hård i höger, varför och vad göra?

T

thyrniròs

Ställer frågan i detta forum då jag tror att ni kan ge de smartaste tankegångarna...har själv hållt på mkt med centrerad ridning så jag känner att detta är rätt spår...

Min häst är väldigt hård i höger "mun". Så fort jag ställer lite högre krav på honom så spänner han sig i hals, nacke ganach och blir hård i handen och nästan går lite vänsterställd.

Funderar på om det kan komma bakifrån? kan han vara svagare i ena bak? och isf vilket? är det ryggmuskulaturen? Eller kan det vara i munnen?

Funderar även på om jag kan ha varit stelare i höger länge och kanske påverkat honom.

Han är kollad i ryggen och vi har en ny, utprovad sadel som vi börjat med efter att han vilat i 3 månader (har varit igång 1 1/2 månad nu)
Har dock inte kollat hans tänder på länge, men det känns inte som om det är problemet då han inte reagerar just när jag tar i tygeln, utan är allmänt "stel". Jag kan ha fel.

Så: hjälp mig gärna att spåna i vad det kan bero på

och snälla - ge mig tips på olika saker jag kan prova för att se om det blir bättre! (jag provar nu att fokusera på hur jag rider, ger jag ständigt stöd på höger etc, och tänker på att vara liksidig hela tiden för att eliminera mig som problem)
- ska jag jobba med att rakställa honom, ska jag släppa efter höger tygel mer så att han själv börjar söka efter den? ge mig gärna era funderingar!

tacksam
thyrnirós
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Ps.
självklar tar jag hjälp av tränare och rider i vanliga fall regelbundet för en, som dock är utomlands på praktik detta halvår...
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Jag gissar att din häst skjuter ut vänster bogen och att det handlar om höger bak, det är höger bak du har i handen s a s, sen vad det beror på är svårt att säga så här, det kan vara du som lägger vikten till vänster, hästen som har problem i höger bak eller något annat som får denna följd effekt så att säga.

Kolla var du har din vikt, skjuter du fram ena höften mer (gissar på höger i så fall om jag inte tänker fel nu)? Är dína händer armar axlar i samma höjd? Känn efter att skänklarna känns lika och ligger där de ska.

Om du är säker på att du fördelar din vikt någotsånär jämnt, så rid lite skänkelvikningar och framdelsvändningar åt båda hållen. Se om det leder till någon skillnad. Öppna åt båda hållen är också bra. Men börja gärna med en rad framdelsvändningar.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Jag känner igen det där från min häst som just nu gärna vill vara lite vänsterställd. Hon tycker att det är lite jobbigare att arbeta med höger bak än med vänster.
Jag försöker sitta helt rakt, alltså mitt över hästen, genom att känna båda sittbenen, låta benen hänga ned o hålla blicken rakt fram, slappna av i axlarna. Lättare sagt än gjort, kanske...
Sedan arbetar jag mycket lösgjörande. Volter, öka/minska volten, åttvolter o så varvat med rakt fram. Många övergångar o halvhalter. Skänkelvikningar. Jag försöker tänka på att byta varv ofta för att inte fastna i det "jobbiga" varvet. Och lätt, lätt, lätt hand.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

k', tack båda

ni bekräftar båda min tro om höger bak, det var ju mkt trevligt.

vad gäller vikt så ska jag helt klart hålla koll på det. Mkt intressant det nån av er sa om höger höft - kan mkt väl vara det som spökar från mig. Jag ska vara extra nogrann med att verkligen sitta rakt.

Lättlätt i handen. Det är jag och rider verkligen med lätt hand särskilt nu.
men hur tycker ni jag ska göra när han sätter emot i höger, förutom att arbeta allmänt lösgörande då - ska jag driva på och jobba trots att han ställer sig lite eller ska jag försöka rakställa honom? böja åt höger? ska jag ge mer stöd i vänster (blir ju glapp på vänster då han ställer sig, men kortar jag så böjer han sig, fattar inte hur jag ska få ihop det...)

tack för mkt bra svar!
vi fortsätter jakten på tips och felsökning
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Det är inte så mycket idé att bråka med just höger tygel utan fokusera på helheten med lösgörande och rakriktande övningar helt enkelt, så tror jag du kommer att känna att det lättar och att du får mer i vänsterhanden också dvs jämnare fördelning.

Se noga till så att inte din högerhand av detta kommer att hamna för långt från hästhalsen och i värsta fall den vänstra över mankammen t o m. Ha dem lika nära halsen, led över lite åt höger, men återgå och ha händerna lika nära mankammen dvs mitten på båda sidor.

Prova att försiktigt dra bak högerhöften en aning och se vad som händer i hästen. Samt att du ev behöver dra bak vänster axel, det kan vara så. Känn efter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Har haft samma problem, men med vänster sidan (vä bak + ingen ställning), massage och lösgörande på långa tyglar har hjälpt oss.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Fast jag tolkar TS som att det är högerbogen som sticker ut och i så fall är det vänster bak som inte hänger med. Hästen blir sedd uppifrån såhär. ) i kroppen. Vänster bak vill gärna gå innanför och inte under hästen och bära vikt.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Om den hänger (ts skriver blir hård) i högertygeln brukar det vara vänsterbogen den trycker ut, och att den släpper vänstersidan. Då är det höger bak hon har i handen som inte är under hästen riktigt. Men jag har inte sett hästen förstås.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Hästen är förmodligen "högerhänt" och tar den mesta av sin vikt på höger bog. Om det är så ... så ramlar den inåt och försöker febrilt hålla balansen genom att vinkla huvudet åt det andra hållet. Förmodligen är det så att även vänster bak är svår att hålla på plats. På höger volt lutar den förmodligen inåt. Vänster volt blir förmodligen större och större (högerbogen sticker iväg åt båda hållen). Det enda sättet att fixa detta är att flytta vikten över från höger bog till vänster bak. När hästen har vikten på ytterbak (och spårar igen) får den inner bak fri och kan stoppa in det benet under tyngdpunkten och bära sig bakifrån. Först då kan du lätta upp höger bog och få till en rakriktning som gör att hästen inte hänger i en tygel.

Lycka till ;).
 
Senast ändrad:
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Ts skev ju inte mycket om vilken bog det handlade om, som sticker iväg, endast att den biter/blir hård på höger sida och det tycker i alla fall jag tyder på att det är höger bak som inte är med på tåget.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Två bra övningar:

- Öka och minska voltens storlek. Minska genom att ta fram ytter axel och ytter hand. Öka genom att krama båda tyglarna och flytta ut med innerskänkeln. Se till att den går framåt ordentligt hela tiden. Belöna med liten eftergift när hästen visar tecken på att mjukna.

- Serpentin där du flyttar ut bakdelen första halvan av bågen, och rider vanligt resten av bågen.

De här övningarna hjälper dig att få fatt på hästens bakdel och rakrikta den.

Det är viktigt att du inte bara fokuserar på den hårda sidan, utan även på den som känns mjuk. Ofta är det nämligen ett lika stort problem att hästen undandrar sig stöd på den "mjuka" sidan som att den går emot på den "hårda" sidan. Ditt arbete måste alltså koncentrera sig lika mycket på att få hästen att ta kontakt med den "mjuka" sidan, som att få den till eftergift i den "hårda". Det kan inledningsvis innebära att du kan behöva ha den i kortare form på den "mjuka" sidan än vad du är bekväm med, men eftersom den närmast reflexmässiga reaktionen på en accepterad kontakt på tygeln är att hästen söker sig framåt - neråt så kommer detta att lösa sig så fort hästen slutar smita från kontakten och går fram även till den "mjuka" sidans hand.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Ts skev ju inte mycket om vilken bog det handlade om, som sticker iväg, endast att den biter/blir hård på höger sida och det tycker i alla fall jag tyder på att det är höger bak som inte är med på tåget.

Hmm.. men om hästen är stark i höger sida/tygel så är det väl höger bog som stuckit iväg??? Faller sig inte det naturligt :crazy:? Det är absolut höger bak som inte jobbar men det kan den inte göra förrän du skyfflat över vikten/tyngdpunkten bakåt till vänster bak. Då blir höger bak tillräckligt fri för att steppa in under tyngdpunkten och bära upp hästen så den kan sluta hänga i tygeln.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

sätt dig på mitten är mitt tips

Jag är verkligen värdelös på att få ett scenario framför mig av skiven text - men det är nog väldigt troligt att puppan2 slår huvudet på spiken


Jag red för en bokstavstränare och hennes lösning var att jag skulle slå ett halvslag om den tygel jag inte fick igenom. :eek:

Det är så länge sedan så jag minns faktistk inte varför det blev så - men det var en kombination av vad jag gjorde och vad hästen inte gjorde

och lösningen finns i att ändra båda två
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Det där blir ju logiskt - om den förböjer sig så går ju inte tygeltget bakåt

Jag blri så förvirrad för min häst då i tidernas begynnelse hängde i vä, och då var jag inte kroppsmedveten, och så mycket har hänt sedan dess

men jag var nog en typisk nybörjare högerhänt och lutade som ett reaplan
 
Senast ändrad:
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Jag red för en bokstavstränare och hennes lösning var att jag skulle slå ett halvslag om den tygel jag inte fick igenom. :eek:

Graman är annars en klassiker, löser problemet snabbt och skoningslöst! :angel: ;) :rofl:
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Jo men det brukar vara den sida som den släpper som sticker utåt på volten tex. Den driver alltså ut mot vänster i höger varv detta fall då. På rakt spår trycker den vänsterbogen mot väggen, tar inte den yttertygeln utan hänger i inner dvs höger.

Så som jag tänker det som ts beskrivit men vi kanske måste få mer info för att kunna bilda en uppfattning.

Ts. Hur fungerar höger öppna, resp vänster öppna? Det lär besvara det vi diskuterar här.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Jag är också inne på puppan2:s linje, för så tror jag också det ligger till i ditt fall. (Som jag fattat det är denna grundsnedhet väldigt vanlig bland hästar?)

Se till att ta vikt från höger bog till vänster bak som sagt, se till att hästen håller rygghalvorna lika högt och ffa sitt mitt över hästen. Sug upp den rygghalva som vill sjunka och tillåt inte att hästen "puttar ut" det andra sittbenet. Jag tycker personligen inte det är helt lätt, och inget som går att åtgärda på en sekund, men alla är olika talangfulla! :laugh:

Våga laborera lite med tempot, ett för högt tempo lägger hästen ännu mer i sin snedhet enl min erfarenhet, så våga be den ta det lite lugnare så den hinner koordinera om.

Som alla andra påpekat, det blir inte lätt att åtgärda i bettet, men jag tänkte ändå tipsa om att vara noggrann med att hålla bettet stilla i munnen, dvs se till att hästen inte "släpper" på vänster sida och låter det glida ut åt höger. Ofta är hästar som är tunga på hö bog tomma på vänster sida, såväl i kropp som i mun.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Jo men det brukar vara den sida som den släpper som sticker utåt på volten tex.

Men hur går det ihop :crazy:? Om hästen är tom i en sida så ligger väl merparten av tyngdpunkten/vikten på den andra sidan? Hur kan den då ramla iväg åt det håll den har mindre vikt :confused: ?? De fysiska lagarna som vi alla lyder under borde väl göra så att man faller åt det håll där man har mest tyngd?? Eller har jag missat något här??? :confused:
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Det har jag fått lära mig beror på hur ryttaren klarar av att korrigera. Kyra t ex får fram Flashlights effekt genom sina korrigeringar, medan Jan Brink får fram de effekter som du och jag upplever. Den kompletta ryttaren kan korrigera 100% och få en rak häst. som inte driftar åt något håll.

Som vanligt är det inte flickan i filmen som har skrivit brevet. (Dvs fingerade exempel)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 417
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund På tal om en annan tråd är jag lite fundersam över hur bruksraser är att leva med. Jag har själv varit inne länge på att det kan bli en...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 293
Senast: Wingates
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 159
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp