hård i höger, varför och vad göra?

Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Nej jag tänkte på ett svar/en diskussion utifrån de två scenarier/hypoteser vi diskuterat (som väl ändå är ganska tydliga) :).

Men tycker du det är omöjligt så går det ju naturligtvis inte ;). Tack iallafall för ditt inspel!!! Kanske någon annan kan stilla min kunskapstörst :).

Fast det kanske är lite trådkapning. Kanske har jag spårat iväg från ämnet. Sorry isådanafall till TS :o.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Jag upplever inte Kyra som någon sitspedagog - så tillvida att hon beskriver inte hur hon gör med sitsen speciellt ingående i sin bok, sina videos eller på sina clinics. (Nu har jag bara varit på någon enstaka med henne dock!)

Att hon däremot har en effektiv sits är ju dock obestridligt! :D

Jag tror att du och jag omedvetet gör samma saker med våra kroppar och att vi därför känner ung samma saker på den här för oss fiktiva hästen. Medan Solis och Flashlight har en annan koordination som gör att hästen - med samma grundsnedhet - för dem upplevs på ett annat sätt. Kan det vara så "enkelt"?
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Fast det kanske är lite trådkapning. Kanske har jag spårat iväg från ämnet. Sorry isådanafall till TS :o.

Inga problem - tycker att tråden är mkt intressant på alla vis just nu! Helt ok om ni vill flyta ut så länge diskussionen leder vidare!
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Utan att ha hunnit fundera så mycket eftersom jag inte hinner det nu, så gissar jag att du belastar högerbogen mera, åker ner åt höger, men att du även som kompensation lägger vikt åt vänster. Det blir ostabilt för hästen som blir vinglig (och kanske är extra känslig för vikt också) och det du behöver är kanske hjälp att hitta din egen position, och få känna hur det påverkar hästen. :idea:

jag har under ca 10 år nu fokuserat väldigt mkt på min egen sits och känner att jag ändå har en hyfsat balanserad sits och åtminstone är medveten om den.

Det jag kan känna igen är att jag nog kan skjuta fram höger höft emellanåt (har problemet att jag spänner höfterna) men är noga med att alltid komma tillbaka till ursprungsläget så fort jag upptäcker det. Jag ska vara extra uppmärksam nu.

Flera tränare har själva konstaterat att hästen i sig har dålig balans, han växte inte i sin egen kropp förrän han var 10 år och fattade att hans bakben hänger ihop med framdelen via en länk, ryggen. Detta har gjort att han har varit en utmaning under alla år och därför har jag varit extra noga med min sits och mina hjälper och att ta hjälp av tränare....

Jag vill gärna ha fler tips på övningar för att belysa problemet och hitta och stärka ev svagheter, både hos mig och häst!
Minska - öka volt är en övning vi gör ibland och han blir riktigt trött av den så jag tar det lugnt då jag misstänker att den är tung för honom.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Minska - öka volt är kanon, men det i sig kan kännas som en utmaning om hästen redan vill dra åt ett håll! :p
Att jobba med lite förvänd öppna-tänk på volt eller i hörn (om man vill göra sträckan kortare) kan hjälpa till att få tag i och gymnasticera bogarna, kan också ibland underlätta att komma åt det bakben hästen inte gärna bär med. Som någon tipsat om tidigare kan det vara lättare för hästen att göra rörelsen förvänt på volt, för bakknäna. Och för mig som ryttare har jag upplevt att det varit lättare att "fånga upp" båda sidor utan att falla för mycket inåt/utåt med tyngdpunkten när böjningen blir förvänd.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Jag tror att du och jag omedvetet gör samma saker med våra kroppar och att vi därför känner ung samma saker på den här för oss fiktiva hästen. Medan Solis och Flashlight har en annan koordination som gör att hästen - med samma grundsnedhet - för dem upplevs på ett annat sätt. Kan det vara så "enkelt"?

HALLELULJA :bow:

Ovanpå det är det en massa saker som man är omedveten om och man gör faktistk inte samma fel hela tiden, man kan tex - göra på ett sätt i ena varvet och på ett annat i det andra

men ABSOLUT för det ÄR intressant olika världsryttare beskriver hästens naturliga snedhet på väldigt olika sätt

det de beskriver är ju givetvis deras upplevelse :bow:
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Jag upplever inte Kyra som någon sitspedagog - så tillvida att hon beskriver inte hur hon gör med sitsen speciellt ingående i sin bok, sina videos eller på sina clinics. (Nu har jag bara varit på någon enstaka med henne dock!)

Att hon däremot har en effektiv sits är ju dock obestridligt! :D

Jag tror att du och jag omedvetet gör samma saker med våra kroppar och att vi därför känner ung samma saker på den här för oss fiktiva hästen. Medan Solis och Flashlight har en annan koordination som gör att hästen - med samma grundsnedhet - för dem upplevs på ett annat sätt. Kan det vara så "enkelt"?

Ja absolut tror jag med, men det är inte heller bara så enkelt utan det är även kombinationen av just den ryttaren och den hästen, jag kan känna igen även det som puppan (eller Kyra kanske det snarare var) beskriver också, det beror på att hästar och människor gör inte alltid samma heller, samt att vi "samverkar":idea:

Därför finns ingen absolut sanning vilket jag har försökt säga.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

jag har under ca 10 år nu fokuserat väldigt mkt på min egen sits och känner att jag ändå har en hyfsat balanserad sits och åtminstone är medveten om den.

Det jag kan känna igen är att jag nog kan skjuta fram höger höft emellanåt (har problemet att jag spänner höfterna) men är noga med att alltid komma tillbaka till ursprungsläget så fort jag upptäcker det. Jag ska vara extra uppmärksam nu.

Flera tränare har själva konstaterat att hästen i sig har dålig balans, han växte inte i sin egen kropp förrän han var 10 år och fattade att hans bakben hänger ihop med framdelen via en länk, ryggen. Detta har gjort att han har varit en utmaning under alla år och därför har jag varit extra noga med min sits och mina hjälper och att ta hjälp av tränare....

Jag vill gärna ha fler tips på övningar för att belysa problemet och hitta och stärka ev svagheter, både hos mig och häst!
Minska - öka volt är en övning vi gör ibland och han blir riktigt trött av den så jag tar det lugnt då jag misstänker att den är tung för honom.


Då är jag tillbaka vid det jag skrev i början nånstans, ang framdelsvändningar som är suveränt, där känner du olikheter och även dina egna:idea:

Samt att vara noga med att handen ligger där den ska, och att du har båda ungefär lika nära hästhalsen, om hästen ligger på i ena sidan kan det märkas bla genom att den handen kommer gärna att "hamna" längre ifrån hästhalsen (i sidled, svårt att förklara) den handen där den inte tar stöd kommer närmare halsen/mot mankammen.

Det som jag skrev om i början.

Skänkelvikningar åt båda hållen, gärna längs spåret, några meter sk vikning in från spåret, sen rakt fram någara steg och tillbaka till spåret. I båda varven.

Börja i skritt.Det är viktigt att du hinner känna hur hästen arbetar och hur det du gör påverkar.

Små bågar längs långsidorna, där du enbart försöker att ha handen där den ska vara och vänder för säte/vikthjälper, skänkeln ligger bara intill. KÄnn hur hästen kan "följa" i båda bågarna, och känn efter i dina ben att du har lika långa ben på båda sidor:D

Det är bra övningar tycker jag för att få en känsla för vad som är hästens problem och vad som är mitt och för att få hästen att använda kroppen mera liksidigt.:idea: Det finns många andra, med variationer på detta.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Håller med dig och Susan - att verkligheten är så mkt mer komplex än "standardhästen 1A", precis som vi ryttare är mer komplexa än banan åt vänster eller banan åt höger. :D

Ja, man valde kanske inte den lättaste sporten! :idea:
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Och det är därför det inte går att svara på TS fråga - hon måste hitta svaret själv

fast efter trådes utveckling av vad TS skriver så kanske en Veterinär skall hitta det
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Och det är därför det inte går att svara på TS fråga - hon måste hitta svaret själv

fast efter trådes utveckling av vad TS skriver så kanske en Veterinär skall hitta det

Om man på allvar hela tiden ska tänka sig att vara helt rak och korrekt i alla lägen så tror jag att man får börja knyppla istället....:angel:

om du läser i tråden så är hästen f.ö kollad nyligen och har inga fysiska problem i sig.


Jag tackar alla för bra tips, felsökning fortsätter och hopp om att vår tränare återvänder....
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Varför skulle ridning vara den enda grenen på jorden där man inte måste tänka på hur man använder sin kropp?

Jag har läst tråden, men så stora problem är inte normalt, antingen är det du eller hästen har mer problem än med koordination

bara för att vet. inte hittar betyder det inte att det inte finns. Är man lite erfaren så kan man ringa en mer - var det sitter


detta blir så så typiskt buke

"jaj har en fråga som jag vill ha svar på - men bara ett svar som bekräftar mig själv, om inte kan ni hålla snattran"

jag är inte i affekt
 
Senast ändrad:
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Förlåt, jag förstår inte alls var detta kom ifrån.

jag hade en fråga där jag ville ha tips på vad som KAN vara problemet och övningar som kanske kan synliggöra det och hjälpa till att träna liksidighet/mjukhet, har aldrig sagt att jag ska få något slutgiltigt svar här.

har absolut inte skrivit att ridning är enda sporten man behöver ha koll på sin kropp...skrev en kommentar till den diskussion som utvecklades om hur både häst och ryttares snedhet är kan vara så komplicerad och att det är svårt att få båda parterna helt raka och liksidiga.

om det låter som hästen har jätteproblem ligger det isf i mina tydligen klumpiga formuleringar. I detta forum brukar man prata om problem som ändå kanske är rätt små, men som ändå märks. Det är ju knappast så att hästen rent bokstavligt går ), det är ju menat som en illustration för hur det kan upplevas.

och jag vet själv att hästen är fysiskt frisk, han är kollad av flera, inte enbart vet. kan man någonsin i detta forum få skriva en fråga utan att enbart få kommentaren "kolla upp hästen med vet/hovis.... ....) jag förutsätter för alltid att man kollar sådant i första hand och sedan självklart har kontakt med en tränare, att få exakta svar via ett internetforum är inget jag förlitar mig på - trodde att detta tydligjordes i första inlägget.



tack alla för bra tips.:bow:
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Ställer frågan i detta forum då jag tror att ni kan ge de smartaste tankegångarna...har själv hållt på mkt med centrerad ridning så jag känner att detta är rätt spår...

Min häst är väldigt hård i höger "mun". Så fort jag ställer lite högre krav på honom så spänner han sig i hals, nacke ganach och blir hård i handen och nästan går lite vänsterställd.

Funderar på om det kan komma bakifrån? kan han vara svagare i ena bak? och isf vilket? är det ryggmuskulaturen? Eller kan det vara i munnen?

Funderar även på om jag kan ha varit stelare i höger länge och kanske påverkat honom.

Han är kollad i ryggen och vi har en ny, utprovad sadel som vi börjat med efter att han vilat i 3 månader (har varit igång 1 1/2 månad nu)
Har dock inte kollat hans tänder på länge, men det känns inte som om det är problemet då han inte reagerar just när jag tar i tygeln, utan är allmänt "stel". Jag kan ha fel.

Så: hjälp mig gärna att spåna i vad det kan bero på

och snälla - ge mig tips på olika saker jag kan prova för att se om det blir bättre! (jag provar nu att fokusera på hur jag rider, ger jag ständigt stöd på höger etc, och tänker på att vara liksidig hela tiden för att eliminera mig som problem)
- ska jag jobba med att rakställa honom, ska jag släppa efter höger tygel mer så att han själv börjar söka efter den? ge mig gärna era funderingar!

tacksam
thyrnirós

Min första fundering är att det är en väldigt kraftig reaktion hos hästen

Varför gör den så - blir min fråga?

vad utlöser detta?

För sådant händer inte om ryttaren är i någorlunda balans och hästen någorlunda frisk.

Senara skriver du att andra ryttare också upplever samma sak - så det kan ju inte vara du.

Då måste det ju vara hästen ;) Varför gör den så?
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

att hästen känns lite formad ) som någon listigt illustrerade kan jag känna igen mig i. På voltspår har han en förmåga att falla utåt i båda varven upplever jag, men det beror på att han söker sig mot spåret så starkt.

Hästen ifråga har alltid haft dålig balans och det har varit den punkt vi och alla våra tränare tragglat år ut och år in. Tidigare lutade han inåt på ett voltspår i högervarv, men det gör han inte längre utan går bättre, men inte helt bra som sagt.
......... Utan stöd på höger blir han återigen mkt mer obalanserad, som om han försöker balansera sig enbart genom att "styva" högersidan".I exemplet ovan är vä den styva= korta sidan

Problemet om jag försöker ge mer stöd i vänster ist är ju att han då böjer sig på en gång.....förutom dålig balans i grunden.

det här beskriver antingen
a/ridning utförd av en orutinerad rytatre
b/en outbildad häst
c/en häst som inte vill belasta ett av bakbenen

Hursom det är väldigt obalanserad ridning du beksriver

och jag undrar Varför - ingen vits att försöka bota innan man listat ut vad man skall bota

Du får köra uteslutningsmetoden - men hästen ÄR sådan köper jag inte. inte med så starka reaktioner att den är "en tömt"
 
Senast ändrad:
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

jag har skrivit att hästen har en historia där han hade problem att växa i sin kropp och därmed haft dålig balans, hans kropp var helt enkelt större än hans hjärna kunde koppla. Detta har snarast varit pga hästens psykiska tillstånd alltså. Vi fick jobba jättemycket med hans kroppsuppfattning. Självklart tror jag att detta kan påverka varför han gör som han gör nu. Men själva frågan var ju VAD han egentligen gör (han är hård i sidan, ja men var kommer det ifrån är det att han spänner sig i nacke/hals, mun sida, ett bakben som inte hänger med eller som han försöker att jobba mindre med...) först måste man ta reda på det, innan man kan fråga sig varför han gör det. det är nästa steg. så långt har vi inte kommit än.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

ja, jag vet att vår ridning just nu är obalanserad. vore den inte det skulle vi ju inte ha ngt problem.

jag verkar inte alls kunna förklara så att just du förstår. jag måste var väldigt dålig på att formulera mig. fråga hellre vad jag menar med mina formuleringar om du inte förstår dem istället.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

intressant diagnos

Är det inte läge för mer kroppsuppfattning då - om det rä du som utbildar den borde du då inte ha koll på hur man gör sådant från ryggen - för det dusbeskriver är ju tecken på att du inte lyckas :idea:

Men det kanske också sitter i hästen psyke???
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

jag skriver ju här för att få olika tankar om vad det är han gör och därmed varför det blir som det blir... det var ju liksom hela poängen med frågan ...har inte det framgått?
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

ja, jag vet att vår ridning just nu är obalanserad. vore den inte det skulle vi ju inte ha ngt problem.

jag verkar inte alls kunna förklara så att just du förstår. jag måste var väldigt dålig på att formulera mig. fråga hellre vad jag menar med mina formuleringar om du inte förstår dem istället.

jag förstår precis vad du menar

Tycker bara att det är lopgiskt att omni inte hittar till balsn - se till att hitta en grundbalans innan man rider övningar

Du och hästen behöver annan hjälp en den som kan ges på ett forum
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 417
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund På tal om en annan tråd är jag lite fundersam över hur bruksraser är att leva med. Jag har själv varit inne länge på att det kan bli en...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 293
Senast: Wingates
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 159
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp