obalanserad, som om han försöker balansera sig enbart genom att "styva" högersidan".

Problemet om jag försöker ge mer stöd i vänster ist är ju att han då böjer sig på en gång. Obs. jag har bara experimenterat lite med stöd i olika sidor, själklart så är det aktiviteten i de båda bakbenen som ligger som fokus. Rätta till bakifrån, inte framifrån

Felsökning fortgår...jag ska se om jag inte kan få tag i ngn som kan försöka se när jag rider. Men kom gärna med fler tips och kommentarer, detta är ju ett alltid intressant ämne för alla ryttare...


Ngn nämnde att hästen borde kollas, självklart är han helt igenomkollad och även regelbundet masserad och har inga problem rent fysiskt så, förutom dålig balans i grunden.

som sagt, jag återkkommer med mer svar senare...
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Utan att ha hunnit fundera så mycket eftersom jag inte hinner det nu, så gissar jag att du belastar högerbogen mera, åker ner åt höger, men att du även som kompensation lägger vikt åt vänster. Det blir ostabilt för hästen som blir vinglig (och kanske är extra känslig för vikt också) och det du behöver är kanske hjälp att hitta din egen position, och få känna hur det påverkar hästen. :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 117
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 417
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund På tal om en annan tråd är jag lite fundersam över hur bruksraser är att leva med. Jag har själv varit inne länge på att det kan bli en...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 293
Senast: Wingates
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 161
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp