Bukefalos 28 år!

Hårda händer. Behöver pepp.

MissFideli

Trådstartare
Jag har så länge jag kan minnas haft problem med att jag blir hård i händerna när jag blir spänd och/eller nervös. På lektion bl.a. Kan nån som har haft samma problem peppa mig och berätta att det faktiskt kan gå över? Just nu känns det bäst att ge upp ridningen :(
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Jag har liknande problem. Blir lätt stenhård i handen, speciellt i höger och speciellt om någon tittar.
Jag har en nervskada i högerhanden som gör att jag inte alltid känner hur hårt jag håller i saker. När någon dessutom ska "bedöma" min ridning klämmer jag lite extra (när jag rider själv brukar jag antingen ha enhandsfattning eller sitta lite slappt med tyglarna = jag tappar höger då och då..), för att vara på säkra sidan.

Har inte mycket bättre att säga än andas. Så fort man känner nervositeten komma krypande, fokusera bara på andningen ingenting annat. När det känns lugnare tänker man på hästen.
För mig brukar det funka att ta till ett retorikknep: tänk på citroner.
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Andas ja. Det är jag också usel på :p Tack för tipset, ska försöka komma på nått att tänka på :bow:
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Det är ju sällan bara handen som behöver tränas upp - armbågsleden är svikt ett, sedan kommer handleden, och sedan fingerlederna. Är du låst i armbågen blir du låst hela vägen ned till bettet.

Vanligen (säger inte att det gäller för just dig) är det i grunden ett balansproblem. Ryttaren håller balansen i tygeln, det brukar vara dessa ryttare som "låser" handen, som sågar, eller inte hittar följsamheten - tygeln blir ett sätt att balansera sig i sadeln i takt med hästen rörelser.

Det kan också vara att ryttaren helt enkelt använder för grova hjälper - hela handen dras bakåt vid tygelhjälper.

Oavsett är det alltid bra att träna sits och balans på lina, så att du inte har något att hålla i. Har du (alt. när du har) en stabil sits i alla gångarter och tempon, så kan du träna den jämna kontakten, och små rörelser. Handen ska inte dras rakt bakåt. Använd darr i armbågen, ringfingergung eller ledande tygeltag och du vill prata genom bettet. Inget annat.

Det finns ju en hel massa symboler. "Hålla i en blöt svamp utan att det droppar", "hålla handen om en duva", etc. Men en glappande tygel är jäkligt störande för en häst som då hela tiden får små ryck och gung i bettet - det är bättre att ha hellång tygel i så fall.
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

som Lager så klokt varit inne på - hemligheten sitter i armbågsleden. om du är kontrollerad i armbågen blir handen mjukare.
sen är det också så att du behöver släppa reflexen att hålla hästen i handen ö.h.t. öva genom att göra överstrykning - dvs ha hästen i sitsen och lägg fram handen någon sekund så att tygeln glappar. då får du in känslan och kan träna upp dig mentalt att du inte styr, håller eller håller balansen via tygeln, utan har hästen i sitsen. :)
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Hästen är het, så det blir nog precis som ni skriver en reflex att bromsa konstant typ. Men det är ju bara denna gång, tidigare vet jag inte direkt varför. Jag lyckas verkligen inte rida med sitsen. Red lektion idag och ska rida igen i morgon och då ska vi jobba på det. Men ägaren säger att hästen ska bromsas genom att knipa ihop knäna och låren. Jag gör så, men får ingen respons alls.
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Håller med Lager, träna på lina är jättebra (effektivt). Om du ska rida övningar med häst så träna tempoväxlingar (gärna på en stor volt) utan stigbyglar och fokusera just på händerna, dom ska vara såååå mjuka hela tiden och du får absolut inte ta i tygeln(!). Har gjort denna övningen på både mig själv och elever och det ger snabba resultat! Öva på att öka på så mycket du kan sitta kvar (utan att tappa balansen och ta i tygeln) och minska så mycket ni klarar av, utan att bryta av. Att man gör det i 'gränslandet' gör att man fort ställer in sig själv på precis hur mycket det är som krävs, jämfört med övergångar, där man bara (" ") bryter av (och inte känner på gränserna, utan tar bort dom). men när man behärskar tempoväxlingarna väl så gör man också fina övergångar, eftersom man kan konsten att sakta ner utan att tappa driv.

Träna på att bara ha fjädervikt i handen, och fokusera din känsla, inte hur hästen känns, och ha gärna någon till hjälp från marken som kan hjälpa till att korrigera din sits. Känn efter om du har spänningar, var dom sitter, om du tänker annorlunda kan du få din spänningar att släppa? sitter du rakt över hästen, vad händer om du gör så och så, ja, känn efter! utan att känna efter i tygeln ; )

Du behöver absolut inte ge upp ridningen!! Bara träna vidare! Kyra blev inte Kyra utan vidare ; ) Tror absolut inte att detta är supermega svårt utan att du kan träna bort det på ett par veckor.
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Träna på lina är inte möjligt, jag är oftast själv i stallet. Och jag kan inte sitta ner i traven på henne ens med sadel (stressad och stötig trav) så det tänker jag inte heller testa. Det kan väl testas i skritt dock? Jag rider lektion rätt sällan pga arbetstider som inte passar och har som jag skrev ovan ingen som kan titta på mig mer än kanske 1 gång/varannan månad.
Det är som sagt en het häst.
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

har du nån vän som kan tjata på sig om sitsen när du rider? jag hade samma problem som du innan, het häst + dålig sits = hård hand som sågade.
fick hjälp en gång av en vän och sen så har det suttit och hästen går som en dröm nu ^_^. jag kunde inte ens få henne i form, och allt jag behövde göra var att räta upp mig mer driva mer och bara ha ett stöd på handen. att tänka "skänkel före hand" , och "att driva in till ytter tyglen" dvs driva in till stödet på tyglen och inte ha drivningen och tyglen som 2 separata saker utan en helhet som måste stämma överens. :p
och innan jag fick min lilla mini lektion så hade jag ridit på ridskola, ridinstruktör, duktig tävlings ryttare. ridskolan lärde mig inget, ridinstruktören sa åt mig att bara bromsa och tävlings ryttaren som också ägt min häst innan blev det lite bättre med men sitsen eller formen brydde han sig inte om.
min häst är het, svår ,envis och fux sto :p. men efter att polletten trillat ner för mig och vi bytt en dålig sadel så är hästen lugn glad och inte lika het längre då hon inte har ont av sadeln längre^_^
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Tyvärr har jag ingen som kan göra det :( Jag har en historia av att sitta snett (tror jag, åtminstone har min ena höft antytt problem med det) men vet inte hur det ser ut med det just nu. Idag är andra lektionen, ska ta upp detta med tränaren.
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Har samma problem. För mig har det hjälpt med lite olika saker.
Det första är att ha en instruktör som förstår prolemet. I mitt fall så måste jag ha en lite längre tygel, min häst är mycket känslig för en stum hand. Så fort jag blir stum eller statisk så kör han upp huvudet, slår sig fri och rusar iväg. När jag rider med lätt kontakt så är han jättenöjd, så fort han sänker sig och börjar trampa under sig så ger jag honom mer tygel. Kan nu rida honom på nästan helt fri tygel i alla gångarter och med bibehållen form. Detta har hjälpt mig till att hitta en egen balans och börja rida mer med min kropp och mindre med mind hand. Ju bättre balans vi får var för sig ju kortare tygel kan jag ha.

Fokusera på din mage, föreställ dig att du har en liten stressboll i magen, en sån där mjuk som man kan krama ihop. Tänk dig att den finns längst ner i din mage och försök att krama ihop den med magmusklerna. När du känner att du har hittat din "stressboll" så börjar du fokusera på andningen, men "håll kvar" i bollen... Om hästen sänker farten eller till och med stannar när du gör detta så är det troligtvis för att du spänner dig i rumpan. Detta är klurigt, spänningen i magen, "lösgjord" rumpa och lugn o djup andning. Allt detta tillsammans leder också till en bättre sträckning av ryggen och en bättre sits, som leder till en bättre ställning och mer flexibilitet i arm och hand. Detta är en sån övning som tar mycket fokus från dig, ofta så faller annat på plats av sig själv då.

Ett knep om det andra inte hjälper är att flytta tyglarna. Istället för att ligga runt tre fingrar mellan lillfinger och ringfinger, så varierar jag och lägger tyglarna runt två, mellan långfinger och ringfinger. Tycker det är lättare att vara rörlig med bara två fingrar och eftergifter och förhållningar blir snabbare.

Lycka till på lektionen!
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Kom på en sak till. Om du brukar sitta snett och inte kan bli longerad eller har någon som kollar, rid mycket utan stigbyglar när du rider volter. Gör gärna åttor i trav eller vänd igenom volten för att bli följsam. Känn efter ordentligt att du får med dig ditt bäcken och dina axlar runt i volten när du byter håll.
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Du behöver bryta ett mönster :)

Det jag menar är att du automatiskt blir hård i handen av gammal vana, så den vanan måste brytas.
Det du kan prova med är att vrida händerna, så att naglarna är uppåt och tummarna utåt. Med den positionen på händerna finns det inte en chans i världen att bli hård :) Det går heller inte att dra. Tygeltagen blir lite ledande.
Om du rider så en period ska du se att du blir mer fjädrande i armbågarna och handlederna stelnar inte.
Så småningom kan du "räta upp" händerna mer och mer, med samma fjädring i armarna, armbåge och händer.

Tillägg: Angående att bromsa genom att "knipa med knäna och låren" är det nog ägaren som inte lyckats förklara det ordentligt för dig. Prova med att räta upp dig, andas ut, sitt tungt i sadeln och stelna till :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Visst går det väl att bli stark där?? Tvärtom skulle jag säga blir svårt, med pianohänder, men det är ju inget man väl lära in...

Du kan också testa att fästa en rem på sadeln, om du håller dom sista två fingrarna om så kan du inte dra i munnen mer än remmen räcker? Dvs att även om du blir hård så blir det remmen och inte tygeln som blir hård och du får rida mera med sätet.
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Tillägg: Angående att bromsa genom att "knipa med knäna och låren" är det nog ägaren som inte lyckats förklara det ordentligt för dig. Prova med att räta upp dig, andas ut, sitt tungt i sadeln och stelna till :)



inte stelna till, stelnar man till så skum,par det bara mer och hästen drar ifrån igen (hade samma problem), man ska inte heller knipa med knäna då man lätt blir stel av det också, brukar tänka att man bromsar med rumpan typ som slide stop (eller vad det heter) som western hästar gör :P
brukar göra så här ; ner med rumpan i sadlen luta lätt bakåt och spänna magen, skänklarna kramar lätt och sist så tar man tygeltag. sätes hjälperna kan man också överdriva först så hästen förstår att "oj jag ska stanna" och inte "f*n ny sitter hon och små bromsar igen, bäst jag gasar på extra för att slippa lyda" :P fungerade i alla fall på min knäppa heta polle.
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Samma med Lus, slår sig också fri och drar. Ska absolut testa dina tips, tack!! :bow:
Att rida utan stigbyglar i annat än skritt är tyvärr inte möjligt, hon är så stressad i traven att den är för studsig. Jag tror inte varken hon eller jag mår bra av att jag sitter ner då utan det är nog bättre att rida lätt och börja med att lugna hennes steg. Om det går :p
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Det där med rem var ju inte så tokigt alls! Ett annat problem jag har är att när hon drar iväg så blir jag för hög i handen när jag ska bromsa. En rem i sadeln (inte för lång) borde göra att jag inte heller kan höja händerna så mycket.
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Sista lektionen av dessa 2 gick mycket bättre! Jag fokuserade massor på händerna och att inte bli stum, funkade faktiskt bra! Lussan är en väldigt bra läromästare, hon svarar direkt när jag gör rätt. Och hon försöker sticka iväg igen 3 sek senare så jag får hela tiden jobba på det också :D
Men även om det gick bra andra gången så finns ju grundproblemet kvar. Har fått bra tips här jag får testa igenom :)
 
Sv: Hårda händer. Behöver pepp.

Du kan vara lugn med att i stort sett alla ryttare har varit för hårda i handen i början. Det är en naturlig reflex för oss att knipa och dra. I ridningen ska man göra det motsatta, som är väldigt onaturligt för oss. Klart det kräver jobb och man inte är bra på det på en gång!:laugh:

Jag har för mig att det var ett PRE-sto du red? Minns jag rätt?

Bromsa med benen har jag gjort på bla min Islandskorsning, PRE och arab. Jag tycker det fungerar på de raserna mer än på halvblod. Det ska vara väldigt elektriska och rörliga halvblod för att resultatet ska bli bra. Men för att det ska fungera måste du sitta ner. För du måste kunna "ge eftergift" och sluta knipa ihop hästen då den gör rätt i rätt ögonblick. Det här är inte samma grej som att knipa så man sitter fel. Det är en teknik som man måste lära in. Och jag lär inte ut det förrän man kan sitta följsamt.

Att bromsa med handen kan ju bli mer fel på en PRE än ett halvblod. Halvblod tål oftast mer förhållningar än PREs som gärna rullar ihop sig vid muninverkan. Nu finns det så klart olika grader av känslighet i alla raser pga individen. Men generellt så är PREs känsligare. Och har de dessutom ridits i Spanien innan så är de rätt ofta bortskrämda från bettet.
Så vill man ha en mjukare och mer bekväm och avspänd trav i dem brukar det fungera bättre att bromsa med benen om de inte tar sitsen.

För att inte bli låst i din hand kan du även avsuttet öva din hand och din koordination. När som helst kan du börja öva på att göra olika saker med händerna. Testa att röra ena handen och och ned/ut och in från kroppen och andra i en cirkel etc. Kombinera det med fotrörelser så blir du snart mer medveten om din kropp även i ridningen.
För att få in tydlig eftergift och överstrykning i ridningen brukar jag lära ut att man håller i tygeln samtidigt som man ger hästen en klapp/smekning på halsen med samma hand. Varje gång man klappar så blir det en eftergift.
Grundläget ska för mig vara en hand som tänker framåt och beroende på form ev lite uppåt. Men aldrig bakåt! Vid inverkan så gör jag hellre det i sidled eller uppåt.

Precis som någon nämde tidigare så brukar det ganska ofta vara balansproblem involverade då man blir dragande/låst i handen. Att du också har svårt att sitta på hästen tyder på detta. Om du köper en Pilatesboll kan du träna bålstyrka och balans hemma på den. De är jättebra att ha istället för stol framför datorn tex.

Att laborera med lättridingen är också jättebra. Du kan tex rida lätt så att du sitter ett steg och står två och tvärt om. Det ger dig mer balans i sadeln.

Det finns också massor av stretchövningar som förmodligen skulle kunna hjälpa dig att sitta.
Bla kan du sätta dig som i skräddarställning på golvet och sedan pressa fotsulorna mot varann. Du drar med dina armar fötterna så nära din kropp du kan och trycker ned knäna mot golvet.
Gogla på stretch för höftböjare(!), framsida lår, insida lår och rumpan. Då kommer du hitta övningar.

Andas, försök bli tung och lång i kroppen och försök hitta din balans långt ner i din kropp för att spänna dig mindre.

Våga ge efter i handen och testa vad som händer. Det är inte alltid en het häst ger sig av då. En del blir lugnare om man vågar lätta av.
Att få in känslighet och snabbhet i handen är svårt. Och det tar tid! Men är man villig att jobba avsuttet med sin kroppsmedvetenhet går det snabbare. De flesta rider inte många hästar nog per dag för att få upp optimal rörelse och känslighet.

Det är svårt att ge så mycket tips när man inte vet hur det ser ut. Men en het häst brukar jag sysselsätta. Jag rider dem oftast lite böjda på en stor volt och ser till att de är på linjen. Lugnas de inte av att komma i balans så är de oftast lite stressade mentalt och behöver aktiveras. Då rider jag hela tiden övningar som förekommer dem så att de måste tänka och måste börja följa. De vill ju gärna leda och vara steget före. Om man då lite lugnt men bestämt ändrar planerna hela tiden måste de börja vänta. För de kan inte gå före om de inte vet var de ska.

Lycka till med hästen! Kom ihåg att ha roligt då du rider. Känner du glädje och inte bara en massa prestationskrav så slappnar du av och kan prestera bättre.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 242
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 370
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 437
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp